Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O

Vierailija
21.02.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…

Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.

Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.

Miten tässä nyt näin kävi?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Marinin hallitukselta.

Tämä. Mä olin varakkaampi Sipilän oikeistohallituksen aikana vaikka oli kikyt ja kaikki!

Mihin sinä olet rahasi hassannut? Jos kerran ennen olit varakkaampija nyt et enää ole.

Eliittiparemmiston jauhobileiden rahoitukseen, omaa mielipidettä siihen ei kysytty.

Mene palstapersu töihin niin on varaa ostaa auto.

Mitä hän autolla tekee kun pitäisi ajaa ajokortti ja silloin pitäisi noudattaa yhteisiä sääntöjä ja hyvää liikenne kulttuuria.

Vierailija
42/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!

Aika uusavuton olet jos hitsipilli ei pysy kädessä.

Eiköhän siellä päässä kirjoita peppukipeytynyt uusavuton, joka vain purkaa pahaa oloaan pätevään DIY-kaveriin. On ihan eri juttu olla harraste-hitsaaja kuin ammattilainen ja varsinkin jos kantavia osia pitää hitsata, niin siinä ei kannata pelleillä, jos haluaa hengissä pysyä jatkossakin. Sen sijaan varaosia pystyy kuka tahansa motivoitunut henkilö vaihtamaan, ja myös pohjaa maalaamaan, ruostesuojaamaan yms. Kannattaa joskus kokeilla hitsaamista, ei ole mitään "tosta noin vaan"-hommaa.

On olemassa päteviä ja "päteviä" DIY-ihmisiä. Pätevät tietävät oikeasti mitä tehdä, "pätevät" luulevat tietävänsä.

Ihan sama vaikka ne 25 vuotiaan rottelon helmapellit paikkaa sunnuntain hesarilla, päälle vain lasikuitua ja kemiallista metallia riittävästi ja peittää koko koreuden alustamassalla.

Pääasia ettei siitä saa katsastusmies lyötyä pajavasaraansa läpi ilman apinan raivoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Marinin hallitukselta.

Tämä. Mä olin varakkaampi Sipilän oikeistohallituksen aikana vaikka oli kikyt ja kaikki!

Siihen aikaan inflaatio oli olematonta.

Vierailija
44/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi uutinen ihan pidä paikkaansa:

- Suomalaiset ei ikinä ennen ole olleet niin rikkaita kuin tänään.

- Suomalaisilla ei ikinä ole ollut niin paljon autoja kuin tänään.

- Työllisyys ei ole vuosikymmeniin ollut niin korkealla kuin nyt.

Vierailija
45/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisitä ilmeisesti kuvittelee että jos hallitus vaihtuu kaikki palaa ennalleen, heh.

Vierailija
46/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli parempaa ennen Marinin hallitusta.

Ne tuli ja pilasivat kaiken.

Vierailija
47/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan hyllylle jäi ruokia nousseiden hintojen takia , ns. edulliset hylly paikat tyhjinä eli pakkomyyntiä . Kohta syödään pelkkiä kynsiä ja istutaan kotona sähköttömässä oottellen noutajaa .

Vierailija
48/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autoon tulee liian kallis vika, ei sitä kannata korjauttaa vaan joko myy jollekin varakkaammalle korjattavaksi tai pistää vaan paaliin.

Vierailija
49/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa päteviä ja "päteviä" DIY-ihmisiä. Pätevät tietävät oikeasti mitä tehdä, "pätevät" luulevat tietävänsä.

Nämä "pätevät" selittävät tohkeissaan miten auton peltitöitä tehdään "hitsipillillä"

Vierailija
50/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki ilmoitti juuri muuttavansa yli tuhat maksutonta parkkipaikkaa maksullisiksi. Osa on alueilla, joissa on teollisuutta ym., eli lähinnä työntekijät ovat niitä hyödyntäneet.

Kohta muuttaa joko yritykset, tai sitten työntekijät etsivät uuden työpaikan.

Jep, itsellä vielä työpaikka Helsingissä, todennäköisesti työpaikka muuttaa halvemman vuokran perässä paikkaan, jossa maksulliset parkkipaikat jos niitä edes on. Joku jo sanoi että eikai 150e kk pysäköinnistä ole paljoa. Eipä...!!! Meillä jää asumisen laskujen ym jälkeen keskimäärin maksimissaan 700 €/kk niin olen todella pulassa kahden lapsen yhna jos vielä parkkipaikka alkaa maksaa. Nyt oltiin viikko vatsataudissa niin ihanan halpa viikko kun ei tarvinnut mennä minnekään eikä päästy kauppaan. 

Vierailija
51/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "pätevät" selittävät tohkeissaan miten auton peltitöitä tehdään "hitsipillillä"

Olen mä ihan oikeasti tehnyt yhteen helmapeltiin paikan hitsipillillä :-)

Ei ollut miggiä käytössä, joten hitsailin saumat kiinni sillä mikä sattui olemaan käsillä.

Köyhänä sitä pitää olla luova myös autonkorjauksessa ja onpa niitä paikkoja kiinnitelty autoon popniiteilläkin.

Kannat vaan lyö sisään ja paljon pakkelia päälle.

Vierailija
52/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreää siirtymää. Jatkossa vapaa liikkuminen kuuluu vain eliitille, kansa pysyköön kotonaan.

Tai sitten voi muuttaa ihmisten ilmoille ja käyttää julkisia.

Idiootti!

Vierailija
53/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyselee vieläkin, että miten tähän on tultu? Ihan kuin ihmiset ei lukisi uutisia. Muualla inflaatio on vielä paljon korkeampi.

1. korona

2. ukraina

3. taantuma

Ei siinä sen kummempaa tarvita.

Jollei sitten halua puhua agendasta, mediasta, propagandasta sun muusta trollipaskasta.

Vierailija
54/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä oli parempaa ennen Marinin hallitusta.

Ne tuli ja pilasivat kaiken.

Ootko koskaan käynyt heidän haudoilla jotka menehtyi 90 luvun laman takia?

Vierailija
55/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mä ihan oikeasti tehnyt yhteen helmapeltiin paikan hitsipillillä :-)

Ei ollut miggiä käytössä, joten hitsailin saumat kiinni sillä mikä sattui olemaan käsillä.

Köyhänä sitä pitää olla luova myös autonkorjauksessa ja onpa niitä paikkoja kiinnitelty autoon popniiteilläkin.

Kannat vaan lyö sisään ja paljon pakkelia päälle.

Helmat ovat kantavia osia, ei niitä saa "viritellä" kuntoon! Lokarit voi tehdä toki vammaisillakin viritelmillä. Minä en ainakaan niin köyhä ole, että joutuisin viritelmiä duunata. Siksi sitä säästellään, että on sitten varaa ostaa hyvälaatuisia varaosia, jotka sitten itse asennellaan autoon. Toki jotkut pikkupaikat voi vetästä kitillä jne., mutta isoa reikää kun alkaa olemaan, niin sitten annan ammattilaisen tehdä. Rahaa on säästynyt siihen juurikin siksi kun olen kaikki muut rempat tehnyt itse! Jos säästää rahaa auton korjaamisessa, mutta rahat katoavat johonkin maagisesti, niin rahan käyttötaidoissa on jotain pahasti vialla...

Vierailija
56/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyselee vieläkin, että miten tähän on tultu? Ihan kuin ihmiset ei lukisi uutisia. Muualla inflaatio on vielä paljon korkeampi.

1. korona

2. ukraina

3. taantuma

Ei siinä sen kummempaa tarvita.

Jollei sitten halua puhua agendasta, mediasta, propagandasta sun muusta trollipaskasta.

Mites noi helikopterielvytysrahat kaikkein menestyvimmille yrityksille, artisteille, festareille ja ravintoloitsijoille? Tai tuplalapsilisät? Tai vain vuoden myöhässä reagoidut sähkötuet, jotka toivottavasti pelastavat useamman vapaa-ajankiinteistön omistajat liian isoilta sähkölaskuilta?

Vierailija
57/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyemmällä aikavälillä korona, Ukraina, ja geneerinen taantuma ovat käypiä ja faktuaalisia syitä, mutta nämä peittävät pidemmän aikavälin maailmanlaajuisia ja paikallisemman tason ongelmia.

- Väestönkasvu ja vielä epätasainen sellainen, joka ei suosi Suomea (tai sen puoleen koko Eurooppaa)

- Ilmastonmuutos. Saa olla mitä mieltä vaan tästä, mutta riippumatta mielipiteestä asiakokonaisuus on johtanut ja johtaa maailman sekoistumiseen entisestään.

- Ensimmäisestä (ja toisestakin) johtuvat siirtymät ja tästä seuraavat väistämättömät epäyhteensopivuudet (en äänestä Perussuomalaisia, mutta en yritä kieltää tai väistää tätä tosiasiaa)

- Rahan & omaisuuden keskittyminen hiljalleen yhä harvemmalle. Tästä seuraava isomman mittakaavan epäoikeudenmukaisuuden ja kateudenkin tunne saa ihmiset etsimään syyllisiä. Läheskään aina ihminen ei edes oikeasti voisi merkittävästi parantaa asemaansa, vaikka hänelle niin uskoteltaisiin.

- Liittyen äsköiseen: Yhä useamman syrjäytyminen yhteiskunnasta, koska heidän psyykensä ei sovellu nyky-yhteiskunnan jatkuvasti kiristyvään kilpailuun, jossa Voittajia ovat a) oikeat henkilöt tuntevat b) ulospäin suuntautuneet c) tarpeeksi röyhkeät. Ainoastaan ensimmäiseen voi oikeasti yrittää vaikuttaa. 

- Alueiden eriarvoistuminen. Suomi on iso ja kaunis maa, mutta infraltaan sekä väestötiheydeltään hyvin erilainen ja eriarvoistunut valtio.

- Yleinen henkinen pahoinvointi. Tämän avaamiseen saisi menemään koko päivän, joten laitetaan vain muutama kranaattisana: "persu", "vihervasemmisto", "inkluusio", "inflaatio", "maahanmuutto", "polttoaine", "some". Kaikki nämä tosin ovat vain sivuoireita listan ylemmistä asioista.

Oho. Eipäs tullut taaskaan yhtään lääkettä mieleen, koska maailman iso kuva ei ole mitenkään muutettavissa - ainakaan milläkään siistillä tavalla.

Vierailija
58/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä kun huollatin auton jätin ei-niin-tärkeät jutut myöhemmäksi. Meni muutenkin yli 700 euroa jo.

Sama juttu täällä ja summakin oli mullakin jotain yli 700€. Ja normi huolto. Muustahan kulutuksesta nämä on pois, kun auto on itselle välttämättömyys jos siis meinaa töissä käydä. Pois on jääneet mm ruoka ravintoloissa hemmottelu noin 2 viikon välein. Ja noin 20v tulleen maakuntalehden tilauksen lopettaminen. Elokuvissa viimeksi 3v sitten. Noista kertyy jo ihan kivasti säästöjä autoiluun.

Vierailija
59/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on yleistynyt korona-vuosien aikana tosi paljon. Ihmiset ylipäätään tarvitsevat autoa paljon vähemmän kuin ennen.

Tämä. Meilläkin on auto jo ihan turha. Kerran parissa viikossa käydään sillä 1,5km päässä peltomarketissa, muuten seisoo tyhjän panttina autotallissa, kun kaikki tapaamiset on nykyään etänä.

Ja ennen kaikkea harva tarvitsee enää uutta ja hienoa autoa. Tuollaiseen satunnaiseen automarketissa tai kesämökillä käymiseen riittää vanha perusauto. Ihan erilainen käyttötarve kuin jos pitää päästää joka päivä töihin ja takaisin ajamaan. Ei sillä autolla ole niin väliä jos sitä käyttää vain satunnaisesti.

Onhan se talousopillista tyhmyyttä investoida omia rahojaan uuteen tai uudehkoon autoon, jos sillä ei joudu ajamaan päivittäin pitkiä matkoja töihin ja harrastuksiin. Uuden auton ostaminen lähinnä parkkipaikalle seisomaan on järjetöntä, eikä uudet autot monimutkaisine sähkö virityksineen oikein pidä pitkäaikaisesta seisottamisesta.

Johonkin alle 10tkm vuosi ajeluihin taas riittää hyvin muutamien tuhansien eurojen arvoinen vanha ja luotettava perusauto.

Vierailija
60/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä keskimäärin 49% tuloista menee asumiseen ja lobbaajat tekevät kaikkensa lehidssä ja hallituksessa ettei hinnat laskisi kunnolla mm estämällä lainan rajoittamisen max 20 vuoteen kuten asiantuntijat suosittelee. Ei siinä paljon jää käteen muuhun elämiseen. Jos taas asuu muualla niin matkat maksaa senkin edestä.