Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka eivät jaksa tehdä 40 tunnin työviikkoja

Vierailija
22.02.2023 |

Miten on mahdollista että 40 tuntia on teille liikaa? Viikossa on 168 tuntia ja te ette jaksa tehdä vajaata neljännestä siitä töitä? Lisäksi vielä lomat ja pyhäpäivät. Kuinka on mahdollista että olette noin laiskoja ja saamattomia?

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 47.5 h työviikot. Että jaksan kyllä tehdä ja ikää on 52.

Eli on kokopäivän työ ja siihen vielä 2h/pvä lisätyötä. Ja kokopäivätyössä menee välillä ylitöiden puolelle.

Tähän kyllä täytyy lisätä, että jos olisi rahallisesti mahdollista, en todellakaan tekisi kahta työtä enkä edes täyttä työviikkoa, elämässä kun olisi muutakin tekemistä kuin työ.

Vierailija
62/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työni on kävellä ja seisoskella ulkona 8h päivässä. Yllättävän paljon kävely ja seisoskelu rasittaa kehoa, jolloin työpäivän jälkeen ei oikein jaksa mitään. Kävelyä tulee päivän aikana useita kilometrejä ja askeliakin 8000-15000 . Rasitus on sama kuin ulkoilmakonserteissa seisoskelu.

Kun kävelee viikossa 50 kilometriä niin on vielä lauantainakin jalat kipeät, sunnuntaina sitten normaali ja taas maanantaina sama rumba. Työpäivä alkaa klo 7 ja päättyy klo 15.30 tämä siis 8h. Työmatkaan menee 45 min autolla suuntaan. Eli 6.15 pitää kotoolta lähteä ja perillä 16.15 noin. Herätys klo 5.15 itsellä.

Kyllä mä ymmärrän että kaikki ei jaksa 40h viikossa, varsinkaan talvella. Eilen oli yli 10 astetta pakkasta, tänään vapaata. Töitä ei ole edes 40h viikossa mutta on sentään vähän edes. Rikastumaan ei pääse vaikka tekisi 40h viikossa, matala palkka ja auton kustannukset pitävät siitä huolen. Autoon menee pelkkään bensaan yli 50e viikossa, kuukaudessa 200e ja kesällä meni lähemmäs 300e pelkkään työmatkan bensakuluun. + vakuutukset ja tulevat korjaukset ja arvonalenema. Autoista lypsätään paljon, ilman sitä ei pääse työpaikalle. Oravanpyörä on valmis.

Siis Parkki-Paten hommaako tuo on, jossa seisoskellaan ulkona koko päivä tekemättä mitään? Meillä ne täällä päin suhaavat autolla. Kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä olen rähjännyt, kun taloyhtiön pelastustie ja samalla kulkureitti tukitaan sillä autolla, joka ilmeisesti on pakko saada paraatipaikalle kuin olisi jokin hälytysajo. Meillä on 3 kerrostalon yhtiö, jolla on yhteinen parkkipaikka alhaalla. Näistä kaikista taloista kuljetaan sinne parkkikselle samaa kävelytietä, koska parkkis on A-talon alapuolella. Siihen kävelytielle tömäyttää autonsa parkkiin ja blokkaa kulun esim. pyörätuolilla liikkuvalta tai lastenvaunujen kanssa kulkevalta, kun nyt talvella on lunta. Mitään oikeuksia ei ole parkkeerata autoaan kulkuväylille, mutta kun ei viitsi jättää sitä autoaan tien toisella puolella olevalle alueen yleiselle ja täysin ilmaiselle parkkipaikalle ja kävellä siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini luhistui henkisesti jo 24h työviikosta. Hän tosin oli yläasteella opettajana.

Vierailija
64/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin raskas fyysinen työ ja joku leppoisa istuskelu puhelimen vieressä eivät ole mitenkään verrattavissa työsuorituksena.

Vierailija
65/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kaikkien olisi mielestäsi tehtävä 40h/viikko? Tee sinä vaikka 80h/viikko, jos haluat. Se on sinun valintasi. Itse teen osa-aikatyötä, koska kahden aikuisen taloudessa tämä on mahdollista. Yhteiskunnan tukia emme tarvitse. Arvostan työn ulkopuolista elämää sen verran paljon, että rahaa on ihan tarpeeksi silloin kun saadaan laskut maksettua, rahaa jää ruokaan ja vaatteisiin. Joka kk myös pistetään vähän säästöön. Työn ulkopuolella teen vapaaehtoistyötä, hoidan lapsia sekä kotieläimiä ja metsän eläimiä, keräilen roskia ja pulloja luonnosta. Tärkeää työtä on aika moni muukin työ sen palkkatyön lisäksi.

