Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö hoitotauolla olevia?

21.11.2006 |

Löytyytkö täältä kuin paljon hoitotauolla olevia? Ihan mistä hoidoista vain.

Olis kiva pistää pystyyn joku pino joka olis nimenomaan semmosille jotka on tauolla hoidoista. Itse kirjoittelen clomisteissa tuolla vauvakuumepuolella, mutta nyt tauon aikana olis mukava kuulla myös muiden taukoilijoiden mietteitä. Luomuplussaan ei meillä oikein mahdollisuuksia ole joten eipä oikein tiedä mitä tuonne clomisteihin kirjoittelis kun tuntuu ettei asiaa ole.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ottaa ihan älyttömästi päähän kun toivois että saisi sen pienen nyytin, mutta tällähetkellä se ei vaan ole mahdollista. Meillä lapsettomuuteen syynä miehen simpat ja luomu täysin mahdoton, inssejä on tehty luovutetuilla siittiöillä vuosi sitten 3 joista viimeisin toi plussan, joka kuitenkin meni kesken rv.10 paikkeilla (tammikuussa).

Suurin syy hoitotaukoon kuitenkin tällähetkellä on se että asutaan ulkomailla, jossa emme pääse hoitojen piiriin. Tai pääsisimme ehkä jos olisimme naimisissa ja jonottaisimme n. vuoden. =( Joten odottelemme nyt tilaisuutta että päästään Suomessa taas hoitoihin, saattaa olla että yksi inssi voitaisiin tehdä alkuvuodesta jos meen vartavasti sitä varten Suomeen tai sitten pitää odottaa siihen asti kun palaamme pysyvästi. Ja se aikataulu on vielä täysin avoin.

Toki tämä tauko on ollut tiedossa kun päätimme silloin ulkomaille lähdöstä mutta en tajunnut että se ottaisi välillä näin koville.

Jotenkin on niin turhautunut olo ja kuten itsekin olet huomannut on täällä kaikkilla hoidot meneillään niin ei oikein tiedä viitsisikö valitella tätä omaa tilannettaan. Kun tietää että " vauvarintamalla" ei tule tapahtumaan mitään vähään aikaan.

No tämä minun viestini nyt oli vähän tälläinen omanapainen tilitys kun tosiaan tänään tuntuu ottavan vähän kaikki päähän, mutta olisi kyllä kiva jos pieni pino saataaisiin aikaan. Mikä teillä muuten on hoitotauon syynä? Entä onko tarkoitus siirtyä muihin hoitomuotoihin kun clomit ei oo tuonu sitä toivottua tulosta?

Vierailija
2/31 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tauko tutkimusten ajaksi. Meillä on kolme PAS-keskenmenoa ihan alkuraskaudessa, nyt yritän painostaa jorvia tutkimaan asiaa. Suapi nähdä.

Töissä on poikkeuksellinen kiire, eli ilmoittaudun vain nopeasti ja jatkan enemmän ymöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuviTuuli: Toivottavasti pääsette suomeen hoitoihin tai sitten pian takaisin tänne pysyvästi.

Tiuhtiainen:Toivottavasti teille saadaan asioihin selkoa ja raskaudet jatkumaan.

Meillä on ollut ihan vaan clomit käytössä ja oonkin syönyt niitä aika pitkään. Yksi tauko välissä ja nyt tuli sitten toisen tauon paikka. Yhdessä inssissä käytiin yksityisellä,mutta uuttaa päästäänyrittämään vatsa tammikuussa joten siitä syystä nyt jo tauoko kun tauko osuisi muuten sinne tammikuulle. Lähete IVF on jo lähtenyt Ouluun, mutta sinne pääsee varmaan vasta keväällä. Clomit toimii mulla hyvin mutta ei vain tärppää. Eilen kävin ensimmäisen kerran vyöhyketerapiassa ja huomenna menen homeopaatille, jospa niistä löytyisi apua.

Tosi paljon plussaonnea teille kummallekkin.

Vierailija
4/31 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa kun joku keksi tällaisen laittaa kun olen kateellisena käynyt lukemassa muiden yrityksistä;)

Meillä viimeksi tehty ivf-hoito alkuvuodesta ja sen jälkeen keväästä asti olen joutunut syömään pillereitä ettei kipeät endo-menkat olisi tulleet niin usein. Odoteltiin tätä syksyä kun minulla oli 30.8 iiiiiiso endometrioosi leikkaus ja sen jälkeen piti alkaa ankara yritys taas, mutta kaikki meni ihan päin peetä.

Leikkauksessa jouduttiin poistamaan suolta ja komplikaationa saumaan tuli reikä ja nyt olen elänyt n. kaksi ja puoli kuukautta väliaikaisen avanteen kanssa ja vauvahaaveet on lykkääntyneet hamaan tulevaisuuteen. Se tässä asiassa ottaa eniten päähän!!!!!!!!!

huomenna menen taas sairaalaan ja reikää koitetaan korjata. sen jälkeen avanne on vielä 1-2kk ja ehkä ehkä ehkä sitten kun on parantunut sulkuleikkauksesta niin voisi yritys alkaa. Sen takia se olisikin niiiin jännää koska nyt kaikki endo on saatu pois ja jonkin näköinen mahdollisuus luomutärppiin on olemassa,

mutta sitten joskus:(

Kaikille teille ilmoittauteneille kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa, pidetään leuka pystyssä;)

Hanna muuten mitä pidit vyöhyketerapiasta olen ollut myös, aivan ihanan rentouttavaa eikö totta, jos ei muuta niin ainakin hermo lepää:)

-Hanna-:

SuviTuuli: Toivottavasti pääsette suomeen hoitoihin tai sitten pian takaisin tänne pysyvästi.

Tiuhtiainen:Toivottavasti teille saadaan asioihin selkoa ja raskaudet jatkumaan.

Meillä on ollut ihan vaan clomit käytössä ja oonkin syönyt niitä aika pitkään. Yksi tauko välissä ja nyt tuli sitten toisen tauon paikka. Yhdessä inssissä käytiin yksityisellä,mutta uuttaa päästäänyrittämään vatsa tammikuussa joten siitä syystä nyt jo tauoko kun tauko osuisi muuten sinne tammikuulle. Lähete IVF on jo lähtenyt Ouluun, mutta sinne pääsee varmaan vasta keväällä. Clomit toimii mulla hyvin mutta ei vain tärppää. Eilen kävin ensimmäisen kerran vyöhyketerapiassa ja huomenna menen homeopaatille, jospa niistä löytyisi apua.

Tosi paljon plussaonnea teille kummallekkin.

Vierailija
5/31 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka79: Toivottavasti sinullakin saataisiin asiat kuntoon ja pääsisitte yrittämään oma pienokaista. Paljon onnea seuraavalle lääkärikäynnille, tulehan sitten kertomaan miten kävi ja saatteko oluvan aloittaa vauvapuuhastelut. Onko teillä ennenstään lapsia? Entäs muilla?

Meillä ensimmäistä yritetäänja sillä varmaan tuntuukin välillä niin pahalta kun ei ole lapsia ennestään. Tietenkin voi tuntua yhtä pahalta vaikka lapsia jo olisi siitä en voi sanoa kun komemusta ei ole, mutta omalla kohdalla kutenkin olisi varmaan lohduttavaa jos olis jo lapsi. Tietäisi ettei ainakaan lapsettomaksi jää.

Tulkaa kertomaan tänne aina jos tulee uusia käänteitä, minäkin käyn.

1.5 tuntia kesti ensimmäinen hoitokerta ja tosi nopeasti meni aika ja oli se kyllä ihan kivan tuntoista, kun ei ottanut niin kipeää mitä varoittelin ennen kuin aloitettiin. Seuraava käynti onkin sitten varmaan ensi viikolla tai sitten seuraavalla, täytyy nyt kuuden jälkeen soittaa ja sopia uusi aika.

Mihin " vaivaan" sinä kävit vyöhyketerapiassa, oliko siitä apua?

Vierailija
6/31 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä mekin yritämme ja yritystä on kestänyt melkein kaksi ja puolivuotta. Kahdesti on ivf tehty ja molemmilla kerroilla kemiaalinen raskaus. Niin siis sitten vasta voi yritys jatkua kun olen saanut tämän avanteen pois.

Vyöhyketerapiassa kävin siis endometrioosin aiheuttamien kipujen ja lapsettomuuden vuoksi. Viimeisin hoito jakso tehtiin ivf:n yhteydessä.

Palailen sitten sairaalareissun jälkeen:)

Hanna-:

Riikka79: Toivottavasti sinullakin saataisiin asiat kuntoon ja pääsisitte yrittämään oma pienokaista. Paljon onnea seuraavalle lääkärikäynnille, tulehan sitten kertomaan miten kävi ja saatteko oluvan aloittaa vauvapuuhastelut. Onko teillä ennenstään lapsia? Entäs muilla?

Meillä ensimmäistä yritetäänja sillä varmaan tuntuukin välillä niin pahalta kun ei ole lapsia ennestään. Tietenkin voi tuntua yhtä pahalta vaikka lapsia jo olisi siitä en voi sanoa kun komemusta ei ole, mutta omalla kohdalla kutenkin olisi varmaan lohduttavaa jos olis jo lapsi. Tietäisi ettei ainakaan lapsettomaksi jää.

Tulkaa kertomaan tänne aina jos tulee uusia käänteitä, minäkin käyn.

1.5 tuntia kesti ensimmäinen hoitokerta ja tosi nopeasti meni aika ja oli se kyllä ihan kivan tuntoista, kun ei ottanut niin kipeää mitä varoittelin ennen kuin aloitettiin. Seuraava käynti onkin sitten varmaan ensi viikolla tai sitten seuraavalla, täytyy nyt kuuden jälkeen soittaa ja sopia uusi aika.

Mihin " vaivaan" sinä kävit vyöhyketerapiassa, oliko siitä apua?

Vierailija
7/31 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitotauko tammi-helmikuulle. Taustaa sen verran, että yksi lapsi meillä on, tyttö täyttää tammikuulla 5v. Kohta 3 vuotta on kakkosta

yritetty. Mulla on taustalla PCO, tyttö sai aikanaan alkunsa Clomifenilla. Nyt on Clomit kokeiltu, ne ei lopuksi mulla enää tehonneet. 08/06 tehtiin eka inseminaatio, ja nyt 11/06 oli eka IVF joka jäi tuloksettomaksi. Tammi-helmikuulle ollaan tauolla, sitten jatketaan PASsilla (pakasteolakioilla), niitä on 12kpl jemmassa. Toivotaan, että niillä tärppää. Uuteen IVFään me ei enää todennäköisesti lähdetä!

Mukavaa Joulun odotusta kaikille!

-Auris-

Vierailija
8/31 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ennestään lapsia ole ja yritystä sellaiset nelisen vuotta takana.

Olen itsekin miettinyt sitä että olisiko lapsettomuus helpompi kestää jos olisi jo ennestään lapsi/lapsia. Mutta todennäköisesti ei, ehkä tuska on vain hieman erilainen kun toiveissa on se toinen, kolmas jne. =)

Tässä tilanteessa kuitenkin on jotenkin vaan niin sietämätöntä se että ei voi olla varma saako koskaan lasta - olla äiti. Jos joku pystyisi lupaamaan 100% varmasti, että niin vielä tapahtuu ei tämä odottaminenkaan olisi ehkä niin " kamalaa" . Mutta sellaista lupausta kun ei voi saada on vaan pakko yrittää toivoa ja katsoa mitä huominen tuo tullessaan.

Riikka oli kurja kuulla että teillä tauon syynä on leikkauksesta tullut komplikaatio, se jos mikä turhauttaa kun ns. joku muu on aiheuttanut viivästyksen. Toivotaan nyt sinulle pikaista paranemista ja sitten sitä lupaa jatkaa yritystä. Aijotteko yrittää aluksi luomuna vai heti johonkin hoitoon?

Auris taillähän on hyvä jemma siellä pakkasessa, toivotaan että noista huurunenistä joku siellä odottelee että pääsee lämpimään äidin masuun kasvamaan teidän pikkukakkoseksi. =)

Rauhaisaa joulun odotusta kaikille!

Vierailija
9/31 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon kerran käynyt vyöhyketerapiassa ja pidin siitä kovasti. Tosin mulla se oli vaan yksittäinen hoito (kylpylässä) joten ei siinä keskitytty mihinkään erityisesti, mutta rentoutti ja tuntui mukavalle.

Olen kyllä kuullut, että esim. juuri endokipuihin auttaa monilla tosi hyvin.

Vierailija
10/31 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin homeopaatilla ja tänään jo saan ne valmisteet, toivottavasti auttaisivat nopeasti.

Sanoinkos jo että ens viikon tiistaina menen uudestaan sinne vyöhyketerapeutille ja odotankin sitä jo innolla kun oli se sen verran mukavaa :)

Vierailija
11/31 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa!! Olen tietoisesti pysytellyt poissa täältä pari viikkoa, ja sillä aikaa oottekin avannu just sellaisen pinon mihin minäkin kuulun! Eli tässä yksi uusi lapseton hoitotauolla oleva ilmoittautuu. :)

Meillä lapsettomuutta takana reilut kolme vuotta, jonka aikana hoidoilla yksi plussa 01/2006 - meni kesken. Lapsettomuuden syynä (tämän hetkisten tietojen mukaan) mun lievä pco eli en normaalisti ovuloi, sekä miehellä vasta-aineita spermassa. Hoitotauolle jäätiin miehen toivomuksesta, hän kerta kaikkiaan kyllästyi spermanluovutukseen, päivien laskemiseen ym. Itse ryhdyin tauolle tosi vastahakoisesti, mutta oon nyt huomannut että tauko tuli enemmän kuin tarpeeseen - rahallisesti, henkisesti, seksi-elämän kannalta jne.

Meille on tehty neljä inssiä, ja " muuten vaan" olen clomeja popsinut paljon - oon mennyt itsekin laskuissa sekaisin. Clomit kyllä toimii, mutta raskauden alkaminen ei vaan tunnu jostain syystä kovinkaan helposti onnistuvan. Meillä tarkoituksena jatkaa kevätpuolella ilmeisesti suoraan ICSI-hoitoon. Mielessä kummittelee että mitä jos sitten käykin ilmi että meidän soluissa on jotain pahempaakin vikaa¿

Nyt hoitotauon aikana popsin metformiinia, ja lisäksi olen nyt käynyt hermoratahierojalla. Hieroja sanoi suoraan ettei ole ihme jos ei tällä kropalla raskaus ala, mä olin ihan hoitojen alussa kireä kuin viulunkieli päästä varpaisiin. Kyllähän se kaikki stressaaminen tietysti kehossa näkyy.

Hermoratahieronta ajaa samaa asiaa kuin vyöhyketerapiakin, tiedän yhden pariskunnan joille tuli plussa hermoratahierontojen jälkeen.

Älä muuten Hanna säikähdä jos kk-kierto menee vyöhyketerapiasta ihan sekasin! Mä oon aiemmin käyny kaksi hoitosarjaa (3 hoitoa / sarja) vyöhyketerapeutilla, ja kummallakin kerralla mun kierto venyi tositosi pitkäksi (n.50 päivää). Nyt kun aloitin hermoratahieronnan niin mulle kävi ihan sama homma ¿ kierron pituudeksi tuli 41 pv (metojen ansiosta ilmeisesti pysyi noinkin ¿lyhyenä¿). Se johtuu vaan siitä, että vaihtoehtohoidoilla on semmoinen taipumus että ensin ne pahentaa oireita ¿ ja vasta sen jälkeen keho käy ikään kuin itse hoitamaan itseään. Siksi näitä hoitoja pitäisikin ottaa kerralla pidemmät sarjat.

Vaikka vauvakuume onkin kova eikä tätä lapsettomuutta pystykään mielestä sulkemaan, niin pakko myöntää että meille on tehnyt välillä hyvää elää ¿normaalisti¿. Tietty hyvähän mun on näin sanoa kun tauko on vapaaehtoinen.

Mun elämä on ainakin pyöriny viime vuosien aikana niin paljon pelkästään noiden hoitojen ja päivien laskemisen ja oireiden kyttäämisen ympärillä ¿ että se ei enää ole ihan tervettäkään. Eihän sitä tietenkään hoitojen aikana tajua, kun se oman nyytin saamiseen on niin iso halu ja tarve.

Tulipas pitkä sepustus, ensi kerralla lupaan olla lyhytsanaisempi :)

Vierailija
12/31 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mietin että olenkohan mä edes " tarpeeksi" hoitotauolla kun tuota metformiiniakin popsin! Itse kyllä ainakin ajattelen niin että hoitotauolla tässä ollaan kerta ei lääkärin vastaanotolla käydä.

Vierailija
13/31 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin syön metforminia, mutta ajattelen kuitenkin että olen tauolla kun en syö clomeja. Oon jo pitemmän aikaa syönyt diforminia, mutta ei ainakaan minun tapauksessa ole ollut apua. No kuitenkin aion niitä syödä edelleen kun niistä voi olla apua laihdutuksessakin, no en oo toisin sitäkään huomannut. Mun pitää laihduttaa n.20kg ennen kuin pääsen IVF kun on tuo painoindeksi yli sen 32. 6 kg on jo tippunut joten vielä reilu kymmenen jäljellä.

Rupes kyllä pelottamaan et jos kierto pitenee tuon vyöhyketerapian takia kunmun kierto on kuitenkin suhtlyhyt ja säännöllinen 24-28pv. Jos sit pitenee johonkin 40 niin voi voi. Tuntuu et se olis ihan hukkaan heitettyä aikaa kun pitää sit odottaa niin kauan sitä seuraavaa ovistajo oikein pitenee. Toivottavasti mulle ei käy niin.

Ruvettaisiko avaamaan tänne uusi pino ainavälillä ettei tarvi tätä kovin pitkäksi aina venyttää, jos vaikka saataisiin lisää kirjoittelijoita. Ei tarvis ihan välttämättä joka viikko mut ainakin vaikkajoka toinen viikko. Eikä varmaan mitään esittelyjä tarvitse tehdä. Käytte sitten kirjoittelemassa jos haluatte.

Olisko nimiehdotuksia?

Vierailija
14/31 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettepäs tyttäret arvaa, että voi pieni ihminen olla välillä iloinenkin!!!! Tosiaan mulla se avanne sen takia kun suolen ja emättimen välille tuli reikä. Ensin sitä koitettiin paikata tikeillä, mutta se ei mennyt umpeen. Torstaina menin sairaalaan kun reikä oli tarkoitus korjata sillätavoin, että vaurioitunut kohta otetaan kokonaan pois ja terve kudos ommellaan yhteen.

Mutta mitä mitä mitä, ei sitä reikää enään ollutkaan siellä!!!!!!!!!!!!!!!!!! Se on mennyt itsestään umpeen!!! Tarkistivat sen nukutuksessa kuitenkin, mutta mitään eivät tehneet ja eilen pääsin kotiin vaikka olin varautunut olemaan maanantaihin saakka, jeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

Eli luontaishoidot kunniaan minä olen käynyt viidesti tai kuudesti sellaisessa health angel nimisessä terapiassa. Verenkiertoa oa parannettu ja kudosten uusiutumista jne. Tarkemmin voi käydä lukemassa www.tahtitieto.fi tai com en muista. Missään se ei ole mulla tuntunut mutta tässä se kiitos nyt seisoo!!!

Nyt on suunnitelma se että 12.12 on vielä kontrolli katsotaan että varmasti on pysynyt kiinni ja sitten tammikuun alussa avannesuljetaan!!!!!!! Eli sen jälkeen vauvapuuhiin. Ensin kokeillaan luomusti, mutta varmasti mennään jonon jatkeeksi ivf:ään myös. Julkisella vielä yksi kerta käymättä.

Hanna älä lannistu vaikka luontaislääkkeet ei heti tuntuisi toimivan niin vaikutus alkaa hitaasti näkyä, koska ne toimivat solumuistin kautta. Ja minulla kyllä kierto säilyi ihan normaalina hoitojen aikana, joten se varmasti on henkilökohtaista:)

Mukavaa viikonloppua kaikille:)

Vierailija
15/31 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ihan oikeessa Riikka siinä että se on kovin yksilöllistä miten nuo vaihtoehtoiset hoidot toimii. Mulla on luonnostaan epäsäännölliset ja yleensä pitkät kierrot, joten mulla kai vyöhyketerapia ja hermoratahieronta on aluksi pahentanut nimenomaan sitä piirrettä mun kropan toiminnassa. Koska sulla Hanna on normaalistkin noin skarpit kierrot niin voi hyvin olla että sulla ei vyöhyketerapia vaikuta kiertojen pituuteen mitenkään. Joten älä siitä stressaa :)

Metot on kyllä mun kohdalla toimineet ihan hyvin, ne on tasottanu kierrot tuonne 30 pvn kieppeille (norm. 24-60 pv), ja tuntuu että oviskin tapahtuu näissä kierroissa luomusti - tai ainakin ovisoireita on ilmaantunut.

Vierailija
16/31 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin että ajattelin ilmoittautua. Kaksi IFV:ä takana, josta toisen tuoresiirrosta tuli varhainen keskenmeno. Nyt sitten odotellaan HCG:n häviämistä elimistöstä.

Lueskelin käynneistänne erilaisissa terapiahoidoissa ja ajattelin kysäistä että onko kellään kokemusta lymfaterapiasta? Kävin työpaikan lääkärillä terveystarkastuksessa, jossa kerroin käydyistä lapsettomuushoidoista. Hän sattuikin olemaan entinen neuvolalääkäri ja otti asiakseen kroppani kuntoon laittamisen seuraavaa hoitokertaa varten! Hän antoi lähetteen lymfaterapiaan.

Sen, mitä olen hoidosta lukenut on, että se nopeuttaa aineenvaihduntaa. Tavoitteena onkin nyt se, että saamme oman hormoni- ja muunkin toiminnan niin hyvään kuntoon, että seuraavan hoidon yhteydessä ei ole ainakaan äidin terveydestä kiinni onnistuminen.

Toki pitää ottaa huomioon realititeetit, eli vasen munanjohdin tukossa, oikean munasarjan kystataipumus (kerran jo leikattu poist) ja hiljakseen lähestyvä keski-ikä (olen 36-vuotias), mutta lymfaterapialla ja mahdollisilla kilpirauhaslääkkeillä pyritään saamaan olosuhteet mahdollisimman suotuisiksi. Tuo lääkitys katsotaan vielä, testissä se oli 3.9, eli ei kuitenkaan vielä yli normien.

Täytyy sanoa että jäi todella hyvä mieli lääkärikäynnistä. Nyt sitten toivon sydän sykkyrällä että tästä olisi apua.

Uuteen IVF:n pääsen aikaisintaan tammikuussa. Onneksi joulu tulee tähän väliin, saa muutakin miettimistä. Mutta, jos teillä on kokemuksia lymfterapiasta, kertokaa kokemuksianne. Olen ensi tiistaina menossa ensimmäistä kertaa.

Mukavaa viikonlopun jatkoa :o)

Vierailija
17/31 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin mielenkiinnolla tätä pinoa, sillä itsekin olen hoitotauolla. Minulla todettiin piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta jota nyt hoidetaan Thyroxin-lääkkeellä. Tuo sinun arvo 3,9 jäi vaivaamaan niin paljon, että oli pakko kirjoittaa.. Oliko se TSH vai mikä arvo sinulla oli 3,9?

Näin ainakin tulkitsin kirjoituksestasi ja on pakko todeta, että kyllä se aika korkea on.. Vaikka yleisesti pidetään TSH:n viitearvoina 0,4-4,5 tai jotain sellaista, niin nykyisten suositusten mukaan yläraja olisi 2,5. Ja jos on noin korkea TSH niin olisi hyvä ottaa myös T4V ja TPO(ab)-kokeet.

Minulla aloitettiin koelääkitys TSH:n ollessa 1,7 ja koska kontrolleissa se oli vain noussut, niin annosta nostettiin. Ensi kuussa menen taas uusiin kontrolleihin ja sitten nähdään miten käy.

Anyway, hoitotauolla ollaan niin kauan että saan arvot ja ennen kaikkea oloni hyväksi. Minulla oireina on ollut väsymys ja uupumus, ummetus ja jatkuva pissahätä, kuukautishäiriöt ja lapsettomuus. Oireet ovat lääkityksen myötä hävinneet/normalisoituneet. Minulle endokrinologi sanoi, että raskaus ei onnistu jos kilpirauhanen toimii vajaalla. Sikiö abortoituu itsestään, sillä elimistö tietää ettei äidin kilpirauhanen pysty ylläpitämään sikiön kilpirauhastarvetta. Näin ainakin minulle kerrottiin.

Lääkäri en toki ole, enkä siis asiantuntija näissä asioissa. Olen vain itse ärsyyntynyt siitä, että kilpirauhasavoja ei tutkita tarkemmin edes selittämättömästi lapsettomilla. Tiedä kauanko me olisimme juosseet tuloksettomasti hoidoissa jos ei kohdalleni olisi osunut paria hyvin valveutunutta lääkäriä.

Toivottavasti pääsette pian jatkamaan hoitoja ja tietysti saisitte sen plussankin!

-Tuittu-

Vierailija
18/31 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin pitkä tekstin ja tietysti se katosi vastatessa bittien taivaaseen, raivostuttavaa! Jostain syystä nämä sivustot tekevät tätä aina kun kirjoitan kotikoneelta. Pitää jatkossa kirjoittaa vastaus aina wordille ja kopioida se. Eipähän teksti mene hukkaan...

Mutta asiaan: Hieno kuulla henkilöstä jolla on kokemusta aiheesta. Olit Tuittu oikeassa, kyseessä on TSH-arvo josta puhuin. T4V otettiin myös ja se on 15. Käsittääkseni aivan normeissa, kun arvot ovat 9-21:n välillä. Lääkärin kanssa en ole tuloksista vielä keskustellut. Kysyin tulokset hoitajalta, koska työpaikkalääkärin vastaanotto on vasta kahden viikon päästä.

Vajaatoimintaan liittyviä oireita minulla on myös, väsymys (10-tuntiset yöunet menee kevyesti), painonnousu, hiusten lähtö, kuiva iho (joskin olen atoopikko), runsaat kuukautiset ja tietysti lapsettomuus. Tähän tosin liittyy useita tekijöitä, jotka eivät yksinään aiheuta lapsettomuutta, mutta yhdessä...

Tuo painonnousu on erityisesti häirinnyt, koska en mielestäni syö mitenkään keskimääräistä enemmän tai epäsäännöllisesti. Vaikka makeasta pidänkin, olen pyrkinyt terveelliseen ruokavalioon, paljon kuitua, vähärasvaista ruokaa, kasviksia, hedelmiä ym. Joko minulla on erittäin huono aineenvaihdunta tai sitten kilpirauhasella on jotain tekemistä tämän kanssa. Ehkäpä se selviää tulevaisuudessa. Lukuunottamatta alhaista hemoglobiinia ovat muut arvot, verenpaine ja kolesteroli, erinomaiset. Olinkin pohtinut hemoglobiinin osuutta raskauden epäonnistumiseen, mutta sinä annoitkin tähän vastauksen. Oikein hyvä tieto, kiitos!

Olenkin päättänyt, että jos lääkäri on sitä mieltä että lääkityksestä voisi olla apua, aloitan sen. Taannoin lapsettomuuslääkäri kysyikin minulta haluaisinko aloittaa lääkityksen väsymyksen poistamiseksi, mutta silloin en oikein osannut ottaa kantaa asiaan. Nyt kun tiedän että lääkitys ei aiheuta mitään sivuoireita ja voi vain parantaa elämälaatua, en enää epäröi.

Käytkö julkisella vai yksityisellä endokrinologilla? Saitko lähetteen lapsettomuuslääkäriltäsi? Mikä on tavoitearvosi? Kuinka nopeasti arvot lähtevät laskemaan oikeassa lääkityksessä? Tapahtuuko se viikoissa vai kuukausissa?

Toivon myös teille pikaista palaamista menestyksekkäisiin hoitoihin! Ja kiitos viestistäsi, se oli oikein valaiseva.

Vierailija
19/31 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla tämä kilpirauhasvyyhti alkoi purkautumaan elokuussa, jolloin minulla epäiltiin akuuttia kilpirauhastulehdusta. Väestöliitossa kehotettiin heti lykkäämään hoitoja ja tästä suivaantuneena painelin yksityiselle endokrinologille selvittämään asiaa että pääsisimme jatkamaan lapsettomuushoitoja. Käyn siis yksityisellä, lähetettä ei ole ollut. Verikokeet maksavat eniten, mutta lääkärikäynti vain n.50e/kerta. Verikokeissa kaikki muut arvot olivat kohdallaan paitsi vasta-aineet (TPO), jotka paljastivat tulehduksen olevan krooninen. Lapsettomuustutkimuksissa minulta oli otettu vain TSH, joka oli ok.

Lääkitys aloitettiin kokeiluna ja hyvin pienellä annoksella. Olossa oli heti huomattava parannus. Sitten tuli takapakki olossa (ja arvotkin olivat nousseet), joten annosta nostettiin. Nyt olen ollut kuukauden samalla annostuksella ja olo on pysynyt hyvänä. Periaatteessa minulla ei ole mitään tavoitearvoja vaan tunnustellaan omaa oloa ja tietysti tarkkaillaan ettei arvot mene liikatoiminnan puolelle.

Suosittelen googlettamaan kilpirauhasfoorumia, sieltä saa hyvää tietoa kilppariasioissa, kunhan vaan vähän suodattaa. Mm. lääkärisuosituksia kannattaa lukea, sillä kilpirauhasasioita hoidetaan aika kirjavalla tavalla. Esim. minun arvoillani ei terveysasemalle olisi mitään asiaa, varmaan nauraisivat minut ulos sieltä. Nyt endo, jolla kävin, on jäänyt äitiyslomalle, joten joudun vaihtamaan lääkäriä. Valitsin hänet muiden kokemusten perusteella.

Unohtuikohan vielä jotain.. Niin tauolla ollaan oltu nyt elokuusta asti plus kesätauko. Olen ajatellut mennä ensi kierrossa takaisin Väestöliitolle. Tuntuu, että nyt alkaa olla annostus kohdallaan. Tammikuun alussa on sitten aika sille uudelle endolle, joten hän varmaan sanoo sitten viimeisen sanan. Periaate on, että hoitoja ei kannata jatkaa ennenkuin kilppariasiat on kunnossa.

Meillä siis löytyi yksi syy lapsettomuuteemme, toivottavasti se on myös ainoa. Tähän asti ollaan oltu selittämättömiä.

-Tuittu-

Vierailija
20/31 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan, että solutasolla kestää 6-8 vkoa sopeutua lääkitykseen, joten ainakin sen verran menee ennenkuin uudet veriarvot kannattaa ottaa.

Ja noista arvoista sen verran, että TSH:n olisi hyvä olla yhden tienoilla ja T4V viitearvon yläosassa. Minulla ainakin 14 oli lääkärin mukaan vähän kyseenalaisen alhaalla. Mutta se oma olo ratkaisee eniten ja kyllä sinulla ainakin oireita sen verran on, että kannataa minusta ainakin kokeilla lääkitystä jos sitä tarjotaan.

Tulehan kertomaan sitten miten kävi.. Kiinnostaa kun täällä ei paljoa muita kilppariongelmaisia ole. Pyörin ainakin tuolla Hoidon Tarpeessa -pinossa aktiivisesti.

-Tuittu-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme