Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
361/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Tuula Haatainen äskettäin uutisoinneissa sanoi, että 1,4 miljoonaa hakemusta on saatu aikaan, ja sitä voi jokainen pohtia että jos erittäin suuri osa näistä tekee hakemusta hallinnon asettamien pakkojen uhalla eikä niinkään oman valintansa perusteella, silloin yrityksiin saapuu siis 1,4 miljoonaa työhakemusta muistuttavaa tarpeetonta yhteydenottoa enemmän, joka voi aiheuttaa myös yrityksille tilanteen että heidän aikaansa käytetään näiden valehakemusten käsittelyyn aivan turhaan.

Toki 1,4 miljoonaa valehakemusta useiden kuukausien aikana kymmeniin tuhansiin yrityksiin jakaantuu lopulta melko pieniksi määriksi, mutta edelleenkin, mikäli hakeminen ei ole aitoa, silloin tuhlataan myös yritysten aikaa.

Kuinka vieraantunut tämä huutuinen on. Iloitsee hakumuksista, yhtään työpaikkaa ei nämä hakemukset luo. Ainostaan tämän himmelin ylläpitoon uppoaa rahaa käsittämättömiä määriä. Tehtyjen työtuntien määrä laskenut koko ajan, osa-aikaisia kohta kaikki.

Vierailija
362/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Minä taistelin ja koko ajan sain työmarkkinatukea. Oli työsarkaa kyllikseen. Jotkut saavat kaiken sohvalla makaamalla, joillain ei ole mahdollisuutta edes makoilla ja "nauttia tuista".

Olet vaan oma kipeä itsesi, kyllä se naamasta näkyy, kun ei naurata. Minä olen ollut aivan liian kiltti, mutta alkoi pinna kiristyä loppua kohti ja annoin takaisin ihan kunnolla. Uhkasin tosin jo kerran asianajajalla, kun sanoin että mun tilanne pitää tutkia, kun ei sairasta kohdella näin.

Suhtautuminen muuttui, kun olin saanut sairaspäivärahaa yhden jakson, ja silloin tajusivat, että ei se valehtelekaan. Paha juttu, jos hakiessasi sairaspäivärahaa saat kielteisen päätöksen. Te-tyypit katsoo silloin sun olevan loistokunnossa. -edelleen sama

Juu, mutta leikataanko työmarkkinatukea, jos todetaan vain osin työkykyiseksi.

Tämä on kysymys, johon kukaan ei osaa vastata. Sama juttu viranomaisten kanssa: vastauksen saa vasta, kun jo tietää vastauksen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa köyhät!

Rahojeni lasku meni taas sekaisin.

Vierailija
364/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Tämä on itse asiassa hyvin helppoa, se onnistuu yksinkertaisesti siten, että pidetään työpaikkojen rahoitus poissa kaksinumeroisen vuosiluvun.

Eikö olekin hyvin loogista: Kun työpaikkojen rahoitus on kaksinumeroisen vuosiluvun, on myöskin kansa työttömänä kaksinumeroisen vuosiluvun?

Rahalla asiat hoidetaan, myös työn rahoitus. Kansalla puolestaan ei ole velvollisuutta ottaa vastaan komentoja sopimuspöytiinsä kuuluvista asioista, yksi niistä asioista on mm. sopivan palkkatason harkinta.

Vierailija
365/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhien kyykyttäminen on ilomme.

Vierailija
366/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun ette työttömät pidä omista laillisista oikeuksistanne tiukasti kiinni, huono kohtelu jatkuu ja tulee jopa pahenemaan.

Tilanteen voi korjata vasta kun oikeuslaitos saa riittävästi kanteluita asiasta, sehän toki vaatii sitä että pitää lakikirjaakin lukaista hieman pientä hetkeä kauemmin.

Asiassa ei kannata erehtyä silloin, kun kyse on laillisuuteen liittyvästä asiasta, silloin valitukset aina lainvalvojalle (eduskunnan oikeusasiamies tai oikeuskansleri).  Kelaan ja Sosiaaliturva-asioiden Muutoslautakuntaan on ihan turva valitella, koska ne tulevat vastaamaan että heillä ei ole toimivaltaa laillisuusasioiden valvontaan.

Hämmästyttävää, että Suomessa on lähdetty jo pitkän aikaa sitten sille tielle, että työmarkkinat ja työvoimapalvelut saa ihan täydellisesti tärvellä heidän toimesta, joilla on jo valmiiksi aivan liian suuret palkat, ja tällaiset aktiivimallit ja varsin moni muukin lainkohta on tehty melkoiseksi mudaksi perustuen pelkkiin tyhjästä perusteltuihin oletuksiin.

Olette päätymässä fasismin uhreiksi, jos ette huolehdi omasta oikeusturvastanne kanteluteitse. Kantelu asioista parantaa tilannetta myös koko maanlaajuisesti koska lainvalvoja ei voi tulkita lakeja poliittisesti  (koska se johtaisi kantelun siirtämiseen Euroopan Unionille, ja sillä hetkellä alkaa asioiden magnitudi kasvamaan, kun valtio joutuu silmätikuksi)

Vierailija
367/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Miksi hakea töitä kun ei yhteenkään hakemukseen vastata. Pitää olla korkeasti koulutettu joka hommaan. Hain postiin töihin kerra 3 kertaa kun ne valitti työvoimapulaa. Eipä tullut kutsua töihin.

Olen korkeakoulutettu. Kanssani samaa paikkaa haki yli 200 muuta.

Olen korkeakoulutettu enkä saa koskaan mitään ns matalapalkka-alojen töitä. Olen suhteellisen varma siitä, että osa työnantajista pelkää palkata akateemista töihin. Suomessa on kummallisiä näkymättömiä syrjintälinjoja. Hain joskus +6 kuukautta sitten erääseen kuljetusliikenneyritykseen toimistoAPULAISEKSI, heille piti ilmoittaa kaikki koulutus, jota on saanut, minä ilmoitin, he etsivät myös saksankielentaitoista, minä olin. Vastaus tuli seuraavana päivänä ja se oli kokonaisuudessaan  "Ei kiitos."  Kyselin sitten vähän ihmisiltä millä logiikalla nuo valitsevat ihmisiä töihin ja se logiikka oli kuulemma sellainen ettei työntekijöillä saa olla enempää koulutusta kuin yrityksen johdolla. Isäni, joka on ollut koko ikänsä miesvaltaisella alalla töissä ja tuntee tuonkin yrityssektorin sanoi ykskantaan, että se johtuu siitä, että miesvaltaisilla aloilla usein johdon on saatava tunne siitä, että on pätevin ja älykkäin koko työpaikalla. JOs ei ole, tulee tunne uhasta, liian voimakkaasta alaisesta, joka osaa nähdä liian tarkasti kaiken filungin mitä tehdään.

Niin kai se sitten monessa paikassa on.

Vierailija
368/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Täsmälleen näin. Minua, liki kuusikymppistä,  jahtasivat vuosia usean eri virkailijan voimin viikon välein, vaikka olin fyssarilla, lannerangan kuvauksissa, labroissa, fysiatrilla, eri lekureilla useissa tutkimuksissa jne, kun sairastuin pahasti. Lääkäri laittoi lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten ja sanoi, että pitäisi olla läpihuutojuttu. Jahtaaminen vaan jatkui, ja yrittivät laittaa vanhuksia hoitamaan ja ulkoiluttamaan, vaikka itse tarvitsen miehen avuksi kauppakäynneillekin.

Toisella kerralla meni eläkehakemus läpi. Yhtenä syynä hylkäämiseen oli kun en ollut jotain särkylääkettä hakenut apteekista, niitä kun oli jo ennestään.

Hirviöitä ovat nuo ihmiset, ei voi muuta sanoa. Samalla aikaa, kun minä olin kiusaamisten kohde, olisivat nuo monsterit ehtineet höykyttää useampia ja nuorempia työkykyisiä työttömiä.

Aamut olivat kauheita, kun aloit kurkku kuivana odotella niitä ahdistavia puhelinsoittoja. Yksi uhosi ja uhkaili karenssilla, toinen sitten mairean lipevänä tyyliin "Kyllähän sut nyt on saatava työllistymään" ja kolmas teeskenteli ymmärtävänsä mun tilanteen, mutta heitti kuitenkin puukkoa selkään, kun postilaatikkoon tipahti taas yksi noista "työllistymissuunnitelma"-lomakkeista, karenssiuhkailujen kera.

Olen myös 60 vanha pitkäaikaistyötön. Mulla ei ole sairauksia, tai muita rasitteita. Ei ole elämänhallintaongelmia. Ei velkaa, ei mitään, mitä voisi kuntouttaa tai ehjätä. Minut vain sanottiin irti, pitkän työuran jälkeen.

Nyt tunnun olevan TE porukalle ja paikallisille yhdistyksille juuri se matalalla roikkuva hedelmä, jota yritetään saada survottua heidän toimenpiteisiinsä. Joita en siis tarvitse. 

Pistäkää nyt hyvä isä energianne nuoriin työttömiin. Joo tiedän, siellä on monta kovaa työtöntä, joita ei ole helppo saada tungettua mihinkään, mutta yrittäkää edes. Itse  jään OVE:lle 15 kuukauden päästä, mutta ei tunnu kiinnostavan, jos jonkinlaista kurssia tarjoavat. 

Ja tuo oli kiitos kaikesta! Heitetään tietotaito menemään kuin hyödytön roska. Ja nyt sitten sirkusapinan toimessa heittopussina, mä niin myötäelän!

Oli sinullakin varmaan aivan toisenlainen näkemys viimeisistä työvuosistasi ja sen jälkeisestä eläköitymisestäsi. Jos on vielä tuossa vaiheessa terve, niin potuttaa varmasti, kun olisi paljon annettavaa. Ja onhan se ensisijaisesti rahakysymys, varsinkin nykyaikana. Mieli on taatusti maassa.

Mutta sisulla se on mentävä tuo loppupätkä! Voimia, ja toivottavasti terveys säilyy, jotta pääset nauttimaan vapaasta elämästäsi tuon mielipuolisen vainoamisen jälkeen!

Kiitos tästä myötäelämisestä! Piristit päiväni. 

Oli tosiaan toisenlainen näkemys viimeistä työvuosista, mutta minkäs teet. En jää kuoppaan itkemään. Ikävä kyllä, vainoaminen ei ole vielä ohi. Taas pitäisi mennä toimistolle oikein näyttämään itseään. Siellä sitten joku minun lapsiani nuorempi virkailija uhkailee ties millä sanktioilla. Työurani aloitin sukulaisen heinäpelolla vuonna 1976 kesätöissä. Että siinä suhteessa voisin jo alkaa jäähdyttelemään ja tosiaan jäädä eläkkeelle. Mutta ans kattoo nyt, mihin ne vielä yrittävät kammeta. Lähihoitajakolutukseen en suostunut, kun olisin ollut eläkkeellä ennen koulutuksen loppumista. Miten lienee siellä TE:ssä niin vaikea ymmärtää elämän realiteetteja.

Kaikista parhaimpia työntekijöitä ovat olleet maatiloilla työskennelleet. Ihan sama onko ollut viimeksi niissä hommissa 20 vuotta sitten tai 2 vuotta sitten

Vierailija
369/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Minkä ikäinen on liian vanha kouluttautumaan uudelleen? Itse olen 50- vuotias ja opiskelen uutta ammattia ja valmistun vuoden päästä. Työelämässä olen koko ajan. Opintovelkaa on kertynyt tämän hetkisistäkin opinnoista. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei itse yritä. Näin se vaan on.

