"Saamelaisneuvosto vaatii peliyhtiötä poistamaan saamenpuvun Final Fantasy -pelistä" - Joku muu saattaisi pitää tällaista kunnianosoituksena...
Pitääkö kaikesta uhriutua?
"saamenpuku on lailla suojattua henkistä omaisuutta, joten peliyhtiö on loukannut saamelaisten oikeuksia."
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat itse heittäneet omat pyhät asiansa surutta roskikseen, alkaneet palvomaan rahaa, turismia, markkinoita, hakanneet metsänsä ja luopuneet omasta uskonnostaan. Siksi suomalaisten on hirveän vaikea ymmärtää että muilla kansoilla voi vielä olla jotain mitä pidetään pyhänä ja tärkeänä eikä kaikki liity vain maineen ja mammonan tavoitteluun.
No en ihmettele jos saamelaiset pitää jotain kusista riepuaan pyhänä. Kusta niillä on päässäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vähemmistöt saavat paranoidisesti suojella kulttuuriaan (esim. saamelaiset, ahvenanmaalaiset, suomenruotsalaiset), mutta suomalaisilla ei saisi olla mitään omaa, vaan kaikki se on heti rasismia, jos haluaisi puolustaa jotain suomalaisia tapoja tms?
Siksi kun saamelaiset ovat perustaneet saamelaisliikkeitä puolustamaan omaa oikeuttaan elää oman kulttuurinsa mukaan ja siitä o lopulta kehittynyt saamelaisneuvosto. Näin tulee kantasuomalaisten itsensäkin menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat itse heittäneet omat pyhät asiansa surutta roskikseen, alkaneet palvomaan rahaa, turismia, markkinoita, hakanneet metsänsä ja luopuneet omasta uskonnostaan. Siksi suomalaisten on hirveän vaikea ymmärtää että muilla kansoilla voi vielä olla jotain mitä pidetään pyhänä ja tärkeänä eikä kaikki liity vain maineen ja mammonan tavoitteluun.
No en ihmettele jos saamelaiset pitää jotain kusista riepuaan pyhänä. Kusta niillä on päässäänkin.
Juuri näin suhtautuu tyypillinen suomalainen joka on itse menettänyt kosketuksensa kaikkeen merkitykselliseen ja traditionaaliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vähemmistöt saavat paranoidisesti suojella kulttuuriaan (esim. saamelaiset, ahvenanmaalaiset, suomenruotsalaiset), mutta suomalaisilla ei saisi olla mitään omaa, vaan kaikki se on heti rasismia, jos haluaisi puolustaa jotain suomalaisia tapoja tms?
Suomalaisia ei ole sorrettu samalla tavalla kuin vähemmistökansoja
Ai ei? Ruotsalaiset mittailivat suomalaisten kalloja ja määrittelivät alempirotuisiksi.
Edelleen alempirotuiset pakotetaan opiskelemaan ylemmän väen kieli heidän palvelemiseksi jne.
Eihän tässä maailmassa kukaan saisi käyttää mitään, jos on väärin lainata jotain toisista kulttuureista. Lähes kaikki on muualta tullutta, saamelaisetkin taitaa käyttää farkkuja arkielämässään, juoda kahvia jne.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä maailmassa kukaan saisi käyttää mitään, jos on väärin lainata jotain toisista kulttuureista. Lähes kaikki on muualta tullutta, saamelaisetkin taitaa käyttää farkkuja arkielämässään, juoda kahvia jne.
Farkut ja kahvi eivät ole minkään tietyn kansan pyhiä asioita.
Monella täällä meuhaavalla rasistilla (kyllä ole, et voi sanoa enää "en ole rasisti, mutta"!) ei ole näköjään käsitystä siitä, mikä merkitys käkteillä on saamelaiskulttuurissa. Sehän on vain tiedon puutetta siis. Ja jos tietoa on, se on vain empatiakyvyttömyyttä. Ei haluta ymmärtää, koska ollaan ylempänä. En itse tunne yhtään saamelaista, mutta olen päättänyt, että en osallistu heidän kyykyttämiseensä millään tavalla. En löydä minkäänlaista syytä sisältäni, miksi ihmeessä koskaan alentuisin sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kulttuurimarxismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun saamelaiset ovat perustaneet saamelaisliikkeitä puolustamaan omaa oikeuttaan elää oman kulttuurinsa mukaan ja siitä o lopulta kehittynyt saamelaisneuvosto. Näin tulee kantasuomalaisten itsensäkin menetellä.
Jos suomalainen perustaa neuvoston puolustamaan suomalaisten asioita alkaa siitä todennäköisimmin helvetiillinen ininä ja haukkuminen öyhöttäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Monella täällä meuhaavalla rasistilla (kyllä ole, et voi sanoa enää "en ole rasisti, mutta"!) ei ole näköjään käsitystä siitä, mikä merkitys käkteillä on saamelaiskulttuurissa. Sehän on vain tiedon puutetta siis. Ja jos tietoa on, se on vain empatiakyvyttömyyttä. Ei haluta ymmärtää, koska ollaan ylempänä. En itse tunne yhtään saamelaista, mutta olen päättänyt, että en osallistu heidän kyykyttämiseensä millään tavalla. En löydä minkäänlaista syytä sisältäni, miksi ihmeessä koskaan alentuisin sellaiseen.
Ei ole tietoa, eikä ole vähäisintäkään kiinnostusta. Onnea vaan yritykseen hallita koko muuta maailmaa omien eksentristen oikkujen ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain pelissä on etäisesti jotain pukua muistuttava puku niin se on melkein kuin holokausti!
Siis sininen, mekkomainen vaate jossa on punaisia kuvioita helmassa kielletään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin suhtautuu tyypillinen suomalainen joka on itse menettänyt kosketuksensa kaikkeen merkitykselliseen ja traditionaaliseen.
Pitäkööt omat merkityksellisyytensä, mutta sotkematta jatkuvasti muita noihin naurettaviin itkuvirsiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset tekevät itsestään aina vain naurettavampia. Annetaan niille se käsivarsi omaksi valtiokseen ja käsketään niiden pysymään siellä. Se olisi kaikille helponta. Päästäisiin tuosta rutisevasta kuonasakista eroon.
Saamelaisia asuu eniten Helsingissä, he voisivat muuttaa sinne pohjoiseen elämään oman kulttuurinsa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yritykset puolustella omia suomalaisia asioitamme on aiheuttaneet vain teidän wokejen itkupotkuraivareita ja ulisemisen jostain öyhöttämisestä.
Tärkeää asiaa. Saamelaisten syrjintä on syvästi rakenteissa ja elää hyvin tänäkin päivänä. Tämmöisestä pukujen käytöstä ilman lupaa älähdetään aiheellisesti, koska niiden väärinkäyttö on ongelma ja aiheuttaa paljon ahdistusta monelle saamelaiselle. Peliyhtiö voisi nyt ottaa vähän vastuuta ja tarjota esim. korvauksia.
Itse en ymmärrä sitä, että eri kulttuureista ei saa ottaa vaikutteita esim designissa. Ymmärrän, jos jonkun kulttuurin pyhää, käytetään niin että se häpäisee tai pellenä tms. Tietysti en ehkä osa tuota oman elämäni kautta katsoa tai kokea. Oliskohan se sama jos diabetes sokeri ja neula seikkailisi pelissä? Tai jos jossain pelissä olisi juoppo pahis joka olisi persu. Tai pilvessä oleva neuvoja, joka olisi vasemmistolainen? Mihinkähän sitä voisi verrata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain pelissä on etäisesti jotain pukua muistuttava puku niin se on melkein kuin holokausti!
Menee hieman vaikeaksi, jos kaikessa fiktiossa kielletään oikean maailman ilmiöiden käyttäminen inspiraation lähteenä.
Muutama eemeli pilaa taas kaikkien maineen.