Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…
Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.
Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.
Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (144)
Elämä on kallista ja kallistuu kokoajan lisää. Kaikkeen keksitään lisää veroja. Kohta ihmetellään, kun tavallisen ihmisen kulutus loppuu. No miten kuluttaa ihminen jolla ei enään vuosikausiin ole ollut varaa lomamatkoihin, ulkonasyömiseen jne... Ei voi karsia kuin ruoasta ja vaatteista. Ne on niitä kulueriä joita on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassatyttö pääministeriksi, niin tulosta syntyy...
Oikeasti Suomen ongelmat on rakennettu 20 vuoden aikana, erityisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Tehokkaalla ylikoulutetulla hyvävelijärjestelmällä. Itsekkyys ei ole ollut puoluesidonnaista.
Mikä ihmeen "kassatyttö"? Onko meillä alaikäisiä ministereinä?
No on. Ja lisäksi tolkuton määrä typeriä kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Ei se aina ole kiinni siitä uusavuttomuudesta. Pitää olla jonkinlainen talli tai muu tila, jossa tekee sitä autoremppaa, aika surkeata se on tuolla ulkona tuiskussa ja pakkasessa tehdä. Johan siinä muoviosatkin halkeilevat. Toinen on se, että tarvitaan työkaluja. Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia.
Tuollaisia huoltopaikkoja ei monilla ole edes maaseudulla, puhumattakaan kaupunkien keskustoista.
"Pitää olla jonkinlainen talli tai muu tila, jossa tekee sitä autoremppaa"
Pihalla minä olen rempannut tunkin ja jackstandin varassa. Lähinnä olen kesäisin tehnyt huoltoja ja talvella pakkasilla ainoastaan "hätähuoltoja". Huoltoasemilta myös löytyy myös, joiltakin, TI-halli/halleja, joissa on autonosturi. Netistä myös löytyy vuokrattavia huoltotiloja, joissa voi vaikka vuokrata sen tallin koko illaksi tms.
"Toinen on se, että tarvitaan työkaluja."
Niin? Johan se huollattamisen työn hinta on niin kallis, että sillä ostat vaikka mitkä perus työkalusarjat Biltemasta tai Motonetistä! Toki kaikkia työkaluja, esim. rengas- ja tasapainotuskonetta ei kannata ostaa ja rengastyöt ja vaikka kytkinlevyn vaihtokin kannattaa teettää liikkeessä.
"Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia."
Tämä on täysi tekosyy! Kerrotko vielä miten esim. tukivarren, iskarin/jousen, jarrulevyn/-satulan/-palat/-nesteet ja moottori- ja laatikkonesteet, sytytystulpat yms. on jotenkin "mahdoton" vaihtaa nykyautossa? Ei ole muuta syytä kuin oma haluttomuus tehdä! Elikä tehdään itse eikä valiteta tai maksetaan jollekulle toiselle tekemisestä eikä valiteta! Ja edelleenkin: Moottorin vikakoodeja jokainen voi tarkistaa/nollata vikakoodinlukijalla. Niitä ihan yleisesti myydään lukuisissa eri kaupoissa. Jos tämä on sinulle ylitsepääsemättömän vaikea asia hahmottaa, niin älä yleistä, että muut olisivat yhtä avuttomia!
kolme kirjainta, WEF
tai SPD..
tai pari sanaa, Great Reset
ja itse asiassa tukemassa kaikki vanhat puolueet. Tarvitaan ihan uudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Ei se aina ole kiinni siitä uusavuttomuudesta. Pitää olla jonkinlainen talli tai muu tila, jossa tekee sitä autoremppaa, aika surkeata se on tuolla ulkona tuiskussa ja pakkasessa tehdä. Johan siinä muoviosatkin halkeilevat. Toinen on se, että tarvitaan työkaluja. Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia.
Tuollaisia huoltopaikkoja ei monilla ole edes maaseudulla, puhumattakaan kaupunkien keskustoista.
Pihalla minä olen rempannut tunkin ja jackstandin varassa. Lähinnä olen kesäisin tehnyt huoltoja ja talvella pakkasilla ainoastaan "hätähuoltoja". Huoltoasemilta myös löytyy myös, joiltakin, TI-halli/halleja, joissa on autonosturi. Netistä myös löytyy vuokrattavia huoltotiloja, joissa voi vaikka vuokrata sen tallin koko illaksi tms.
Niin? Johan se huollattamisen työn hinta on niin kallis, että sillä ostat vaikka mitkä perus työkalusarjat Biltemasta tai Motonetistä! Toki kaikkia työkaluja, esim. rengas- ja tasapainotuskonetta ei kannata ostaa ja rengastyöt ja vaikka kytkinlevyn vaihtokin kannattaa teettää liikkeessä.
"Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia."
Tämä on täysi tekosyy! Kerrotko vielä miten esim. tukivarren, iskarin/jousen, jarrulevyn/-satulan/-palat/-nesteet ja moottori- ja laatikkonesteet, sytytystulpat yms. on jotenkin "mahdoton" vaihtaa nykyautossa? Ei ole muuta syytä kuin oma haluttomuus tehdä! Elikä tehdään itse eikä valiteta tai maksetaan jollekulle toiselle tekemisestä eikä valiteta! Ja edelleenkin: Moottorin vikakoodeja jokainen voi tarkistaa/nollata vikakoodinlukijalla. Niitä ihan yleisesti myydään lukuisissa eri kaupoissa. Jos tämä on sinulle ylitsepääsemättömän vaikea asia hahmottaa, niin älä yleistä, että muut olisivat yhtä avuttomia!
Osa meistä arvostaa omaa vapaa-aikaa sen verran paljon että ei halua viettää sitä kylmässä auton alla kädet rasvassa. Minä ainakin mielummin maksan jollekin joka tekee sen minun puolestani. Toki jos tykkää auton rassauksesta niin se on eri asia mutta aika moni ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä arvostaa omaa vapaa-aikaa sen verran paljon että ei halua viettää sitä kylmässä auton alla kädet rasvassa. Minä ainakin mielummin maksan jollekin joka tekee sen minun puolestani. Toki jos tykkää auton rassauksesta niin se on eri asia mutta aika moni ei tykkää.
Tämän keskustelun ideana oli valittaa kalliista autohuollattamisen kuluista! Minä sanoin edellisessä viestissäni, että joko hoitaa huollon itse tai sitten teettää ja *lopettaa valittamisen*! Ymmärrätkö, että sinun pitää joko maksaa rahalla tai ajalla saadaksesi tuloksia aikaiseksi? Toista kun käyttää, niin toista säästää. Elikä jokainen joka tekee oman valintansa, voi sen valintansa jälkeen sitten olla valittamatta. Minä olen tyytyväinen siihen, että huollan itse 90-prosenttisesti autoni. Jos joku haluaa huollattaa ja haluaa vielä valittaa hinnasta, niin sitten se vika on siinä valittajassa, eikä huollon hinnassa!
Suomalaisia ajetaan pakolla (verotuksella) kalliisiin sähköautoihin, jotka taas eivät toimi kunnolla pakkasissa.
Kaupat tekevät kunnon voittoja, samoin sähköyhtiöt porskuttavat.
Kuluttajat kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Niin eipä ihme jos ei varaa edes hedelmiin ja vihanneksiin enää. Niin eipä yllätä tämäkään. Jostain on karsittava kuluja, että pärjää.
Noh jos helpottaa niin Briteissä ei edes ole niitä hedelmiä ostettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kallista ja kallistuu kokoajan lisää. Kaikkeen keksitään lisää veroja. Kohta ihmetellään, kun tavallisen ihmisen kulutus loppuu. No miten kuluttaa ihminen jolla ei enään vuosikausiin ole ollut varaa lomamatkoihin, ulkonasyömiseen jne... Ei voi karsia kuin ruoasta ja vaatteista. Ne on niitä kulueriä joita on jäljellä.
Ja Prisman parkkipaikka oli kuitenkin täynnä autoja. Ylipainoisia juntteja ostamassa makkaraa ja kalijaa, sitten ajetaan 2km matka kotiin "herkuttelemaa" kun on ollut taas niin raskas viikko.
Selkeästi ei ole hinnat noussut vielä tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas äääääääää-ääääääääää-rioikeiston itkupotkuraivareita. "Myö ei tehä mittään ennen kuin on mies piäministerinä! Ei edes iänestetä, nih!"
Voi persuja...
Onko susta siis tärkeintä, että pm on nainen? Ei väliä millään muulla, kuhan löytyy emätin? Et oo tosissas :D
Luetun ymmärtäminen taas pikku hutikassa olevan perusjuomalaisen tasoa. Eikö koskaan edes hävetä tämä sekoilu netissä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö aitoilijoille keksiä vielä joku vero? Siinä sitä vihreää siirtymää, kun kohta vain eliitti kulkee autoillaan.
Eiköhän sieltä tule tietullit ja kilometrivero ens vaalikaudella voimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ajelet 30 vuotta vanhalla autolla, niin mikäs siinä. Jos taas ajat nykyaikaisella menopelillä, niin aika harva jaksaa ruveta tietokoneiden kanssa debuggailemaan auton vikakoodeja. Ehkä sinunkin kannattaisi herätä horroksestasi ja suunnistaa autokauppaa päivittämään menopelisi.
Se on pelkästään ollut onni että on tullut lisää tietotekniikkaa, niiden kanssa pärjää ei kädet rasvassa elävä ihminenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö aitoilijoille keksiä vielä joku vero? Siinä sitä vihreää siirtymää, kun kohta vain eliitti kulkee autoillaan.
Eiköhän sieltä tule tietullit ja kilometrivero ens vaalikaudella voimaan...
Eiku autovero poistetaan taas ja polttonesteiden verotusta lasketaan :D
Vierailija kirjoitti:
kolme kirjainta, WEF
tai SPD..
tai pari sanaa, Great Reset
ja itse asiassa tukemassa kaikki vanhat puolueet. Tarvitaan ihan uudet
10 kirjainta, foliohattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Marinin hallitukselta.
Tämä. Mä olin varakkaampi Sipilän oikeistohallituksen aikana vaikka oli kikyt ja kaikki!
Niin ja nyt saat nauttia sipilän hallituksen tekemästä politiikasta. Jos et tätä tajua niin tulet köyhtymään entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Hei, nostetaan polttoiaineiden hintaa sillä suomi on ekana ilmastonpelastaja
t tytsyt
Tämäkin oli sipilän hallituksen lahja suomen kansalle. Ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini just myi autonsa.
Vihreä siirtymä. Kävellään, pyöräillään, metroillaan.
Hidasta ja työlästä ja kallista.
Tämä tilattiin. Ja siinä onnistuttiin.
Ilmastonmuutokselle ei tapahtunut mitään. Enää ei lapset hiihdä, eikä pelaa lätkää.
Metrolinjan varrella on monesti huomattavasti nopeampaa käyttää metroa ja/tai pyörää kuin ajella sillä yli 1000kg painavalla rotiskolla ruuhkassa ja etsiä parkkipaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, nostetaan polttoiaineiden hintaa sillä suomi on ekana ilmastonpelastaja
t tytsyt
Tämäkin oli sipilän hallituksen lahja suomen kansalle. Ota asioista selvää.
Älä pilaa hyvää öyhötystä faktoilla
Vierailija kirjoitti:
Joku kyselee vieläkin, että miten tähän on tultu? Ihan kuin ihmiset ei lukisi uutisia. Muualla inflaatio on vielä paljon korkeampi.
1. korona
2. ukraina
3. taantumaEi siinä sen kummempaa tarvita.
Jollei sitten halua puhua agendasta, mediasta, propagandasta sun muusta trollipaskasta.
Korona = vuosisadan ihmiskoe. Ei vaikutusta hintoihin.
Ukrainan sota on jatkunut jo vuodesta 2014, miksi nyt vasta asia on niin tärkeä?? No yleisen hintatason nostamisen vuoksi, kun ei ns koronan jälkeen alkanutkaan hirvittävää osto hysteriaa.
Taantuma aikanaan eu liittymistä hehkutettiin sillä, että nyt kun on näin iso yhtenäinen talousalue niin taantuma ei tule. No toisin kävi eu:n leväperäinen rahsnjako on aiheuttanut koko nyt käsillä olevan kriisin, jota peitellään sodalla ja yms..