Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
321/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.

Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada. 

Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.

En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin. 

Fakta on se, että esimerkiksi meillä ilman pätevyyttä tulevat hakemukset on välillä 90% hakemuksista. Mutta ei niitä voi julkisesti julkaista, sehän olisi heittämällä yksityisyyden loukkaamista.

Muista aloista en tiedä, mutta omallani juuri nämä pakkohakemukset on rasite. Alan ammattilaisista on pulaa ja työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan. Todellisuudessa pätevyys on oltava ja ala ei sovi kaikille. Mutta työkkärin silmissä tämä on just sama asia kuin kaikki autoasentamisesta laitoshuoltoon. Suurin osa hakijoista ei tiedä mitä meillä tehdään, mikä tutkinto pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia vaaditaan. Osa on silti suoraan sanonut, että te-toimiston vaatimuksesta tai ehdotuksesta on hakenut.

Sinunkin kommenttisi kuulostaisi uskottavammalta, jos edes mainitsisit alan. Mikä siinä mukamas on niin yksityisyyden loukkaamista? 

Myös tuo, että kirjoitat "työkkärissä luullaan, että tänne voi tulla kuka vaan" on aika outo, koska aktiivimallissahan työkkäri ei määrää ketään hakemaan tiettyjä paikkoja, eikä siis lähetä "työosoituksia" vai mitä olivatkaan nimeltään. Toisin sanoen aktiivimallin mukaan hakemuksia lähettävät ovat tehneet sen ihan omasta aloitteestaan eikä minkään työkkärin vihjeen tai luulon mukaan. 

Puhut siis palturia. 

Tottakai se on yksityisyyden loukkaamista, jos julkisuuteen annetaan Todisteet siitä että tässä sinulle viimeiset 10 hakemusta: tässä Marjatta Kristiina kirjoitti näin, Matti Eliaksen hakemus on tässä, tässäpä sulle kuva Aino Mymmelin hakemuksesta....

Ala on sinänsä merkityksetön, se ei muuta sitä, että kenenkään työhakemuksia ja henkilötietoja ei julkaista vauva-palstalla.

Minä en tiedä millä saatesanoilla te-toimisto lähestyy kutakin asiakastaan, mutta en lähde väittämään hakijaa valehtelijaksi jos hän ilmaisee hakiessaan kuinka työvoimatoimisto suositteli hakemaan tänne (joskus asia tuodaan ilmi oma-alotteisesti, joskus siinä vaiheessa kun kysytään mikä sai hakemaan tähän paikkaan). Toisille epäpäteville hakijoille suositellaan hakeutumaan alan koulutukseen, jos kiinnostus heräsi, toisille hakeutumaan toisenlaiseen työhön, sillä ilmiselvästi mielikuvat eivät heillä synkronoidu todellisen toimenkuvan kanssa lainkaan.

En ole itse te-toimiston asiakas, joten en tiedä millaisia sanavalintoja he käyttävät missäkin tilanteessa avoimien työpaikkojen kohdalla. Piikki epäpätevien hakemusten kanssa on ollut huomattava molempien aktiivimallien alkamisen jälkeen, se tuskin on silkkaa sattumaa.

Yrittäjäjärjestöt on selvittäneet tätä eikä ole havaittu mitään hakemusruuhkaa, mutta nykyisin pakkohakemukset erottaa helpommin kuin ennen eli niissä kerrotaan selkeästi, että haen, koska pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.

Mulle on esim soitettu työkkäristä ja suullisesti ehdotettu, että hakisin sairaalaan osastosihteerin paikkoja. Siis on se velvoite, mutta on vielä soitettu ja ehdotettu erikseen.

No eilen tutkin noita ja nehän on tarkoitettu sairaanhoitajille. Minä olen talousalalla.

Hah hah :D

Vierailija
322/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallit on molemmat olleet turhia jo ennen käynnistämistään ja niistä syistä jotka on kerrottu moneen kertaan jo ennen kuin noita malleja on käynnistettykään. Silti nuo on puskettu puoliväkisin jääräpäisten vartiaisten ja muiden talousekonomistitieteilijä-puuhastelijoiden toimesta läpi.

Aktivointi siis ei toimi suomessa tässä tilanteessa koska se rajoittava kohta ei ole se, ettei työttömät hakisi töitä vaan se, ettei niitä töitä ole. Eikä mikään määrä hakemuksia luo tyhjästä työpaikkoja suomeen, varsinkaan niitä koulutetulle kansalle sopivia ja yksityisen sektorin palkkaa maksavia työpaikkoja jotka auttaisi kansantalouden ongelmiin.

Sanoisin että ongelma on poliitikoissa jotka muuttuu ikäluokka kerrallaan aina vaan hölmömmiksi ja ylimielisemmiksi. Noita tukemassa on media jonka kehityssuunta näyttää olevan ihan yhtä huono.

Järjellä tätä maata ei hallita koska tyhmät on vallanneet melkein kaikki tärkeimmät asemat ja pitävät ajattelijat kaukana vallasta. Internetkään ei auta joukkojärkenä koska siellä suurimpia ja äänekkäimpiä joukkoja johtaa häikäilemättömimmät huomionkerjääjät jotka huutaa lujimpaa, ja järkevämpien ääni hukkuu massaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ceevee-kulttuuri tuntuu aivan pimeältä kun ehdin itse nähdä 80-luvun työelämän. Mitä ihmeen väliä sillä on työnantajalle, mitä tein ennen? En ymmärrä, tässä olen nyt. Pimeä systeemi, ikään kuin koko elämän kuuluisi olla katkeamaton ura. Eihän elämä ole katkeamaton ura, elämässä sattuu kaikenlaista. Ihminen saattaa joutua vankilaan, mielisairaalaan, tulee vaikka mitä draamaa. Tuo ceevee kulttuuri on kuin jonkinlainen yli-ihmiskultti ja työmarkkinoiden tehokkuuden este josta pitäisi luopua. Toinen mistä tulisi luopua ovat nämä palkkatukihimmelit.

Tässä olen, menneisyyteni ei kuulu kellekään, ja otat joko täydellä palkalla vakkariksi, tai et ota.

Siinä se, noin se tehtiin kasarilla. Voiko olla vaikeaa?

Me vanhemmat ollaan joskus vähän tällä lailla yksinkertaisia, ettei ymmärretä enää kaiken maailman hömpötyksiä.

Vierailija
324/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ceevee-kulttuuri tuntuu aivan pimeältä kun ehdin itse nähdä 80-luvun työelämän. Mitä ihmeen väliä sillä on työnantajalle, mitä tein ennen? En ymmärrä, tässä olen nyt. Pimeä systeemi, ikään kuin koko elämän kuuluisi olla katkeamaton ura. Eihän elämä ole katkeamaton ura, elämässä sattuu kaikenlaista. Ihminen saattaa joutua vankilaan, mielisairaalaan, tulee vaikka mitä draamaa. Tuo ceevee kulttuuri on kuin jonkinlainen yli-ihmiskultti ja työmarkkinoiden tehokkuuden este josta pitäisi luopua. Toinen mistä tulisi luopua ovat nämä palkkatukihimmelit.

Tässä olen, menneisyyteni ei kuulu kellekään, ja otat joko täydellä palkalla vakkariksi, tai et ota.

Me vanhemmat ollaan joskus vähän tällä lailla yksinkertaisia, ettei ymmärretä enää kaiken maailman hömpötyksiä.

CV on periaatteessa lyhyt yhteenveto siitä mitä osaat ja mitä työkokemusta tai koulutusta sinulla on. Eli ideana hyvä mutta tässä työnhakusirkuksessa jossa konsulenttifirmat koittaa keksiä hommaa uusiksi vähintään kerran vuodessa nuo on unohtaneet sen alkuperäisen tarkoituksen. 

Vierailija
325/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

En tiedä mikä on osittainen eläke tai miksi sellaista hakisin.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Tämä nykyinen aktiivimalli on toinen juttu.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Vierailija
326/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koominen tämä 2. Työttömät hakevat töitä joita ei voi todentaa mitenkään.

Työkkärissä vain tarkistetaan, että on hakenut työpaikkaa, ilmoitautuu työttömäksi kun työt loppuu ja antaa työstä saadut palkkatiedot, mitä merkitään rekisteriin ja jakaa harjoittelu- ja diipa daapa koulutuspaikkoja. Mikään näistä ei ole työnvälitystä työhön mistä maksetaan palkkaa, 100% sta palkkaa.

Vierailija
327/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsista eli jokin  malli maksaa 70 miljoonaa vuodessa? Sillä rahalla kyllä voisi luoda jo muutaman työpaikan. Eli Hölmölandia Suomessa pelkkä byrokratia maksaa noin paljon.

No ei se oikeasti maksa, tuo oli vain tapa jatkaa määräaikaisia virkoja tilanteessa, jossa piti näyttää, että kovasti nyt tehdään uutta. Iso osa tuosta rahasta menee kunnille, sinne on palkattu yli 900 uutta omavalmentajaa.

Eli lisättiin byrokratiaa, ei työpaikkoja

Vierailija
328/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV on periaatteessa lyhyt yhteenveto siitä mitä osaat ja mitä työkokemusta tai koulutusta sinulla on. Eli ideana hyvä mutta tässä työnhakusirkuksessa jossa konsulenttifirmat koittaa keksiä hommaa uusiksi vähintään kerran vuodessa nuo on unohtaneet sen alkuperäisen tarkoituksen. 

Ei se kerro osaamisesta niinkään, siitä näkyy vaan työhistoria/työkokemus

Vierailija
329/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

Työttömyysetuuden pitäisi olla sellainen, että maksajalle (Kela tai kassa) pitäisi toimittaa todisteet siitä, että on hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei ole niin tehnyt, niin ei saa euroakaan. Työkkärit välistä voisi lakkauttaa.

Onhan maailmankirjat sekaisin, jos on kiusaamista ilmoittaa työttömälle, että sun pitää hakea töitä.

Todiste on sama kuin vaatisi kirjesalaisuutta poistettavaksi. Työhakemus on vain kahdenkeskinen viestien vaihto työttömän ja työnantajan välillä.

Itse asiassa kirjesalaisuus koskee vain sitä, että kolmas osapuoli ilman kahden muun lupaa avaa ja lukee kirjeen/meilin. Lähettäjällä ja vastaanottajalla on oikeus näyttää työhakemukset (tai mikä tahansa kirje) kolmannelle osapuolelle. Jo nyt työkkäri voi vaatia esittämään hakuasiakirjat, jos epäilee vilppiä, joskin työkkäri on viranomainen, kassa ei.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta kertoa kuka heiltä on hakenut töitä ja kuka ei. Voi kertoa tai olla kertomatta. On olemassa työantajia jotka eivät voi luovuttaa mitään tietoja työnhakijasta ulkopuolisille. Kela voi vaatia hakuasiakirjaa/hakemusta nähtäväksi jos haluaa ja sellainen on helppo tehdä ihan itse vaikkei olisi hakenutkaan. No mutta kuitenkin voin laittaa ne neljä hakemusta arvalla valittuihin yrityksiin jokaisen kuukauden ensimmäinen päivä. Vie aikaa yhteensä noin 10min. Ikää minulla on 55+ joten tiedän etten saa kutsua haastatteluun mutta joudun kuitenkin pelaamaan tätä peliä eläkeikään asti. Ja en vieroksu työntekoa millään tavalla jos sitä joku yrittää ehdottaa. Suurin osa työttömistä hakee töitä ilman velvollisuutta mutta tällainen järjestelmä yrittää yleisellä tasolla syyllistää kaikkia työttömiä.

Kertomassasi on ristiriitaa. Väität ettet vieroksu töitä, mutta kuukauden neljä paikkaa "valitset arvalla" ja käytät hakemiseen aikaa "yhteensä 10 minuuttia". Mainitset, ettet usko saavasi kutsua haastatteluun ikäsi vuoksi, joten tulkitsen että kerrot sen hakemuksissa, mikä on täysin epäoleellinen tieto. Yritäpä seuraavaksi sitä, että valitset hakemasi paikat huolella, teet jokaiseen yksilöllisen hakemuksen, ja annat itsestäsi vain oleellisia, työtehtävän kannalta merkityksellisiä tietoja. Aidosti tavoitteellinen työnhakeminen on paitsi velvollisuutesi, niin kertomasi perusteella jotain mitä haluaisitkin tehdä. Aikaahan tähän kaikkeen toki menee enemmän kuin se 10 minuuttia mihin olet tottunut - mutta aikaa sinulla luulisi nimenomaan olevan, ainakin 8 tuntia päivässä samoin kuin useimmilla työntekijöilläkin.

Vierailija
330/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seurannut työelämää 80-luvun lopulta lähtien, tai oikeastaan 70-luvun lopulta lähtien, koska tein loma-aikoina sijaisuuksia, ja työnkuvani oli täsmälleen sama kuin sillä aikuisella, jota tuurasin.

Urani alkupuolella sain töitä ottamalla yhteyttä työnantajaan, alallani siis rehtoriin, ja kertomalla, että olen opiskellut tätä ja tehnyt töitä tuolla ja täällä. Edellisen rehtorin työtodistukset kertoivat sen, että tässä on tosi hyvä ope, ja se riitti.

Sittemmin olen osallistunut muutamaan digiajan CV-työpajaan, joissa minulle on kerrottu, millainen ansioluetteloni pitäisi olla: innostunut, erottuva, visuaalisesti riemukas mutta samalla tyyyntä ammattitaitoa alleviivaava, täsmäsuunnattu, räätälöity ja tiessunmitä. 

Olen kummastellut sitä, onko rehtoreilta kadonnut ymmärrys omasta alasta, kun heille pitää vääntää nippeleitä myöten se, mitä aineenopen työhön kuuluu - ja kolmenkymmenen vuoden työura pitäisi kuitenkin saada mahtumaan yhdelle sivulle, jottei lukija rasittuisi liikaa. Äskettäin minulle selvisi, että ei näitä tanssiaskelia rehtorille ole tarkoitettukaan: hakemuksia karsinut kunnan työntekijä otti minuun yhteyttä ja halusi tietää enemmän koulutuksestani. Hoitaako ö-mappiin heittämistä tosiaan ihminen, joka ei tiedä edes sitä, millä koulutuksella opettaja on virkakelpoinen?

Muiden alojen paikkoja hakiessani olen huomannut, että välikädet vääristävät rekrytointiprosesseja. Jopa ammatikseen eli isosta rahasta rekrytoivat voivat olla autuaan tietämättömiä siitä, mitä haetaan ja mitä haettu työ pitää sisällään. Siksi tarvitaan näitä ylimääräisiä ryhmä- ja paritanssikierroksia hakijan ja rekrytointipäätöksen tekijän välille.

Vierailija
331/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.

Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.

Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.

Älä höpötä. Olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Sen ansiosta en joudu hakemaan kokopäivätyötä.

Aktiivimalli 1 ei koskenut minua eikä muita sairaita. Sain olla rauhassa eikä kukaan vaatinut mitään.

Te-virkailija piti itsekin tilannetta outona. Hän ei tiennyt miten työnhaun olisi voinut ohittaa. Sanoi ettei löydä sellaista vaihtoehtoa ja jotain on pakko valita. Siksi joudun hakemaan yhtä työpaikkaa 3 kuukaudessa. Terveelle se ei varmasti olisi ongelma eikä mikään. Mutta vajaakuntoista se kuormittaa.

Jokainen normaali voi varmaankin kuvitella kuinka hyvin työkykyä on jäljellä jos yksi hakemus vie kuormittaa liikaa. Onneksi nykyisestä työpaikasta voi "hakea" lisätunteja.

Mulle ehdotti te-virkailija, että hakisin varhennetulle eläkkeelle. Homma menee jotenkin niin, että saat puolet sun tulevasta laskennallisesta eläkkeestäsi. Siis jotenkin noin. Otin asiasta selvää, ja tämä pienentää tulevan työeläkkeen määrää, joten varovasti näiden kanssa!

Mulla tulee tosin tämän nykyisen täyden työkyvyttömyyseläkkeeni (jonka onnistuin saamaan tuon te-virkailijan ehdotuksen jälkeen) olemaan takuueläke, se pienin mahdollinen. Pätkätöistä ja työttömyyskausista ei ole kertynyt. (Aktiivisesti olen hakenut töitä sekä koulutusta) Kurimus jatkuu siis.

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Vierailija
332/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkäättes nyt. Hallitus sai luotua 1200 uutta virkamiestä lisää vuosittaisiksi kuluiksi. Tuula lupasi, että palkataan vielä lisää TE tätejä antamaan päivä hoitoa...

Tuosta te ämmästä ei kyllä ole mitään hyötyä työllistymisen suhteen, ei sinällä mitään haittaakaan, mutta työtönkin on veronmaksaja ja huolestuttaa rahan tuhlaaminen näin tyhmään systeemiin.

Vierailija
333/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen tähän jonon jatkoksi. Minulla on edessäni työkyvyn arviointi. Olen ollut pitkään työmarkkinatuen varassa. Kukaan ei ole halunnut tai osannut kertoa minulle sitä, miten työmarkkinatukeen vaikuttaa se, jos todetaan osittain työkyvyttömäksi. Kokonaan työkyvytön en missään tapauksessa ole. Osaatteko valaista?

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Vierailija
334/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä flopannut, keskustan ja kokoomuksen mielestä se on valtava menestys ja vientituote.

Vierailija
335/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niitä tarkistele! Olen hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa, siis aidosti hakenut ja miettinyt hakemukset tarkkaan. Sitten on vain pitäny ilmottaa mihin on hakenut, esim. "Matti Meikälaisen yritys Oy, tehtävänimike assistentti". Ihan sama varmaan vaikka olisin heittänyt kaikkiin hatusta ties mitä liirumlaarumia. Välillä soitteleevat mitä kuuluu (:D :D :D) ja sanon, että töitä oon hakenut. "Hyvä hyvä, jatkat samaan malliin. Soitan taas parin viikon päästä". Noh.. sitten taas jutellaan hetki... Kumpa saisin oikeesti jo töitä :( Mutta tätähän ne tuskin edes odottaa. 

Vierailija
336/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sama. Näin se meni minullakin vuosia, kun ei mikään lääkärintodistus kelvannut te-pyöveleille kuin persiin pyyhkeeksi. Onneksi omaan tosi hyvän puhetaidon, niin sain puhuttua asian aina kulloinkin eteenpäin, vaikka en todellakaan mitään vilppiä harjoittanut! Muutama viikko mentiin jotenkuten taas hakiessa uusia lääkärinlausuntoja, fyssarilta kuntouttavaan ja taas bumerangina takaisin. Ja eiku vaan puhelimet soi, ja työnhakuun!

Mulle laitettiin jopa sellainen puhelu, missä KAKSI virkailijaa kuunteli miksi kirpputorin kuntouttava työ ei mulle käynyt. Sain selittää samaa litaniaa sadanteen kertaan. Olin ollut tuskalla koko kuntouttavan 6kk:n periodin töissä, särkylääkkeillä mentiin 3 päivää viikossa, 4 h kerrallaan. Viikonloput makasin puolitajuttomana. "Työkaverit" tykkäsivät, kun en voinut nostaa, vetää enkä työntää mitään, nuokuin yhdessä nojatuolissa voipuneena vaan, ja muut teki työt. Onneksi saivat palkkatukea, mulla 9 euron orjatuki.

Syitä: Huimaus, lääkkeistä johtuva pahoinvointi, pääsen lattialle, mutta en sieltä enää ylös ilman tukia, nivelrikko, useat eri liikkumiseen vaikuttavat sairaudet yms. yms.

Sairas olin, mutta kun pystyt "karenssin uhalla" joten kuten raahautumaan noihin aktivointitapaamisiin paksun paperinivaskasi (todisteet kaikesta mitä käyt läpi) kanssa, vahdit tarkkana kännykkääsi ja henki vielä pihisee, olet silloin työkykyinen!

Ei ole mitään siltä väliltä, vaikka minullekin sanoivat, että "töitä haet työkyvyn mukaan". Mutta kun se kunto oli heidän mielestään  loistava, ja minä pelkkä työtä vieroksuva lusmu. Lääkärit (useita) sitten taas puolestaan epäpäteviä tai varmaan kai jopa korruptoituneita.

Kaiken huipuksi joka virkailija oli asioista eri mieltä, ja yksi sanoikin, että meillä virkailijoilla nämä käytännöt vaihtelevat. Mulle tuo kertoo vaan sitä, että pärstän mukaan toimivat ja alalla on paljon epäpäteviä, jotka eivät tiedä mitään esim. lainsäädännöstä!!! Mun osalta sadistinen kidutus on onneksi jo ohi, huh huh!

Onnea matkaan!!!

Olen tosiaan ymmärtänyt, että työkyvyttömyyttä on äärimmäisen vaikea todistaa.

Miten osittainen työkyvyttömyys vaikuttaa työmarkkinatukeen? En tiedä, pitäisikö minun työkyvyn arvioinnissa olla tosi reipas vai tosi raihnainen. Työmarkkinatuki on hyvin yksinkertainen haettava, joten en missään tapauksessa halua joutua siihen liemeen, että työmarkkinatuen sijasta joutuisin vääntämään Kelan kanssa muista tuista.

Vierailija
337/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 v pitkäaikaistyötön. Opiskelut jääneet kesken olen ollut viimeksi päiväkodissa opettajana töissä. Silloin opiskelin alaa. Syy työttömyyteen on 12 vuoden ulkomaantyökokemus. Olen yh ja nyt lapsi talvolomalla koulusta juuri eilen täytin sen 4 hakemusta, todella kova sressi aina joka kk kun pelottaa että tuet katkaistaan. Keikatöitä olisi mutta en uskalla tehdä kun tuet viivästyy pitkään muutaman kympin takia. En voi riskeerata kun yh olen. Minua on ahdisteltu koko ajan heti alusta asti joka kk soitto ja 4 hakemusta kk.

Vierailija
338/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persulinaa! Tämän hallituksen aikana työllisyys lisääntynyt ja työttömyys vähentynyt.

Porvarihallitusten aikana oli nousukausi ja ennakoitiin massatyöttömyyttä nyt kun polttoainehinnat nosusi ja talous kääntyi taantumaan. Työttömyys saattakin lisääntyä, mutta työllisyys on parempi kuin vuosiin. Revi siitä.

Vierailija
339/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille ei soiteta ollenkaan ja mulle vajaakuntoiselle soitellaan 2kk välein.

Ja sitten ihmettelevät kun en saa töitä. No kuka palkkaa vajaakuntoisen kun terveitäkin on?

No minä olen ollut kaksinumeroisen vuosiluvun työttömänä, niin minut laittoivat pari kuukautta sitten siihen uusien työttömien "keskustelu joka toinen viikko"-rumbaan. Absurdi kokemus. Sanoin aika pian, ettei mulla ole enää mitään keskusteltavaa.

Et ilmeisestikään tarvi sitten työttömyysetuuttakaan.

Mistä teitä koulukiusaajia oikein riittää? olette paskaa

Ai että joku voi olla "kaksinumeroisen vuosiluvun "työttömänä eikä aiokaan tehdä mitään ja se on jonkun mielestä ok?

Vierailija
340/764 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 63-vuotias ja ollut osittaisella vanhuuseläkkeellä kohta 3 vuotta. Jään vanhuuseläkkeelle vielä tämän vuoden puolella. Ylläripylläri työkkäristä soitettiin ja pitäisi päivittää työllistymissuunnitelma. Minäkin luulin, kun Haataisen haastattelun aikoinaan kuulin, että kuuskymppiset jätetään työnhakuvelvoitteen ulkopuolelle. Nyt tuntuu harhautukselta.  Miten suhtaudun suunnitelmaan? Alallani on työvoimasta liikatarjontaa. Moni nuori tarvitsisi kipeästi työpaikkaa. Ja iäkästä, väsynyttä kiusataan loppumetreillä. Pitää varmaan mennä uusimaan silmälasit, ym. Tai sitten joudun vain vetämään työnhaun pois, vaikka saisin ansiosidonnaistakin eläkkeelle saakka. On tämä tilanne!![/quo

Niin minäkin luulin mutta ei ne jätä rauhaan.Töihin laittoivat vaikka muutama kuukausi on eläkeikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän