Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
401/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Ja toinen mihin tuo toiminta mielletään on päihdeongelma.

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Vierailija
402/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.

Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.

Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista? 

Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan. 

Puhut siis palturia. 

Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....

Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.

Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.

En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.

Miten sinulla ja muilla yläpeukuttajilla on noin huono luentunymäärtäminen? Miten olette edes päässeet töihin, jos ette osaa lukea?

Minä en kysynyt kenenkään hakijan tietoja, vaan kysyin, miksi yhdenkään alan kertominen loukkaisi yksityisyydensuojaa? Että ihan turhaan rupeat leikkimään, että pyysin ihmisten nimiä. Ja väitteesi siitä, ettei ala ole merkityksellinen on ihan kukkua, jos kerran  nimenomaan sillä alalla hupihakemukset ovat ongelma. Silloinhan juuri on oleellista, mikä ala on kyseessä. Esim. lääkäreiksi tuskin hakee suuri joukko kouluttamattomia. 

Toisekseen tämä väitteesi: "Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan" on aivan id1 oottimainen, koska olin juuri sanonut, että te-toimisto ei aktiivimallissa määrää ketään hakemaan tiettyä työpaikkaa, kuten ennen toimittiin, vaan nyt ihminen saa itse päättää, mitä hakee, kunhan kyseessä on paikka, johon on mahdollisuus työllistyä. Täysin kouluttamaton ei voi hakea lääkäriksi ilman karenssia.

Mitä sinäkin saat valehtelusta ja minun sanojen vääristelystä?

Kannattaisi ennemmin miettiä työpaikalla, mikä teissä on vikana, jos 90% hakemuksista on valehakemuksia. Jokin teissä vetää sellaisia ihmisiä puoleensa.

Jos et edelleenkään pysty mainitsemaan alaa, niin pidän sinua pelkkänä valehtelijana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on niin nöyryyttävää, ettei sinne voi mennä?

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Mitä siellä tehdään? Kudotaan mattoja. No, minne voi työllistyä matonkutojana? Pitääkö muuttaa Intiaan, jos meinaa matonkutojana työllistyä, sillä eikö suomalaiset kudonta-alan  yritykset teetä mattonsa jossakin tuolla Aasiassa...

Se on se kuntouttava! 

Jos työvoimatoimisto ei ole mitenkään kontaktoinut jotakuta pitkäaikaistyötöntä ennen tätä uutta mallia, ja nyt sitten tämän mallin myötä ruvetaan tarjoilemaan palveluna kuntouttavaa työtoimintaa... Jaha.

Siksi toisekseen, tarjoavat palvelua. Ei ole pakko mennä, jos haluaa sitten vaan jatkaa työnhakemista velvoitettuna.

Ovatko kuntoutujat aina myös päihdeongelmaisia?

Eivät. Eivät ole. 

Vierailija
404/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Monethan haluavat mennä tuonne kuntouttavaan. Itselleni ei ole sitä tarjottu (ehkä johtuu siitä, että en juo viinaa ollenkaan), vaikka olen ollut pitkään työttömänä. Mutta tiedän muutamia, jotka käyvät kuntouttavassa ja pitävät siitä. Sanon esimerkkejä: eräs nuorehko mies sanoi, että hän käy siellä kerran viikossa tiettynä päivänä, koska saa ilmaisen aterian. Toinen, jo vähän vanhempi nainen, joka jäi työttömäksi sairaanhoitajan hommista, sanoi että aika käy pitkäksi kotona ja siksi hän käy kuntouttavassa toiminnassa pari kertaa viikossa.

Vierailija
405/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko järjestelmä on täysin vinksahtanut, mutta niin on myös työnantajien asenteetkin työttömiä kohtaan. Esim. mulla on cv:ssä 7kk ja 8kk mittaiset tyhjät kohdat vuosilta 2005 ja 2008. Tuo 7kk on valmistumisen jälkeen ja 8kk on kun ravintoloita meni konkkaan ja ravintola-alalta oli vaikeaa saada töitä. Samalla olin myös vaihtamassa alaa ja odottelin opintojen alkua. Näihin kahteen työttömyys jaksoon takerruttiin vielä 2 vuotta sitten työhaastattelussa, vaikka noista oli aikaa yli 12 vuotta! Nämä kaksi työttömyysjaksoa kiinnosti haastattelijaa paljon enemmän kuin töissä viettämäni vuodet. Ihan kuin nämä yhteensä 15 kuukautta työttömänä oloa mitätätöisi kaikki vuodet jotka töissä on ollut.

Mä sanoisin pokkana, että oon ollut ulkomailla matkoilla tai jotain sukulaista hoivaamassa toisella puolella Suomea. Mistä se työnantaja voi tietää onko työnhakija vaikka joku varakas henkilö jolla on mahdollisuuksia pitää pieniä lomia? Ei multa kukaan kyllä edes kysy mistään vuosista nakki ja kypärä mitään.

Riippuu alasta. Siivooja tai kaupan kassa tuskin on varakas henkilö, joka päiviensä iloksi tekee välillä töitä. 

Vierailija
406/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko järjestelmä on täysin vinksahtanut, mutta niin on myös työnantajien asenteetkin työttömiä kohtaan. Esim. mulla on cv:ssä 7kk ja 8kk mittaiset tyhjät kohdat vuosilta 2005 ja 2008. Tuo 7kk on valmistumisen jälkeen ja 8kk on kun ravintoloita meni konkkaan ja ravintola-alalta oli vaikeaa saada töitä. Samalla olin myös vaihtamassa alaa ja odottelin opintojen alkua. Näihin kahteen työttömyys jaksoon takerruttiin vielä 2 vuotta sitten työhaastattelussa, vaikka noista oli aikaa yli 12 vuotta! Nämä kaksi työttömyysjaksoa kiinnosti haastattelijaa paljon enemmän kuin töissä viettämäni vuodet. Ihan kuin nämä yhteensä 15 kuukautta työttömänä oloa mitätätöisi kaikki vuodet jotka töissä on ollut.

Mä sanoisin pokkana, että oon ollut ulkomailla matkoilla tai jotain sukulaista hoivaamassa toisella puolella Suomea. Mistä se työnantaja voi tietää onko työnhakija vaikka joku varakas henkilö jolla on mahdollisuuksia pitää pieniä lomia? Ei multa kukaan kyllä edes kysy mistään vuosista nakki ja kypärä mitään.

Riippuu alasta. Siivooja tai kaupan kassa tuskin on varakas henkilö, joka päiviensä iloksi tekee välillä töitä. 

Tuota noin... ihan pakko kommentoida tuohon kun kirjoitit, että kaupan kassalla työskentelevä ei liene varakas henkilö. Satun tuntemaan erään henkilön pienellä paikkakunnalla, joka on ollut töissä kaupan kassalla kymmeniä vuosia. Hän ON varakas, mutta tekee töitä kaupassa sen takia, että pitää siitä. Hän haluaa nähdä ihmisiä ja tulee jopa työaikansa ulkopuolellakin usein vierailemaan kaupassa. Kuulostaa oudolta, mutta näin se vaan on.

Vierailija
407/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on elämänsä järjestänyt niin hyvin, että voi tehdä vain silloin tällöin töitä...

Tiedän erään. Ja hän on nimenomaan löytänyt elämänsä uran kaupan kassana työikänsä lähetessä loppuaan.... Ja tekee siis nytkin vain silloin tällöin. Elämä on mallillaan, on asunto, ja todennäköisesti on senkin jälkeen vaikka se puoliso siitä jossain vaiheessa (iäkäs kun on) delaisi. Kaikki kondiksessa, asumisesta ei tarvitse maksaa, ruokaa ja vaatteita on sen mitä tarvitsee, olla möllötetään kotona... Ei mitään hätää.

Kyllä. Ja.....

Vierailija
408/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Monethan haluavat mennä tuonne kuntouttavaan. Itselleni ei ole sitä tarjottu (ehkä johtuu siitä, että en juo viinaa ollenkaan), vaikka olen ollut pitkään työttömänä. Mutta tiedän muutamia, jotka käyvät kuntouttavassa ja pitävät siitä. Sanon esimerkkejä: eräs nuorehko mies sanoi, että hän käy siellä kerran viikossa tiettynä päivänä, koska saa ilmaisen aterian. Toinen, jo vähän vanhempi nainen, joka jäi työttömäksi sairaanhoitajan hommista, sanoi että aika käy pitkäksi kotona ja siksi hän käy kuntouttavassa toiminnassa pari kertaa viikossa.

Jaa.

Minä kun olen luullut, että se kuntouttava työtoiminta on ihan siis jokin sovittu jakso, jonka aikana siellä käydään viitenä päivänä viikossa tekemässä jotain tietty aika. Mutta jos se on noin, että sinne mennään kun huvittaa, niin jasso.

Voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi!

Vierailija
409/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

Minä kun olen luullut, että se kuntouttava työtoiminta on ihan siis jokin sovittu jakso, jonka aikana siellä käydään viitenä päivänä viikossa tekemässä jotain tietty aika. Mutta jos se on noin, että sinne mennään kun huvittaa, niin jasso.

Arvasin, että joku kysyy tuota, voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi. Hän jättäytyi itse pois työelämästä, koska koki kyseisen työn niin stressaavana ja ikääkin oli jo 60v.

Kuka on sanonut, että kuntouttavassa toiminnassa käydään viitenä päivänä viikossa? Ei varmaan ketään velvoiteta niin usein käymään. Yleensä se on yksi tai kaksi päivää viikossa.

Vierailija
410/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

Arvasin, että joku kysyy tuota, voiko sairaanhoitajan hommista jäädä työttömäksi. Hän jättäytyi itse pois työelämästä, koska koki kyseisen työn niin stressaavana ja ikääkin oli jo 60v.

Kuka on sanonut, että kuntouttavassa toiminnassa käydään viitenä päivänä viikossa? Ei varmaan ketään velvoiteta niin usein käymään. Yleensä se on yksi tai kaksi päivää viikossa.

No, sittenhän se onkin juuri sitä että pilipali ja jos nyt jotenkin vaan jaksat niin tule mukaan toimintaan.

Minä olen tosissaan kuvitellut ja kuvittelen edelleenkin, että se kuntouttava työtoiminta on aktivointijakso, joka toteutetaan siten, että tullaan toimipaikalle viitenä päivänä viikossa niin kuin normaaliin työpaikkaan ja tehdään siellä sitten mitä tehdään... Kudotaan mattoa, keitellään kahvia, taitellaan laatikoita kasaan, ja niin edespäin... Jossakin taitaa olla jokin sellainen vähän niin kuin koulutuslaitoksen tyyppinen taho, joka tätä kuntouttavaa toteuttaa... siellä opetellaan vaikkapa pesulatyöntekijäksi!

Vierailija
411/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että vielä tässä iässä joutuu jännittämään TE-toimistoon menoa. Olen 59 vuotias pitkäaikaistyötön ja viikon päästä olisi taas käynti toimistossa. Entinen keski-ikäinen virkailijani on heivattu ties minne ja nyt minua palvelee vuonna 2021 sosionomiksi valmistunut tyttönen. 

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia pitkäaikaissairaita.

Avustajille on paljon töitä toimin avustajana päiväkodissa ja eräälle vammaiselle. Siitä saa rahaa, eikä tarvitse työnhakijaa esittää.

Vierailija
412/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä ainoa, joka on saanut aina asiallista ja ystävällistä kohtelua TE-toimistosta, vaikka olenkin vanha, pitkäaikaistyötön? Työtä eivät ole minulle löytäneet, mutta aina ovat kysyneet, että voivatko olla avuksi työnhaussa.

Minullakin on mukava virkailija täällä Helsingissä. Haen töitä ja käydään keskusteluja. Hän ei tyrkytä mulle pajatoimia. Olen saanut vinkkejä mihin hakea. Pääsinkin avustajaksi, mutta sitten kaaduin ja olin pidemmällä sairauslomalla. Nyt taas haen töitä.

Vierailija
413/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

No, sittenhän se onkin juuri sitä että pilipali ja jos nyt jotenkin vaan jaksat niin tule mukaan toimintaan.

Minä olen tosissaan kuvitellut ja kuvittelen edelleenkin, että se kuntouttava työtoiminta on aktivointijakso, joka toteutetaan siten, että tullaan toimipaikalle viitenä päivänä viikossa niin kuin normaaliin työpaikkaan ja tehdään siellä sitten mitä tehdään... Kudotaan mattoa, keitellään kahvia, taitellaan laatikoita kasaan, ja niin edespäin... Jossakin taitaa olla jokin sellainen vähän niin kuin koulutuslaitoksen tyyppinen taho, joka tätä kuntouttavaa toteuttaa... siellä opetellaan vaikkapa pesulatyöntekijäksi!

Varsinaisesti se ei ole työelämään aktivointia vaan aktivointia arkeen. Tuskinpa kukaan työtön nousee sängystä ennen kello kahdeksaa aamulla. Kuntouttavassa toiminnassa yritetään saada ihmisen arkeen rutiineja ja päiväjärjestystä mitä ei työttömällä sattuneista syistä elämässään ole.

Vierailija
414/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.

Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.

Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista? 

Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan. 

Puhut siis palturia. 

Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....

Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.

Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.

En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.

Miten sinulla ja muilla yläpeukuttajilla on noin huono luentunymäärtäminen? Miten olette edes päässeet töihin, jos ette osaa lukea?

Minä en kysynyt kenenkään hakijan tietoja, vaan kysyin, miksi yhdenkään alan kertominen loukkaisi yksityisyydensuojaa? Että ihan turhaan rupeat leikkimään, että pyysin ihmisten nimiä. Ja väitteesi siitä, ettei ala ole merkityksellinen on ihan kukkua, jos kerran  nimenomaan sillä alalla hupihakemukset ovat ongelma. Silloinhan juuri on oleellis6ta, mikä ala on kyseessä. Esim. lääkäreiksi tuskin hakee suuri joukko kouluttamattomia. 

Toisekseen tämä väitteesi: "Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan" on aivan id1 oottimainen, koska olin juuri sanonut, että te-toimisto ei aktiivimallissa määrää ketään hakemaan tiettyä työpaikkaa, kuten ennen toimittiin, vaan nyt ihminen saa itse päättää, mitä hakee, kunhan kyseessä on paikka, johon on mahdollisuus työllistyä. Täysin kouluttamaton ei voi hakea lääkäriksi ilman karenssia.

Mitä sinäkin saat valehtelusta ja minun sanojen vääristelystä?

Kannattaisi ennemmin miettiä työpaikalla, mikä teissä on vikana, jos 90% hakemuksista on valehakemuksia. Jokin teissä vetää sellaisia ihmisiä puoleensa.

Jos et edelleenkään pysty mainitsemaan alaa, niin pidän sinua pelkkänä valehtelijana. 

Höpö höpö. Sinä kysyit todisteita siitä, miten osoitan epäpätevien hakemuksien määrän lisääntyneen juuri omalla työpaikallani. Sellaisten todistusten antaminen julkisesti vauvapalstalla menisi sen rajan yli, mitä minä en ylittäisi. Todisteita ei sitä paitsi koskaan ole tarpeeksi edes kirjallisena, kun joku palstailija vain päättää "En usko". Enkä minä aio sellaiseen lähteä.

Sitä taas en missään vaiheessa sanonut, että alani julkistaminen itsessään olisi yksityisyyden loukkaamista. Sanoin että se on itse asiasisällön kannalta irrelevantti tieto. Toki todellinen syy on se, että en halua jakaa sen yksityiskohtaisempaa tietoa, jotta pysyisin anonyyminä. Kuolisin häpeästä jos tulisi ilmi, että kirjoittelen yhtään mitään vauvapalstalle luppoaikana.

Vierailija
415/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että vielä tässä iässä joutuu jännittämään TE-toimistoon menoa. Olen 59 vuotias pitkäaikaistyötön ja viikon päästä olisi taas käynti toimistossa. Entinen keski-ikäinen virkailijani on heivattu ties minne ja nyt minua palvelee vuonna 2021 sosionomiksi valmistunut tyttönen. 

Taitaa olla 50/50 kuinka mummon käy. Laittaako mielivaltaisesti tutustumaan vaikka työelämään. Sillähän ei ole mitään väliä, että eka kertaa menin kesätöihin vuonna 1977. Sieltä asti työuraa katkeamattomana vuoteen 2020. Ja miksi olen työkkärissä. Pennosetkin on nyt tarpeen, kun lähipiirissä on paljon apua tarvitsevia pitkäaikaissairaita.

Sulla on kuitenkin vähintään viisi vuotta aikaa olla työelämässä ja jopa kauemmin, jos haluat (tai saat töitä).

En halua, enkä varmaan saa töitä. Jään OVE:lle 1.6.2024. Sitä ennen pitää pelätä, mitä joku lapsenlapsen ikäinen virkailija on mieltä.

Vierailija
416/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku asiakas saanut pillua te tädiltä

Vierailija
417/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuitenkin vähintään viisi vuotta aikaa olla työelämässä ja jopa kauemmin, jos haluat (tai saat töitä).

En halua, enkä varmaan saa töitä. Jään OVE:lle 1.6.2024. Sitä ennen pitää pelätä, mitä joku lapsenlapsen ikäinen virkailija on mieltä.

Miten niin saa pelätä? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Sinä jäät osittain varhennetulle eläkkeelle vajaan vuoden kuluttua.

Vierailija
418/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

Varsinaisesti se ei ole työelämään aktivointia vaan aktivointia arkeen. Tuskinpa kukaan työtön nousee sängystä ennen kello kahdeksaa aamulla. Kuntouttavassa toiminnassa yritetään saada ihmisen arkeen rutiineja ja päiväjärjestystä mitä ei työttömällä sattuneista syistä elämässään ole.

Miksi työttömällä ei olisi rutiineja?

Mä olen työtön ja kello soi joka aamu klo 6, myös viikonloppuisin.

Vierailija
419/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava, sanana.

Ja työtoiminta.

Se on se kuntouttava! 

Jaa.

Laki mahdollistaa maksimissaan neljä päivää viikossa kuntouttavaan työtoimintaan. Tyypillisesti asiakas saa itse valita 2-4 työpäivän viikon väliltä. Yksipäiväinenkin on toki mahdollinen mutta siihen tarvitaan jo enemmän perusteluja.

Vierailija
420/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?

Minkäänlaista työn välittämista TE-keskusten kautta ei ole koskaan tapahtunut, eikä luultavasti tule koskaan tapahtumaan, ellei TE-keskuksia muuteta valtiollisiksi vuokratyövoimaa välittäviksi yrityksiksi. Ihmisten määrääminen ns. työllistämistoimiin, että saadaan tilastoja siistittyä ei ole työnvälitystä. Työ on jotain, josta saa vähintään TES-:n mukaista palkkaa (edellyttäen, että on työntekijänä yrityksellä, yhdistyksellä, tai julkisella taholla, eikä yksinyrittäjä tms.), eikä sitä TE-keskusten kautta ole kukaan ikinä saanut. Ihan itse ne hakemukset lähetetään ja työllistytään, jos työllistytään. Se, että työvoimavirkailija tulostaa netistä avoimen työpaikan ja lähettää sen työttömälle kehotuksella hae tätä paikkaa, ei ole mitään työnvälitystä, vaan julkisten varojen tuhlaamista näiden tyhjäntoimittajien palkkojen muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme