Aktiivimalli 2. Työtön Tuttu 64-vuotias lopetti juuri työelämään valmentavan digikurssin ja meni muutama viikko niin jo tarjottiin paja-toimintaa.
Jää eläkkeelle kesällä.
Hienosti toimii tämä systeemi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ketkä saa osa-eläkkeen?
Ks. netistä OVE-eläke. Sen saa 61-vuotiaana. Osittainen varhaiseläke. Noin puolet kertyneestä työeläkkeestä tai neljäsosa. Pienentää lopullista eläkettä vähän. Voi ottaa jo töissä ollessa.
Vanhemman ikäluokan edustajia etsitään töihin. He ovat siitä poikkeuksellisia, että he käyvät töissä.
Nuoremalla sukupolvella on toisenlaset tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä saa osa-eläkkeen?
Ks. netistä OVE-eläke. Sen saa 61-vuotiaana. Osittainen varhaiseläke. Noin puolet kertyneestä työeläkkeestä tai neljäsosa. Pienentää lopullista eläkettä vähän. Voi ottaa jo töissä ollessa.
Saavatko kaikki vai onko jokin tietty ikäluokka, joka ei saa?
Minä täytän 63 vuotta tänä keväänä. Menen myös TE-toimiston tarjoamalle kurssille, jotten menetä työttömyysetuuttani. Minusta on upea asia, että meitä senioreitakin koulutetaan. Mielelläni kyllä jään eläkkeelle vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistot on velvoitettuja täyttämään ne kurssit ja pajatoimintapisteet työttömillä. Koska nuoremmille tarjotaan ihan oikeita töitä ja heillä on myös mahdollisuus oikeasti työllistyäkin paremmin niin osallistumisvelvoite lankeaa sitten näille reppanoille, syrjäytyneille ja eläkeiän kynnyksellä oleville.
Oikeasti virkamiehet on olemassa kansaa varten eikä kansa virkamiehiä kuten työkkärissä näyttää tapahtuvan. Virkamiesten tekemisillä pitäisi olla joku järki takana eikä vaan mutuilla että tuon naama on niin ärsyttävä että laitetaan se kypsimmälle mahdolliselle kurssille mitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä täytän 63 vuotta tänä keväänä. Menen myös TE-toimiston tarjoamalle kurssille, jotten menetä työttömyysetuuttani. Minusta on upea asia, että meitä senioreitakin koulutetaan. Mielelläni kyllä jään eläkkeelle vuoden kuluttua.
Sulla on eläkeikä 64,5 vuotta (olen saman ikäinen) eli et sä ihan vuoden päästä vielä eläkkeelle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on eläkeikä 64,5 vuotta (olen saman ikäinen) eli et sä ihan vuoden päästä vielä eläkkeelle pääse.
Puolentoista vuoden kuluttua, korjaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin täytän tänä vuonna 63 vuotta ja eläkkeeni muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä, sitä ennen työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisenä joka joutuu maksamaan verovaroista tuonkin pelleilyn järjestelykustannukset en pidä tuollaista kovinkaan järkevänä. Mitään hyötyähän tuosta ei ole.
Voisko nuo pajat ja koulutukset varata niille jotka niitä tarvitsee ja jotka niistä hyötyy sen sijaan että käytetään niitä "romuvarastona" jonne tungetaan porukkaa jolle ei muutakaan keksitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyykyttävät kovalla vimmalla jokaista joka poistuu pian käsiensä ulottuvilta.
Sairaat ja vanhukset saavat kokea TE-tätien vihan.
Nimenomaan!!! Mullekin tuli soitto eräänä aamuna, ja överin siirappisen hunajaisella äänellä alkoi te-täti taas kysellä kuulumisia (just olin hänen kollegalleen kertonut pari pv aiemmin missä mennään). Oli niin selvää piilovttuilua ettei tosikaan. Karenssia ja muutakin kivaa laittoi tulemaan aamutuimaan.
Kylläpä oli unohtumaton elämys kertoa edellispäiväisen postin tuoma tiedote työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä :D !!!!! Oletin, että sanoo vaan jotain tyyliin ahaa ja selvä se, mutta kuulin täysin selvän pettymyksen ja epäröinnin äänestään. Siis ihan selvästi kakosteli, että miten se nyt näin jne...
Mä vastasin että voisit sentään onnitella :D :D :D No, väkisellä puristi kurkustaan, että sepäs on hyvä juttu sun kannalta. Ei ikinä enää kyykytystä ja ahdistelua!!!!!!!!!! (Olen oikeasti sairas ja työkyvytön).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä saa osa-eläkkeen?
Sitä saa myös työttömänä eikä se pienennä esim. työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Lakiin ei ole kirjattu, että tietyn iän jälkeen ei tarvitse hakea töitä, vaikka saa etuuden. Ota yhteyttä kansanedustajaasi ja vaadi, että yli 60v ikäisellä ei saa olla työnhakuvelvoitetta.
Kun tätä aktiivimalli kakkosta eduskunnassa käsiteltiin, niin Tuula Haataista vaadittiin juuri kertomaan tämä, pitääkö yli 60 vuotiaan hakea työtä, eli asetetaanko työnhakuvelvoite. Haatainen sanoi lopuksi, että velvoite on 0 - ei tarvi hakea.
Nyt minusta tuntuu, että edustajiin ei voi luottaa. En aio äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä saa osa-eläkkeen?
Oikeasti? Eli saat puolet kertyneestä eläkkeestä? Ja veroprosentti on 50 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä saa osa-eläkkeen?
Mistä tämän voi tarkistaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oma aktiivisuus ole lähinnä omaa pääomaa? Ihmiset jotka on pitäneet huolta omasta toimintakyvystään pärjää paremmin. 64-vuotias voi olla täysin toimintakykyinen vielä vuosia. Kaikki missä tapaa ihmisiä on sosiaalista ja ylläpitää vireyttä. Kaikki sataa omaan laariin.
Sataa joo, mutta ne vanhaan käytetyt määrärahat on suoraan pois nuoremmilta, jotka apua työllistymiseen tarvitsevat.
En ole osallistunut yhteenkään pilipalikurssiin. Kerran kun uhkaa puukottaa jonkun tai rikkoa kaiken pajalla, jos sinne joutuu. Ei tarvitse osallistua mhiinkään ja tuet juoksee. Työttömyyttä takana jo 15-vuotta, eikä työhaluja löydy tulevaisuudessakaan.
Onneksi on saanut olla ihan rauhassa, ei työhönhakupakkoa ja alkuvuodesta 24 pääsis eläkkeelle.
Miksi ei ole jo jäänyt eläkkeelle? Jos nyt on 64v niin alin eläkeikä on jo täyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisenä joka joutuu maksamaan verovaroista tuonkin pelleilyn järjestelykustannukset en pidä tuollaista kovinkaan järkevänä. Mitään hyötyähän tuosta ei ole.
Voisko nuo pajat ja koulutukset varata niille jotka niitä tarvitsee ja jotka niistä hyötyy sen sijaan että käytetään niitä "romuvarastona" jonne tungetaan porukkaa jolle ei muutakaan keksitä.
No kun nuoremmat ei pajoihin mene, siellä istuu mummoja kuin ompeluseurassa ikään. Heille hyvää ajanvietettä, kerran viikossa 4 tuntia kerrallaan, jokainen keittää vuorollaan kahvit. Aika pieni hinta siitä, että saa työttömyysetuutta.
Toisaalta puoleen työttömistä ei olla vielä otettu yhteyttä aktiivimallin tiimoilta. Hyvä niin, puolet saa olla rauhassa.