Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako reilusti yli 40v alkaa lukemaan oikeustiedettä?

Vierailija
30.08.2023 |

Mitä mieltä palsta? Tuttavani luki vanhana. Minulla on kaupallisen alan tutkinto, mutta ei työllistä minua pitkien vanhempainvapaiden jälkeen enää, vaikka on myös paljon työkokemusta (yli 15 vuotta) ja vaikka olen päivittänyt itseäni koulutuksen avulla. Tosi vaikea löytää töitä. Mietin, että voisin tehdä jotain duunia vaikka kaupassa ja opiskella ohessa.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se Kari Uoti lukenut itsensä vankilassa juristiksi noin 4-kymppisenä? Nykyään menestyvä ja kuuluisa juristi.

Vierailija
2/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuosiluokka on työttömänä. En lukisi, kun valmistut ikärasismi jo tekee sen että olet liian vanha.

-juristi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kannattaisi? Harvinaisen hyödyllinen tutkinto.

Vierailija
4/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vuosiluokka on työttömänä. En lukisi, kun valmistut ikärasismi jo tekee sen että olet liian vanha.

-juristi

?

- toinen juristi

Vierailija
5/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteorologi luki lääkäriksi.

Vierailija
6/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita avoimesta, saat niistäkin kursseista opintokirjamerkinnän. Samalla näet, kiinnostaako ala ylipäätään.

Vierailija
7/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Älä anna kenenkään lannistaa omaa unelmaasi. Älä kuuntele latistavia vähätteleviä mielipiteitä. Ei kannata kertoa sanaakaan perheen ulkopuolisille ihmisille. Näin saa rauhassa valmistautua pääsykokeisiin. Pääsykokeita kohti vain. Onnea matkaan. Toivon, että onnistut! 

Vierailija
8/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuosia vielä paljon edessä, kannattaa.

Vierailija
9/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kurssilla yliopistossa 60v, joka luki oikeustiedettä. Oli nuoruuden haave. Ei se ikää katso.

Vierailija
10/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Kari Uoti lukenut itsensä vankilassa juristiksi noin 4-kymppisenä? Nykyään menestyvä ja kuuluisa juristi.

Taisi olla lukenut juristiksi jo ennen kuin pääsi lukemaan tiilenpäitä, teki kylläkin oikeustieteen tohtorinväitöskirjan lusiessaan

Vierailija
11/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Uoti oli julkkis jo ennen juristin uraansa. Kannattaisi ennemmin lukea lääkäriksi.

Vierailija
12/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vaikka tradenomi jos kaupan alalla olet?

Vierailija
13/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tätä samaa kysytään?! Oikeustieteellinen on juuri se tiedekunta, jossa on huomattavasti enemmän ikääntyneempiä opiskelijoita kuin vaikkapa luokanopettajakoulutuksessa.

Vierailija
14/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santavuori oli 36 valmistuessaan ja siis nainen, aika hyvin taisi pärjätä vaikka siihen aikaan tuon ikäiset opiskelijat oli hyvin poikkeuksellisia ja miesvaltainen ala.

Vierailija
15/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vankilassa ei ollut tekemistä, mutta hyvin menestyy nykyään.

Vierailija
16/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet, harmittaako sua viiden vuoden päästä jos olet lukenut juristiksi? Niinpä.

Vierailija
17/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko tätä samaa kysytään?! Oikeustieteellinen on juuri se tiedekunta, jossa on huomattavasti enemmän ikääntyneempiä opiskelijoita kuin vaikkapa luokanopettajakoulutuksessa.

Siellä on moneen muuhun alaan verrattuna vähemmän lähiopetusta ja enemmän isoja kirjatenttejä, joten sopii hyvin sellaiseenkin elämänvaiheeseen, johon kokopäiväinen lähiopiskelu sopisi huonosti. Sen vuoksi on ihan klassinen juttu ryhtyä opiskelemaan oikiksessa kypsemmällä iällä, kun työvuosia on vielä jäljellä eikä siihenastinen koulutus enää riitä uralla eteenpäin. Tai jos jo nuorempana aikoo suorittaa oikiksen lisäksi jonkin toisenkin korkeakoulututkinnon, aloittaa sillä toisella joka vaatii enemmän läsnäoloa ja suorittaa sitten oikiksen vaikka (osittain) työn ohessa. Kysymykseen siitä, kannattaako opiskelu aloittaa reilusti yli 40-vuotiaana, ei ole yleispätevää vastausta. Tutkinto on tiettyihin tehtäviin ehdoton kelpoisuusvaatimus ja muihinkin tehtäviin se antaa lisää mahdollisuuksia, mutta ne mahdollisuudet on osattava löytää ja hyödyntää itse.

Vierailija
18/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kurssilla yliopistossa 60v, joka luki oikeustiedettä. Oli nuoruuden haave. Ei se ikää katso.

Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä useammin minusta tuntuu sille, että on kärjistäen kahdenlasiia ihmisiä. on heitä, jotka ainakin miettivät ja harkistevat, mitä vosivat tehdä. Monet heistä myös pyrkivät tekemään ja yrittävät tehdä jotain mennäkseen eteenpäin. Tai pysyäkseen edes siinä ademassa, missä ovat, eivätkä putoaisi vauhdista.

Sitten on toien joukko. josta tulee tosinaan mieleen, että mitä he oikein tekevät. Miten joku pystyy olemaan toimeentulotuen tuen varassa vuosia käymättä töissä tai hakeutumatta minkäänlaiseen opisleuun ja tai yrittämättä oikein mitään muutakaan, joka vaatisi edes vähän viitseiläisyyttä ja vaivannäköä.

Myönnäm että nämä olivat kärjistyksiä . Mutta jos nyt katson vaikka yliopistolla kohtaamiani vanhempia opiskelijoita, joilla nyt tarkoita yli 40 vuotiaita, niin oman havaintoni mukaan heistä suurempi osa on tekemässä toista tai kolmatta tutkintoa paljon useammin kuin kohtaisin jonkun yli 35 vuotiaan, joka olisi vasta aloittanut ensimmäsitä kertaa opintonsa.  - Toki heitäkin on, mutta jotenkin vaan tuntuu, että opiskelut kasuatuu.

Vierailija
19/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
20/52 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä säästökohde jollei maksa itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan