Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten huonot kouluarvosanat on puhuttaneet, mutta onko vaatimukset nousseet?

Vierailija
19.02.2023 |

Tätä yritetään selittää kaikella mahollisella muulla, mutta kukaan ei ole ottanuut puheeksi sitä, että vaatimukset lapsilta ovat tuntuneet koventuneen. En ainakaan minä lukenut ala-asteella jotain monisivuisia paketteja kokeisiin. Matikka oli yksinkertaista ja helppoa. Nykyisin vaaditaan jo ekaluokalta lähtein jotain ihme matiikkaosaamista. Joitakin tehtäviä edes minä aikuisena en osaa laskea.
Tuntuu, että lapsilta vaaditaan nykyisin ihan toista, kuin minulta itseltäni joskus 80-90-luvun taitteessa vaadittiin. Kävinpä 6 luokan kokonaan ilman kokeita, koska open mukaan tulemme saamaan tarpeeksi kokeita sitten yläasteella.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapsi keskimääräisesti ei pysty enää samaan kuin samanikäinen esimerkiksi 20 vuotta sitten. On nähtävissä selkeä ero.

Nykylapsilla on paljon muistin alueen ongelmia ja se vaikeuttaa uusien asioiden oppimista. Taidot eivät automatisoidu.

On suuria vaikeuksia oppia viikonpäivät, kuukaudet, luokkakaverien ja koulun opettajien nimet. Ei muisteta mummun ja papan nimiä tai heidän asuinkuntaan. Ei muisteta, missä oman perheen kesämökki on. Käydään ulkomailla lomalla, muttei yhtään muisteta, missä on käyty. Jos edes ehdotetaan, että pitäisi opetella oma puhelinnumero ulkoa, niin!!!!!!

Vastaavasti 50 eri someäpin salasanat kyllä muistetaan.

Uskallan epäillä, että muistetaan kaikkien someäppien salasanat tai sitten käytetään aina samaa...

Vierailija
62/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimustasoa on laskettu huomattavasti.

Olen ollut opettajana alakoulussa yli 20 vuotta. Tuona aikana esimerkiksi matematiikan muutamia osa-alueita on siirretty kokonaan ylemmille luokka-asteille. Myös äidinkielessä vaatimustasoa on laskettu hurjasti. Se, millaisia tekstejä esim. 2.-3.-luokkalaiset lukivat ennen, ei onnistu nykyään edes viidesluokkalaisilta. Kirjoittamisessa on sama juttu.

Tasoa on laskettu. Luulen, että lapset eivät ole enää yhtä älykkäitä kuin esim.20 vuotta sitten. Siitä on tehty tutkimustakin.

Voi voi kyllä on opettaja ehtinyt jo unohtaa miten paskasti itse kävi koulua lapsena. Tuskin olit mikään loistoyksilö, koska opettajiksi ei yleisen tiedon mukaan  päädy ne kaikkei parhain aineisto.

Yleinen tietosi on väärässä. Laudaturin ylioppilaista on hyvin suuri yliedustus opettajissa. Opettajat ovat nimenomaan koulussa hyvin menestyneitä. Jotkut pitävät tätä nimenomaan ongelmana.

No höpö höpö nimen omaan eivät ole mitään penalin terävimpiä kyniä. Eivät suurin osa edes osaa nuotteja. Englannissa ovat huonoja ja historiassa etenkin. Ei tarvii olla mikään kuuden ällän ylioppilas :D :D hah

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajissa kylläkin on paljon 6 ällän ylioppilaita.

Vierailija
64/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajissa kylläkin on paljon 6 ällän ylioppilaita.

No ei kyllä ole :D hah! Opettajiksi hakee just se keskivertoaines, joka ei pääse muualle pätemään, niin hakee sitten opettajaksi. Opettajaksi riittää, että on hassunhauska ja kovaääninen ja osaa vähän laulaa ja leikkiä.

Vierailija
65/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän opehuoneessa ainakin on 6 ällän ylioppilaita.

Vierailija
66/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomaahan opeilta moni kadehtii. Eivät vain voi itse päätyä opeiksi, kun pitäisi jaksaa opiskella.

Vierailija
67/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän opehuoneessa ainakin on 6 ällän ylioppilaita.

Ei varmasti ole:D Ne on valehdelleet sulle.

Vierailija
68/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut lukiossa yli 20 vuotta ja kyllä lukiossa vaatimukset ovat laskeneet valtavasti. Joka vuosi joudun aloittamaan yhä enemmän sellaisista perusasioista, jotka on ensimmäisen kerran opetettu alakoulussa.

Nykykymppi on 1980-luvun kasi, jonka kymppi oli 1940-luvun kasi. Itse puhuin huvikseni ruotsia yhdelle kieltenopettajalle ja sanoin puhuvani lukion vitosen taidoilla. Hän sanoi, että nykylukiossa se olisi 8..

Vierailija
69/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ainakaan minun lapsen koulussa ei ole se, että opettajat olisivat huonoja tai heillä olisi huono koulutus. Ongelma on se, että suurimman osan tunneista pitää joku, joka ei ole opettaja lainkaan. He ovat jotain avustajia tai sijaisia, jotka jotenkin vain saavat opettaa vuodesta toiseen. Ilmeisesti päteviä opettajia ei ole tarjolla tarpeeksi, tai he ovat liian kalliita. Eron koulutettujen opettajien ja avustaja-sijaisten opettamissa aineissa ja tunneissa huomaa selvästi.

Vierailija
70/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasoa on laskettu. Paljon pienempiä kokonaisuuksia varsinkin lukuaineissa nykyään opiskellaan. Äidinkielessä huomattavasti vähemmän kielioppia, kielenhuoltoa tai lauseenjäsennystä. Aineita ei kirjoiteta.

Viikot täyttyvät ilmiöoppimisesta, joka on yhtä tyhjän kanssa.

Sanakokeet on yläasteellakin ehkä 20 sanan mittaisia, kun 90-luvulla sai opiskella ehkä 60 sanaa sanakokeeseen.

En osannut yläasteen ja lukion matikkaa ja sain huonoja numeroita. Silti näin vuosikymmeniä myöhemmin osaan helposti yläasteikäisten laskut ja pystyn opettamaan lapsiamme matikassakin - sillä kotona ne asiat pitää opettaa, koulussa opettajat eivät opeta, eivät vaadi, eivät tarkista edes kotitehtäviä. Ysärillä tunnin aluksi tarkistettiin kotitehtävät siten että jokainen tehtävä mentiin läpi oppilas vuorollaan joutui sanomaan vastauksen, järjestyksessä mentiin. Jos ei tiennyt, toiset nauroivat ja opelta tuli palautetta. Tässä oli se hyöty, että ne kotitehtävät tehtiin!

Nyt mitään tällaista ei ole, ettei tule s2-oppilaalle paha mieli.

Vierailija
71/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset on laskettu, jotta m a m u T pääsisivät peruskoulusta läpi.

Faktaa.

Vierailija
72/72 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa eivät kaikki ole vain puhelimella. Jotkut meistä yrittää tehdä parhaansa mutta tuommoiset aikuiset jotka vaan aliarvioi eikä kannusta laisinkaan ei auta asiaa. Mulla ainakin on hirveän paljon paineita kokeista ja 8 on huono arvosana. On ärsyttävää miten koko ajan sanotaan että nuoriso on epäkohtelias ja nuoriso vaan lusmuilee samalla kun isovanhemmat ja aikuiset haukkuu tuolla tavalla ja kommentoi ulkonäköäkin, miettikää välillä mitä sanotte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä