Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustella ero kun ei alkoholismia, väkivaltaa tai vastaavaa ole?

Vierailija
21.02.2023 |

Meillä kolme lasta ja olemme olleet kohta 15 vuotta yhdessä mieheni kanssa.

En vaan jaksa enää yrittää saada suhdetta toimivaksi tai edes toivoa että tilanne muuttuisi. En edes osaa sanoa mikä on suhteemme suurin ongelma. Mies on mielestäni tosi vaikea persoona, eikä osaa oikein huomioida tai olla aidosti läsnä. Ala-asteikäiset lapsemmekin osaavat nämä taidot paremmin.

Vuosia arki kaatui lähes kokonaan minun päälleni. Joudun vääntämään ihan rautalangasta esim sitä että perheen isänkin kuuluu välillä osallistua siivoamiseen. Riitely on aina mennyt sellaiseksi jankkaamiseksi miehen kanssa. Jos sanoin että olen aivan loppu, kun mies ei koskaan siivoa, esim imuroi juuri ikinä, niin mies intti vaan että kyllähän hän imuroi, kun oli oikeasti imuroinut kerran edellisen vuoden aikana, joten kyllähän hän siis imuroi, miten voin edes väittää jotain muuta? Eikä hänen mielestään tarvinut sitten kuunnella minua, koska olinhan aivan väärässä. Tilanne ei siis muuttunut mitenkään. Vuosia hoidin lähes kaiken, kunnes ilmoitin että en jaksa enää ja jos ei muutosta tule, otan avioeron.

Mies ehkä vähän säikähti ja alkoi pikkuhiljaa ottamaan enemmän vastuuta, MUTTA parisuhde ei toimi edelleenkään. Olen katkera kaikista huonoista vuosista, ja vaikka mies tekee nykyään enemmän kotitöitä (lähes kaikki ennakointi, suunnittelu, ns metatyöt, organisointi ym ovat edelleen minun vastuullani), niin hän on edelleen tosi vaikea persoona. Edelleen riitely menee vastaavanlaiseksi jankkaamiseksi. Jos mies loukkaa jollain tavalla (on usein tosi ajattelematon ja tahditon) niin koska hän ei omien sanojensa mukaan tarkoittanut loukata, niin hänen ei tarvitse ottaa vastuuta tai pahoitella mitään. Hän saattaa ihan suoraan kieltää asioita tai vääntää niitä jotenkin tosi ahdistavalta tavalla siten että loppujen lopuksi en mitenkään tule kuulluksi.

Läheisyyttä tai seksiä meillä ei ole, koska minä en halua sitä enää. Toivoin läheisyyttä vuosikausia, mutta koska mies ei ymmärtänyt tai kuunnellut tätä toivettani, enkä muutenkaan saanut suhteesta juuri mitään, niin en sitten jossain vaiheesssa halunnut enää seksiäkään.

Mielestäni miehen pitäisi muuttua tosi paljon että voisin kuvitella jotain sellaista, mutta vaikka mies kovasti puhuu että yrittää muuttua, koska ei halua erota, en usko että se on mahdollista. Lapsemme eivät tietenkään halua että eroamme, siitäkin on kyllä vaihtoehtona puhuttu, koska tilanne on ollut sen verran huono.

Kaikesta huolimatta, vaikka luulen että olemme vaan epäsopivat toisillemme (mies eri mieltä) ja mies vielä varmaan poikkeuksellisen hankala tyyppikin ja se riittäisi erolle syyksi, niin mietin että voinko olla väärässä? Olenko itse vaan jotenkin sairas ja kyvytön, kun en saa suhdetta toiminaan? Olen kieltämättä tosi väsynyt tällä hetkellä, ja ajatus erostakin tuntuu kovin raskaalta, joskin viiden vuoden päästä en näe enää itseäni tässä suhteessa.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta eroon kirjoitti:

Jos uskot olevasi onnellisempi lasten kanssa ilman miestä niin eroat. Sama kai se on, jontuuko se sinusta vai miehestä.

Oma äitini on aina nähnyt itsensä virheettömänä ja syyttänyt ensin isääni ja sitten kahta muuta aviomiestään ongelmistaan. Sanomattakin selvää, että vika oli äidissäni, kun elämä toisti samaa kaavaa.

Minulla sellainen tunne, että mies lähinnä taakka. Toki hänestä joskus jotain apuakin on, mutta enimmäkseen hänen olemuksensakin ärsyttää. Hän on paljon puhelimmellaan, iltaisin juo olutta (1-3) kun pitäisi olla läsnä lapsille ja katsoa että he menevät nukkumaan. Joudun tällaisista asioista huolehtimaan, kun olen lukemassa pienimmälle iltasatua, huudan ohjeita että voisiko katsoa että vanhemmat pesee hampaat ja valmistautuu nukkumaan jne. Hän on jotenkin ihan passiivinen ja veltto, vitkuttelee kaikkea tekemistä. Iltakin sujuisi paljon jouhevammin ja mukavammin, kun lapset saatais ensin nukkumaan ja sitten olisi omaa aikaa, mut hän aloittaa sen oman aikansa ennen kuin lapset on sängyssä. Loppujen lopuksi lapset valvoo liian myöhään, minulle ei jää omaa aikaa ollenkaan, aamut on painajaisia jne. Rautalangasta vääntäminenkään ei auta, koska hän ei tunnu ymmärtävän mitään. Suhtautuminen on sellaista, et Joojoo taas se valittaa jostain. Ja mikään ei muutu. Vaikka asiat on tällaisia mielestäni perusasioita, joista ei pitäisi edes joutua sanomaan. Olen ihan tosi loppu ja uupunut ja surullinenkin, kun alan miettiä miten pitkään olen ollut tällaisessa suhteessa, joka ei vaan toimi. T. Ap

Vierailija
22/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En vaan jaksa enää yrittää saada suhdetta toimivaksi tai edes toivoa että tilanne muuttuisi. En edes osaa sanoa mikä on suhteemme suurin ongelma. Mies on mielestäni tosi vaikea persoona, eikä osaa oikein huomioida tai olla aidosti läsnä. Ala-asteikäiset lapsemmekin osaavat nämä taidot paremmin."

Onhan tuossa perusteluita, jos niitä kaipaat. Yrityksistäsi huolimatta voit parisuhteessa huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan siltä, että asetat liian kovat vaatimukset perhe-elämälle. Kuuntelisin lapsia, koska heidän näkemyksellään on tässä suurin painoarvo.

Tuskin lapset osaavat toivoa avioeroa? Vanhemmiten ehkä ymmärtävät, että vanhempien olisi ollut parempi erota.

Kyllä ne nuoret lapsetkin kärsivät vanhempien huonoista väleistä ja osaavat toivoa avioeroa. Itsekin toivoin jo alle 10-vuotiaana. Oli valtava helpotus kun vanhempani viimein erosivat ollessani n. 16-vuotias.

Äitini on myöhemmin sanonut että hän ajatteli pitkään että kyllä lapsille kuitenkin on parempi ettei vanhemmat eroa. Toivoisin todella että tuota käsitystä kyseenalaistettaisiin enemmän.

Vierailija
24/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosta eroon kirjoitti:

Jos uskot olevasi onnellisempi lasten kanssa ilman miestä niin eroat. Sama kai se on, jontuuko se sinusta vai miehestä.

Oma äitini on aina nähnyt itsensä virheettömänä ja syyttänyt ensin isääni ja sitten kahta muuta aviomiestään ongelmistaan. Sanomattakin selvää, että vika oli äidissäni, kun elämä toisti samaa kaavaa.

Minulla sellainen tunne, että mies lähinnä taakka. Toki hänestä joskus jotain apuakin on, mutta enimmäkseen hänen olemuksensakin ärsyttää. Hän on paljon puhelimmellaan, iltaisin juo olutta (1-3) kun pitäisi olla läsnä lapsille ja katsoa että he menevät nukkumaan. Joudun tällaisista asioista huolehtimaan, kun olen lukemassa pienimmälle iltasatua, huudan ohjeita että voisiko katsoa että vanhemmat pesee hampaat ja valmistautuu nukkumaan jne. Hän on jotenkin ihan passiivinen ja veltto, vitkuttelee kaikkea tekemistä. Iltakin sujuisi paljon jouhevammin ja mukavammin, kun lapset saatais ensin nukkumaan ja sitten olisi omaa aikaa, mut hän aloittaa sen oman aikansa ennen kuin lapset on sängyssä. Loppujen lopuksi lapset valvoo liian myöhään, minulle ei jää omaa aikaa ollenkaan, aamut on painajaisia jne. Rautalangasta vääntäminenkään ei auta, koska hän ei tunnu ymmärtävän mitään. Suhtautuminen on sellaista, et Joojoo taas se valittaa jostain. Ja mikään ei muutu. Vaikka asiat on tällaisia mielestäni perusasioita, joista ei pitäisi edes joutua sanomaan. Olen ihan tosi loppu ja uupunut ja surullinenkin, kun alan miettiä miten pitkään olen ollut tällaisessa suhteessa, joka ei vaan toimi. T. Ap

Sinun tilanne on järkyttävä. Ehdota miehelle pariterapiaa ja jos ei suostu, mene yksin. En ymmärrä, miten miehesi ei tajua, miten pienellä vaivannäöllä hän saisi koko perheen voimaan paremmin ja perheen pysymään kasassa. Jos teille tulee ero, se on miehen syy.

Vierailija
25/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle voisi ehdottaa perheterapiaa koska suhde ei toimi. Jos puoliso ei sitä halua (koska hänessä ei ole mitään vikaa ja kaikki on ok), voit paremmalla omallatunnolla lähteä liitosta.

Jos suostuu terapiaan, on ainakin tilaisuus käsitellä suhteen solmuja, tulee ero tai ei.

Olemme olleet terapiassa useampaan otteeseen. Tässä on ollut selkeämpiä syitä miksi terapiaan on hakeuduttu (läheisen kuolema, miehen nettipettäminen, lasten haasteet), mutta parisuhdeasioitakin ollaan siellä käsitelty. En osaa sanoa onko terapia auttanut. Mies keskittyy terapiassa hyvin paljon ikäänkuin kiillottamaan omaa kuvaansa. Mielestäni todellisia ongelmia ei ole kohdattu kunnolla terapiassakaan. Mies jotenkin täysin sokea sille miten hänen tekonsa ja tekemättä jättämisensä vaikuttaa parisuhteeseen. Eikä halua nähdä asioita, vaikka sanoisin ne selkeästi ja asiallisestikin hänelle. Tosi paljon on suoranaista kieltoa ja jankutusta siitä, kun hän ei omasta mielestään ole huono mies. T. Ap

26/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimeinen lause, et jaksa nähdä enää itseäsi siinä suhteessa.

Se riittää eron perusteeksi

Vierailija
27/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lue. Lyön vetoa, että asian olisi saanut sanottua kahdella virkkeellä.

Vierailija
28/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan siltä, että asetat liian kovat vaatimukset perhe-elämälle. Kuuntelisin lapsia, koska heidän näkemyksellään on tässä suurin painoarvo.

Tuskin lapset osaavat toivoa avioeroa? Vanhemmiten ehkä ymmärtävät, että vanhempien olisi ollut parempi erota.

Kyllä minä toivoin joka viikonloppu, kun pelokkaana kuuntelin vanhempieni riitelyä ja huutoa.

Vierailija
29/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosta eroon kirjoitti:

Tottahan se on, että tuollainen mies on taakka.

Vierailija
30/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta eroon kirjoitti:

Kolme keraa avioliitossa kertoo eroajasta paljon. Vika on vain hänessä. Ei opi virheistään. Haluaa ns täydellistä rakkautta muilta mutta on kyvytön vastavuoroisuuteen. Ihmiskuori joka sisältä läpimätä

Vierailija
31/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala sentään! Tulee eksä mieleen. En todellakaan tarvinnut enempää syitä eroon ja hetkeäkään en ole katunut.

Nyt mulla on ihana normaali mies joka osaa kuunnella mitä sanon ja osaa panna, mitä eksä ei myöskään pienellä katkaravullaan kovin hyvin hoitanut. Kotitöistä meillä ei oikeastaan koskaan tarvi edes puhua kun ne vaan hoituu yhdessä.

Hankkiudu hyvä ihminen eroon tommosesta heti.

Vierailija
32/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP on listannut jo todella paljon perusteita eroon. Mulla oli monta kertaa parempi avioliitto, jos tuohon AP:n tilanteeseen vertaa ja sekin päätyi eroon. Siihen riitti syyksi tunteiden kuoleminen.

Vierailija
33/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Oikeastaan olen utelias näkemään onko elämällä jotain muutakin tarjottavaa. Että voinko henkisesti paremmin kun eroan. Mietin myös, että ei varmaan ole normaalia jatkuvasti miettiä eroa kun on suhteessa. Olen vuosikausia pähkäillyt että olisiko parempi erota, mutta sitten kuitenkin jäänyt, koittanut vaan luovia ja selviytyä, miettinyt lapsia.

Jotenkin minulla on kuitenkin sellainen aavistus, että suhteen ei tarvisi olla tällainen. Että voisin oikeasti olla sellaisenkin ihmisen kanssa, joka aidosti haluaisi kuunnella minua ja huolehtisi siitä että minulla olisi hyvä olla. Sellainen, joka oma-aloitteisesti yrittäisi tehdä arjesta sujuvaa, johon voisi myös luottaa että hän hoitaa asiat ilman että jatkuvasti muistutan, pyydän ja vaadin. Se on niin kovin uuvuttavaa, ja etenkin kun toinen useimmiten suhtautuu vaan ärsyyntyneesti siihen. T. Ap

Vierailija
34/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosta eroon kirjoitti:

Kolme keraa avioliitossa kertoo eroajasta paljon. Vika on vain hänessä. Ei opi virheistään. Haluaa ns täydellistä rakkautta muilta mutta on kyvytön vastavuoroisuuteen. Ihmiskuori joka sisältä läpimätä

Mä opin jo yhdestä liitosta etten huoli toistamiseen uutta. Lapsia ei onneksi ole. Seksiä saa dildolta orkkujen kera.

Vierailija
35/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Oikeastaan olen utelias näkemään onko elämällä jotain muutakin tarjottavaa. Että voinko henkisesti paremmin kun eroan. Mietin myös, että ei varmaan ole normaalia jatkuvasti miettiä eroa kun on suhteessa. Olen vuosikausia pähkäillyt että olisiko parempi erota, mutta sitten kuitenkin jäänyt, koittanut vaan luovia ja selviytyä, miettinyt lapsia.

Jotenkin minulla on kuitenkin sellainen aavistus, että suhteen ei tarvisi olla tällainen. Että voisin oikeasti olla sellaisenkin ihmisen kanssa, joka aidosti haluaisi kuunnella minua ja huolehtisi siitä että minulla olisi hyvä olla. Sellainen, joka oma-aloitteisesti yrittäisi tehdä arjesta sujuvaa, johon voisi myös luottaa että hän hoitaa asiat ilman että jatkuvasti muistutan, pyydän ja vaadin. Se on niin kovin uuvuttavaa, ja etenkin kun toinen useimmiten suhtautuu vaan ärsyyntyneesti siihen. T. Ap

Ja tosiaan ajattelen ensisijaisesti myös, että yksin pääsisin helpommalla. T. Ap

Vierailija
36/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kamala sentään! Tulee eksä mieleen. En todellakaan tarvinnut enempää syitä eroon ja hetkeäkään en ole katunut.

Nyt mulla on ihana normaali mies joka osaa kuunnella mitä sanon ja osaa panna, mitä eksä ei myöskään pienellä katkaravullaan kovin hyvin hoitanut. Kotitöistä meillä ei oikeastaan koskaan tarvi edes puhua kun ne vaan hoituu yhdessä.

Hankkiudu hyvä ihminen eroon tommosesta heti.

Mistä kaupasta niitä hyviä saa? Mee Tinderiin niin huomaat monen hakevan äitiä. Toisena tulee manipuloivat pelurit. Kiitti mulle riitti.

Vierailija
37/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosta eroon kirjoitti:

Sinun tilanne on järkyttävä. Ehdota miehelle pariterapiaa ja jos ei suostu, mene yksin. En ymmärrä, miten miehesi ei tajua, miten pienellä vaivannäöllä hän saisi koko perheen voimaan paremmin ja perheen pysymään kasassa. Jos teille tulee ero, se on miehen syy.

Kun tosiaan miehen kanssa ei voi olettaa, että jos minä hoidan tietyn jutun, niin mies sitten hoitaa toisen asian, esim tuo lasten nukkumaanmeno. Hän ei lähtökohtaisesti hoitaisi varmaan mitään. Hänelle olisi täysin ok, että minä hoitaisin kaiken. Hän ei jotnekin ota kuuleviin korviin sitä, että olen uupunut, että en jaksa hoitaa kaikkea yksin. Silloin alkaa jankutus ja luettelot siitä mitä kaikkea hän on tehnyt, eikä tilanne korjaannu. Edelleen hän on yhtä lailla passiivinen, ei ota koppia asioista, ei huomioi, ei ole tilanteen tasalla. T. Ap

Vierailija
38/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle voisi ehdottaa perheterapiaa koska suhde ei toimi. Jos puoliso ei sitä halua (koska hänessä ei ole mitään vikaa ja kaikki on ok), voit paremmalla omallatunnolla lähteä liitosta.

Jos suostuu terapiaan, on ainakin tilaisuus käsitellä suhteen solmuja, tulee ero tai ei.

Olemme olleet terapiassa useampaan otteeseen. Tässä on ollut selkeämpiä syitä miksi terapiaan on hakeuduttu (läheisen kuolema, miehen nettipettäminen, lasten haasteet), mutta parisuhdeasioitakin ollaan siellä käsitelty. En osaa sanoa onko terapia auttanut. Mies keskittyy terapiassa hyvin paljon ikäänkuin kiillottamaan omaa kuvaansa. Mielestäni todellisia ongelmia ei ole kohdattu kunnolla terapiassakaan. Mies jotenkin täysin sokea sille miten hänen tekonsa ja tekemättä jättämisensä vaikuttaa parisuhteeseen. Eikä halua nähdä asioita, vaikka sanoisin ne selkeästi ja asiallisestikin hänelle. Tosi paljon on suoranaista kieltoa ja jankutusta siitä, kun hän ei omasta mielestään ole huono mies. T. Ap

Jos terapiassakin on oltu, eikä sielläkään ole mitään muutosta tullut, niin on ehkä hyväksyttävä, ettei suhteenne enää toimi. Olet varmaan miettinyt, että yksinhuoltajana sinulle olisi helpompi kuin tässä tilanteessa? Silloin hoidat kaiken yksin, mutta et joudu vetämään ketään perässäsi ja lapset ovat välillä isällään. Mieti sitäkin oletko valmis siihen, että mies siellä hoitaa asiat omalla tavallaan ja mukaan tulee ehkä uusi naisystävä.

Kun olet tämän miettinyt ja olet varma, että tahdot toisenlaista arkea, niin sitten ero on hyvä vaihtoehto. Sinulta jää pois perästä raahattava ja sitä myöten stressi vähenee. Tukiverkkojen riittävyys, lasten koulut ja muut kannattaa myös mielessään käydä läpi. Elämän arki ei useinkaan muutu siitä helpommaksi, että eroaa, vaikka helpotus on suuri siitä, ettei ihmistä, jota ei enää rakasta tarvitse sietää samassa kodissa. 

Lasten asioita voisi käydä siellä terapiassa läpi. Lapset mukaan terapiaan ja auttaa myös heitä erossa, ettei vanhempien huomio ole vain omissa tunteissa. Lapsiin ero vaikuttaa monin tavoin, mutta kun he saavat apua ja tulevat kuulluiksi, menee kaikki useimmiten hyvin. Lapsia ei saa erojutuissa unohtaa!

Vierailija
39/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä hän myös tekee tai jättää tekemättä, on että jos laitan hänelle viestillä jäsennellysti asioita jotka minua vaivaa tai harmittaa, koska en halua että tilanne menee riitelyksi tai jankkaamiseksi tai että lapset kuulevat riitelyä, niin hän ei vastaa viesteihin mitään. Ei koskaan palaa niihin millään tavalla. T. Ap

Vierailija
40/74 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole onnistunut lukemaan ap:n viesteistä yhtään syytä, miksi liittoa pitäisi jatkaa. Lapsia totta kai stressaa aluksi uusi elämä, mutta pitkällä tähtäimellä he tulevat voimaan paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä