Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O

Vierailija
21.02.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…

Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.

Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.

Miten tässä nyt näin kävi?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi.

Joko ostetaan uusi auto pitkällä takuulla tai reilusti alle 5000 euron arvoinen vanha perusauto.

Uudessa takuu suojaa yllätyksiltä, halvan taas voi hinauttaa suoraan purkaamolle, jos sattuu hajoamaan kalliisti.

Kalleimmaksi tulee ylläpitää 5-20 teur arvoista isoa, mutta jo paljon ajettua (+200tkm) ja suht iäkästä (+8v) autoa. Sellaisen kanssa tulee väkisinkin eteen kilometrien ja iän aiheuttamaa korjattavaa ja isossa ja "hienossa" autossa varaosat maksavat. Koska autoon on investoinut sievoisen summan rahaa ja sillä on vielä markkina-arvoakin jäljellä, ei sitä oikein voi purkaamollenkaan viedä vaikka eteen tulisi useamman tuhannen korjaus.

Minulla on 20v vanha auto, joka maksoi 2015 vähän alle 10k €. Oli ajettu alle 170k km. Nykyään melkein 240k. Itse olen suurimmaksi osaksi korjaillut ja hitsauttamisen teetin helmoihin, muut hommat, mm. nokkahihnasarjan + muut hihnat samalla, vaihdoin ihan itse. En ole joutunut hirveitä summia tuohon autoon käyttää. Ja hyvin toimii, eikä mitään pikkuvikoja tms. ole. Mutta kyseessä onkin japsi, eikä euro- tai jenkkiauto.

Meillä on samoin 17-vuotias Corolla. Ei ole ikinä maksanut huollot juuri mitään, ei mitään vikoja. Ai niin, kerran piti vaihtaa pakoputkesta joku osa. En tajua miten jollakin menee 700 euroa joka korjaamokäynnillä. Kunhan tuosta uskollisesta Corollasta aika jättää, ei osteta enää autoa ollenkaan. Taksilla pääsee ne harvat ajonsa vähemmällä vaivalla ja halvemmalla, kun ei tarvitse vakuutuksia eikä tallipaikkaa maksaa.

Voin kuvitella, että VAG-konsernin auto (nämä ovat ehkäpä pahimpia), BMW tai Opel ovat niitä, jotka leviävät ennen aikojaan. Ainakin noista minulta löytyy tietoa/kokemusta. Mersu oli ainakin ennen luotettava, mutta se taas on sellainen auto, että jos jotain hajoaa, niin se varaosa maksaa omaisuuden verran. Japseista ainakin Honda, Suzuki ja Toyota ovat ymmärtääkseni luotettavia merkkejä ja ehkä jotkut muutkin, mutta ruostesuojausta kannattaa harrastella ahkeraan, jos haluaa pitää autoaan vähänkin pidempään.

Vierailija
82/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas äääääääää-ääääääääää-rioikeiston itkupotkuraivareita. "Myö ei tehä mittään ennen kuin on mies piäministerinä! Ei edes iänestetä, nih!"

Voi persuja...

Onko susta siis tärkeintä, että pm on nainen? Ei väliä millään muulla, kuhan löytyy emätin? Et oo tosissas :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autohuollot kannattaa kilpailuttaa Autojerry palvelussa. Takuun ulkopuolista, eli yleensä 3-5-vuotiasta vanhempaa autoa ei ole mitään järkeä huollattaa kalliissa merkkihuollossa.

Aloituksessa ihmetellään miksi ostovoima on heikko. No koska kukaan ei tuo autoa huollettavaksi.

Automekaanikotkin on samassa veneessä btw.

Vierailija
84/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas äääääääää-ääääääääää-rioikeiston itkupotkuraivareita. "Myö ei tehä mittään ennen kuin on mies piäministerinä! Ei edes iänestetä, nih!"

Voi persuja...

tähän argumentaatioon kiteytyy viherpunikkien kontribuutio asioiden korjaamiseksi

ovat he esittäneet korjaus keinoja mutta kun niitäki kritisoidaan. sen sijaan äärioikeistolta ei ole tullut muuta korjaus ehdotusta kuin etninen puhdistus.

Vierailija
85/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä kun huollatin auton jätin ei-niin-tärkeät jutut myöhemmäksi. Meni muutenkin yli 700 euroa jo.

Sama juttu täällä ja summakin oli mullakin jotain yli 700€. Ja normi huolto. Muustahan kulutuksesta nämä on pois, kun auto on itselle välttämättömyys jos siis meinaa töissä käydä. Pois on jääneet mm ruoka ravintoloissa hemmottelu noin 2 viikon välein. Ja noin 20v tulleen maakuntalehden tilauksen lopettaminen. Elokuvissa viimeksi 3v sitten. Noista kertyy jo ihan kivasti säästöjä autoiluun.

Mitäköhän ihmettä nämä teidän auton huolto-ohjelmanne mahtanevat oikein pitää sisällään kerta noin kalliita ovat? Ilmeisesti kyseessä merkkihuollot?

Omaan vanhaan rottelooni vuosihuolto maksoi pienehköllä "nyrkkipajalla" 180 euroa ja siinä vaihdettiin moottoriöljyt, ö-suodatin, ilmansuodatin, jarruneste ja jäähdytysneste. Lisäksi tehtiin yleistarkastus, ettei autossa ole piileviä vikoja, esim nestevuotoja.

Riippuu huollosta. Olen etsinyt halvimman, tosin hyvänä pidetyn merkkihuollon omalle autolleni. Pieni huolto on 250€ mutta isompi on jo 650€, siinä tehdään enemmän. Viimeksi piti uusia kaikki jarrut niin rahaa meni jo 1100€. :( Ihan järkyttävää. Katsastuksessa ei onneksi tullut mitään sanomista.

Vierailija
86/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No shit Sherlock. Auton määräaikaishuolto maksaa 300-500€ vaikkei mitään varsinaista vikaa olisikaan. Yleensä kun autosta takuu loppuu niin tehdään vain öljynvaihdot ja jarrupalat uusitaan.

Vierailija
87/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siispä odotellaan ja ajellaan vanhalla, saastuttavalla autolla.

Jos 10 vuotta vanha auto on tavallinen pieni/keskikokoinen perheauto, niin sillä ajaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin uuden osto, joka kuluttaa polttoainetta ehkä 0,5l/100km vähemmän kuin vanha.

Vierailija
88/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomalaisilla riittäisi rahat tuplasti kalliimpiin sähköautoihin? Joiden pelkät vakuutushinnat vastaa  kuukausien polttoainekuluja.

Kaivosteollisuus, akkuteollisuus, teslasebot, karunaveljet ja tuhannet muut välistävetäjät ovat hyvin lobanneet suomi-neitokaiset.

Sähköautopakko v. 2035, siis 12 vuoden kuluttua.

Vierailija
89/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kummoinen autokorjaamo kun veloittaa työstä 80-100€ tunti!

Vierailija
90/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siispä odotellaan ja ajellaan vanhalla, saastuttavalla autolla.

Jos 10 vuotta vanha auto on tavallinen pieni/keskikokoinen perheauto, niin sillä ajaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin uuden osto, joka kuluttaa polttoainetta ehkä 0,5l/100km vähemmän kuin vanha.

Jos ajat vähän, sähköauto on pääsääntöisesti ympäristölle myrkyllisempi. Lisäksi kaikkia asioita ei vielä tiedetä, mitä esim. akkuja varten valtava kaivosteollisuus tuo tullessaan ja onnistuuko koskaan kierrätys, joka on todella kallista ja tekninen hyöty vähäinen.

Vierailija
91/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suomalaisilla riittäisi rahat tuplasti kalliimpiin sähköautoihin? Joiden pelkät vakuutushinnat vastaa  kuukausien polttoainekuluja.

Kaivosteollisuus, akkuteollisuus, teslasebot, karunaveljet ja tuhannet muut välistävetäjät ovat hyvin lobanneet suomi-neitokaiset.

Kuka on päättänyt?

Vierailija
92/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!

