Uskotko kadotuksen olemassaoloon?
Eli otsikossa kysymys, uskotko kadotuksen/helvetin olemassaoloon? Oletko kristitty, edustatko jotain toista uskontokuntaa vai oleko agnostikko/ateisti?
Kommentit (2114)
Vierailija kirjoitti:
Ateistina en usko jumaluuksiin, joten en usko kadotukseenkaan.
Agnostikkous on tietämättömyyttä, he voivat uskoa.
Kaikki -ismit ovat tietämättömyyttä.
Maapallo on Mṛtyuloka eli kuoleman planeetta. Ja se on myös Karmakshetra.
Tuo pelottelu on ikävää. Se ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kristitty ja uskon.
Uskotko myös muita ilkeitä satuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty ja uskon Raamattuun jonka mukaan niin taivas kuin helvetti ovat olemassa, jompaan kumpaan joudumme kuolemamme jälkeen
Miksi Raamattu olisi oikeassa?
Raamatussa on Totuus kaikesta. Ja Raamattu on uskomattoman looginen kirja.
Ihmisten kyky logiikkaan ei ole minkäännäköinen todiste kristinuskon paikkaansapitävyydestä ennusteena kuoleman jälkeisille tapahtumille.
Ei saa pelotella. Pelottelu kuuluu tuohon mitä itänaapurissa juuri tehdään, pelolla alistetaan ihmisiä julmuuteen, pelkoon ja vihaan.
Vierailija kirjoitti:
Piilottamalla kreikkalaisten tekstit luostareihin kirkko ei kuitenkaan voinut pitää niitä poissa käsikirjoituksia kopioivilta ja säilyttäviltä munkeilta. Näin antiikin ajatusmaailma vaikutti kristilliseen maailmankuvaan.
Totta.
Erälle tuntemalleni fyysikkolle munkin näyttivät yhdessä Egyptiläisessä luostarissa alkuperäisiä tekstejä, jotka eivät päätyneet Raamattuun. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä.
Maailmassa, missä voit uskoa mitä tahansa, vain ilkeä ja paha ihminen valitsee uskoa kadotukseen ja muuhun scheisseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa pelotella. Pelottelu kuuluu tuohon mitä itänaapurissa juuri tehdään, pelolla alistetaan ihmisiä julmuuteen, pelkoon ja vihaan.
Abrahamilaiset uskonnot (ainakin kristinusko ja islam) pelottelevat. Jos ei olisi ikuista helvetin pelkoa, ihmisiä ei olisi niin helppo manipuloida ja hallita.
Ajattelen että olen agnostikko. Haluaisin uskoa pahuuden saavan lopulta palkkansa, mutta mieluiten tämänpuolisessa elämässä. Pidä itse asiassa hyvn ongelmallisena ajattelukaavan että rangaistus pahuudesta (jokainen voi mietiä itsekseen pahuuden eri ilmentymiä) seuraisi vasta tuonpuoleisessa. Kukaan ei enää pelkää tuonpuoleista, Jumala on t*pettu, hiiret tanssivat villiä polkkaa pöydällä. Senhän näkee nyt jokainen. Tätä asiaintilaa suorastaan juhlitaan länsimaisessa kulttuurissa. Uskonto on pilkanteon kohde, nimenomaan kristinusko.
Luulen että jokin Dirty Harry- elokuva ja sen lajityyppi pohti tätä kysymystä. Kuinka paljon pahuutta täytyy sietää ja pahimmillaan ravita uskonnon mahdollistamalla hyssyttelyllä ja lempeydellä? En väitä että kysymys on helppo koska verenhimoinen kosto ei myöskään tunnu kestävältä ratkaisulta. Se vaan kun pahuus pääsee tarpeeksi pitkälle sitä ei oiken pysty hoitamaan mitenkään sivistynein keinoin. Siis uskonnolla tai psykoterapialla. Se on todellakin jotain, mikä täytyisi kyetä estämään alkuvaiheissaan kasvamasta pitelemättömäksi energiaksi.
Sillä pelottelu kuuluu pahoille ihmisille ei hyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty ja uskon Raamattuun jonka mukaan niin taivas kuin helvetti ovat olemassa, jompaan kumpaan joudumme kuolemamme jälkeen
Mistäs se meidän sielu sitten on meihin syntymässämme tullut jos se nyt sitten menee jompaan kumpaan? Alkaa täyttyä nuo paikat, kun ihmisiä on historian aikana kuollut noin 100mrd. Onko siellä myös neanderdali ihmisten sielut?
Täyttä? Kaikkeus on ääretön lisää tilaa tulee kokoajan. Sielu tulee Jumalalta.
Vierailija kirjoitti:
Varoittaminen ei ole pelottelua vaikka oiskin ryömisit tuomiopäivänä takaisin tänne jotta voisit korjata ylimielisyytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoittaminen ei ole pelottelua vaikka oiskin ryömisit tuomiopäivänä takaisin tänne jotta voisit korjata ylimielisyytesi.
Tai sinä.
Koin aikoinaan tuon seurakuntalisten uskonnolla ym. pelottelun. Nyt olen ymmärtänyt että hallitsivat nuorempiaan pelottelulla tahtoonsa. Elävät nykyään kuin villi-ihmiset ilman rajoja. Rikollisia taustoiltaan pelottelijat ja valehtelijat..
Vierailija kirjoitti:
Koin aikoinaan tuon seurakuntalisten uskonnolla ym. pelottelun. Nyt olen ymmärtänyt että hallitsivat nuorempiaan pelottelulla tahtoonsa. Elävät nykyään kuin villi-ihmiset ilman rajoja. Rikollisia taustoiltaan pelottelijat ja valehtelijat..
Tuollainen pelottelu viattomia ihmisiä kohtaan on rikollista vääryyttä. Hävetkää ulkokultaiset.
Kadotuksella pelottelijat menkää sinne kaltaistenne joukkoon ja huutakaa BÖÖÖÖÖÖ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abrahamilaiset uskonnot (ainakin kristinusko ja islam) pelottelevat. Jos ei olisi ikuista helvetin pelkoa, ihmisiä ei olisi niin helppo manipuloida ja hallita.
Kyllä. Ja jos helvetti olisi edes jokseenkin uskottava konsepti, ei sen tarvitsisi olla kuin vähän taivasta epämiellyttävämpi paikka pelotevaikutuksen aikaansaamiseksi. Mutta koska se on niin läpikotaisin epäuskottava sepustus, pitää kuvitelmissa tehdä siitä niin hirveä, että arveluttaisi ottaa edes sitä häviävän pientä riskiä, että se sittenkin on todellinen.
Täällä he nauttivat ja kärsivät, tappavat, verilöylyttävät ja pysyvät tässä asemassa, joskus iloiten kuin ruhtinaat ja joskus itkien kuin marttyyrit. MAAILMA ON SIIS VANKILA ... eikä suinkaan paikka, jossa voi nauttia, kuten jotkut väittävät.
Mutta ihmiset eivät sitä itse tiedä.