Tiesitkö, että vaihdevuodet voi alkaa jo 40v kieppeillä?
Kommentit (24)
Juu tiesin siinä vaiheessa, kun kierto alkoi temppuilla ikävuosien 35 ja 40 välillä. Mulla siis alkoi esioireilu jo ennen 40 ikävuotta, mutta menkat tulee edelleen. Tai tulisi, ellei minipillerit olisi saanut niitä loppumaan.
-kohta 47v
Niin voi, ja esivaihdevuodet (joista voi olla 10 vuotta menopaussiin) hyvin tavallisesti alkaa noilla paikkeilla.
Tiesin, itsellä 44-vuotiaana jo menkat loppivat. Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerrottu, että ennen 45 ikävuotta loppuvat menkat tarkoittaa ennenaikaisia vaihdevuosia. Lisäksi samassa yhteydessä kerrottiin, että tällöin suositellaan hormonikorvaushoitoa kohonneen osteoporoosiriskin takia.
-2
Tiesin kyllä. Jos lapsia haluaa, niin ei kannata uskotella että lähempänä 40 enää pystyy. Joku pystyy vielä lähellä 50 tai jopa yli, mutta eipä kannata pitää itsestäänselvänä.
Vaihdevuodet voi alkaa vaikka parikymppisenä. Toki se on harvinaista ja siihen usein liityy joku sairaus ja /tai sen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerrottu, että ennen 45 ikävuotta loppuvat menkat tarkoittaa ennenaikaisia vaihdevuosia. Lisäksi samassa yhteydessä kerrottiin, että tällöin suositellaan hormonikorvaushoitoa kohonneen osteoporoosiriskin takia.
-2
Virallisesti ennenaikaisien vaihdevuosien raja on 40, ei 45. Estrogeenikorvaushoito on myös kokonaan kela-korvattava perusteella ennenaikaiset vaihdevuodet vain, jos sen tarve tulee ennen 40 ikävuotta.
En lukenut juttua, mutta esioireethan hyvinkin usein alkavat. Ne menkat voivat silti loppua vasta viisikymppisenä.
Itse en edes tiedä mitä sanoa, kaikenlaisia oireita on ollut kauan, ja luulin 49v että menkat loppuivat, kunnes yhdet taas 1,5 v päästä. Ja taas on kohta vuosi ollut taukoa, mutta mistäs sen tietää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-2
Joo, on laastari käytössä. Mitään oireita ei juurikaan ole. Mutta ei lääkäri mistään ennenaikaisista vaihdevuosista puhunut.
Tekeekö vaihdevuodet tuollaiset vanhan naisen kädet? En halua :(
Voi myös olla, että niitä saa oikein odotella. Ikää nyt 54 ja olisiko nyt niin, että kuukautiset olisivat jäämässä pois. Tähän asti olleet säännölliset kuin kello. Ehkäisystä tarvinnut huolehtia. Että voipi sitä olla yllätyksiä tähänkin suuntaan.
Kuukautiset loppui 38-vuotiaana.
Vaihdevuodet alkoi 38-vuotiaana.
😣
Luulin että Heidillä se liittyi hänen sairastamaan syöpään.
Yli kymmenen vuotta ennen, on ollut oireita. Nyt 51 vuotiaana menkat on tullut tänä vuonna kolme kertaa. Nytkin on KUUMA, paita nihkeä ja v#tuttaa. Että silleen.
Oisko alkanut 41-42v, viimeinen vuosi oli joka toinen kk menkat, sit loppui kokonaan. Veriarvosta mitattu, että ohitse on. Eipä jäänyt harmittamaan.
Heidillähän ne alkoivat munasarjojen poistattamisen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö vaihdevuodet tuollaiset vanhan naisen kädet? En halua :(
Ihan ikä ne tekee, olipa vaihdevuosia tai ei. Eli ainoa keino välttyä vanhan naisen käsiltä on kuolla nuorena.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/01789f58-e0e0-4733-b228-f4adc…
Viitaten Heidi Sohlbergin juttuun, hänellä alkoi ollessaan 37v.
AP.