Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
341/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Ota se kohteliaisuutena. Katsovat, että sussa olisi vielä ainesta työelämään. On koulutusta, kokemusta ja alakin työllistävä. Ikäkään ei ole mahdoton.

Vierailija
342/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin mielummin vaikka 600 e perustulon ilman asumistukea ja työttömyysturvaa ja olisin vaikka keikkatöissä koko ajan kuin näin että työkkäri pelottaa. Vaka alalle tarvitaan sijaisia mutta jos teen yhden keikan joutuu tukia odottamaan selvitysten takia jopa 1,5 kk ja palkkaakin pahimmillaan 1 kk. Millä eletään se aika lapsen kanssa? Se on ongelma kun saan tukia monesta eri paikasta niin aina jogonkin on keikkatyöllä merkitystä ja sitten taas se tuen muutoksella toisiin tukiin. Perustulomallilla työvoimapula alat saisivat työntekijöitä ilman sitä maahanmuuttoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Ota se kohteliaisuutena. Katsovat, että sussa olisi vielä ainesta työelämään. On koulutusta, kokemusta ja alakin työllistävä. Ikäkään ei ole mahdoton.

ikävä kyllä koulutus jäi kesken eikä määräaikaisuuksia voi koko elämää tehdä. opiskelu ei enää ole mahdollista ei riitä voimavarat työn ja opintojen yhdistämiseen enää. työkkäri kurssittaa lastemhoutajia joiden palkka on 1600 netto. Meidän vuokra on 900 e kk....

Vierailija
344/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Vierailija
345/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persulinaa! Tämän hallituksen aikana työllisyys lisääntynyt ja työttömyys vähentynyt.

Porvarihallitusten aikana oli nousukausi ja ennakoitiin massatyöttömyyttä nyt kun polttoainehinnat nosusi ja talous kääntyi taantumaan. Työttömyys saattakin lisääntyä, mutta työllisyys on parempi kuin vuosiin. Revi siitä.

Jos työllisyysaste on parantunut niin ei ainakaan hallituksen toimien johdosta. Jopa noiden ainoa toimi työttömyyden hoitamiseksi eli aktiivimalli (joka siis ei ole uusi keino vaan sama oli jo edellisen hallituksen aikana voimassa) on tehty vajavaisilla resursseilla eikä isoa osaa työttömistä ole aktivoitu mitenkään.

Revi siitä. 

Vierailija
346/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyysaste on noussut, mutta palkalliset työtunnit laskeneet.

Tämä on kuin kommunismi, ei mitään väliä kunhan näyttää hyvältä.

Vierailija
347/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

Työttömyysetuuden pitäisi olla sellainen, että maksajalle (Kela tai kassa) pitäisi toimittaa todisteet siitä, että on hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei ole niin tehnyt, niin ei saa euroakaan. Työkkärit välistä voisi lakkauttaa.

Onhan maailmankirjat sekaisin, jos on kiusaamista ilmoittaa työttömälle, että sun pitää hakea töitä.

Todiste on sama kuin vaatisi kirjesalaisuutta poistettavaksi. Työhakemus on vain kahdenkeskinen viestien vaihto työttömän ja työnantajan välillä.

Itse asiassa kirjesalaisuus koskee vain sitä, että kolmas osapuoli ilman kahden muun lupaa avaa ja lukee kirjeen/meilin. Lähettäjällä ja vastaanottajalla on oikeus näyttää työhakemukset (tai mikä tahansa kirje) kolmannelle osapuolelle. Jo nyt työkkäri voi vaatia esittämään hakuasiakirjat, jos epäilee vilppiä, joskin työkkäri on viranomainen, kassa ei.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta kertoa kuka heiltä on hakenut töitä ja kuka ei. Voi kertoa tai olla kertomatta. On olemassa työantajia jotka eivät voi luovuttaa mitään tietoja työnhakijasta ulkopuolisille. Kela voi vaatia hakuasiakirjaa/hakemusta nähtäväksi jos haluaa ja sellainen on helppo tehdä ihan itse vaikkei olisi hakenutkaan. No mutta kuitenkin voin laittaa ne neljä hakemusta arvalla valittuihin yrityksiin jokaisen kuukauden ensimmäinen päivä. Vie aikaa yhteensä noin 10min. Ikää minulla on 55+ joten tiedän etten saa kutsua haastatteluun mutta joudun kuitenkin pelaamaan tätä peliä eläkeikään asti. Ja en vieroksu työntekoa millään tavalla jos sitä joku yrittää ehdottaa. Suurin osa työttömistä hakee töitä ilman velvollisuutta mutta tällainen järjestelmä yrittää yleisellä tasolla syyllistää kaikkia työttömiä.

Kertomassasi on ristiriitaa. Väität ettet vieroksu töitä, mutta kuukauden neljä paikkaa "valitset arvalla" ja käytät hakemiseen aikaa "yhteensä 10 minuuttia". Mainitset, ettet usko saavasi kutsua haastatteluun ikäsi vuoksi, joten tulkitsen että kerrot sen hakemuksissa, mikä on täysin epäoleellinen tieto. Yritäpä seuraavaksi sitä, että valitset hakemasi paikat huolella, teet jokaiseen yksilöllisen hakemuksen, ja annat itsestäsi vain oleellisia, työtehtävän kannalta merkityksellisiä tietoja. Aidosti tavoitteellinen työnhakeminen on paitsi velvollisuutesi, niin kertomasi perusteella jotain mitä haluaisitkin tehdä. Aikaahan tähän kaikkeen toki menee enemmän kuin se 10 minuuttia mihin olet tottunut - mutta aikaa sinulla luulisi nimenomaan olevan, ainakin 8 tuntia päivässä samoin kuin useimmilla työntekijöilläkin.

Ikää on aika vaikea piilotella. Jos on käynyt kouluja tai tehnyt töitä 80-luvulla niin kyllähän siitä jo voi päätellä hakian iän.

Vierailija
348/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Montako kertaa sinulle pitää kertoa ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni ennen kuin ymmärrät ettei se ole suurelta osin aikomisesta kiinni?

Toistetaan taas kerran: Suomesta puuttuu työpaikkoja eikä työttömien lähettämiä työhakemuksia. Niinpä ongelma ei korjaannu sillä että käytetään julmetusti rahaa ja byrokratiaa ja vaivaa koittamalla pakottaa työttömät lähettämään entistä enemmän työhakemuksia kun niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää tuon jälkeenkään eikä ne siis työllisty.

Niin, ongelmahan on siis hyvin yksinkertainen.

Suomessa haluttaisiin että olisi ihmiset töissä, töissä oleminen vaatii työpaikkoja, ja työpaikkojen syntyminen ja olemassaolo vaatii rahaa.

Kun ei ole työpaikkoihin rahoitus kunnossa, sitten ei ihmiset voi olla töissä koska palkka merkittävä osa palkasta puuttuu.

Ei työttömien työttömyyttä pidä mitenkään työttömien aiheuttamaksi tulkita, kyse on siitä, että työttömille tarvittavat työpaikat maksaa rahaa ja sitä rahaa ei haluta maksaa.  Elinkeinoelämä ei ainakaan halua rahaa maksaa niin kauan kun sillä on käytössään työvoimapoliittinen mekanismi jolla saadaan kiristettyä kansalta työtä ilman palkkaakin, ja ay-liike puolestaan kääntää selkänsä työttömille aina kun pitää järjestäytyneiden palkkoja saada ylöspäin.

Jäljelle jää vain maan hallitus jonka velvollisuuksiin kuuluu talouden korjaamistoimet siten että raha saadaan takaisin työpaikkoja tekemään. Hallituksen ei sinällään tarvitse työpaikkoja rahoittaa vaikka se voikin siihen subventoimalla osallistua, mutta sen tehtävä on ohjata mm. verotusta ja muita taloudellisia sääntelyjä siten että yrityksille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin rekrytoida suomalaisia töihin asiallisilla palkoilla.

Kaikki jotka täällä asiasta valittavat, kannattaa ottaa asioista selvää sen verran, että laitkin on tehty siten että ei hallinnolla ole mitään oikeuksia pakottaa työttömiä yhtikäs mihinkään ratkaisuihin työ- tai sopimusvalinnoissaan. Ne valinnat kuuluu nimenomaan työttömälle itselleen, ja hallinnolle jää ainoastaan velvollisuudet toimittaa sellaisia toimia, joilla varmistetaan se että em. työttömän valinnat tapahtuu täysin vapaaehtoisesti.  Syy tälle on hyvin ilmeinen, lailla ja sopimuksilla siis varmistetaan se, että hallitus ei ala tärvelemään työttömien oikeusturvaa työllisyyshaaveidensa perusteella, kas kun se päätös valinnoista kuuluu työttömän oikeuksiin eikä hallituksen oikeuksiin.

Vierailija
349/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa työvoimapalvelut on muutettu ihan täydeksi pelleilyksi, siis pelkkää roskaa, ja tähän hakataan vieläpä 70 miljoonaa lisää, aiempien satojen miljoonien (vai jopa miljardiluokan kulut?) lisäksi.

Ongelma ei ole työvoimahallinnon rahoituksen puute, vaan se, että työpaikkoja ei ole, koska ei ole rahoitusta työpaikkojen olemassaolollekaan. 

Suomessa työvoiman "palvelu" on muutettu järjestelmällisesti kiusanteoksi, ja lisäksi sillä pyritään systemaattisesti ohittamaan työttömän lakiin perustuvat oikeudet, mm. oikeus vapauteen valita työnsä tai elinkeinonsa yritetään te-toimiston "suunnitelmilla" ja "palveluilla" lähes järjestelmällisesti ohittaa.

Työttömien kannattaa laittaa jäitä hattuun ja laittaa kantelua suoraan ylimmälle lainvalvojalle aina jos oikeuksia yritetään poistaa.

Onpa ollut todella mielenkiintoista ja suorastaan yllättävää seurata, miten Suomessa todellakin täysin järjestelmällisesti tuhotaan koko työttömille tarvittu palvelukoneisto sillä tarkoituksella että saataisiin väkipakolla kansaa palkattomaan työhön. Todella absurdia, ottaen huomioon mitä lakeja on Suomenkin noudatettava.

Totta. Minulle tuli kutsu Te-toimistoon, jossa pari p*skantärkeää täti-ihmistä lässyttivät ja vaativat jonnekin hilipalikerhoon. Lähdin pois kesken kaiken. Olin jo kerran sanonut sille tyhjäntoimittajalle, etten mene, varsinkaan kun korona kiertää vielä. Jäi sinne oven rakoon huutelemaan. Jestas mitä ihmiskunnan riippoja.

Hyvin yksinkertainen neuvo jolla voit ehkä parantaa omaa asiaasi:  Kysy aina, mikä se yksilöllinen peruste on, minkä perusteella tädit ovat tulkinneet sinun olevan avun tarpeessa ja hilipalikerhojen tarpeessa.

Hyvin olennainen asia, jos peruste puuttuu, ei ole tarvetta ko. palveluillekaan.   Jos perusteen keksivät omasta päästään, eli väittävät sinua esim. elämänhallintaongelmaiseksi tms. ja sellaista ongelmaa ei ole, sitten vain kantelemaan hallintoon ja vaatimaan rangaistusta kunnian loukkaamisesta.

Asia hoituu kyllä ihan hyvässä yhteisymmärryksessä kunhan huolehdit siitä että pidät oikeuksistasi kiinni, etkä anna tätien esittää sinusta mitä tahansa paikkaansa pitämättömiä väitöksiä.

Vierailija
350/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Tuula Haatainen äskettäin uutisoinneissa sanoi, että 1,4 miljoonaa hakemusta on saatu aikaan, ja sitä voi jokainen pohtia että jos erittäin suuri osa näistä tekee hakemusta hallinnon asettamien pakkojen uhalla eikä niinkään oman valintansa perusteella, silloin yrityksiin saapuu siis 1,4 miljoonaa työhakemusta muistuttavaa tarpeetonta yhteydenottoa enemmän, joka voi aiheuttaa myös yrityksille tilanteen että heidän aikaansa käytetään näiden valehakemusten käsittelyyn aivan turhaan.

Toki 1,4 miljoonaa valehakemusta useiden kuukausien aikana kymmeniin tuhansiin yrityksiin jakaantuu lopulta melko pieniksi määriksi, mutta edelleenkin, mikäli hakeminen ei ole aitoa, silloin tuhlataan myös yritysten aikaa.

Vierailija
351/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa haluttaisiin että olisi ihmiset töissä, töissä oleminen vaatii työpaikkoja, ja työpaikkojen syntyminen ja olemassaolo vaatii rahaa.

Kun ei ole työpaikkoihin rahoitus kunnossa, sitten ei ihmiset voi olla töissä koska palkka merkittävä osa palkasta puuttuu.

Ei työttömien työttömyyttä pidä mitenkään työttömien aiheuttamaksi tulkita, kyse on siitä, että työttömille tarvittavat työpaikat maksaa rahaa ja sitä rahaa ei haluta maksaa.  Elinkeinoelämä ei ainakaan halua rahaa maksaa niin kauan kun sillä on käytössään työvoimapoliittinen mekanismi jolla saadaan kiristettyä kansalta työtä ilman palkkaakin, ja ay-liike puolestaan kääntää selkänsä työttömille aina kun pitää järjestäytyneiden palkkoja saada ylöspäin.

Jäljelle jää vain maan hallitus jonka velvollisuuksiin kuuluu talouden korjaamistoimet siten että raha saadaan takaisin työpaikkoja tekemään. Hallituksen ei sinällään tarvitse työpaikkoja rahoittaa vaikka se voikin siihen subventoimalla osallistua, mutta sen tehtävä on ohjata mm. verotusta ja muita taloudellisia sääntelyjä siten että yrityksille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin rekrytoida suomalaisia töihin asiallisilla palkoilla.

Kaikki jotka täällä asiasta valittavat, kannattaa ottaa asioista selvää sen verran, että laitkin on tehty siten että ei hallinnolla ole mitään oikeuksia pakottaa työttömiä yhtikäs mihinkään ratkaisuihin työ- tai sopimusvalinnoissaan. Ne valinnat kuuluu nimenomaan työttömälle itselleen, ja hallinnolle jää ainoastaan velvollisuudet toimittaa sellaisia toimia, joilla varmistetaan se että em. työttömän valinnat tapahtuu täysin vapaaehtoisesti.  Syy tälle on hyvin ilmeinen, lailla ja sopimuksilla siis varmistetaan se, että hallitus ei ala tärvelemään työttömien oikeusturvaa työllisyyshaaveidensa perusteella, kas kun se päätös valinnoista kuuluu työttömän oikeuksiin eikä hallituksen oikeuksiin.

Turha ulista että ihmiset ei halua töitä, jos työantajat eivät halua heitä palkata.

Kokoomus haluaa vaan halpatyövoimaa, eli orjia. Semmosia kusipäitä ne on :D

Vierailija
352/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 63-vuotias ja ollut osittaisella vanhuuseläkkeellä kohta 3 vuotta. Jään vanhuuseläkkeelle vielä tämän vuoden puolella. Ylläripylläri työkkäristä soitettiin ja pitäisi päivittää työllistymissuunnitelma. Minäkin luulin, kun Haataisen haastattelun aikoinaan kuulin, että kuuskymppiset jätetään työnhakuvelvoitteen ulkopuolelle. Nyt tuntuu harhautukselta.  Miten suhtaudun suunnitelmaan? Alallani on työvoimasta liikatarjontaa. Moni nuori tarvitsisi kipeästi työpaikkaa. Ja iäkästä, väsynyttä kiusataan loppumetreillä. Pitää varmaan mennä uusimaan silmälasit, ym. Tai sitten joudun vain vetämään työnhaun pois, vaikka saisin ansiosidonnaistakin eläkkeelle saakka. On tämä tilanne!![/quo

Niin minäkin luulin mutta ei ne jätä rauhaan.Töihin laittoivat vaikka muutama kuukausi on eläkeikään.

Nämä ovat provoja. Ainakin tuo ensimmäinen. Nimittäin jos on osittaisella vanhuuseläkkeellä, niin silloinhan ei ole työtön työnhakija, ja tuo EI ole mahdollista.

Minä olen 63 v pitkäaikaistyötön. Eläkeikään on aikaa vielä yli vuosi, mutta siitä huolimatta "TE"-sivuilla kohdallani lukee, että mitään työllistämistoimenpiteitä minuun ei kohdisteta, koska olen jäämässä piakkoin eläkkeelle.

Vierailija
353/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Minä taistelin ja koko ajan sain työmarkkinatukea. Oli työsarkaa kyllikseen. Jotkut saavat kaiken sohvalla makaamalla, joillain ei ole mahdollisuutta edes makoilla ja "nauttia tuista".

Olet vaan oma kipeä itsesi, kyllä se naamasta näkyy, kun ei naurata. Minä olen ollut aivan liian kiltti, mutta alkoi pinna kiristyä loppua kohti ja annoin takaisin ihan kunnolla. Uhkasin tosin jo kerran asianajajalla, kun sanoin että mun tilanne pitää tutkia, kun ei sairasta kohdella näin.

Suhtautuminen muuttui, kun olin saanut sairaspäivärahaa yhden jakson, ja silloin tajusivat, että ei se valehtelekaan. Paha juttu, jos hakiessasi sairaspäivärahaa saat kielteisen päätöksen. Te-tyypit katsoo silloin sun olevan loistokunnossa. -edelleen sama

Vierailija
354/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi"

Tuo lause on ihan hassu. Miten oma-aloitteinen ja velvollisuus voi olla samassa asiassa

Enkä näe muutenkaan ongelmaa siinä, ettei oikeasti töitä haluavalle ole määritelty pakkoja. He hakevat töitä joka tapauksessa. 

Ha hah :-)

Törmäsitkin tässä nyt meidän Suomalaisten eriskummalliseen työvoimapalvelukulttuuriin, kas kun siinä vapaaehtoisetkin asiat muuttuu pakoksi aivan tuosta vain, simsalabim! :-)

Myöskään hallinnolle laissa vaaditut velvoitteet varmistaa se että työttömien vapaus valita toteutuu, se kääntyy kummasti siten että työttömillä on vapaus pakolla valita :-)  Suomen systeemi on porvarihallintojen ja vartiaisten johdolla saatu täysin rikkinäiseen tilaan, jokaisen työttömän oikeusturva on tässä merkittävästi uhattuna koska markkinakaan ei enää em. toimintamallien takia toimi.

Vierailija
355/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Minkä ikäinen on liian vanha kouluttautumaan uudelleen? Itse olen 50- vuotias ja opiskelen uutta ammattia ja valmistun vuoden päästä. Työelämässä olen koko ajan. Opintovelkaa on kertynyt tämän hetkisistäkin opinnoista. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei itse yritä. Näin se vaan on.

Vierailija
356/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha ulista että ihmiset ei halua töitä, jos työantajat eivät halua heitä palkata.

Kokoomus haluaa vaan halpatyövoimaa, eli orjia. Semmosia kusipäitä ne on :D

Suomessa voitaisiin suurin osa työvoimaan kohdistettavasta "palvelusta" lakkauttaa vaikka samantien ja se alkaisi välittömästi parantamaan suomalaisten taloutta.

Ko. "palveluihin" käytettävä raha voitaisiin sen jälkeen käyttää esim. maksuhalukoulutukseen tai palkanmaksukurssiin tai mihin tahansa sellaiseen toimintaan Kokoomuslaisille, jolla kaivetaan niistä ryhmistä rahat esiin takaisin palkkoja maksamaan.   Nyrkkipalveluakin voisi ehkä kokeilla?

Vierailija
357/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 63-vuotias ja ollut osittaisella vanhuuseläkkeellä kohta 3 vuotta. Jään vanhuuseläkkeelle vielä tämän vuoden puolella. Ylläripylläri työkkäristä soitettiin ja pitäisi päivittää työllistymissuunnitelma. Minäkin luulin, kun Haataisen haastattelun aikoinaan kuulin, että kuuskymppiset jätetään työnhakuvelvoitteen ulkopuolelle. Nyt tuntuu harhautukselta.  Miten suhtaudun suunnitelmaan? Alallani on työvoimasta liikatarjontaa. Moni nuori tarvitsisi kipeästi työpaikkaa. Ja iäkästä, väsynyttä kiusataan loppumetreillä. Pitää varmaan mennä uusimaan silmälasit, ym. Tai sitten joudun vain vetämään työnhaun pois, vaikka saisin ansiosidonnaistakin eläkkeelle saakka. On tämä tilanne!![/quo

Juuri samoin mulla!! Ihan kun olisin omaa lukenut :) . Ajattelin ratkaista asian jäämällä kotiin puoli vuotta aikaisemmin. Sen verran säästänyt, että pärjää syksyyn asti. Tee näin jos mahd.

Niin minäkin luulin mutta ei ne jätä rauhaan.Töihin laittoivat vaikka muutama kuukausi on eläkeikään.

Vierailija
358/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos työnantaja haluaa kiusata jostain syystä työtöntä ja huvikseen ilmoittaa ettei tämä ottanut työtä vastaan? 

"Sitten työnhakijalle rapsahtaa varoitus/huomautus ja seuraavasta alennetaan tukia. Minä sain huomatuksen.Suosittelen kaikkia pitämään todisteita itsellänne, että olette hakeneet. Lakimies sitten auttaa sinne te-toimiston suuntaan, mutta tämä vaihtoehto on vain heille, joilla on sen verran ylimääräistä rahaa (100-200 euroa menee siihen, että lakimies soittaa yhden puhelin te-toimistoon ja kertoo vähän lain tulkinnasta)

Vierailija
359/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Minkä ikäinen on liian vanha kouluttautumaan uudelleen? Itse olen 50- vuotias ja opiskelen uutta ammattia ja valmistun vuoden päästä. Työelämässä olen koko ajan. Opintovelkaa on kertynyt tämän hetkisistäkin opinnoista. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei itse yritä. Näin se vaan on.

Olet työelämässä, et työtön. Sama, jos vertaisi tervettä parikymppistä ja kahdeksankymppistä saattohoidossa, toisiinsa. Sinulla on jo työpaikka, jos uusi koulutus ei vedäkään työmarkkinoilla.

Vierailija
360/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa työvoimapalvelut on muutettu ihan täydeksi pelleilyksi, siis pelkkää roskaa, ja tähän hakataan vieläpä 70 miljoonaa lisää, aiempien satojen miljoonien (vai jopa miljardiluokan kulut?) lisäksi.

Ongelma ei ole työvoimahallinnon rahoituksen puute, vaan se, että työpaikkoja ei ole, koska ei ole rahoitusta työpaikkojen olemassaolollekaan. 

Suomessa työvoiman "palvelu" on muutettu järjestelmällisesti kiusanteoksi, ja lisäksi sillä pyritään systemaattisesti ohittamaan työttömän lakiin perustuvat oikeudet, mm. oikeus vapauteen valita työnsä tai elinkeinonsa yritetään te-toimiston "suunnitelmilla" ja "palveluilla" lähes järjestelmällisesti ohittaa.

Työttömien kannattaa laittaa jäitä hattuun ja laittaa kantelua suoraan ylimmälle lainvalvojalle aina jos oikeuksia yritetään poistaa.

Onpa ollut todella mielenkiintoista ja suorastaan yllättävää seurata, miten Suomessa todellakin täysin järjestelmällisesti tuhotaan koko työttömille tarvittu palvelukoneisto sillä tarkoituksella että saataisiin väkipakolla kansaa palkattomaan työhön. Todella absurdia, ottaen huomioon mitä lakeja on Suomenkin noudatettava.

Totta. Minulle tuli kutsu Te-toimistoon, jossa pari p*skantärkeää täti-ihmistä lässyttivät ja vaativat jonnekin hilipalikerhoon. Lähdin pois kesken kaiken. Olin jo kerran sanonut sille tyhjäntoimittajalle, etten mene, varsinkaan kun korona kiertää vielä. Jäi sinne oven rakoon huutelemaan. Jestas mitä ihmiskunnan riippoja.

Hyvin yksinkertainen neuvo jolla voit ehkä parantaa omaa asiaasi:  Kysy aina, mikä se yksilöllinen peruste on, minkä perusteella tädit ovat tulkinneet sinun olevan avun tarpeessa ja hilipalikerhojen tarpeessa.

Hyvin olennainen asia, jos peruste puuttuu, ei ole tarvetta ko. palveluillekaan.   Jos perusteen keksivät omasta päästään, eli väittävät sinua esim. elämänhallintaongelmaiseksi tms. ja sellaista ongelmaa ei ole, sitten vain kantelemaan hallintoon ja vaatimaan rangaistusta kunnian loukkaamisesta.

Asia hoituu kyllä ihan hyvässä yhteisymmärryksessä kunhan huolehdit siitä että pidät oikeuksistasi kiinni, etkä anna tätien esittää sinusta mitä tahansa paikkaansa pitämättömiä väitöksiä.

Jos joku täällä väittää, että jotkut tädit ovat vaatineet häntä menemään hilipalikerhoihin, niin te uskotte!

Tämän palstan tekstejä seuranneena on tullut selväksi että eräillä on vaikeuksia ymmärtää sanoja ja toisen viestejä.

Joten tiedä sitten onko kukaan täti edes vaatinut mitään.

Jos et mene pilipalitoimintaan, jatkat hakemusten tekoa. Tosin jos olet siellä pilipalitoiminnassa, oletus on että haet siinä ohessa myös töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi