Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…
Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.
Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.
Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Tai sitten on uudempia autoja kuin sinulla. Uusia autoja ei voi itse huoltaa samalla tavalla.
Miten mä oon tän uusille ei voi tehdä mitään itse kuullut jo 25v ainakin
Johtuu siitä kun vähälahjaiset eivät oikein muutenkaan osaa tehdä mitään itse. Onnistuukohan edes takapuolen pyyhkiminen...
Ostimme juuri uuden auton, jossa bensamoottori, joka tuottaa sähköä auton käyttöön.
Ei latausongelmia, bensaa kuluu hyvin vähän. Auton on hiljainen ja nopea, hyvä kiihtyvyys. Katsotaan, miten siihen totun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!
Ei se aina ole kiinni siitä uusavuttomuudesta. Pitää olla jonkinlainen talli tai muu tila, jossa tekee sitä autoremppaa, aika surkeata se on tuolla ulkona tuiskussa ja pakkasessa tehdä. Johan siinä muoviosatkin halkeilevat. Toinen on se, että tarvitaan työkaluja. Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia.
Tuollaisia huoltopaikkoja ei monilla ole edes maaseudulla, puhumattakaan kaupunkien keskustoista.
"Pitää olla jonkinlainen talli tai muu tila, jossa tekee sitä autoremppaa"
Pihalla minä olen rempannut tunkin ja jackstandin varassa. Lähinnä olen kesäisin tehnyt huoltoja ja talvella pakkasilla ainoastaan "hätähuoltoja". Huoltoasemilta myös löytyy myös, joiltakin, TI-halli/halleja, joissa on autonosturi. Netistä myös löytyy vuokrattavia huoltotiloja, joissa voi vaikka vuokrata sen tallin koko illaksi tms.
"Toinen on se, että tarvitaan työkaluja."
Niin? Johan se huollattamisen työn hinta on niin kallis, että sillä ostat vaikka mitkä perus työkalusarjat Biltemasta tai Motonetistä! Toki kaikkia työkaluja, esim. rengas- ja tasapainotuskonetta ei kannata ostaa ja rengastyöt ja vaikka kytkinlevyn vaihtokin kannattaa teettää liikkeessä.
"Kolmas on se, että nykyautoille ainakaan ei paljon pysty edes itse tekemään. Pitäisi olla joku vanha kosla, johon voi itse vaihtaa osia."
Tämä on täysi tekosyy! Kerrotko vielä miten esim. tukivarren, iskarin/jousen, jarrulevyn/-satulan/-palat/-nesteet ja moottori- ja laatikkonesteet, sytytystulpat yms. on jotenkin "mahdoton" vaihtaa nykyautossa? Ei ole muuta syytä kuin oma haluttomuus tehdä! Elikä tehdään itse eikä valiteta tai maksetaan jollekulle toiselle tekemisestä eikä valiteta! Ja edelleenkin: Moottorin vikakoodeja jokainen voi tarkistaa/nollata vikakoodinlukijalla. Niitä ihan yleisesti myydään lukuisissa eri kaupoissa. Jos tämä on sinulle ylitsepääsemättömän vaikea asia hahmottaa, niin älä yleistä, että muut olisivat yhtä avuttomia!
Sinä se vaan nollailet vikakoodeja. Eikö niitä vikoja pitäisi ihan korjatakin.
Mutta kyllä me sulle mitali askarrellaan.
Miten mä oon tän uusille ei voi tehdä mitään itse kuullut jo 25v ainakin