No, jos ajelet 30 vuotta vanhalla autolla, niin mikäs siinä. Jos taas ajat nykyaikaisella menopelillä, niin aika harva jaksaa ruveta tietokoneiden kanssa debuggailemaan auton vikakoodeja. Ehkä sinunkin kannattaisi herätä horroksestasi ja suunnistaa autokauppaa päivittämään menopelisi.

Vierailija
93/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomen eduskunta käsitellyt tätä? Vai nukahtaneet tässäkin?

Vierailija
94/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä siirtymä. 

Vierailija
95/144 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!

No, jos ajelet 30 vuotta vanhalla autolla, niin mikäs siinä. Jos taas ajat nykyaikaisella menopelillä, niin aika harva jaksaa ruveta tietokoneiden kanssa debuggailemaan auton vikakoodeja. Ehkä sinunkin kannattaisi herätä horroksestasi ja suunnistaa autokauppaa päivittämään menopelisi.

Minulla on 20v vanha auto. Kyllä, siinä on ruisku ja kyllä, myös OBD2-portti. Ja ei, vikakoodinlukija ei maksa muutamia kymppejä enempää. Samaa olen käyttänyt jo viimeiset 10 vuotta. Mikä tässä on mukamas vaikeaa? Ja suurin osa vioista/huolloista on ollut ihan mekaanisia, elikä mekaanisia kulutusosia, kuten jarruja, koiranluita, iskarit & jouset yms. olen vaihtanut. Kommentistasi oikein paistaa, ettet tiedä yhtään mitään autoista. Vai luuletko oikeasti, että vaikka joku tukivarsi, koiranluu tai jarrulevy on yhteydessä johonkin tietokoneeseen ja että jos se pitää vaihtaa, niin "tietokone" hajoaa? :D Eka siis valitat, että uudet autot ovat vaivalloisia korjata ja sitten vielä kehotat minua päivittämään autoni tuollaiseen uuteen hankalaan autoon? Tajuatko yhtään edes miten ristiriitaista kommentointisi on? No ei siinä mitään, jatka vain rahojesi tuhlaamista palveluihin, minä sijoitan/säästän omani!

Vierailija
96/144 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumpataan tätä, koska on hauska seurata uusavuttomien ulinaa.

Vierailija
97/144 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatyttö pääministeriksi,  niin tulosta syntyy...

Oikeasti Suomen ongelmat on rakennettu 20 vuoden aikana, erityisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Tehokkaalla ylikoulutetulla hyvävelijärjestelmällä. Itsekkyys ei ole ollut puoluesidonnaista.

Vierailija
98/144 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät itse osaa säädellä kulutustaan, on aivan välttämätöntäkin, että ostovoima kutistetaan ylhäältä alaspäin. Kukaan ei vähennä fossiilisten polttoaineiden polttamista, ellei sitä tehdä törkeän kalliiksi. Kukaan ei luovu yhtään mistään, ellei ole pakko. Länsimaissa kulutus todellakin on hyvin suurta verrattuna köyhiin maihin, ja vaikka se on kivaa, se tuskin on kestävällä pohjalla. Pitäisi oikeasti keksiä tapoja ylläpitää elintaso vähemmällä kulutuksella, joutumatta silti tinkimään mistään olennaisesta. Siinäpä pohdittavaa.

Vierailija
99/144 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Marinin hallitukselta.

Tämä. Mä olin varakkaampi Sipilän oikeistohallituksen aikana vaikka oli kikyt ja kaikki!

Niin, Sipilän hallitus otti joiltakin, joiltakin taas ei. Ettei tuo Venäjän tilanne nyt vain millään tavalla asioihin vaikuttaisi?

Vierailija
100/144 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassatyttö pääministeriksi,  niin tulosta syntyy...

Oikeasti Suomen ongelmat on rakennettu 20 vuoden aikana, erityisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Tehokkaalla ylikoulutetulla hyvävelijärjestelmällä. Itsekkyys ei ole ollut puoluesidonnaista.

Mikä ihmeen "kassatyttö"? Onko meillä alaikäisiä ministereinä?