Vierailija
66/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan työt klo 09.00 ja lopetan klo 18.00 ( tai klo 08.00- klo 17.00) ... ma-to ...

Perjantaisin aloitan työt klo 09-00 ja lopetan klo 14.00- klo 14.30

Usein (useimmiten) päivät venyvät pitemmiksi.

Toimistolla työskentelen väh. 2 kertaa viikossa; tarvittaessa enemmän.

Työmatka (menopaluu) n.130 km; käyttäen 2-3 julkista kulkuneuvoa (osittain suurkaupun ruuhkassa) saman työmatkan aikana. Ei omaa autoa.

*30+ nainen/ ulkomailta

Vierailija
67/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhullut on outoa porukkaa.

Näillä energianhinnoilla, lainan korkojen nousulla, ruuan kallistumisella, oli paljon helpompaa tehdä extratyötä hetken kuin kituuttaa tuskissaan kun ei selviä.

Mutta olen myös ihmetellyt miten toiset väsyy niin kauheasti jo vaikka 30h työviikosta.

Isoäitini mietti samaa ja pohti, että onko lapsia rokotettu 90-luvulta lähtien jollain vaarallisella rokoteella, kun ruoka on parempaa kuin ennen, aikaa harrastaa on enemmän kuin ennen, työt aloitetaan vanhempina kuin ennen, lapsia saadaan vähemmän kuin ennen ja silti kolmekymppiset ei jaksa mitään, vaan masentuvat. Töissä on eläkeläisiä, jotka edelleen jaksavat, mutta lapsensa eivät työhön kykene sen vaativuuden takia. Samaa siltä eläkeläiseltä töissä vaaditaan, mutta ei hän ennätä masentumaan.

On se työelämän kuormitus myös muuttunut pelkästään tietotulvan ja uusien järjestelmien/ohjelmien osalta. Asiantuntijatyössä voi olla se 7h non-stop nettipalaveriputkea, jossa aihe ja osallistujat vaihtuvat minuutissa. Hädintuskin pääset vessaan päivän aikana ja näiden palavereiden päälle mailiboksi tulvii, on käytävä kaikkia läpi tulee 100-150 päivässä ja siihen päälle chatti laulaa kun kollegat kysyy jotain ja puhelimessa asiakkaat. Moniajo on uuvuttavaa, jossain väissä pitää valmistella seuraavan päivän palaverit jne. Kolme screeniä ja jokaisella jotakin menossa koko ajan ja taustalla avotoimiston hälinä. Kyllä se väsyttää

Eiköhän tämä ns ammattisanaston viljely täällä *vauva.fi:ssä* ole aika kuormittavaa myöskin!? Pikkuisen on liioittelun makua; ymmärrettävästivsitä haluaa tehdä/ tuntea itsensä tärkeäksi/ korvaamattomaksi.

Voin kertoa etä ei ole liioittelua, just hyppäsin tuosta oravanpyörästä ulos kun en enää jaksanut. Se, että kalenterissa on koko ajan vähintään tuplabookkaus ja mailiboxi tulvii -pidin jopa jossain vaiheessa kirjaa saapuvien mailien määrästä, se oli keskimäärin 120kpl/pv- ja aina on jotain rästissä uuvutti burnoutin partaalle. Palkkauslupa ei saatu uusille ihmisille -vähintään kahdelle lisähenkilölle olisi ollut hommia- Yrityksessä vaihtuvuus oli ihan hurjaa ja sekin uuvutti jäljellejäävät. Ja sama meininki on joka asiakaspalveluyksikössä, milloin viimeksi yritit hoitaa asiaa pankin, vakuustusfirman, lehtitalon tai operaattorin kanssa?

Vierailija
68/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kaikkien olisi mielestäsi tehtävä 40h/viikko? Tee sinä vaikka 80h/viikko, jos haluat. Se on sinun valintasi. Itse teen osa-aikatyötä, koska kahden aikuisen taloudessa tämä on mahdollista. Yhteiskunnan tukia emme tarvitse. Arvostan työn ulkopuolista elämää sen verran paljon, että rahaa on ihan tarpeeksi silloin kun saadaan laskut maksettua, rahaa jää ruokaan ja vaatteisiin. Joka kk myös pistetään vähän säästöön. Työn ulkopuolella teen vapaaehtoistyötä, hoidan lapsia sekä kotieläimiä ja metsän eläimiä, keräilen roskia ja pulloja luonnosta. Tärkeää työtä on aika moni muukin työ sen palkkatyön lisäksi.

Mitä metsän eläimiä sulla on hoidossa? Kuulostaa ihanalta!

Vierailija
69/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työn raskaudesta varmasti tämä. Jotain tuotantolinjahommaa varmaan jaksaisinkin tehdä 40 tuntia. Jos työ kuluttaa vain hiukan kehollisesti ja ei tarvitse käyttää aivoja tai ajatella, ei se olekaan niin raskasta ja sitä jaksaa ihan hyvin.

Nykyinen työ mitä teen on sisällöllisesti aika perus yksityinen sosiaaliala. Yksi työpäivä sisältää niin monia eri työtehtäviä, että se kuluttaa henkisesti.

Koko päivä jatkuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä olemista, pitää sovittaa kommunikointi monenlaisten ymmärrykseltään eri tasoiselle ihmiselle sopivaksi (asiakkat, työkaverit), pitää suunnitella oma työjärjestys ja olla valmis lennosta muokkaamaan sitä ja tulla keskeytetyksi, pitää tehdä perushoitoa ja avustaa fyysisesti ihmisiä, pitää olla mukava ja ripeä koko ajan, pitää hoitaa keittiötä, siivota, soitella eri palveluihin, vastata puheluihin, jakaa pillerit dosettiin, pitää antaa pillerit ajallaan, pitää tehdä hallinnollisia töitä, pitää käyttää viittä eri ohjelmaa tietokoneella, pitää hallita 10 eri käyttäjätunnus- ja salasanayhdistelmää, pitää lähteä avuksi eri palveluihin, pitää istua palaverissa, samalla pitää arvioida kaikkien 25 hoidettavan fyysistä ja psyykkistä vointia ja kirjata ne koneelle :D:D lista jatkuu loputtomasti, tällaisen päivän jälkeen olevan aivan tillin tallin ja tuijotan seinää puolitoista tuntia halvaantuneena kun pääsen kotiin. 

Se miten paljon töitä jaksaa tehdä on hyvin paljon kiinni siitä mitä kaikkea pitää päivän aikana tehdä. Tämä kuvaus työpäivästäni on vielä paljon vähempitöinen kuin esimerkiksi kotihoidossa työskentely, missä olet lisäksi yksin vastuussa aivan kaikesta ja et ehdi keskittyä oikeastaan mihinkään mitä teet. 

Vierailija
70/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opettajana en tahdo jaksaa kokoaikatyötä. Jotta saan kyseisen työmäärän täyteen, minun täytyisi vetää kohtalaisen monta tuntia opetusta joka arkipäivä ja oma pääni ei vain tahdo kestää sitä. En edes opeta erityisen hankalia tai meneviä opiskelijoita, mutta silti tuntuu kuormittavalta olla useita tunteja vuorovaikutuksessa useamman ihmisen kanssa yhtä aikaa ja pitää huolta siitä, missä edetään, miten noin 20 ihmisen työskentely sujuu, puhunko riittävästi selkeästi, missä on se ja se tiedosto, ymmärtävätkö opiskelijat ylipäätään, mistä puhun jne.

Siivoustöitä jaksoin tehdä juuri ja juuri kokopäiväisesti, vaikka se olikin fyysisesti kuormittavaa. Jos tekisin enemmän hommia itsenäisesti koneella, saattaisin kenties jaksaa tehdä kokoaikatöitä. Mutta jostain syystä opetushommien tekeminen ei suju samalla tavalla.

Vierailija
71/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana olen valmis 6 h työpäiviin, kunhan tulos ei heikkene. Tuohon 6 tuntiin ei kuulu lounastaukoja ja kahvitaukohan palkallisena ei ole laissa, sitäkään ei ole pakko antaa. Palkka pysyisi ennallaan, liukumia ei olisi, vaan työpaikalla olisi oltava 9-15.

Jostain syystä yksikään työntekijä ei ole tarttunut tähän diiliin.

Vierailija
72/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisin kun vähemmälläkin pärjään?

Tuolla asenteella ei edes tarvitse kysyä että oletko vihervassari.

Minä olen ihan selkeästi oikeistolainen ja teen 80% työaikaa, koska voin.

Se nyt on tyhmää käyttää omaa aikaansa ja omalta perheeltä aikaa työhön, jos on mahdollista toimia toisin.

Vierailija
73/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 47.5 h työviikot. Että jaksan kyllä tehdä ja ikää on 52.

Eli on kokopäivän työ ja siihen vielä 2h/pvä lisätyötä. Ja kokopäivätyössä menee välillä ylitöiden puolelle.

Tähän kyllä täytyy lisätä, että jos olisi rahallisesti mahdollista, en todellakaan tekisi kahta työtä enkä edes täyttä työviikkoa, elämässä kun olisi muutakin tekemistä kuin työ.

Toivottavasti rahatilanne helpottaa, ettei elämä kulje ohi.

Tein itse aikoinaan valtavan mokan, kun otin luentotyön yksikön päällikön tehtävän lisäksi. Yksikön päällikkönä keskimäärin työaika 40-45 tuntia viikossa ja siihen päälle luentojen valmistelua ja luentojen pitämistä. Kauhea stressi, että ehtii. Kyynisyys. Työ tuntui ikävältä.

Yhtäkkiä tuli stoppi. Se alkoi niin, että tuli flunssa, perään toinen, jälkitautina poskiontelotulehdus, uudestaan alkoi kuumeilu, todettiin tulehdusta keuhkoissa. Olin puolitehoinen kuukausia.

Kun tuli lomaviikko, nukuin koko viikon. Aamuisin en jaksanut nousta sängystä, oli voimat loppu. Menin lääkäriin ja olin itse sitä mieltä, että se kuukausien flunssakierre on uusinut. Lääkäri määräsi verikokeet, kaikki kunnossa. Verenpaine oli koholla. Sain määräyksen jäädä lepäilemään kotiin verenpainelääkkeet aloituksen ajaksi. Muistaakseni ensin viikon, sitten jatkettiin, kun vointi oli edelleen huono: oksetti, pyörrytti, voimaton olo, väsymys, jota uni ei poistanut. Ostin sykemittarin ja totesin, että kas vaan, sykkeet ei laske normaalille tasolle mihinkään aikaan vuorokaudessa. Lääkäri lähetti sydänfilmiin ja otatti lisää verikokeita, verenpainelääkitys vaihdettiin. Lopulta tuli tuomio: olet todennäköisesti sairastunut työuupumukseen. Sain lähetteen työterveyspsykologille, joka totesi välittömästi, että hyvin tyypilliset oireet. Siitä se palautuminen alkoi. Kävelylenkki päivittäin, säännölliset ateria-ajat, päiväkirja, vapaa-ajalle tekemistä, joka tuottaa iloa. Poissaolo työstä venyi ja lopetin sivutyön kokonaan. Palasin omaan työhön asteittain.

Nykyisin olen onnellinen, että olen elossa. Ei tullut niin vakavaa sairastumista, että olisin joutunut eläkkeelle, alkoholisoitunut tai muuttunut itsetuhoiseksi. Olen vaihtanut pois yksikön päällikön työstä ja sillä valinnalla pienentänyt työstressin määrää. Onneksi voin nykyisessä työssä pitää vuosilomia yksittäisinä päivinä. Olen tänään saldovapaalla ja huomenna vuosilomalla. Vielä on 2 vuosilomapäivää jäljellä, jotka pidän maaliskuussa kahtena perjantaina. Lyhennän työviikkoa tarkoituksella

pitämällä vuosilomaa vain 3 viikkoa kesällä ja loput päivät yksitellen.

Vierailija
74/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien näin lumiseen aikaan peuroille, metsäjäniksille, oraville ja linnuille heinää, ruokaa ja vettä metsänreunaan. Eläimet ovat niin kesyyntyneitä, että eräänä aamuna peura rymisteli terassilla! Oravakin on käynyt ovella kyselemässä pähkinöitä. Keittiön ikkunasta seuraan kun ne käyvät aamulla aikaisin ruokailemassa ruokintapaikalla. Syötän myös sorsia kanojen rehusekoituksella, sillä se on hyvin ravintorikasta ja tekee sorsien suolistolle hyvää.

Vierailija
75/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo metsän eläinten hoitaminen taitaa olla laitonta jo ihan luonnon monimuotoisuuden kannalta. Ruuan kantaminen metsään ilman maanomistajan lupaa tarkoittaa sitä, että roskaat hänen aluettaan.

Vierailija
76/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien näin lumiseen aikaan peuroille, metsäjäniksille, oraville ja linnuille heinää, ruokaa ja vettä metsänreunaan. Eläimet ovat niin kesyyntyneitä, että eräänä aamuna peura rymisteli terassilla! Oravakin on käynyt ovella kyselemässä pähkinöitä. Keittiön ikkunasta seuraan kun ne käyvät aamulla aikaisin ruokailemassa ruokintapaikalla. Syötän myös sorsia kanojen rehusekoituksella, sillä se on hyvin ravintorikasta ja tekee sorsien suolistolle hyvää.

Kesyyntynyt peura ei rymistele terassille, peurat nyt lajityypillisesti kesyyntymättäkin tekevät noin. Orava on muuten sama kuin tuuheahäntäinen rotta eli siinä ovella käydessään se levittää tauteja.

Puutut omalla toiminnallasi luonnon monikuotoisuuteen eli teet ihan samalaisia "rikoksia" kuin ne, jotka myyvät puuta metsästään. Sorsien ruokkiminen tarkoittaa sitä, että itseasiassa varmistat pienpetojen turhankin runsaan ravinnonsaannin.

Vierailija
77/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kahden ihmisen hommat 37,5 tunnissa, veeduttaahan tuo.

Kun olin töissä Jenkeissä niin tein 40,5 tuntisia viikkoja kuten siellä tehdään, mutta sai tehdä kaiken omaan tahtiin ja lähteä kesken päivän ostoksille tai hoitelemaan asioita, tai vaikka käydä kotona nukkumassa. Toki Suomessa on paremmat lomaedut eli saa lomarahat ja 5 viikkoa palkallist vuodessaa, kun taas Jenkeissä sitä palkallista lomaa saa vain 10 päivää vuodessa.

Vierailija
78/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo metsän eläinten hoitaminen taitaa olla laitonta jo ihan luonnon monimuotoisuuden kannalta. Ruuan kantaminen metsään ilman maanomistajan lupaa tarkoittaa sitä, että roskaat hänen aluettaan.

Kyllä omassa metsässä saa tehdä tuollaista. Myös metsästäjät harrastavat vastaavaa ihan laillisesti. T. Metsänhoitaja

Vierailija
79/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa, osin se, etten tee johtuu myös siitä, kun ei ole taloudellista pakkoa. Jos mä mittaan mun Oura-sormuksella palautumistani, se on monesti nytkin punaisella, vaikka teen 30h/viikko.

Eli palautuminen takkuilee. Olen jostain syystä ollut aina huono palautumaan.

Säälin sinunlaisiasi ap, jotka olette niin köyhiä, että töissä on painettava 40h/viikko. Mä neulon, käyn kävelyllä, shoppailemassa joskus, hoidan varallisuuttani etc. lisääntyneellä vapaa-ajallani.

Ei tuossa viestissä muuten vikaa, senkus, mutta ihminen, jonka pitää kysyä vointiaan älylaitteelta, on säälittävä. Voiko turhempaa olla. Sormukselta kysyttävä, miten voin. Luoja.

Vierailija
80/131 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisin kun vähemmälläkin pärjään?

Tuolla asenteella ei edes tarvitse kysyä että oletko vihervassari.

Mistähän peräreiästä sä tuonkin vedit.

Ethän itse ole niin luuseri että tyydyt 40-tuntisiin viikkoihin? Tee peräsuoli pitkällä ainakin 60 tuntia että saat paljon Ihanaa Rahaa, ahnehdi oikein prkleesti vaikka maassa on satoja tuhansia työttömiä. Tee töitä niin ettet mitään muuta ehdi etkä jaksa.

Tuolla asenteella ei edes tarvitse kysyä että unohtuivatko aivot kohtuun kun lähdit tulemaan sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi