Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…
Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.
Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.
Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset eivät itse osaa säädellä kulutustaan, on aivan välttämätöntäkin, että ostovoima kutistetaan ylhäältä alaspäin. Kukaan ei vähennä fossiilisten polttoaineiden polttamista, ellei sitä tehdä törkeän kalliiksi. Kukaan ei luovu yhtään mistään, ellei ole pakko. Länsimaissa kulutus todellakin on hyvin suurta verrattuna köyhiin maihin, ja vaikka se on kivaa, se tuskin on kestävällä pohjalla. Pitäisi oikeasti keksiä tapoja ylläpitää elintaso vähemmällä kulutuksella, joutumatta silti tinkimään mistään olennaisesta. Siinäpä pohdittavaa.
Ei kulutusta pyritä tällä vihreällä siirtymällä VÄHENTÄMÄÄN, vaan lisäämään, siis euromääräisesti. Siksi mitään tavaroita ei käsketä kuluttamaan loppuun, vaan ostamaan aina uusia (mieluiten vuokraamaan, koska se tulee kaikkein kalliimmaksi). Eli jatkuvasti luodaan uusia tarpeita, jotka pitää kuluttamalla täyttää. Sama asia (esim paikasta a paikkaan b liikkuminen) pitää suorittaa ostamalla uusi, kalliimpi väline. Tämä koskee kaikkea kuluttamista. Toki varmaan päästöt sitten ovat alhaisempia tällä uudella systeemillä, mutta pääpointti on se, että kulutus saadaan kasvamaan, että talousjärjestelmämme pärjäisi taas pari vuotta eteenpäin.
Kulutuksen katkeaminen ja järkevöittäminen kaataisi koko talouden. Siksi joka asiasta löytyy aina uusi ympäristöystävällisempi ja kalliimpi toteuttamistapa, joka säädetään pakoksi, mikäli se ei vapaaehtoisesti nouse suosioon. Koskaan ei valtiovalta kampanjoi sen puolesta, että korjaa vanha autosi, älä osta uutta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ihan itse aiheutettua.
Bensan hinnan nosto (+ ympäristöverotus) nosti kuljetushintoja eli lähes kaikkia tuotehintojakin.
Muissa maissa kompensoitiin kalliita energianhintoja ja säädettiin hintakattoja, mutta ei Suomessa. Eli nosti taas tuotteiden hintoja ja kotitalouksien sähkönhintoja.
Päälle lyödään vielä lähes kuusinkertaiset asuntolainojen korot. Kyllä tässä kulutushimo alkaa laantumaan yhdellä jos toisellakin perheellä.
Miksi taantuma on pakko saada tähän maailmanhetkeen, kun on muutenkin kurjat vuodet takana ja monilla aloilla (ravintola- ja tapahtuma-ala) on ollut jo yt-neuvotteluja jo muutenkin.
Juuri näin. Bensan hinta on suorassa yhteydessä elintasoon. Ruoka tulee kauppoihin rekoilla. Duunarit ja monet muut menee töihin autoilla he vaativat lisää palkkaa heti ja se taas nostaa heidän tuottamien palveluiden tai tuotteiden hintoja. Bussit kulkee bensalla jne.
Mikään ei ole niin huono verotuksen kohde kuin bensa koska siitä kärsii erityisesti he jotka ei sitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Aika uusavuton olet jos hitsipilli ei pysy kädessä.
Eiköhän siellä päässä kirjoita peppukipeytynyt uusavuton, joka vain purkaa pahaa oloaan pätevään DIY-kaveriin. On ihan eri juttu olla harraste-hitsaaja kuin ammattilainen ja varsinkin jos kantavia osia pitää hitsata, niin siinä ei kannata pelleillä, jos haluaa hengissä pysyä jatkossakin. Sen sijaan varaosia pystyy kuka tahansa motivoitunut henkilö vaihtamaan, ja myös pohjaa maalaamaan, ruostesuojaamaan yms. Kannattaa joskus kokeilla hitsaamista, ei ole mitään "tosta noin vaan"-hommaa.
Siinä on voimasanasto kovilla, kun huomaa, että oma käytetty onkin tämmöinen omatoimisesti ruostesuojattu malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset eivät itse osaa säädellä kulutustaan, on aivan välttämätöntäkin, että ostovoima kutistetaan ylhäältä alaspäin. Kukaan ei vähennä fossiilisten polttoaineiden polttamista, ellei sitä tehdä törkeän kalliiksi. Kukaan ei luovu yhtään mistään, ellei ole pakko. Länsimaissa kulutus todellakin on hyvin suurta verrattuna köyhiin maihin, ja vaikka se on kivaa, se tuskin on kestävällä pohjalla. Pitäisi oikeasti keksiä tapoja ylläpitää elintaso vähemmällä kulutuksella, joutumatta silti tinkimään mistään olennaisesta. Siinäpä pohdittavaa.
Ei kulutusta pyritä tällä vihreällä siirtymällä VÄHENTÄMÄÄN, vaan lisäämään, siis euromääräisesti. Siksi mitään tavaroita ei käsketä kuluttamaan loppuun, vaan ostamaan aina uusia (mieluiten vuokraamaan, koska se tulee kaikkein kalliimmaksi). Eli jatkuvasti luodaan uusia tarpeita, jotka pitää kuluttamalla täyttää. Sama asia (esim paikasta a paikkaan b liikkuminen) pitää suorittaa ostamalla uusi, kalliimpi väline. Tämä koskee kaikkea kuluttamista. Toki varmaan päästöt sitten ovat alhaisempia tällä uudella systeemillä, mutta pääpointti on se, että kulutus saadaan kasvamaan, että talousjärjestelmämme pärjäisi taas pari vuotta eteenpäin.
Kulutuksen katkeaminen ja järkevöittäminen kaataisi koko talouden. Siksi joka asiasta löytyy aina uusi ympäristöystävällisempi ja kalliimpi toteuttamistapa, joka säädetään pakoksi, mikäli se ei vapaaehtoisesti nouse suosioon. Koskaan ei valtiovalta kampanjoi sen puolesta, että korjaa vanha autosi, älä osta uutta.
Aivan. Jos haluttaisiin oikeaa ympäristöystävällisyyttä, niin säädetään laki, että television pitää kestää min. 12 vuotta, jääkaapin 15 v., pyykinpesukoneen 12 v. ja niin edelleen. Näitä laitteita on mahdollisuus tehdä (ja on ennen tehtykin) kestämään, ettei joka vuosi tarvitse ostaa uutta vain 6 vuotta käytetyn laitteen tilalle. Sama pätee autoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Jos haluttaisiin oikeaa ympäristöystävällisyyttä, niin säädetään laki, että television pitää kestää min. 12 vuotta, jääkaapin 15 v., pyykinpesukoneen 12 v. ja niin edelleen. Näitä laitteita on mahdollisuus tehdä (ja on ennen tehtykin) kestämään, ettei joka vuosi tarvitse ostaa uutta vain 6 vuotta käytetyn laitteen tilalle. Sama pätee autoihin.
Joo, valmistajalle vastuu toimittaa uusi tilalle, jos ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Eiköhän siellä päässä kirjoita peppukipeytynyt uusavuton, joka vain purkaa pahaa oloaan pätevään DIY-kaveriin. On ihan eri juttu olla harraste-hitsaaja kuin ammattilainen ja varsinkin jos kantavia osia pitää hitsata, niin siinä ei kannata pelleillä, jos haluaa hengissä pysyä jatkossakin. Sen sijaan varaosia pystyy kuka tahansa motivoitunut henkilö vaihtamaan, ja myös pohjaa maalaamaan, ruostesuojaamaan yms. Kannattaa joskus kokeilla hitsaamista, ei ole mitään "tosta noin vaan"-hommaa.
Siinä on voimasanasto kovilla, kun huomaa, että oma käytetty onkin tämmöinen omatoimisesti ruostesuojattu malli.
Mikä siinä omatoimisuudessa on huonoa? Yleensä *kukaan* autoilija ei käytä yhtään rahaa ruostesuojaukseen ja näky on sen mukainen! Eli jos hioo ruosteet, sulkee metallipinnan maalilla ja suihkuttaa suojaksi alustamassaa, niin miten se yht' äkkiä muuttuu huonoksi, jos joku on tehnyt näin itse? Miten se sitten muuttuu paremmaksi, jos joku "ammattilainen" on tehnyt tämän täysin saman toimenpiteen 500-1000 € hintaan? Ihan yhtä samalla tavalla se pelti ruostuu, jos ruostuminen on jo alkanut. Toki jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi ja hiekka-/soodapuhalluttaa koko pohjan ja ruostesuojauttaa, niin sillä hinnalla saa muutaman tuhannen euron hyväkuntoisen auton...
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on uudempia autoja kuin sinulla. Uusia autoja ei voi itse huoltaa samalla tavalla.
No jos jostain pienestä japsifarkusta joutuu maksamaan leasing/osamaksua reilut 500 e/kk (kaikkine hilppeineen) niin ei ole vaikea kuvitella jos ei monella enää rahat riitä. Varsinkin jos pitää saada joku näyttävä peli. Luulin urbaanilegendaksi, mutta moni ilmeisesti jättää suht uusistakin autoista huoltoja kylmästi väliin tai jopa kokonaan pois kun rahat ei riitä muuhun kuin siihen perusmaksuun tai asumiseen.
Jotain tarttis tehrä.
Huutonaurua ääliöille vedet silmissä. Ostakaa auto sitten kun siihen on varaa.
Aiemmin on pidetty lainarahalla kulissia ja eletty muutenkin yli varojen. Nyt vaan palataan siihen että ihmiset hankkii sitä mihin oikeasti on varaa.
Brummm...brummm...tööt...tööt...
Osta paksu ja suonikas 90-luvun premiumdiisseli kaikilla herkuilla koska diisselin hinta!
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin on pidetty lainarahalla kulissia ja eletty muutenkin yli varojen. Nyt vaan palataan siihen että ihmiset hankkii sitä mihin oikeasti on varaa.
Hys hys, älä nyt riko keskiluokkaista kuplaa puheillasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on uudempia autoja kuin sinulla. Uusia autoja ei voi itse huoltaa samalla tavalla.
Sinä olet se joka on väittänyt ettei niitä voi huoltaa, trolli. Sinulla on todistustaakka, trolli. Kerro nyt tasan tarkkaan miksi niitä ei muka voisi huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä omatoimisuudessa on huonoa? Yleensä *kukaan* autoilija ei käytä yhtään rahaa ruostesuojaukseen ja näky on sen mukainen! Eli jos hioo ruosteet, sulkee metallipinnan maalilla ja suihkuttaa suojaksi alustamassaa, niin miten se yht' äkkiä muuttuu huonoksi, jos joku on tehnyt näin itse? Miten se sitten muuttuu paremmaksi, jos joku "ammattilainen" on tehnyt tämän täysin saman toimenpiteen 500-1000 € hintaan? Ihan yhtä samalla tavalla se pelti ruostuu, jos ruostuminen on jo alkanut. Toki jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi ja hiekka-/soodapuhalluttaa koko pohjan ja ruostesuojauttaa, niin sillä hinnalla saa muutaman tuhannen euron hyväkuntoisen auton...
Ruoste ei hiomalla lähde vaan pitäisi hiekkapuhaltaa ja käyttää ruosteenpoistokemikaaleja. Tee-se-itse tunari on suojannut ruosteet muhimaan siellä paksun massan alla jossa se saa piilossa tehdä laajoja tuhoja ennenkuin sitten katsastuksessa paljastuu koko kauheudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoste ei hiomalla lähde vaan pitäisi hiekkapuhaltaa ja käyttää ruosteenpoistokemikaaleja. Tee-se-itse tunari on suojannut ruosteet muhimaan siellä paksun massan alla jossa se saa piilossa tehdä laajoja tuhoja ennenkuin sitten katsastuksessa paljastuu koko kauheudessaan.
Pidempään se silti kestää kuin täysin käsittelemätön ja avoimesti ruosteinen pelti, jollainen on 90 % "käytän autoani huolloissa"-ihmisillä. Jos pelti on maalattu ja minimoitu hapensaanti ja suojattu vielä kiveniskuilta, niin kyllä se aika pirun pitkään kestää. Varsinkin jos on käytetty ruosteenesto-maalia, niin tarpeeksi laadukas voi pysäyttää ruostumisen lähes kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei toi uutinen ihan pidä paikkaansa:
- Suomalaiset ei ikinä ennen ole olleet niin rikkaita kuin tänään.
- Suomalaisilla ei ikinä ole ollut niin paljon autoja kuin tänään.
- Työllisyys ei ole vuosikymmeniin ollut niin korkealla kuin nyt.
Suomalaiset eivät ikinä ennen ole olleet niin velkaantuneita kuin nyt, eikä velka ole rikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Uusi auto on maailman huonoin sijoitus.
Uudemmat autot muoviosineen ovat kertakäyttöromuja.
Eivät kestä Suomenkaan pakkasesta käyntiin lähtöjä.
Sähköauton akut loppu 10 vuodessa.
Täysin käsittämätöntä, että maapallon resursseja hukataan tällaiseen kertakäyttökulutukseen.
Mä en tiedä, että oletko trolli vai onko kierrätys Suomessa vielä noin alkukantaisella tasolla? En asu Suomessa, en tiedä tuon taivaallista, että millä tasolla kierrätys teillä siellä on. Mutta voin kertoa kuitenkin autoteollisuudesta ja vihreästä siirtymästä, koska se on muualla maailmaa täysin normaalia ja kehittynyttä.
Autot suunnitellaan nykyään kestämään noin 8-10 vuotta. Esimerkiksi Renault on jo vuosia, jos ei vuosikymmeniä, suunnitellut autojensa käyttöiäksi 9 vuotta. Naapurinne autonvalmistaja Volvo on rakentamassa tuotantolinjaa metallittomalle seokselle, joka tulee olemaan työstettävyydeltään kuin metalli ja kestävyydeltään kuin metalli. Sähköautoyhtiö Polestar on viimeistään 2030 tuomassa markkinoille täysin kierrätyskelpoisen auton. Kun auto on tullut elinkaaren loppuun niin se kierrätetään. Muovit ja metallit pystytään kierrättämään ja niitä pystytään muokkaamaan siihen suuntaan, että saadaan metallien ja muovien osuutta jatkuvasti laskettua seoksessa. Akut suunnitellaan nykyään jo itsestäänselvästi täysin kierrätyskelpoiseksi ja innovaatiot jatkuvasti painavat eteenpäin kyseistä teollisuuden alaa. Autojen renkaat pystytään uusiokäyttämään ja niitä kierrätetään esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa.
Mä olen hyvin yllättynyt siitä, että miten huonosti Suomalaiset, lukutaitoiset ja jokaisella netti, pystyvät sisäistämään asioita ja sitä, että miten tekniikka ja teollisuus menee eteenpäin ja se vaatii myös ihmisiltä jotain. Ihan näin vinkkinä, että Euroopan Unionin alueet ja USA ovat johtavia tahoja ekologisuudessa siirtymisessä ja tämä tuo ihan mieletöntä etumatkaa markkinoilla eli rahaa jopa sinun lompakkoosi (koska et kuitenkaan sijoita rahojasi muuhun kuin ehkä asuntoihin...) ja tuo lisää työpaikkoja. Se ei ole päättäjien tai muiden vika jos olet niin takapajulassa, ettet kykene seuraamaan aikaasi. Terveisin, 40-vuotias tekniikan alan professori (energiatekniikka), vihreän siirtymän tutkija Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Vihreää siirtymää. Jatkossa vapaa liikkuminen kuuluu vain eliitille, kansa pysyköön kotonaan.
Varvastossut liikkuvat rajan yli ilman hankaluuksia.
Autokauppa 🤣. Kiviäkin kiinnostaa. Köyhillä on autot. Sijoita ne rahat eikä tarvi koskaan ajaa enää itse.
Tämä on nyt ihan itse aiheutettua.
Bensan hinnan nosto (+ ympäristöverotus) nosti kuljetushintoja eli lähes kaikkia tuotehintojakin.
Muissa maissa kompensoitiin kalliita energianhintoja ja säädettiin hintakattoja, mutta ei Suomessa. Eli nosti taas tuotteiden hintoja ja kotitalouksien sähkönhintoja.
Päälle lyödään vielä lähes kuusinkertaiset asuntolainojen korot. Kyllä tässä kulutushimo alkaa laantumaan yhdellä jos toisellakin perheellä.
Miksi taantuma on pakko saada tähän maailmanhetkeen, kun on muutenkin kurjat vuodet takana ja monilla aloilla (ravintola- ja tapahtuma-ala) on ollut jo yt-neuvotteluja jo muutenkin.