Miten perustella ero kun ei alkoholismia, väkivaltaa tai vastaavaa ole?
Meillä kolme lasta ja olemme olleet kohta 15 vuotta yhdessä mieheni kanssa.
En vaan jaksa enää yrittää saada suhdetta toimivaksi tai edes toivoa että tilanne muuttuisi. En edes osaa sanoa mikä on suhteemme suurin ongelma. Mies on mielestäni tosi vaikea persoona, eikä osaa oikein huomioida tai olla aidosti läsnä. Ala-asteikäiset lapsemmekin osaavat nämä taidot paremmin.
Vuosia arki kaatui lähes kokonaan minun päälleni. Joudun vääntämään ihan rautalangasta esim sitä että perheen isänkin kuuluu välillä osallistua siivoamiseen. Riitely on aina mennyt sellaiseksi jankkaamiseksi miehen kanssa. Jos sanoin että olen aivan loppu, kun mies ei koskaan siivoa, esim imuroi juuri ikinä, niin mies intti vaan että kyllähän hän imuroi, kun oli oikeasti imuroinut kerran edellisen vuoden aikana, joten kyllähän hän siis imuroi, miten voin edes väittää jotain muuta? Eikä hänen mielestään tarvinut sitten kuunnella minua, koska olinhan aivan väärässä. Tilanne ei siis muuttunut mitenkään. Vuosia hoidin lähes kaiken, kunnes ilmoitin että en jaksa enää ja jos ei muutosta tule, otan avioeron.
Mies ehkä vähän säikähti ja alkoi pikkuhiljaa ottamaan enemmän vastuuta, MUTTA parisuhde ei toimi edelleenkään. Olen katkera kaikista huonoista vuosista, ja vaikka mies tekee nykyään enemmän kotitöitä (lähes kaikki ennakointi, suunnittelu, ns metatyöt, organisointi ym ovat edelleen minun vastuullani), niin hän on edelleen tosi vaikea persoona. Edelleen riitely menee vastaavanlaiseksi jankkaamiseksi. Jos mies loukkaa jollain tavalla (on usein tosi ajattelematon ja tahditon) niin koska hän ei omien sanojensa mukaan tarkoittanut loukata, niin hänen ei tarvitse ottaa vastuuta tai pahoitella mitään. Hän saattaa ihan suoraan kieltää asioita tai vääntää niitä jotenkin tosi ahdistavalta tavalla siten että loppujen lopuksi en mitenkään tule kuulluksi.
Läheisyyttä tai seksiä meillä ei ole, koska minä en halua sitä enää. Toivoin läheisyyttä vuosikausia, mutta koska mies ei ymmärtänyt tai kuunnellut tätä toivettani, enkä muutenkaan saanut suhteesta juuri mitään, niin en sitten jossain vaiheesssa halunnut enää seksiäkään.
Mielestäni miehen pitäisi muuttua tosi paljon että voisin kuvitella jotain sellaista, mutta vaikka mies kovasti puhuu että yrittää muuttua, koska ei halua erota, en usko että se on mahdollista. Lapsemme eivät tietenkään halua että eroamme, siitäkin on kyllä vaihtoehtona puhuttu, koska tilanne on ollut sen verran huono.
Kaikesta huolimatta, vaikka luulen että olemme vaan epäsopivat toisillemme (mies eri mieltä) ja mies vielä varmaan poikkeuksellisen hankala tyyppikin ja se riittäisi erolle syyksi, niin mietin että voinko olla väärässä? Olenko itse vaan jotenkin sairas ja kyvytön, kun en saa suhdetta toiminaan? Olen kieltämättä tosi väsynyt tällä hetkellä, ja ajatus erostakin tuntuu kovin raskaalta, joskin viiden vuoden päästä en näe enää itseäni tässä suhteessa.
Kommentit (74)
Eroa huviksesi. Et olisi ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi ottaa mallia nykyajan julkkisparisuhteilijoista. Vähintään kolme tai useampi avioliitto ja lopulta katkeroituminen ja kaikkien normaalien ihmisten avioliittojen solvaaminen kulissiliitoiksi 😂
Onkohan kaikki pitkät liitot kulissia?
Eivät ole tietenkään. Jotkut epäonnistuneet pettäjäluuserit väittävät muuta tietenkin.
Ja tämän vaikea persoona-miehen valkkasit sitten ulkonäön ja lompsan perusteella?
Eroon riittää perusteluksi se, että sellaisen haluaa.
Olet ihan itse valinnut tuollaisen elämän kaikki nämä vuodet. Koko sen ajan mies on ollut sellainen kuin hän ollut, etkä hyväksy vieläkään häntä sellaisena kuin hän on.
Sulla on huono olla tuon miehen kanssa ja odotat että joku muu ratkaisee sun ongelmat.
Miehellä ei ole velvollisuutta muuttua mieleiseksesi eikä sinulla ole velvollisuutta jatkaa tuota suhdetta.
Niin se on niissäkin suhteissa joissa puolisolla päihde ja/tai mielenterveysongelmaa.
Ei sun tarvitsekaan yrittää. Sä olet itsenäinen nainen ja teet omat ratkaisut, parhaaksi katsomallasi tavalla. Eron jälkeen olet voimaantunut nainen ja voit hyvin. Tylsän parisuhteen eteen on turha tehdä töitä. Ukko ulkoruokintaan vain.
Kerro, että olet itsekä... itsenäinen nainen.
Nainen jos dumppaa miehen, niin sitä pidetään hienona juttuna, kun nainen alkaa elämään itselleen.
Mies jos jättää naisen, niin sitä pidetään itsekkäänä, kun mies alkaa elämään itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro, että olet itsekä... itsenäinen nainen.
Nainen jos dumppaa miehen, niin sitä pidetään hienona juttuna, kun nainen alkaa elämään itselleen.
Mies jos jättää naisen, niin sitä pidetään itsekkäänä, kun mies alkaa elämään itselleen.
Hear, hear! M27
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan itse valinnut tuollaisen elämän kaikki nämä vuodet. Koko sen ajan mies on ollut sellainen kuin hän ollut, etkä hyväksy vieläkään häntä sellaisena kuin hän on.
Sulla on huono olla tuon miehen kanssa ja odotat että joku muu ratkaisee sun ongelmat.
Miehellä ei ole velvollisuutta muuttua mieleiseksesi eikä sinulla ole velvollisuutta jatkaa tuota suhdetta.
Niin se on niissäkin suhteissa joissa puolisolla päihde ja/tai mielenterveysongelmaa.
Ymmärtäkää nyt että eroaminen aina mieluiten siten että hypätään lennosta uuteen suhteeseen ratkaisee kaikki ongelmat ihmisellä. Ihmisiähän voi vaihdella tarpeen tullen. Se on oikeaa rakkautta. Ja kyllä lapset sopeutuu ja heistä kasvaa henkisesti tasapainoisia aikuisia kun ovat täysi-ikään tullessaan nähneet ainakin kaksi uutta avioliittoa vanhemmallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää nyt että eroaminen aina mieluiten siten että hypätään lennosta uuteen suhteeseen ratkaisee kaikki ongelmat ihmisellä. Ihmisiähän voi vaihdella tarpeen tullen. Se on oikeaa rakkautta. Ja kyllä lapset sopeutuu ja heistä kasvaa henkisesti tasapainoisia aikuisia kun ovat täysi-ikään tullessaan nähneet ainakin kaksi uutta avioliittoa vanhemmallaan.
Olipas nokkelaa ja osuvaa pienellä mutta taitavalla sarkasmilla ryyditettyå tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi ottaa mallia nykyajan julkkisparisuhteilijoista. Vähintään kolme tai useampi avioliitto ja lopulta katkeroituminen ja kaikkien normaalien ihmisten avioliittojen solvaaminen kulissiliitoiksi 😂
Näinhän se taitaa monilla olla.
Millä perustella? Tuossahan tuli jo perustelut voi hyvät hyssykät 😄
Onkohan kaikki pitkät liitot kulissia?