Olet työelämässä, et työtön. Sama, jos vertaisi tervettä parikymppistä ja kahdeksankymppistä saattohoidossa, toisiinsa. Sinulla on jo työpaikka, jos uusi koulutus ei vedäkään työmarkkinoilla.

Miksi oletat, että työttömät kouluttautuvat aloille, jotka ei työllistä? Onko työtön siis lisäksi tyhmäkin?

Vierailija
370/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 §

Oikeus työhön ja elinkeinovapaus

Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.

Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.

19 §

Oikeus sosiaaliturvaan

Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.

22 §

Perusoikeuksien turvaaminen

Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.

Vierailija
371/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Minä taistelin ja koko ajan sain työmarkkinatukea. Oli työsarkaa kyllikseen. Jotkut saavat kaiken sohvalla makaamalla, joillain ei ole mahdollisuutta edes makoilla ja "nauttia tuista".

Olet vaan oma kipeä itsesi, kyllä se naamasta näkyy, kun ei naurata. Minä olen ollut aivan liian kiltti, mutta alkoi pinna kiristyä loppua kohti ja annoin takaisin ihan kunnolla. Uhkasin tosin jo kerran asianajajalla, kun sanoin että mun tilanne pitää tutkia, kun ei sairasta kohdella näin.

Suhtautuminen muuttui, kun olin saanut sairaspäivärahaa yhden jakson, ja silloin tajusivat, että ei se valehtelekaan. Paha juttu, jos hakiessasi sairaspäivärahaa saat kielteisen päätöksen. Te-tyypit katsoo silloin sun olevan loistokunnossa. -edelleen sama

Juu, mutta leikataanko työmarkkinatukea, jos todetaan vain osin työkykyiseksi.

Tämä on kysymys, johon kukaan ei osaa vastata. Sama juttu viranomaisten kanssa: vastauksen saa vasta, kun jo tietää vastauksen itse.

Ei leikata, mutta tarvitse lääkärintodistuksen työkyvyttömyydestä, oma sana ei riitä eikä edes naapurin todistelu, että kyllä se on varttihullu.

Vierailija
372/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isääni joka jää vanhuuseläkkeelle kesäkuussa kiusataan ainakin ihan urakalla, työnhakuvelvoite 4 paikkaa kuukaudessa ja soitot päälle, kyllä kuulemma voi ja ehtii vielä työllistyä!! 😠

voi että jos olisin itse viimeisiä kuukausia työttömänä ennen eläkettä, niin alkaisin ihan kieli poskella laittamaan hakemuksia keski-euroopan bordelleihin ja ehdottaisin, että jos siellä ottaisi vastaan Granny from finland, jos jaksaa ja jäsenet venyy. Tonni per laaki. Tai sitten ehdottaisin kotikunanlleni, että alkaisin kaupunkinarriksi, kulkisin pitkin kävelykatua ja kehottaisin ihmisiä katsomaan mitä te-toimisto ihmisille tekee, vasta viime viikolla olin vielä kaksikymppinen, muistan sen aivan selvästi.

Vierailija
373/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Meanwhile M o h a m m e d saa olla ihan rauhassa ilman huolen häivää. M u h i s ja sen perhe on vapautettu moisesta systeemistä. On lottovoitto olla s o m p p u n a Suomessa.

Vierailija
374/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Minkä ikäinen on liian vanha kouluttautumaan uudelleen? Itse olen 50- vuotias ja opiskelen uutta ammattia ja valmistun vuoden päästä. Työelämässä olen koko ajan. Opintovelkaa on kertynyt tämän hetkisistäkin opinnoista. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei itse yritä. Näin se vaan on.

Olet työelämässä, et työtön. Sama, jos vertaisi tervettä parikymppistä ja kahdeksankymppistä saattohoidossa, toisiinsa. Sinulla on jo työpaikka, jos uusi koulutus ei vedäkään työmarkkinoilla.

Miksi oletat, että työttömät kouluttautuvat aloille, jotka ei työllistä? Onko työtön siis lisäksi tyhmäkin?

Kun koulutuksen aloittaa, ei voi tietää, onko alan työtilanne hyvä vielä muutaman vuoden kuluttua. Vaikka nyt olisi pulaa, tilanne voi muuttua nopeastikin. Mikään koulutus ei ole satavarma työllistäjä.

Vierailija
375/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

Työttömyysetuuden pitäisi olla sellainen, että maksajalle (Kela tai kassa) pitäisi toimittaa todisteet siitä, että on hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei ole niin tehnyt, niin ei saa euroakaan. Työkkärit välistä voisi lakkauttaa.

Onhan maailmankirjat sekaisin, jos on kiusaamista ilmoittaa työttömälle, että sun pitää hakea töitä.

Todiste on sama kuin vaatisi kirjesalaisuutta poistettavaksi. Työhakemus on vain kahdenkeskinen viestien vaihto työttömän ja työnantajan välillä.

Itse asiassa kirjesalaisuus koskee vain sitä, että kolmas osapuoli ilman kahden muun lupaa avaa ja lukee kirjeen/meilin. Lähettäjällä ja vastaanottajalla on oikeus näyttää työhakemukset (tai mikä tahansa kirje) kolmannelle osapuolelle. Jo nyt työkkäri voi vaatia esittämään hakuasiakirjat, jos epäilee vilppiä, joskin työkkäri on viranomainen, kassa ei.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta kertoa kuka heiltä on hakenut töitä ja kuka ei. Voi kertoa tai olla kertomatta. On olemassa työantajia jotka eivät voi luovuttaa mitään tietoja työnhakijasta ulkopuolisille. Kela voi vaatia hakuasiakirjaa/hakemusta nähtäväksi jos haluaa ja sellainen on helppo tehdä ihan itse vaikkei olisi hakenutkaan. No mutta kuitenkin voin laittaa ne neljä hakemusta arvalla valittuihin yrityksiin jokaisen kuukauden ensimmäinen päivä. Vie aikaa yhteensä noin 10min. Ikää minulla on 55+ joten tiedän etten saa kutsua haastatteluun mutta joudun kuitenkin pelaamaan tätä peliä eläkeikään asti. Ja en vieroksu työntekoa millään tavalla jos sitä joku yrittää ehdottaa. Suurin osa työttömistä hakee töitä ilman velvollisuutta mutta tällainen järjestelmä yrittää yleisellä tasolla syyllistää kaikkia työttömiä.

Kertomassasi on ristiriitaa. Väität ettet vieroksu töitä, mutta kuukauden neljä paikkaa "valitset arvalla" ja käytät hakemiseen aikaa "yhteensä 10 minuuttia". Mainitset, ettet usko saavasi kutsua haastatteluun ikäsi vuoksi, joten tulkitsen että kerrot sen hakemuksissa, mikä on täysin epäoleellinen tieto. Yritäpä seuraavaksi sitä, että valitset hakemasi paikat huolella, teet jokaiseen yksilöllisen hakemuksen, ja annat itsestäsi vain oleellisia, työtehtävän kannalta merkityksellisiä tietoja. Aidosti tavoitteellinen työnhakeminen on paitsi velvollisuutesi, niin kertomasi perusteella jotain mitä haluaisitkin tehdä. Aikaahan tähän kaikkeen toki menee enemmän kuin se 10 minuuttia mihin olet tottunut - mutta aikaa sinulla luulisi nimenomaan olevan, ainakin 8 tuntia päivässä samoin kuin useimmilla työntekijöilläkin.

Ikää on aika vaikea piilotella. Jos on käynyt kouluja tai tehnyt töitä 80-luvulla niin kyllähän siitä jo voi päätellä hakian iän.

Seuraava kysymys, että mikä järki on CV:een laittaa 80-luvun työpaikkojaan? Väitän etteivät ne ole millään tapaa enää relevantteja. Itse olen jo jättänyt CV:stäni pois kaikki ennen 2010 suoritetut työt. Koulutuksen osalta riittää kun kertoo mihin ammattiin on valmistunut ja mistä. Ei ihme että työllistymisessänne on haasteita, kun itse teette sen itsellenne niin vaikeaksi. Kertokaa nyt vielä terveystietonne ja lapsilukunnekin, jotta työnantaja varmasti säikähtää, kuinka äkkiä lapsenne on jo ensi kerran sairaana tai teillä itsellänne alkamassa osastojakso pään pipienne takia.

Vierailija
376/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tää Haataisen lupaus on katsottavissa, että yli 60 kypäsillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Tämähän nyt kansalaisaloitetta pukkaa. Jotkut haluaa olla töissä yli 70 vuotiaina, kuten hallitus olettaa. Mutta sitten on niitä, jotka haluavat päästä oravanpyöröstä irti jo aikaisemmin.

Tämä mahdollisuus heille suotakoon.

Haatainen pitäköön sanansa jos näin luvannut, tai syököön hattunsa.

Vierailija
377/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Meanwhile M o h a m m e d saa olla ihan rauhassa ilman huolen häivää. M u h i s ja sen perhe on vapautettu moisesta systeemistä. On lottovoitto olla s o m p p u n a Suomessa.

Mä katselen yläkerran ikkunastani kuinka tien toisella puolella olevan mamulähiön kollit pelaavat isolla parkkipaikalla futista, rassaavat autojaan ja potkivat renkaita. Kymmeniä nuoria miehiä.

Öisin kulkevat kaduilla kauhean älämölön kanssa. Ei mitään vuorokausirytmejä. Heti kun tulee pakkasta, ovat autot tyhjäkäynnillä tuntikausia ja itämainen musa soi. Kellään ei näytä olevan kiire töihin. Röökiä palaa. Rouvat tulevat aina välillä useamman mukulan kanssa pihalle katselemaan urhojaan.

Vierailija
378/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitten pitäisi toimia enemmän lain mukaan eli kutsua työttömät toimistolle eikä soitella. 2 vko välein paikan päälle aamulla klo 9 ja sitten päivän mittaan otetaan keskusteluihin.

Puoliso yritti saada virkailijaa liki kolme viikkoa kiinni ja lopulta soitteli ylintä esimiestä myöten. :D Teoria ja käytäntö eivät tässä mallissa oikein kohtaa. 20 vuotta sitten homma toimi joten kuten, kun virkailija itse näki kenellä ei ole omaa työnhakustrategiaa ja kenellä on.

te-toimiston sivuilla on lomake, jossa voi pyytää virkailijaa ottamaan yhteyttä. Lomakkeessa ei kyllä ole sitten tilaa kertoa miksi toivoo yhteydenottoa ja mihin aikaan. Joskus tuntuu todella typerältä laittaa sinne yhteydenottopyyntö, kun ei löydä jotain nettisivuilta. Sitten sinne kirjoittaa, että en voi vastata klo 10-11 välinsenä aikana ja  lähtee kauppaan. Tuolla kertaa virkailija sitten soittaa klo 10.10.  Selitä siinä sitten kassajonossa, että kun etsin tällaista  tietoa, mutta en löytänyt. Ei... en voi nyt mennä sinne sivulle, kun olen kaupassa, muistaakseni laitoin sinne, että en voi vastata puhelimeen klo 10-11. Sitten virkailija kertoo puhelimessa, että no, noilla ohjeilla se sitten löytyy, kyllä se tieto siellä on, miltäs kuulostaisi, jos päivittäisimme tämän työnhaun nyt tässä samalla kertaa.  Kerron sitten taas, että kun olen kaupassa, niin voisitko soittaa myöhemmin tänään tai huomenna.

Erään kerran olin päivittänyt tietoihini, että olen työhaastattelussa klo 11 alkaen. Virkailija soittaa minulle 11.10. Laitan punaista luuria ja pyydän haastattelijata anteeksi. Kohta puhelin soi taas. Pyydän anteeksi ja selitän, että tässä on te-toimisto, joka soittaa, pakko vastata, laittavat muuten karenssiin siksi etten vastaa. Haastattelijoita oli kolme, loivat merkitsevät katseet toisilleen. Virkailija muistutti minua siitä, että yhteydenottoihin pitäisi vastata. Laitoin kaiuttimen päälle ja vastasin hänelle, että niin.. olen juuri työhaastattelussa, että voisiko tämä odottaa. Ei tässä pitkään mene, sanoo virkailija ja kyselee olenko edelleen hakemassa töitä ja  olenko valmistautunut työhaastetteluun. Minua alkaa naurattaa, huomaan myös haastattelijoiden suupielten nykivän. Kerron, että olen tälläkin hetkellä hakemassa töitä ja vähän hermostuttaa toki, mutta olenhan minä valmistautunutkin, mutta tähän puheluun en ollut valmistutunut juuri tähän aikaan, etenkin, kun kirjoitin tietoihini, että olen tähän aikaan haastattelussa. 

Vierailija
379/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Miksi hakea töitä kun ei yhteenkään hakemukseen vastata. Pitää olla korkeasti koulutettu joka hommaan. Hain postiin töihin kerra 3 kertaa kun ne valitti työvoimapulaa. Eipä tullut kutsua töihin.

Olen korkeakoulutettu. Kanssani samaa paikkaa haki yli 200 muuta.

Olen korkeakoulutettu enkä saa koskaan mitään ns matalapalkka-alojen töitä. Olen suhteellisen varma siitä, että osa työnantajista pelkää palkata akateemista töihin. Suomessa on kummallisiä näkymättömiä syrjintälinjoja. Hain joskus +6 kuukautta sitten erääseen kuljetusliikenneyritykseen toimistoAPULAISEKSI, heille piti ilmoittaa kaikki koulutus, jota on saanut, minä ilmoitin, he etsivät myös saksankielentaitoista, minä olin. Vastaus tuli seuraavana päivänä ja se oli kokonaisuudessaan  "Ei kiitos."  Kyselin sitten vähän ihmisiltä millä logiikalla nuo valitsevat ihmisiä töihin ja se logiikka oli kuulemma sellainen ettei työntekijöillä saa olla enempää koulutusta kuin yrityksen johdolla. Isäni, joka on ollut koko ikänsä miesvaltaisella alalla töissä ja tuntee tuonkin yrityssektorin sanoi ykskantaan, että se johtuu siitä, että miesvaltaisilla aloilla usein johdon on saatava tunne siitä, että on pätevin ja älykkäin koko työpaikalla. JOs ei ole, tulee tunne uhasta, liian voimakkaasta alaisesta, joka osaa nähdä liian tarkasti kaiken filungin mitä tehdään.

Niin kai se sitten monessa paikassa on.

Olen tullut samaan tulokseen! Hain aikanaan erästä toimistotyötä ja taustani vastasi jokaista ilmoituksessa esitettyä vaatimusta. En saanut edes kutsua haastatteluun. Aika pian sain kutsun toiseen haastatteluun, jossa haastattelijan sanojen mukaan taustani oli tehnyt vaikutuksen. Vakoilin sitten ensimmäisen paikan esimiehen taustoja tarkemmin ja sieltä löytyikin minua nuorempi mies, jolla oli huomattavasti matalampi koulutustaso. Jälkimmäisessä paikassa haastattelija oli puolestaan nainen, jolla oli itseäni korkeampi koulutus. Sattumaa? Enpä usko.

Vierailija
380/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olet osittain työkyvytön, mutta et niin paljon, että pääsisit työkyvyttömyyseläkkeelle niin silloin saat työmarkkinatukea siihen asti kunnes saat töitä tai pääset työkyvyttömyys- tai vanhuuseläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi