Aktiivimalli 2. Työtön Tuttu 64-vuotias lopetti juuri työelämään valmentavan digikurssin ja meni muutama viikko niin jo tarjottiin paja-toimintaa.
Jää eläkkeelle kesällä.
Hienosti toimii tämä systeemi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Olin pätkätyössä te-toimistossa. Toivoin uutta sijaisuutta ja joskus vakinaistamista ja toki yritin näyttää ahkeruuteni.
Osaston pomo seurasi joka viikko meidän työntekijöiden ahkeruutta katsomalla, miten monta pakkohakua eri kursseille ja muihin aktivointiin kukakin oli lähettänyt. Minä sitten hakkasin menemään kaikenlaista ohjausta toimenpiteisiin ihan liukuhihnalta: ei siinä paljon ehtinyt lueskelemaan mitään asiakkaan tietoja tarkemmin. Jos oli työtön työnhakija, niln se riitti. Sori siitä.
No se selittää miksi te-toimiston akat on niin nyrpeitä kun heitä vähän ojentaa, eivät tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppisellä on vielä monta hyvää työvuotta jäljellä. Miksi pitäisi päästä eläkkeelle heti 60 täytettyään?? Varsinkin sellaisten, jotka ovat koko elämänsä lorvineet tukia nostellen !
Kyllä he voivat aivan hyvin jatkaa työnhakua vielä seisenkymppisiksi. Lorvinnasta ei pidä palkita ennenaikaisilla eläkkeillä.
Heille pitäisi järjestää jotain yhteiskuntaa hyödyttävää, oikeaa työtä päiväkerhojen sijaan. Korvauksiaan vastaan tietenkin.
Hyvä olisi katsoa niitä työvuosia että jos vaikka 40v ollut töissä niin pääsisi eläkkeelle halutessaan. Siinä ajassa kerännyt jo ihan kohtuullisen eläkkeen jolla pärjää ilman avustuksia.ja rupee olemaan jo niitä kulumavikojakin ja muita sairauksia oikeesti.
Nykyisin on mahdollista saada työuraeläke 63-vuotiaana, jos on tehnyt vähintään 38 vuotta töitä rasittuneisuutta ja kuluneisuutta aiheuttavassa työssä ja työkyky on heikentynyt.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyouraelake-pitk…
Eläkejärjestelmä ei tietenkään kestä sitä, että kaikki 40 vuotta töitä tehneet ja työttömäksi joutuneet alkaisivat saada eläkettä ennen aikojaan. Jos haluaa jäädä töistä aikaisemmin pois, niin se pitää tehdä omien säästöjen turvin. Tähänhän monet myös tähtäävät. Säästöt ja sijoitukset eivät ole pelkästään eläkepäiviä varten, vaan niitä kartutetaan myös sillä mielellä, ettei tarvitsisi olla töissä 66-vuotiaaksi, jos ei jaksa (tai huvita).
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyötön 60. Hyvin menee, mutta menkööt. Kaikki kunnossa, myös pinkka. Tuli ennen työttömyyttä tienattua.
TE:n, tai siis kuntakokeilun mielestä olen reunalla. Pitäisi mennä tutustumaan toimintaan ja +55 tuella toprakoitumaan pajalle.
Ne ovat huolissaan, ne sanoo.
Katotaan, kun kilahtaa eläkkeelle, niin kukaan ei ole huolissaan. Sit niiltä ei mee sitä sakkomaksua, niin jo loppuu huolehtiminen.
Nyt sitä on matalalla roikkuva hedelmä, mitä yritetään tumpata vaikka mihin.
Autonkuljettajana 42 vuotta.
Yli 55-vuotiaalla ei pääomatulot edes vaikuta päivärahaan, joten mikäs hätä tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Pajojen ja kurssien vetäminen on liiketoimintaa. Bisnestä tehdään työttömillä veronmaksajien piikkiin.
Ja rahat menee ihan hukkaan. 64 v paikka on eläkkeellä.
Aina vaahdotaan johonkin suuntaan. Sitten tuuli kääntyy ja kukko laulaa. Samalal muuttuu vaahtoamisen suunta. Muutama kuukausi sitten oli tarjolla valtavat määrät kesätyöpaikkoja uorille, ja hups, nyt niitä ei olekaan.
Nyt o valtava työvoimapula. Kaikkien on oltava myös eläkkeellä töissä. Minä niin odotan, että hups, niiin ei olekaan. Ja pääsen eläkkeelle. Nyt 60 ja jatkuvan vainon kohteena, pitkäaikaistyöttömänä. Ei minua kukaan halua töihin. 30 kymppinen rekrytoija nauraa minulle päin naamaa, mutta kun TE käskee.
Vierailija kirjoitti:
Aina vaahdotaan johonkin suuntaan. Sitten tuuli kääntyy ja kukko laulaa. Samalal muuttuu vaahtoamisen suunta. Muutama kuukausi sitten oli tarjolla valtavat määrät kesätyöpaikkoja uorille, ja hups, nyt niitä ei olekaan.
Nyt o valtava työvoimapula. Kaikkien on oltava myös eläkkeellä töissä. Minä niin odotan, että hups, niiin ei olekaan. Ja pääsen eläkkeelle. Nyt 60 ja jatkuvan vainon kohteena, pitkäaikaistyöttömänä. Ei minua kukaan halua töihin. 30 kymppinen rekrytoija nauraa minulle päin naamaa, mutta kun TE käskee.
Uudistamisen halusta pitää uudistaa, että itselle riittää töitä uudistamisen parissa.
Pitkäaikaistyötön 60. Hyvin menee, mutta menkööt. Kaikki kunnossa, myös pinkka. Tuli ennen työttömyyttä tienattua.
TE:n, tai siis kuntakokeilun mielestä olen reunalla. Pitäisi mennä tutustumaan toimintaan ja +55 tuella toprakoitumaan pajalle.
Ne ovat huolissaan, ne sanoo.
Katotaan, kun kilahtaa eläkkeelle, niin kukaan ei ole huolissaan. Sit niiltä ei mee sitä sakkomaksua, niin jo loppuu huolehtiminen.
Nyt sitä on matalalla roikkuva hedelmä, mitä yritetään tumpata vaikka mihin.
Autonkuljettajana 42 vuotta.