Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
381/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Minä taistelin ja koko ajan sain työmarkkinatukea. Oli työsarkaa kyllikseen. Jotkut saavat kaiken sohvalla makaamalla, joillain ei ole mahdollisuutta edes makoilla ja "nauttia tuista".

Olet vaan oma kipeä itsesi, kyllä se naamasta näkyy, kun ei naurata. Minä olen ollut aivan liian kiltti, mutta alkoi pinna kiristyä loppua kohti ja annoin takaisin ihan kunnolla. Uhkasin tosin jo kerran asianajajalla, kun sanoin että mun tilanne pitää tutkia, kun ei sairasta kohdella näin.

Suhtautuminen muuttui, kun olin saanut sairaspäivärahaa yhden jakson, ja silloin tajusivat, että ei se valehtelekaan. Paha juttu, jos hakiessasi sairaspäivärahaa saat kielteisen päätöksen. Te-tyypit katsoo silloin sun olevan loistokunnossa. -edelleen sama

Juu, mutta leikataanko työmarkkinatukea, jos todetaan vain osin työkykyiseksi.

Tämä on kysymys, johon kukaan ei osaa vastata. Sama juttu viranomaisten kanssa: vastauksen saa vasta, kun jo tietää vastauksen itse.

Ei työmarkkinatukea leikata. Ei sellaista termiä ole olemassakaan.

Vierailija
382/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tää Haataisen lupaus on katsottavissa, että yli 60 kypäsillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Tämähän nyt kansalaisaloitetta pukkaa. Jotkut haluaa olla töissä yli 70 vuotiaina, kuten hallitus olettaa. Mutta sitten on niitä, jotka haluavat päästä oravanpyöröstä irti jo aikaisemmin.

Tämä mahdollisuus heille suotakoon.

Haatainen pitäköön sanansa jos näin luvannut, tai syököön hattunsa.

Tässähän olisi jollekulle eduskuntaan pyrkivälle, hyvä vaaliteema.

60 kymppiset vapaiksi työvelvoitteesta. Vastapainoksi sille, että kaikkien on nyt tehtävä hautaan asti töitä.

Luulen, että saisi aikas lailla ääniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

Työttömyysetuuden pitäisi olla sellainen, että maksajalle (Kela tai kassa) pitäisi toimittaa todisteet siitä, että on hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei ole niin tehnyt, niin ei saa euroakaan. Työkkärit välistä voisi lakkauttaa.

Onhan maailmankirjat sekaisin, jos on kiusaamista ilmoittaa työttömälle, että sun pitää hakea töitä.

Todiste on sama kuin vaatisi kirjesalaisuutta poistettavaksi. Työhakemus on vain kahdenkeskinen viestien vaihto työttömän ja työnantajan välillä.

Itse asiassa kirjesalaisuus koskee vain sitä, että kolmas osapuoli ilman kahden muun lupaa avaa ja lukee kirjeen/meilin. Lähettäjällä ja vastaanottajalla on oikeus näyttää työhakemukset (tai mikä tahansa kirje) kolmannelle osapuolelle. Jo nyt työkkäri voi vaatia esittämään hakuasiakirjat, jos epäilee vilppiä, joskin työkkäri on viranomainen, kassa ei.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta kertoa kuka heiltä on hakenut töitä ja kuka ei. Voi kertoa tai olla kertomatta. On olemassa työantajia jotka eivät voi luovuttaa mitään tietoja työnhakijasta ulkopuolisille. Kela voi vaatia hakuasiakirjaa/hakemusta nähtäväksi jos haluaa ja sellainen on helppo tehdä ihan itse vaikkei olisi hakenutkaan. No mutta kuitenkin voin laittaa ne neljä hakemusta arvalla valittuihin yrityksiin jokaisen kuukauden ensimmäinen päivä. Vie aikaa yhteensä noin 10min. Ikää minulla on 55+ joten tiedän etten saa kutsua haastatteluun mutta joudun kuitenkin pelaamaan tätä peliä eläkeikään asti. Ja en vieroksu työntekoa millään tavalla jos sitä joku yrittää ehdottaa. Suurin osa työttömistä hakee töitä ilman velvollisuutta mutta tällainen järjestelmä yrittää yleisellä tasolla syyllistää kaikkia työttömiä.

Kertomassasi on ristiriitaa. Väität ettet vieroksu töitä, mutta kuukauden neljä paikkaa "valitset arvalla" ja käytät hakemiseen aikaa "yhteensä 10 minuuttia". Mainitset, ettet usko saavasi kutsua haastatteluun ikäsi vuoksi, joten tulkitsen että kerrot sen hakemuksissa, mikä on täysin epäoleellinen tieto. Yritäpä seuraavaksi sitä, että valitset hakemasi paikat huolella, teet jokaiseen yksilöllisen hakemuksen, ja annat itsestäsi vain oleellisia, työtehtävän kannalta merkityksellisiä tietoja. Aidosti tavoitteellinen työnhakeminen on paitsi velvollisuutesi, niin kertomasi perusteella jotain mitä haluaisitkin tehdä. Aikaahan tähän kaikkeen toki menee enemmän kuin se 10 minuuttia mihin olet tottunut - mutta aikaa sinulla luulisi nimenomaan olevan, ainakin 8 tuntia päivässä samoin kuin useimmilla työntekijöilläkin.

Ikää on aika vaikea piilotella. Jos on käynyt kouluja tai tehnyt töitä 80-luvulla niin kyllähän siitä jo voi päätellä hakian iän.

Seuraava kysymys, että mikä järki on CV:een laittaa 80-luvun työpaikkojaan? Väitän etteivät ne ole millään tapaa enää relevantteja. Itse olen jo jättänyt CV:stäni pois kaikki ennen 2010 suoritetut työt. Koulutuksen osalta riittää kun kertoo mihin ammattiin on valmistunut ja mistä. Ei ihme että työllistymisessänne on haasteita, kun itse teette sen itsellenne niin vaikeaksi. Kertokaa nyt vielä terveystietonne ja lapsilukunnekin, jotta työnantaja varmasti säikähtää, kuinka äkkiä lapsenne on jo ensi kerran sairaana tai teillä itsellänne alkamassa osastojakso pään pipienne takia.

Tässä ketjussa todella paljon omituisia käsityksiä maailman menosta.

Ensinnäkin: Ainakin julkishallinnossa työhakemukset ovat julkisia. Kuka tahansa saa mennä katsomaan, millaisia hakemuksia on tullut. Samoin, jos olet otettu julkishallintoon työhön, olet toimittanut henkilöstöhallintoon todistuskopiot palkanlisien laskua varten, nämä todistukset ovat asiakirjoja, jotka kuka tahansa saa käydä lukemassa. Tämä todistusasia todennettu ainakin Turun kaupungin työtehtävässä, ns. kollega oli käynyt katsomassa toisen paperit! 

CV - no, se todentaa ihmisen työhistorian. Työnantajia kiinnostaa millainen työhistoria ihmisellä on, onko siellä katkoja vai onko oltu uskollisesti yhdessä ja samassa paikassa iät ja ajat. Joten kyllä ne 80-luvun työpaikatkin pitää siinä jollakin tavalla kertoa.

Tosin asiakirjana CV voi olla muullakin tavalla rakennettu kuin pelkkänä työpaikkojen luettelona. Sen voi tehdä myös niin, että kertoo millaisia työtehtäviä vuosien mittaan on tehnyt. Ja tietty siinä sitten kerrotaan myös kaikki saavutukset ja meriitit työn ja elämän osalta - siis jos nyt vaikka on urheilija niin kertoilee siinä urheilusaavutuksensa tai partiolippukunnassa toimimiset ynnä muut...

Sitten tuo, että työnantajille tulvii nyt sitten ihan sikanaan sellaisia hakemuksia, jotka on tehty vain siksi, että saadaan se neljä työnhakua täyteen, siis ilman oikeaa kiinnostusta ko työtehtävää kohtaan.

No, en nyt kuitenkaan usko että näin tapahtuisi, että tehtailtaisiin ja työnantajat hukkuisivat turhiin hakemuksiin. En usko näin olevan. Ja aika paljonhan työnantajat käyttävät rekrytoinnissa nykyään erilaisia välikäsiä, vuokratyöntekijöitä välittäviä firmoja ja konsulttiapuja, joten... Ja monesti ainakin alemman tason töissä, paikat menevät soittajille, ei hakemusten kirjoittajille.

Mutta siis tuo, että työhakemus olisi jokin salainen ja luottamuksellinen kirje... Ei ole näin. Se on julkinen asiakirja ja - juu, olen muuten kysynyt tätä asiaa kerran työsuojelupiiristä, siis sitä, saako työnantaja lähteä levittelemään työhakemuksessa annettuja tietoja ympäri kyliä epäasiallisella tavalla - työsuojelupiiristä mieshenkilö vastasi, että saa! Työnantaja saa tehdä sillä työhakemustiedolla ihan mitä haluaa. Ilmeisesti se saa halutessaan laittaa vaikka paikallislehteen solvaavaa tietoa hakijasta. Minulle esim. on työhakemuksen jälkeen ruvettu huutelemaan paikkakunnan "eliitin" taholta herjoja... Minun työhakemuksestani on tehty pilkkaa, siitä on väännetty solvaavia vitsejä, minun cv:täni on verrattu --- sanoisinko mihin. Ja minä voin tähän laittaa nyt ihan saman tien ne firmat  joiden taholta tätä on tapahtunut: pesula-alan yritys Lindström ja siivousalan yritys - jaa nyt onkin muistissa vähän hataruutta - oliko se nyt ISS vai Lassila Tikanoja!

Että sillä lailla!

Ja jos nyt sitten puhutaan työnantajan käyttäytymisestä, työnantajan edustajien käyttäytymisestä, niin aika hyvin unohtuu se, että työnantajan velvollisuuksiin kuuluu muutakin kuin palkanmaksu!

Vierailija
384/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tää Haataisen lupaus on katsottavissa, että yli 60 kypäsillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Tämähän nyt kansalaisaloitetta pukkaa. Jotkut haluaa olla töissä yli 70 vuotiaina, kuten hallitus olettaa. Mutta sitten on niitä, jotka haluavat päästä oravanpyöröstä irti jo aikaisemmin.

60 kymppiset vapaiksi työvelvoitteesta. Vastapainoksi sille, että kaikkien on nyt tehtävä hautaan asti töitä.

Jos tässä maassa nyt joku työvelvoite edes olisi!

Vierailija
385/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?

Eihän sitä ole tapahtunut aiemminkaan.

Ei tosiaan. Olen itsekin ollut työtön ja ainakin omalla kohdallani te-toimistossa käyminen oli sitä, että katseltiin virkailijan kanssa mol:n sivuilta ihan niitä samoja ilmoituksia, joita voin vaikka kotona tutkia yksiksenikin. Niin turhaa.

Vierailija
386/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Minä taistelin ja koko ajan sain työmarkkinatukea. Oli työsarkaa kyllikseen. Jotkut saavat kaiken sohvalla makaamalla, joillain ei ole mahdollisuutta edes makoilla ja "nauttia tuista".

Olet vaan oma kipeä itsesi, kyllä se naamasta näkyy, kun ei naurata. Minä olen ollut aivan liian kiltti, mutta alkoi pinna kiristyä loppua kohti ja annoin takaisin ihan kunnolla. Uhkasin tosin jo kerran asianajajalla, kun sanoin että mun tilanne pitää tutkia, kun ei sairasta kohdella näin.

Suhtautuminen muuttui, kun olin saanut sairaspäivärahaa yhden jakson, ja silloin tajusivat, että ei se valehtelekaan. Paha juttu, jos hakiessasi sairaspäivärahaa saat kielteisen päätöksen. Te-tyypit katsoo silloin sun olevan loistokunnossa. -edelleen sama

Juu, mutta leikataanko työmarkkinatukea, jos todetaan vain osin työkykyiseksi.

Tämä on kysymys, johon kukaan ei osaa vastata. Sama juttu viranomaisten kanssa: vastauksen saa vasta, kun jo tietää vastauksen itse.

Ei työmarkkinatukea leikata. Ei sellaista termiä ole olemassakaan.

Jos todetaan osin työkykyiseksi, tällöin maksestaan työkyvyttömyyden perusteella jotakin tukea, kuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä.... Ja jos saa osaeläkettä, ei työmarkkinatukea voida maksaa täysimääräisenä. 

Vierailija
387/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Meanwhile M o h a m m e d saa olla ihan rauhassa ilman huolen häivää. M u h i s ja sen perhe on vapautettu moisesta systeemistä. On lottovoitto olla s o m p p u n a Suomessa.

Mä katselen yläkerran ikkunastani kuinka tien toisella puolella olevan mamulähiön kollit pelaavat isolla parkkipaikalla futista, rassaavat autojaan ja potkivat renkaita. Kymmeniä nuoria miehiä.

Öisin kulkevat kaduilla kauhean älämölön kanssa. Ei mitään vuorokausirytmejä. Heti kun tulee pakkasta, ovat autot tyhjäkäynnillä tuntikausia ja itämainen musa soi. Kellään ei näytä olevan kiire töihin. Röökiä palaa. Rouvat tulevat aina välillä useamman mukulan kanssa pihalle katselemaan urhojaan.

Ne on niitä tukea tarvitsia S2 lapsosia. Syynä osattomuuteen ja syrjäytymiseen on rässsimi ja korona.

Vierailija
388/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kuuskybäset olivat jo eläkkeellä. Oma isäni esimerkiksi jäi kunnan hommista eläkkeelle 60vee vielä 1998.

Työttömyyden keston tulisi olla yksi eläkekriteereistä.

Kymmeniä vuosia työttömänä ollutta ei ole mitään järkeä pyörittää tuossa systeemissä, sillä ei ole edes ceeveetä, ceevee on pelkkä puhdas valkoinen paperi.

Kuka hakee neljää duunia kuussa puhtaalla valkoisella ceeveellä jossa ei ole mitään?

Se on täysin absurdi tilanne kaikille osapuolille.

Vierailija
389/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Miksi hakea töitä kun ei yhteenkään hakemukseen vastata. Pitää olla korkeasti koulutettu joka hommaan. Hain postiin töihin kerra 3 kertaa kun ne valitti työvoimapulaa. Eipä tullut kutsua töihin.

Olen korkeakoulutettu. Kanssani samaa paikkaa haki yli 200 muuta.

Olen korkeakoulutettu enkä saa koskaan mitään ns matalapalkka-alojen töitä. Olen suhteellisen varma siitä, että osa työnantajista pelkää palkata akateemista töihin. Suomessa on kummallisiä näkymättömiä syrjintälinjoja. Hain joskus +6 kuukautta sitten erääseen kuljetusliikenneyritykseen toimistoAPULAISEKSI, heille piti ilmoittaa kaikki koulutus, jota on saanut, minä ilmoitin, he etsivät myös saksankielentaitoista, minä olin. Vastaus tuli seuraavana päivänä ja se oli kokonaisuudessaan  "Ei kiitos."  Kyselin sitten vähän ihmisiltä millä logiikalla nuo valitsevat ihmisiä töihin ja se logiikka oli kuulemma sellainen ettei työntekijöillä saa olla enempää koulutusta kuin yrityksen johdolla. Isäni, joka on ollut koko ikänsä miesvaltaisella alalla töissä ja tuntee tuonkin yrityssektorin sanoi ykskantaan, että se johtuu siitä, että miesvaltaisilla aloilla usein johdon on saatava tunne siitä, että on pätevin ja älykkäin koko työpaikalla. JOs ei ole, tulee tunne uhasta, liian voimakkaasta alaisesta, joka osaa nähdä liian tarkasti kaiken filungin mitä tehdään.

Niin kai se sitten monessa paikassa on.

Olen tullut samaan tulokseen! Hain aikanaan erästä toimistotyötä ja taustani vastasi jokaista ilmoituksessa esitettyä vaatimusta. En saanut edes kutsua haastatteluun. Aika pian sain kutsun toiseen haastatteluun, jossa haastattelijan sanojen mukaan taustani oli tehnyt vaikutuksen. Vakoilin sitten ensimmäisen paikan esimiehen taustoja tarkemmin ja sieltä löytyikin minua nuorempi mies, jolla oli huomattavasti matalampi koulutustaso. Jälkimmäisessä paikassa haastattelija oli puolestaan nainen, jolla oli itseäni korkeampi koulutus. Sattumaa? Enpä usko.

Tämä on jotenkin niin surullista :D

Toivottavasti sait tuon toisen paikan.

Vierailija
390/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että noi pellet 🤡 hokevat työperäisestä m aahanmuutosta, että olemme kusessa ilman sitä. Miksi nykyisiä m urjaaneja ei ole saatu työllistettyä? Jo pelkästään itiksen k auppakeskuksesta luulisi löytyvän "osaajia" Ai niin, ne onkin vapautettu työnteosta ja kaikista velvoitteista. Riittää että käy paikallisessa m oskeijassa pyllistämässä ja sitten mäkkäriin ja jonon ohi vielä.

Vierailija
391/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li haluaisi laittaa lapsensa S2 kouluun, ihan varmaan joo. Mulkosilmältä emävale.

Vierailija
392/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että vielä tässä iässä joutuu jännittämään TE-toimistoon menoa. Olen 59 vuotias pitkäaikaistyötön ja viikon päästä olisi taas käynti toimistossa. Entinen keski-ikäinen virkailijani on heivattu ties minne ja nyt minua palvelee vuonna 2021 sosionomiksi valmistunut tyttönen. 

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia pitkäaikaissairaita.

Vierailija
393/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pääsyä pitäisi katsoa tehtyjen työvuosien perusteella, jos papparainen tai mummonen niin haluaa.

Vierailija
394/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että vielä tässä iässä joutuu jännittämään TE-toimistoon menoa. Olen 59 vuotias pitkäaikaistyötön ja viikon päästä olisi taas käynti toimistossa. Entinen keski-ikäinen virkailijani on heivattu ties minne ja nyt minua palvelee vuonna 2021 sosionomiksi valmistunut tyttönen. 

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia

Pajatoimintaan. Pääset pussittamaan joulukoristeita ja olet oikeutettu 9 euron verottomaan kulukorvaukseen, että ne pässit jaksaakin.

Vierailija
395/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitoutunut pajatoimintaan 😅

Vierailija
396/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia pitkäaikaissairaita.

Sulla on kuitenkin vähintään viisi vuotta aikaa olla työelämässä ja jopa kauemmin, jos haluat (tai saat töitä).

Vierailija
397/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan minä ainoa, joka on saanut aina asiallista ja ystävällistä kohtelua TE-toimistosta, vaikka olenkin vanha, pitkäaikaistyötön? Työtä eivät ole minulle löytäneet, mutta aina ovat kysyneet, että voivatko olla avuksi työnhaussa.

Vierailija
398/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Vierailija
399/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä ainoa, joka on saanut aina asiallista ja ystävällistä kohtelua TE-toimistosta, vaikka olenkin vanha, pitkäaikaistyötön? Työtä eivät ole minulle löytäneet, mutta aina ovat kysyneet, että voivatko olla avuksi työnhaussa.

Minä sain ainakin erittäin ystävällistä ja hyvää palvelua. Aivan ihana te-virkailija.

Vierailija
400/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi