Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten huonot kouluarvosanat on puhuttaneet, mutta onko vaatimukset nousseet?

Vierailija
19.02.2023 |

Tätä yritetään selittää kaikella mahollisella muulla, mutta kukaan ei ole ottanuut puheeksi sitä, että vaatimukset lapsilta ovat tuntuneet koventuneen. En ainakaan minä lukenut ala-asteella jotain monisivuisia paketteja kokeisiin. Matikka oli yksinkertaista ja helppoa. Nykyisin vaaditaan jo ekaluokalta lähtein jotain ihme matiikkaosaamista. Joitakin tehtäviä edes minä aikuisena en osaa laskea.
Tuntuu, että lapsilta vaaditaan nykyisin ihan toista, kuin minulta itseltäni joskus 80-90-luvun taitteessa vaadittiin. Kävinpä 6 luokan kokonaan ilman kokeita, koska open mukaan tulemme saamaan tarpeeksi kokeita sitten yläasteella.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset ovat laskeneet. Oppiminen rakentuu aiemmin opitun tiedon päälle, ja siksi on vaarallista, jos alakoulusta asti kertyy oppimisvelkaa.

Vierailija
2/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimukset ovat laskeneet. Oppiminen rakentuu aiemmin opitun tiedon päälle, ja siksi on vaarallista, jos alakoulusta asti kertyy oppimisvelkaa.

No eivät ole kyllä laskeneet. Vertaan lasteni koulunkäyntiä omaan kouluuni 80-90-luvulla ja ei todellakaan vaadittu yhtä paljon silloin. Silloin piti osata kirjoittaa kaunokirjoituksella rivi a-kirjaimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lintsata vaikka koko vuoden ja repiä nelosia. Ope antaa säälivitosen toikkariin, että ko lahjakkuus siirtyy jonkun muun open huoleksi.

Vierailija
4/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lukiossa yli 20 vuotta ja kyllä lukiossa vaatimukset ovat laskeneet valtavasti. Joka vuosi joudun aloittamaan yhä enemmän sellaisista perusasioista, jotka on ensimmäisen kerran opetettu alakoulussa.

Vierailija
5/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimukset eivät ainakaan ole kasvaneet. lapset eivät osaa nykyään enää mitään. näkyy pisa tuloksissakin.

on vaikeaa opettajillakin. yh-materiaalista ei saa koulutettua kunnon kansalaisia, vaikka kuinka yrittäisi.

Vierailija
6/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasoa on laskettu huomattavasti.

Olen ollut opettajana alakoulussa yli 20 vuotta. Tuona aikana esimerkiksi matematiikan muutamia osa-alueita on siirretty kokonaan ylemmille luokka-asteille. Myös äidinkielessä vaatimustasoa on laskettu hurjasti. Se, millaisia tekstejä esim. 2.-3.-luokkalaiset lukivat ennen, ei onnistu nykyään edes viidesluokkalaisilta. Kirjoittamisessa on sama juttu.

Tasoa on laskettu. Luulen, että lapset eivät ole enää yhtä älykkäitä kuin esim.20 vuotta sitten. Siitä on tehty tutkimustakin.

Vierailija
7/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaatimukset ainakaan ole lisääntyneet. Nykymukulat loisii puhelimella, hyvä kun osaavat lukea.

Vierailija
8/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut opettajana alakoulussa yli 20 vuotta. Tuona aikana esimerkiksi matematiikan muutamia osa-alueita on siirretty kokonaan ylemmille luokka-asteille. Myös äidinkielessä vaatimustasoa on laskettu hurjasti. Se, millaisia tekstejä esim. 2.-3.-luokkalaiset lukivat ennen, ei onnistu nykyään edes viidesluokkalaisilta. Kirjoittamisessa on sama juttu.

Tasoa on laskettu. Luulen, että lapset eivät ole enää yhtä älykkäitä kuin esim.20 vuotta sitten. Siitä on tehty tutkimustakin.

Älynlaskupuhelimien saldoa.

Vierailija
9/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasoa on laskettu. Suurelle osalle oppilaista on ihan mahdottomuus oppia esim. sanaluokat. Ennen sentään piti alakoulussa opetella kaikki sijamuodotkin ja sanojen taipuminen niissä. Ei siitä ole edes kauan.

Vierailija
10/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaatimukset eivät ainakaan ole kasvaneet. lapset eivät osaa nykyään enää mitään. näkyy pisa tuloksissakin.

on vaikeaa opettajillakin. yh-materiaalista ei saa koulutettua kunnon kansalaisia, vaikka kuinka yrittäisi.

Näkyy näköjään myös sinun tekstissäsi. Sinulla sentään on pari pistettä. Isot alkukirjaimet seuraavaksi opetteluun. Taidat olla yh-materiaalia.

Vierailija
11/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vaatimustaso on noussut samaan aikaan kuin oppilailta vaadittavien asioiden taso on laskenut.

Vierailija
12/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioiden pääsyrajat on nousseet ja samaan aikaan pisa tulokset laskeneet. ei ainakaan mitään hirveitä vaadita ja numeroita annetaan nykyään todella paljon helpommin.

Vierailija
13/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kyllä mä ainakin 90 -luvulla pääsin lukion läpi lintsaamalla puolet ajasta. Nykyisin soitetaan lastensuojeluun, jos poissaoloja oli liikaa.

Vierailija
14/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyisin lukiolaisilla on palautusajat tehtävillä, kiitos tietokoneiden, eikä nuori voi enää esim. aamulla tehdä tehtäviä ennen kouluun menoa. Joskus tällainen jousto on tarpee esim koulukyytiläisille.

Vierailija
15/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut lukiossa yli 20 vuotta ja kyllä lukiossa vaatimukset ovat laskeneet valtavasti. Joka vuosi joudun aloittamaan yhä enemmän sellaisista perusasioista, jotka on ensimmäisen kerran opetettu alakoulussa.

Nykyinen peruskoulun on äärettömän helppo ja ei vastaa lukion tarpeita. Lapsen lukion opettajat toimivat näin...tämähän on jo opetettu teille aikaisemmin.... no ei ole... ja lopulta lapsi on entistä enemmän pihalla.

-ohis

Vierailija
16/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset ovat laskeneet. Isäni on opettaja ja joutuu käyttämään alennettua läpäisyrajaa että riittävän suuri osa luokasta pääsee kokeesta läpi. Eli siis siten, että kun oikeasti kokeesta kuuluisi päästä läpi huonoimmalla hyväksytyllä arvosanalla jos saa 25 pistettä, niin tuo raja joudutaan laskemaan 20 pisteeseen. Kuitenkin kaikki pitää saada luokalta eteenpäin. Ääritapauksissa joudutaan tekemään 50/50 arvauskokeita, joissa kysymykset ovat luokka kumpi oli ensin, ensimmäinen vai toinen maailmansota? Jos saa tällaisissa kysymyksissä 5/10 oikein niin osaaminen on riittävä peruskoulun läpäisemiseen.

Vierailija
17/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustasoa on laskettu. Oppikirjatkin ovat paljon höttöisempiä nykyään, kaiken pitää olla kivaa ei tarvitse esim. lukea, jos ei huvita. Se, että "etsii tietoa netistä" ei lle mitään oppimista eikä sivistystä, kun ei ymmärretä laajempia kokonaisuuksia.

Vierailija
18/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät ole kyllä laskeneet. Vertaan lasteni koulunkäyntiä omaan kouluuni 80-90-luvulla ja ei todellakaan vaadittu yhtä paljon silloin. Silloin piti osata kirjoittaa kaunokirjoituksella rivi a-kirjaimia.

Niin, nykyään ei enää tarvitse osata edes sitä kaunoa.

Vierailija
19/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kyllä on opettaja ehtinyt jo unohtaa miten paskasti itse kävi koulua lapsena. Tuskin olit mikään loistoyksilö, koska opettajiksi ei yleisen tiedon mukaan  päädy ne kaikkei parhain aineisto.

Yleinen tietosi on väärässä. Laudaturin ylioppilaista on hyvin suuri yliedustus opettajissa. Opettajat ovat nimenomaan koulussa hyvin menestyneitä. Jotkut pitävät tätä nimenomaan ongelmana.

Vierailija
20/72 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä meidän ekaluokkalaisen matematiikan kirjaa olen katsonut, niin samat jutut siinä on, mitä omassa ekaluokan matikankirjassani oli.

Aapinen on parempi kuin meidän aapinen oli. Siinä on huomioitu se, että osa osaa jo lukea. Ei siis ole lukeville lapsille niin tylsä. Toki siinä on myös ne pelkät kirjaimet niitä opetteleville ja tavut niille, jotka niitä vielä tarvitsee.

Mielestäni vaaditaan ihan samat asiat. Kirjat on parempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän