Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita someen kyllästyneitä?

Vierailija
07.05.2026 |

Minä ainakin. Täällä vauvalla nyt vielä käyn, mutta vähemmälle jäänyt. Jonkin verran tätä ilmiötä ehkä havaittavissa muutenkin. Pari nuorta keskusteli tänään kun kävelivät edelläni, kuuntelin salaa "sivukorvalla". Toinen sanoi lopettaneensa kokonaan instassa muiden kuin omien kavereiden ja perheen seuraamisen ja toinen kommentoi siinä että mä taidan tehdä saman, niin jää aikaa muuhunkin.  Instassa katsoin just äsken että stooreja on kymmeniä, eipä kiinnosta.  Enkä itse jaksa päivittää enää mitään, viimeksi ihmettelin lämmintä säätä marraskuussa. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin someen jo vuosia sitten ja suljin kaikki facet, instagramit sun muut henk.koht. sometilit. En ole katunut. 

Kävin kokeilemassa tuossa ennen vuoden vaihdetta X:ää ja Threadsia lähinnä katsoakseni, miten siellä keskustellaan ja oma työpaikkakin oli tapetilla tuohon aikaan. 

Lopputulema oli, että ihmiset ei siellä pääsääntöisesti keskustele keskenään tai kuuntele toisiaan oikeasti, lähinnä vaan yritetään etsiä toisten kommenteista asioita, jotka voi irrottaa asiayhteydestä tai pönkitetään omaa agendaa pysähtymättä hetkeksikään ajattelemaan asioita moniulotteisesti. 

Keskustelu polarisoituu herkästi siihen kuka on oikeassa omasta mielestään ja taantuu aikamoiselle mustavalkoajattelulle, mitä en lähtökohtaisesti pidä kovin rakentavana tapana keskustella. 

Aika surullista kyllä. Mieluummin olen pois somesta, muodostan omat mielipiteeni perustuen faktoihin, keskustelen asioista face to face, jolloin syntyy oikeata keskustelua. 

Vierailija
2/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin kyllästynyt. Kuten edellinen, minäkin suljin kaikki henk.koht. somet vuosia sitten. Täällä tulee välillä käytyä kääntymässä, mutta tulee niin etova olo siitä, miten kaikki vain tuntuvat vihaavan toisiaan, että eipä täältäkään juuri jaksa asiallista keskustelua enää etsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväisen facessa kerran pari viikossa. X jäänyt, pitäisi ehkä käydä tutustumassa mitä sieltä löytyy.

MItäs muita someja on? You tubessa vietän eniten aikaa. Luen myös kommentteja jotka erityisesti enkunkielisillä kanavilla voivat olla kiinnostavia ja kärkeviä. Aika on rajallista joten jotkut paikalliset juoru/paheksuntahöpöttelyt sivuutan, ei kiinnosta yhtään. Koetan myös vältellä kaikenlaista fanatismia.

Vierailija
4/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instassa ainakin lähinnä pyörii jotain viraaleja höpönlöpöjä, joita kaikki sitten matkii omilla versioillaan. Nyt on ollut joku "tässä lun botoxiton 36-vuotias naama" -höpölöpö. 

Ois viisaampi häipyy täält...

Vierailija
5/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on someinto. Lähdin aikoinaan FB ja en palaa sinne. Ollut poissa vuosia. Instaan kuvia ehkä, osa piiloon.

Vierailija
6/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Instatiliä ei ole eikä tule ja fb:ssä harvakseen katson lähinnä kissavideoita ja nyt AI on pilannut nekin. Vauvasta kun vielä pääsee eroon. Elämä lyhenee joka srollauksella ja joskus se päättymätönkin skrollaus tulee päätepisteeseensä. Toivottavasti ei vasta kuolinvuoteella.

Vierailija
7/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä ole mitään merkitystä ketä seuraat. Koko ajan pukkaa jotain reelsiä, itkupäivitystä, takamuksen esittelijää, mieleterveysasiaa... Jos satut pysähtyy jonkin videon äärelle, alkaa niitä pukkaamaan. Seurattujen ihmisten päivitykset on pieni prosentti fiidistä. Mutta, joo, ihan ahterista. 

Vierailija
8/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instassa ainakin lähinnä pyörii jotain viraaleja höpönlöpöjä, joita kaikki sitten matkii omilla versioillaan. Nyt on ollut joku "tässä lun botoxiton 36-vuotias naama" -höpölöpö. 

Ois viisaampi häipyy täält...

Tuotahan se valitettavasti on. Narsismialusta ja tykkäyksien kerääminen.

Vierailija
9/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä ole mitään merkitystä ketä seuraat. Koko ajan pukkaa jotain reelsiä, itkupäivitystä, takamuksen esittelijää, mieleterveysasiaa... Jos satut pysähtyy jonkin videon äärelle, alkaa niitä pukkaamaan. Seurattujen ihmisten päivitykset on pieni prosentti fiidistä. Mutta, joo, ihan ahterista. 

Mä erehdyin lukemaan jotain ulkonäköpainelässytystä ja nyt sitten on feedi täynnä sitä. Kuulemma nyt on kova laihuus- ja kauneusleikkaustrendi. Mulla vaan on jäänyt näkemättä ne leikellyt laihikset, vain nämä kritiikit ja moralisoinnit mun feedissä. 

Seurailen lähinnä jotain tavisten treenijuttuja, mutta harvemmin niitä feediin tulee.

Vierailija
10/10 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä kaikille olla henk. koht. someista muutaman kuukauden pois, jos vähänkin tuntuu, että se voisi tehdä hyvää.

Siitä kun irtaantuu ja käyttää somefeedin selailun sijaan aikansa aivan johonkin muuhun niin elämä alkaa tuntua merlitykselliseltä aivan eri tavalla.

Oma käsitys ulkonäöstä ja sen tärkeydestä voi myös muuttua terveempään suuntaan ja ehkä pistää mitettimään millaisen esimerkin annamme seuraaville sukupolville. Ehkäpä jopa sille omalle pienelle tyttärelle, jonka varmaan toivoisi voivan saada olla itsevarma ja kokea itsensä kauniiksi ilman fyllinkejä tai filttereitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi