Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs me asuntovelalliset. Taantumasta, koroista yms

Vierailija
22.02.2023 |

Merkkauspäivä tuli ja men, n100 euroa nousi kk-erä,
Lainaa jäljellä 90k, hoitovastike nousee maltilliset 35€ kk.
Todellisia kauhutarinoita löytyy kyllä lähipiiristäkin.

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiot ja isommat kun kyykkää niin sitten alkaa tosissaan tapahtua. Nyt vielä vaan puljataan sijoituskämppiä.

Vierailija
122/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk ja 5% poks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A studiossa kerrottiin että korot nousee 1.5% kesään eli sitten ne on 5 + marginaali eli 6% .. jos on 500000 lainaa niin korkoihin menee kuukaudessa noin 3000 euroa ja sitten lyhennys päälle, eli onhan päivän selvää että asuntojen hinnat romahtaa oikein kunnolla.,521

Sitä, jolla on puoli milliä lainaa, ei paljon korkojen nousut hetkauta.

Vierailija
124/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veli osti 500k€ asunnon josta 300 000 rahoitusvastikkeella ja kaksi ekaa vuotta lyhennysvspaana. Kohta se pari vuotta on kulunut ja se kuvittelee vastikkeen nousevan pari-kolme sataa

Taitaa nousta pikemminkin pari tonnia

Miksi hän otti lyhennysvapaata olemattomien korkojen ajalle?

Niinhän se kannattaa tehdä. Minäkin tein ja sijoitin säästyneet rahat. Juuri maksoin ennen koron tarkistusta koko lainan kerralla pois 16 vuotta etukäteen sijoituksilla ja niiden tuotoilla. Ja sijoituksiinkin jäi vielä rahaa. 

Vierailija
125/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A studiossa kerrottiin että korot nousee 1.5% kesään eli sitten ne on 5 + marginaali eli 6% .. jos on 500000 lainaa niin korkoihin menee kuukaudessa noin 3000 euroa ja sitten lyhennys päälle, eli onhan päivän selvää että asuntojen hinnat romahtaa oikein kunnolla.,521

Sitä, jolla on puoli milliä lainaa, ei paljon korkojen nousut hetkauta.

Jep, eikä tietenkään puolen millin lainallakaan pelkät korot ole mitään 3000€. Nämä hysteerikot eivät osaa edes laskea.

Vierailija
126/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankista neuvoivat ettei kannata lyhentää heille korkoa maksavaa lainaa vaan sen sijaan käyttää säästöjä heidän tarjoamiin rahastoihin. Joissa pääoma ei ole turvattu eli sen rahan voi menettää ja tuotto oli miinuksella viimevuonna kun lainaa pois maksamalla tienaisi sen koron verran.

Ei tienannut. Tienata ja säästää korkomenoissa ovat eri asioita.

En minäkään juuri tienannut 20 miljoonaa kun jätin huvijahdin ostamatta.

Vierailija
127/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tsekata summat ihan vaan korkolaskurilla. Ei todellakaan mene 3000 euroa korkoja kuukaudessa. 

Vierailija
128/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, jolla nyt n. 1000e/kk ja nousee pian 1500e/kk. Ei ole rahoitusvastiketta eikä hoitovastiketta. Omakotitalosta kyse.

Vierailija
129/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, jolla nyt n. 1000e/kk ja nousee pian 1500e/kk. Ei ole rahoitusvastiketta eikä hoitovastiketta. Omakotitalosta kyse.

Mulla ihan samat luvut😳 onko sulla kanssa danskesta?

Vierailija
130/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala miksi ihmeessä samat luvut tarkoittaisi samaa pankkia 😂 teillä on marginaalin, viitekoron ja pääoman yhdistelmä sellainen, että numerot osuu samoiksi. Pankki siihen ei liity mitenkään.

Vierailija
131/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat luottavat liikaa tasaerälainaansa, kun korot koputtelevat laina-aikaa joka sekin viritetty maksimiin

Mulla tasaerälaina, mutta olen varautunut tekemään ylimääräisen lyhennyksen ennen koron tarkistusta syksyllä. Haluan että laina myös lyhenee, itse asiassa reippaammin kuin mitä takaisinmaksusuunnitelmassa on sovittu.

Mutta tasaerä siinä hyvä, ettei tule äkillisiä isoja nousuja, ainakaan heti.

Vierailija
132/149 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 euroa enemmän menee nyt kk-kuluihin ku ennen. Kyllä sekin jo tuntuu kukkarossa. Vastikekin varmaan nousee.

Vierailija
133/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpaikoilla alkoi yt neuvottelut, alettiin miettimään rahan käyttöä.

Myytiin pois ensiksi mökki, mökin irtaimisto, 2 autoa, 80% omasta irtaimistosta. Kaikki laitettiin lyhennykseen.

Vuokrattiin kellarikomero ja piianhuone.

Joka kk tehdään ylimääräinen lyhennys. Väh sen vetran, että vuodessa tulee 1 ylimääräinen tehtyä.

Ei paljoa nut tunnu, mutta lopussa tuntuu.

Moni on meille nauranut, sijoita rahat. Tehtiin mielummin näin ja sijoitettiin omaan

Vierailija
134/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa lainaa, omistakaa kaikkea velaks, se on omaisuutta.

Se on huijaus, korot nostetaan et teiltä saadaan luokkaretken eväät pankinjohtajalle pilkkahinnalla! : )

Asuntojen hinnat ovat pilvissä. Laina otetaan 25-30 vuodelle, ilman että tiedetään lainan todellisia kuluja, muuta kuin lähtöhinnat.

Kaikki menee hyvin,

jos et joudu työttömäksi

jos avioliittosi ei hajoa

jos et saa mitään vakavaa sairautta ja perheesi pysyy terveenä

Silloin voit omistaa velattoman asunnon, kun jäät eläkkeelle.

Sitten asunto on niin vanha, että edessä on suuria ja pieniä remontteja.

Sitä on velkavankeus.

Vierailija
135/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala miksi ihmeessä samat luvut tarkoittaisi samaa pankkia 😂 teillä on marginaalin, viitekoron ja pääoman yhdistelmä sellainen, että numerot osuu samoiksi. Pankki siihen ei liity mitenkään.

Moni on niin heikkolahjainen, ettei ymmärrä lainaerän olevan puhtaasti kertolaskun tulos. He kuvittelevat sen olevan jokin minkä pankki vain määrää omalla päätöksellään, eli jos numerot on samat, on pankkikin varmaan sama.

Samalle porukalle veronpalautukset ovat sattumankauppaa, jossa jollekin käy vaan hyvä tuuri kun saa palautusta, tai jossa verottaja veetuilee ilkeyttään kun tuleekin lisäveroja.

Miettikää että näilläkin on äänioikeus...

Vierailija
136/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työpaikoilla alkoi yt neuvottelut, alettiin miettimään rahan käyttöä.

Myytiin pois ensiksi mökki, mökin irtaimisto, 2 autoa, 80% omasta irtaimistosta. Kaikki laitettiin lyhennykseen.

Vuokrattiin kellarikomero ja piianhuone.

Joka kk tehdään ylimääräinen lyhennys. Väh sen vetran, että vuodessa tulee 1 ylimääräinen tehtyä.

Ei paljoa nut tunnu, mutta lopussa tuntuu.

Moni on meille nauranut, sijoita rahat. Tehtiin mielummin näin ja sijoitettiin omaan

Siis yt:t toimivat herätteenä, että työt voivat lähteä alta? Vai menetittekö työnne?

Vierailija
137/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa lainaa, omistakaa kaikkea velaks, se on omaisuutta.

Se on huijaus, korot nostetaan et teiltä saadaan luokkaretken eväät pankinjohtajalle pilkkahinnalla! : )

Asuntojen hinnat ovat pilvissä. Laina otetaan 25-30 vuodelle, ilman että tiedetään lainan todellisia kuluja, muuta kuin lähtöhinnat.

Kaikki menee hyvin,

jos et joudu työttömäksi

jos avioliittosi ei hajoa

jos et saa mitään vakavaa sairautta ja perheesi pysyy terveenä

Silloin voit omistaa velattoman asunnon, kun jäät eläkkeelle.

Sitten asunto on niin vanha, että edessä on suuria ja pieniä remontteja.

Sitä on velkavankeus.

Minä ostin aikoinaan itselleni ensiasunnon, samoin teki mieheni.

Sen jälkeen ostettiin yhteinen, tämän jälkeen isompi.

Ei ensiasunnoksi 400 000 e lainaa ja huonot tulot

Mies oli hetken työttömänä ja minä olin lomautettuna.

Puskuria on käytetty ja nopeasti muutettu elintasoa

Vierailija
138/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 10v mietin olenko idiootti kun en ostanut sitä unelmakämppää vaan edullisemman asunnon kun kaverit otti halpaa lainaa ja rakensi. Jatkuvasti kuulin että nyt kannattaa ottaa lainaa ja vaikka sijoittaa se ilmainen raha mutta maksoin asuntolainaa niin paljon kuin pystyin ja nyt on enää vuosi jäljellä. Jos nyt romahtaa niin ostan sen unelmakämpän ja laitan vanhan vuokralle, käsiraha uuteen löytyy suoraan sijoituksista. Osakkeet on tosin myös ottaneet lämyä ja uskon että pahin lasku on vielä edessäpäin mutta ainakaan ne ei oo velalla ostettuja kuten jollain kavereilla. Ihan kuin olisi unohtunut sijoittamisen riskit, kuvitellaan liikaa omasta osaamisesta ja ostetaan velaksi esim 100 sijoitusasuntoa koska numerot toimii. Numerot voi toimia teoriassa mutta käytännössä laskelma kusee koska siitä on unohtunut muutamat oleelliset numerot kuten remonttikustannukset. Aivan hirvittää katsoa vierestä.

Vierailija
139/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri otti 10vuotta sitten korkokaton 10 vuodeksi ja se raukeaa just nyt🤔

aika nero työkaveri sulla

Kerro toki meille kaikille mitä kristallipallosi ennustaa vaikkapa 5 vuoden päähän? Palautuuko korot nollaan vai tuleeko ne nousemaan 30 prosenttiin?

Vierailija
140/149 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa oli, että pohjainflaatio on noussut edelleen ja tämä on se mihin EKP kiinnittää huomiota. Korot voivat nousta vielä pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä