"Saamelaisneuvosto vaatii peliyhtiötä poistamaan saamenpuvun Final Fantasy -pelistä" - Joku muu saattaisi pitää tällaista kunnianosoituksena...
Pitääkö kaikesta uhriutua?
"saamenpuku on lailla suojattua henkistä omaisuutta, joten peliyhtiö on loukannut saamelaisten oikeuksia."
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää asiaa. Saamelaisten syrjintä on syvästi rakenteissa ja elää hyvin tänäkin päivänä. Tämmöisestä pukujen käytöstä ilman lupaa älähdetään aiheellisesti, koska niiden väärinkäyttö on ongelma ja aiheuttaa paljon ahdistusta monelle saamelaiselle. Peliyhtiö voisi nyt ottaa vähän vastuuta ja tarjota esim. korvauksia.
Ahdistusta? 😂 Ai saatana kun osaattekin olla naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on siinä, että kaikki muut pääsevät hyötymään rahallisesti saamelaisten kulttuurista kuin he itse.
Suomessa on ollut jopa kiellettyä puhua saamea koulussa. "Lapinpukujen" myyjät olleet kauttaaltaan suomalaisia. Esim neljän tuulen hattua ei ole olemassakaan.
Myös media saisi katsoa peiliin. Harvat saamelaisuutiset keskittyvät vain kiistoihin.
Kukaan ei ole kieltänyt saamelaisia myymästä itse pukujaan ja rihkamiaan. Jättäisivät sitä viinanjuontiaan vähän vähemmälle ja keskittyisivät työntekoon niin voisivat ehkä jotain saada aikaan itsekin ilman rutinaa. Ja mitä muuta uutisoitavaa saamelaisissa mielestäsi on kuin kiistoja? Mitään positiivista eivät ole ikinä tehneet.
Oletko yhtään seurannut sitä kultakilojen hintaa mitä heillä roikkuu päällään? Saamen puvut ovat melko hinnakkaita koruineen. En sanoisi rihkamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis sininen, mekkomainen vaate jossa on punaisia kuvioita helmassa kielletään?
Ei vaan sellainen, jonka kuviointi muistuttaa liiaksi saamenpukua. Selvät kopiot kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä meuhaavalla rasistilla (kyllä ole, et voi sanoa enää "en ole rasisti, mutta"!) ei ole näköjään käsitystä siitä, mikä merkitys käkteillä on saamelaiskulttuurissa. Sehän on vain tiedon puutetta siis. Ja jos tietoa on, se on vain empatiakyvyttömyyttä. Ei haluta ymmärtää, koska ollaan ylempänä. En itse tunne yhtään saamelaista, mutta olen päättänyt, että en osallistu heidän kyykyttämiseensä millään tavalla. En löydä minkäänlaista syytä sisältäni, miksi ihmeessä koskaan alentuisin sellaiseen.
Ei ole tietoa, eikä ole vähäisintäkään kiinnostusta. Onnea vaan yritykseen hallita koko muuta maailmaa omien eksentristen oikkujen ehdoilla.
Tiedon ja täydellinen kiinnostuksen puute näkyy kyllä hyvin tässä ketjussa. Mölistään vaan omia tuntemuksia sen kummemmin miettimättä ja ollaan vielä ylpeitä omasta tietämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää asiaa. Saamelaisten syrjintä on syvästi rakenteissa ja elää hyvin tänäkin päivänä. Tämmöisestä pukujen käytöstä ilman lupaa älähdetään aiheellisesti, koska niiden väärinkäyttö on ongelma ja aiheuttaa paljon ahdistusta monelle saamelaiselle. Peliyhtiö voisi nyt ottaa vähän vastuuta ja tarjota esim. korvauksia.
Miksi tuo puku loukkaa? Jos siinä olisi vaikka Kausalan kansallispuku tai joku vartiointi suomalaistyylisestä kansallispuista, niin loukkaisiko se? Ehkä lähempää sitten olisi romanipuku. Voisiko sen kokea jopa kunnianosoituksena tai huomionosoituksena.
Pysyn poissa saamelaisten kulttuurista, mutta en tunne sitä. Voin innostua värikkäistä nauhoista tietämättä mitä ne on. Ruotsalainen nurse ja venäläinen pahis on elokuvien keskeisiä osia.
Niin, uskon kun sanotaan, mutta en ymmärrä muuta kuin sen, että jonkun pyhä asia ei ole toisen naamiaispuku. Jeesuksia kyllä näkee naamiaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä meuhaavalla rasistilla (kyllä ole, et voi sanoa enää "en ole rasisti, mutta"!) ei ole näköjään käsitystä siitä, mikä merkitys käkteillä on saamelaiskulttuurissa. Sehän on vain tiedon puutetta siis. Ja jos tietoa on, se on vain empatiakyvyttömyyttä. Ei haluta ymmärtää, koska ollaan ylempänä. En itse tunne yhtään saamelaista, mutta olen päättänyt, että en osallistu heidän kyykyttämiseensä millään tavalla. En löydä minkäänlaista syytä sisältäni, miksi ihmeessä koskaan alentuisin sellaiseen.
Kirjoitti Äiti Teresa, puhtauden ja oikeudenmukaisuuden lähetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat itse heittäneet omat pyhät asiansa surutta roskikseen, alkaneet palvomaan rahaa, turismia, markkinoita, hakanneet metsänsä ja luopuneet omasta uskonnostaan. Siksi suomalaisten on hirveän vaikea ymmärtää että muilla kansoilla voi vielä olla jotain mitä pidetään pyhänä ja tärkeänä eikä kaikki liity vain maineen ja mammonan tavoitteluun.
No en ihmettele jos saamelaiset pitää jotain kusista riepuaan pyhänä. Kusta niillä on päässäänkin.
Juuri näin suhtautuu tyypillinen suomalainen joka on itse menettänyt kosketuksensa kaikkeen merkitykselliseen ja traditionaaliseen.
Pitäkööt omat merkityksellisyytensä, mutta sotkematta jatkuvasti muita noihin naurettaviin itkuvirsiinsä.
Sitähän he juuri yrittävät että saisivat pitää merkitykselliset asiansa itsellään. Se vain ei mitenkään käy niille jotka haluavat tienata ja markkinoida noilla asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo puku loukkaa? Jos siinä olisi vaikka Kausalan kansallispuku tai joku vartiointi suomalaistyylisestä kansallispuista, niin loukkaisiko se? Ehkä lähempää sitten olisi romanipuku. Voisiko sen kokea jopa kunnianosoituksena tai huomionosoituksena.
Pysyn poissa saamelaisten kulttuurista, mutta en tunne sitä. Voin innostua värikkäistä nauhoista tietämättä mitä ne on. Ruotsalainen nurse ja venäläinen pahis on elokuvien keskeisiä osia.
Niin, uskon kun sanotaan, mutta en ymmärrä muuta kuin sen, että jonkun pyhä asia ei ole toisen naamiaispuku. Jeesuksia kyllä näkee naamiaisissa.
Sulle on lautanauhoja, senkus alat solmimaan.
Hmm... saisi niistä kulttuureista ehkä ottaa viitteitä ja elementtejä. Miksi ei voi kysyä kunnioittavasti lupaa näiltä vähemmistöiltä? Voipa olla, että lupaa ei heru. Tai sitten lupa heruu, mutta sitä pitää maksaa jotain korvauksia. Pointtina on tuo kunnioitus sekä sen esiin ottaminen selkeästi, että tiedostetaan ja tunnetaan ilmiön historia ja juuret. Se vaatiikin sitten näiltä designereilta jo korkeampaa lukeneisuutta ja sivistystä, jota monilla yliopistokoulutettuina onneksi onkin. Ei riitä pelkkä ahnas rahankuva silmissä.
Tuohon: Miksi suomalaisilla ei saa olla mitään omaa? Heh. "Kaveri sai ensin painaa hissin nappia, vaikka oli mun vuoro." Tuollaiselta nuo vinkunat kuulostavat. Ehkäpä suomalaiset voivat saamelaisia kohtaan olla kerrankin niitä, jotka tulevat ensimmäisenä vastaan ja ottavat heitä huomioon. Historia kun on mennyt täysin toisin päin (pakkosuomalaistamiset, kallojen kuskaamiset ympäri Eurooppaa, eläintarhoissa esittämiset, likaisiksi ja epäluotettaviksi tyhmyreiksi leimaamiset.... jatka listaa itse kirjallisuudesta löytämilläsi esimerkeillä...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietoa, eikä ole vähäisintäkään kiinnostusta. Onnea vaan yritykseen hallita koko muuta maailmaa omien eksentristen oikkujen ehdoilla.
Tiedon ja täydellinen kiinnostuksen puute näkyy kyllä hyvin tässä ketjussa. Mölistään vaan omia tuntemuksia sen kummemmin miettimättä ja ollaan vielä ylpeitä omasta tietämättömyydestä.
Jokun pienen ammattiloukkaantuja- ja -uhriutujalauman jatkuvat kitinät eivät suurinta osaa vain kiinnosta. Yritä jotenkin selviytyä tuon tosiasian kanssa, vaikka epäilemättä se sinua ulisuttaakin (kuten kaikki muukin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri kulttuureille eri asiat ovat tärkeitä. Suomalaisille oma kansallispuku ei ole kovinkaan tärkeä, nehän ovat lähes unohdettu. Suomalainen sen sijaan arvostaa lippua. Se olisikin ehkä parempi vertailukohta. Suomalainenkin suuttuisi jos vaikka ruotsalaiset ottaisivat meidän lipun, tekisivät siitä omia versioitaan, laskisivat sen maahan, käyttäisivät sitä pyyhkeenä, tekisivät siitä verhot tai jotain muuta vastaavaa. Voin uskoa että olisi aikamoinen parku ja harva suomalainen iloitsisi että tulemme nyt tunnetummiksi maailmalla.
Niin, eikö olisikin hienoa jos suomalaiset itse voisivat olla ylpeitä kantasuomalaisuudestaan? Mutta ei, Venäjä ja Ruotsi vuorotellen istuttivat suomalaisiin häpeää itsestään ja suomalaisuudestaan ja se elää yhä vahvana. Larpataan eurooppalaista ja ollaan niin USA:n alusmaata, mutta suomalaisia ei haluta olla. Sitä hävetään.
89: Minun ei tarvitse olla Äiti Teresa voidakseni sanoa näin. ei ihmisen ylipäätään tarvitse olla täydellinen voidakseen argumentoida (jos pitåisi, olisimme jokainen hiljaa). Hyökkäät vain ad hominem, koska seisot argumentteinesi savijaloilla. (Huom! Sinä varmaan olet ihan peruskiva ihminen, mutta esittämäsi argumentti on epäargumentti.)
Vierailija kirjoitti:
Hmm... saisi niistä kulttuureista ehkä ottaa viitteitä ja elementtejä. Miksi ei voi kysyä kunnioittavasti lupaa näiltä vähemmistöiltä? Voipa olla, että lupaa ei heru. Tai sitten lupa heruu, mutta sitä pitää maksaa jotain korvauksia. Pointtina on tuo kunnioitus sekä sen esiin ottaminen selkeästi, että tiedostetaan ja tunnetaan ilmiön historia ja juuret. Se vaatiikin sitten näiltä designereilta jo korkeampaa lukeneisuutta ja sivistystä, jota monilla yliopistokoulutettuina onneksi onkin. Ei riitä pelkkä ahnas rahankuva silmissä.
Tuohon: Miksi suomalaisilla ei saa olla mitään omaa? Heh. "Kaveri sai ensin painaa hissin nappia, vaikka oli mun vuoro." Tuollaiselta nuo vinkunat kuulostavat. Ehkäpä suomalaiset voivat saamelaisia kohtaan olla kerrankin niitä, jotka tulevat ensimmäisenä vastaan ja ottavat heitä huomioon. Historia kun on mennyt täysin toisin päin (pakkosuomalaistamiset, kallojen kuskaamiset ympäri Eurooppaa, eläintarhoissa esittämiset, likaisiksi ja epäluotettaviksi tyhmyreiksi leimaamiset.... jatka listaa itse kirjallisuudesta löytämilläsi esimerkeillä...).
Jollakin japanilaisella peliyhtiöllä ei nyt vain ole mitään syytä kysellä erinäisten ympäri maailmaa sijaitsevien porukoiden "lupia" pelidesigneihinsä.
Minä vaadin saamelaisia hankkimaan elämän. Media se vaan aivopesee ihmisiä raivoamaan kaikesta turhasta.
hienoa työtä Sanoma Oy.
Pystyykö joku kertomaan lyhyesti, mutta rautalangasta vääntäen miksi se loukkaa? Onko pukujen nauhoista tarkka tarina? On, mutta jos laitetaan vaikka vain suoria nauhoja, jotka ei kerro mitään tarinaa? Liian lähellä? Mikä on tarpeeksi kaukana , että sitä saa käyttää.
En siis väitä vastaan, mutta en ymmärrä. Haluan ymmärtää asian, niin voin olla loukkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt Ruotsin vallan ajasta, jolloin myös suomen kielen puhuminen oli kielletty ja suomalaisten kalloja vietiin Ruotsiin tutkittavaksi ja ruotsalaiset tulivat siihen tulokseen, että kantasuomalaiset ovat kakkosluokan vähäjärkisiä otuksia?
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikö olisikin hienoa jos suomalaiset itse voisivat olla ylpeitä kantasuomalaisuudestaan? Mutta ei, Venäjä ja Ruotsi vuorotellen istuttivat suomalaisiin häpeää itsestään ja suomalaisuudestaan ja se elää yhä vahvana. Larpataan eurooppalaista ja ollaan niin USA:n alusmaata, mutta suomalaisia ei haluta olla. Sitä hävetään.
??? Miten hävetään?
Eniten ottaa aivoon se, ettei raha virtaa Lappiin.