Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1098)
Vierailija kirjoitti:
Kummasti munakkaan jonottaminen onnistuu etelässä rantalomalla. Teneriffalla parissakin eri paikassa paljon muitakin lomailijoita, mutta lyhkäsellä jonottamisella sai haluamansa munakkaan. Myös Jenkeissä jonottaminen ei ollut ongelma eräässä hotellissa. Kyllä noissa rantalomapaikoissa on ollut ihan hyvät aamupalat (Kreeta, Espanja). Myös Ruotsissa ja Tanskassa ollut hyvät aamupalat.
Lähtökohtaisesti aamupala ei edes kuulu hintaan muualla päin maailmaa.
Ja sillä munakaskokilla on yleensä useampi pannu samanaikaisesti tulilla, joten aika nopsaan ne valmistuu. Eikä kaikki niitä jonota yhtaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pekonia, paistettuja munia, ruisleipää, voita, juustoa, meetwurstia, nakkeja, täysmaitoa. täydellinen aamiainen
Melkoinen suolapommi heti aamuun, huh huh.
Ja kolesterolipommi.
Itse toivoisin kalkkuna-/broilerileikkeleitä tavallisten kinkkuleikkeleiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi suomessa hotelliaamiaisella täytyy olla sitä brittiläistä p.s.kaa ?!
Tarkentaisitko että mikä on brittiläinen p s ka ?
Rasvassa käristettyä eläinperäistä suontentukkijaa. Ei kuituja tai muutakaan terveellistä.
-sivusta-
No, monissa paikoissa on sinänsä valikoima ihan ok, mutta laatu on karmeaa. Esim. pekonit on tolkuttoman sitkeitä, jotain kummallisia jauhonakkeja, jota ei ole nakkeja nähneetkään. Munakkaassa taitaa olla enemmän jauhoja kuin kananmunia, lohkeilee kuin hyytelöt, kahvi karseeta ja "tuore"mehut tulee jostain limsa-automaatista.
Joissain paikoissa on asialliset, ja niihin minä sitten paljon matkustavana menenkin, mutta monissa mestoissa on hyvän näköisiä, mutta todellisuudessa raaka-aineet halpuutettu viimeiseen asti.
Parhaat aamiaiset ovat nuo ala Carte aamiaiset, joissa annokset siis tilataan, Virossa muutamassa erinomaisessa hotellissa saa näitä. Itse tilaan useimmiten Eggs Benedict, tuorepuristettu appelsiinimehua, hyvää kahvia ja tai haudutettua teetä, 1 croissant, hedelmiä tai smoothie, kivennäisvettä tai joskus lasi shamppanjaa jos ollaan lomalla. Tämä riittää mainioisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pekonia, paistettuja munia, ruisleipää, voita, juustoa, meetwurstia, nakkeja, täysmaitoa. täydellinen aamiainen
Melkoinen suolapommi heti aamuun, huh huh.
Ja kolesterolipommi.
Itse toivoisin kalkkuna-/broilerileikkeleitä tavallisten kinkkuleikkeleiden lisäksi.
Mä en ymmärrä miten joku pystyy syömään tuollaisen rasvaläjän heti aamulla! Ehkä jotkut syö ihan vaan siksi, että kotona ei tule aamulla paistettua jotain nakkeja, niin hotellissa on pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat aamiaiset ovat nuo ala Carte aamiaiset, joissa annokset siis tilataan, Virossa muutamassa erinomaisessa hotellissa saa näitä. Itse tilaan useimmiten Eggs Benedict, tuorepuristettu appelsiinimehua, hyvää kahvia ja tai haudutettua teetä, 1 croissant, hedelmiä tai smoothie, kivennäisvettä tai joskus lasi shamppanjaa jos ollaan lomalla. Tämä riittää mainioisti.
Munat ja kroisantti pois, niin on pelkkää juotavaa :D Ei viddu ja tästä jotkut maksaa varmaan erikseen vielä miljoonan, kunhan saa samppanjan kanssa "herkutella" aamupalan pikkurilli pystyssä ja hienostuneesti tuputella servetillä huulet joka kulauksen jälkeen :D Varmista vielä seuraavalla kerralla, että haarukka ym on varmasti aseteltu suoraankulmaan pöydällä, kyllä se makua heti parantaa ja siitä kannataa maksaa lisää XD
Tuoreet hedelmät, runsaasti kasviksia ja lämmin vihannesannos. Munakkaita. Rapeaa sämpylää, karjalanpiirakoita. Puuroa lisukkeilla. Hyvä valikoima teetä ja raikkaita mehuja. Croissantteja. Kahvin kanssa jotain makeaa kakkua tms. Nämä kun löytyy, niin olen tyytyväinen. Minä en kaipaa nakkeja, pekonia, enkä lihapullia aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munat ja kroisantti pois, niin on pelkkää juotavaa :D Ei viddu ja tästä jotkut maksaa varmaan erikseen vielä miljoonan, kunhan saa samppanjan kanssa "herkutella" aamupalan pikkurilli pystyssä ja hienostuneesti tuputella servetillä huulet joka kulauksen jälkeen :D Varmista vielä seuraavalla kerralla, että haarukka ym on varmasti aseteltu suoraankulmaan pöydällä, kyllä se makua heti parantaa ja siitä kannataa maksaa lisää XD
Jäikö sulla aamupala väliin kokonaan kun kiukuttaa noin kovasti se, miten muut syövät ;)
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet hedelmät, runsaasti kasviksia ja lämmin vihannesannos. Munakkaita. Rapeaa sämpylää, karjalanpiirakoita. Puuroa lisukkeilla. Hyvä valikoima teetä ja raikkaita mehuja. Croissantteja. Kahvin kanssa jotain makeaa kakkua tms. Nämä kun löytyy, niin olen tyytyväinen. Minä en kaipaa nakkeja, pekonia, enkä lihapullia aamupalaksi.
Tuoreet hedelmät, tää jaksaa aina naurattaa. Tiedätkö oikeasti, kuinka kauan on siitä "noukkimisesta" kun tuore appelsiinisi on puristettuna mehuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö sulla aamupala väliin kokonaan kun kiukuttaa noin kovasti se, miten muut syövät ;)
No nyt alkoi lähinnä ihmetyttämään, että käyttekö te muut kaikki sitten syömässä Virossa aamupalanne? ;)
ala carte aamiainen ei maksa miljoonaa. Yleensä noin 25 eur, kuten hotelliaamiaisetkin muuallakin jos eivät kuulu huoneen hintaan. Tämä siis tiedoksi henkilölle ,jonka mielestä lautasliinalla suun pyyhkiminen on vidduilua. ps. myös Ruotsin karjalaivoilta saa tilata ala carte aamiaisen ilman miljoonia.
En kaipaa niin paljon erilaisia, kunhan panostaisivat laatuun. Saarioisten leikkeleet ei ole laatua. Pienillä jutuilla jäisi parempi fiilis. Minusta on luksusta saada haudutettua teetä pikkuisessa kannussa hunajan kera omaan pöytään. Samoin toki miehelle kahvia omassa pikkuisessa kannussa.
Jos tuntuu että ihmiset rohmuaa pekonia liikaa, niin tuokaa annoksina pöytään munaa jossain muodossa + sitä pekonia tai jotain muuta.
Panostakaa laatuun, älkää määrään.
Esimerkki loistavasta aamiaisesta on Runo- hotelli Porvoossa. Sinne kun tekee tutkimusmatkan niin ymmärtää mihin voisi satsata.
Vierailija kirjoitti:
Perkele, sitä munakasta nyt vaan on tehtävä oikeista munista!
Minä teen munavoita, otan keitetyn munan ja sekoitan lautasella voita, on parempaa kuin kokkelit
Hyvää kahvia. Todella paljon tykkään siitä, jos saa kahvipannun pöytään.
Hyvää tuoretta mehua, ei sitä esanssisotkua.
Hyvää tuoretta leipää. Plussaa jos on jonkinlaisia siemensämpylöitä.
On myös kivaa jos leivän päälle on jotain tuorejuustoa.
Munaa jossain muodossa.
Smoothiesta olen todella iloinen, riittää joku perus mansikkamustikkatyyppinen, ei tarvi ollaa mitään erikoista.
Maustamaton jogurtti.
Hedelmät, pilkottuna.
Pekoni pitää olla rapeaa, ei sellaista limaa.
Paistettuja ja paahdettuja vihanneksia olisi kiva olla. Tai muuta kasvisvaihtoehtoja.
Oikeastaan tärkeintä on se, että aamupala on hyvälaatuista. Vähemmän eri sortteja voi olla, kunhan on hyvin tehty tai hyvistä raaka-aineista. Joskus pienessä hotellissa on ollut kivasti lähialueen tuottajien tuotteita, tykkäsin vaikka peruspekonit ja munakokkelit puuttuikin. Oli kuitenkin laadukkaita tuotteita, hyvää kahvia ja tuoretta leipää.
Ärsyttäviä kokemuksia joita on tullut vastaan: pekoni on pehmeää limaa, vihanneksina sitkeitä pakasteesta sulatettuja vihreitä papuja, munakas on vetistä, papumössö kylmää maistuen pelkästään valkosipulille (tod. näk. sulatettu pakasteesta), marjoina on vain sitä pakastettua herukka-vadelma sekoitusta, joka on väkevää, jogurtin tilalla on vain rasvatonta rahkaa, puuro on liian suolaista ja vetistä, makkarat ja lihapullat jotain pahanmakuista halpislaatua, falavelit kuivia ja mauttomia ja jogurttikastike on mautonta ja vetistä, mehuja monta sorttia kaikki pahoja esanssimehuja, jälkkäripöydän piirakat esanssisia kestopiirakoita..
Ennemmin vähemmän mutta tuoretta ja hyvää, kuin enemmän ja sekundaa.
Se ei aina ole hyvä neuvo, että "Miksi et mene paremman tason hotelliin". Joskus se hotelli pitää valita sijainnin perusteella. Kivahan se olisi mennä vaikka Tampereen Torniin yöksi, jos tarve on olla vaikka Iisalmessa (en ole juuri Iisalmessa ikinä käynyt, joten sen paikan hotelleista en tiedä yhtään mitään).
Vierailija kirjoitti:
ala carte aamiainen ei maksa miljoonaa. Yleensä noin 25 eur, kuten hotelliaamiaisetkin muuallakin jos eivät kuulu huoneen hintaan. Tämä siis tiedoksi henkilölle ,jonka mielestä lautasliinalla suun pyyhkiminen on vidduilua. ps. myös Ruotsin karjalaivoilta saa tilata ala carte aamiaisen ilman miljoonia.
Ei ollut "vidduilua", vaan ihmettelyä. Minäkin ihmetteln miksi jotkut maksavat lihapullan kokoisesta pihvistä 50e, kun sitä samaa tavaraa saa isompana edullisemmin, kai se vaan on jokin tila sitten mikä saa ihmisen tuntemaan itsensä siksi hetkeksi jotenkin paremmalta.. Sitten vielä kuvia minipihvistä someen ja kalliin ravintolan nimi, niin saadaan kehuja, sekä kateellisia kommentteja, sekös se voimaannuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Riittäähän se, jos syö yhdeksältä ja lounaan yhdeltätoista. Hotelliaamiaiset räätälöidään enemmänkin työläisille, joiden pitää jaksaa koko päivä sillä.
Tänään oli hyvää hummusta ja yrttiöljyssä pyöriteltyjä mozzarellapalloja, ilmakuivattua kinkkua, silliä majoneesissa, detox-juomaa, croisantteja, persut, bratwurstit jne ja kunnon wienerit vielä päälle. Kahvia oli 5-6 erilaista, tosin koneesta, mutta silti. Sellaisen 2000 kilokaloria söin, eikä vielä ole nälkä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syö kyllä valtavia aamupaloja! Minulle riittää ne pari palaa leipää hyvillä päällisillä, kahvi, mehu ja joku hedelmä. Olen varmaan poikkeus tässä.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin jos on pieniruokainen niin a la carte ruokailu on ihan fiksu vaihtoehto. Maksaa juuri siitä mitä haluaa ja siitä mitä syö. Buffasta saa enemmän hyötyä ne, jotka tankkaavat koko päivän ruuat siellä aamiaisella. Itse tykkään syödä suht vähän aamulla kun muuten tulee liian vetelä olo. Tykkään myös käydä paikallisissa kahviloissa, esim joku ihana pieni katukahvila Pariisissa tai rantakahvila Kreikassa, jossa katsella ohikulkijoita ja elämänmenoa on usein paljon miellyttävämpi vaihtoehto kuin sen hotellin buffa.
Minä toivoisin myös menusta tilattavaa, näin tulisi varmasti tuoretta aamiaista, ei buffassa seissyttä ja ihan takuulla jäisi hävikit vähemmälle. Ymmärrän että henkilökunta maksaa kun kaikki tulee samaan aikaan syömään, mutta kokisin että se olisi sen arvoista pitkässä juoksussa.