Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1098)
Mieluummin vähemmän ja laadukkaampaa!
Ihan turhaa olla esim viittä erilaista mehua jos kaikki ovat jotain tiivisteestä tehtyä shittiä. Yksi hyvä mehu riittää.
Samoin makeiden kanssa, tarvitseeko olla erilaisia keksejä ja pakasteleivoksia, donitseja, pikkupullia, riittäisikö että olisi vaikka hyviä paikallisia pikkukorvapuusteja? Välillä toki voisi vaihdella.
Lisäksi ärsyttää että käytetään halpoja ulkomaisia leipiä, vaikka kotimaisia olisi vaikka millä mitalla! Toki siellä sitten se 1 kotimainen ruisleipä on merkitty kissankokoisilla kirjaimilla.
Ja onko ihan mahdotonta käyttää niitä kauden kasviksia? Vuoden ympäri samat pakastemarjat löllönä kulhossa. Onko aina pakko olla sekä marjoja että hedelmiä?
Työskentelin joskus hotelliketjun aamiaisella, ja edellisiä ihmettelin silloin enkä ole huomannut edistystä tähän päivään vaikka vuosia on kulunut. Tuotesuunnittelussa ollaan vaan välinpitämättömiä, on toki helpompi pitää vuoden ympäri samaa sadan sortin settiä kuin miettiä (halvimpia ulkomaisia laatuja unohtamatta) tai antaa hotellien itse miettiä valikoimaa ja vaihdella sitä edes neljä kertaa vuodessa. Huoh.
Itse olin juuri isossa hotellissa, jossa kahvi haettiin automaateista. Harmi vaan, että nämä automaatit olivat epäkunnossa lähes joka aamu. Nautinkin niistä hotelliaamiaisista, joissa tuodaan oma kahvipannu pöytään.
Kuvottavinta hotelliaamiaisissa on se, miten ihmiset ottavat vaikka nyt juustonsiivuja ottimilla. Sen jälkeen nämä ottimet laitetaan siihen juustojen päälle!! Eikö niitä voi laittaa siihen tarjoiluastian reunaan? Ja myös tämä iankaikkinen ongelma, että otetaan se kertaalleen käytetty lautanen mukaan, kun mennään santsaamaan. Aina puhdas lautanen, kun mennään buffet-pöytään!
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi harras toive olisi, että aamiainen olisi tarjolla myöhään. Eli vaikka alkaisi klo 9 ja jatkuisi klo 14 saakka. Menee loma-aamu pilalle, jos pitää herätä kahdeksalta silmät ristissä, laittaa hiukset, kammata naamansa ja pukeutua, että ehtii aamupalalle. Sitten kun tulet viimeisen puolen tunnin aikana paikalle, kaikki on jo räävitty sotkuiseksi ja tarjolla on enää hyvä jos puolta lajia sorteista, jotka on katettu alun alkaen pöytään. Pitää hotkia, että ehtii taas huoneeseen ajoissa (ehkä vessaan) ja laittamaan kamat kassiin että ehtii kirjautua ulos klo 12. Uloskirjautuminen on aivan liian aikaisin. Aamiaisen jälkeen pitäisi saada olla vielä hetki rauhassa ja sulatella ruokaa. Klo 15 olisi sopiva check-out -aika. Meillä pitäisi rullata tätä eteen päin ja siirtää check-in alkamaan klo 18. Ainakin viikonloppuisin. Terveisiä hotelleihin!
Meillä on aivan liian aamupainotteinen meininki hotelleissa ajatelen lomamatkustusta. Menee tunnelma pilalle. Maksat kalliit hinnat ja saat stressin palkinnoksi. Tämän vuoksi on hotellilomailu vähentynyt. Olisi kiva lähteä joskus viikonloppuna hotelliin, mutta haluan nukkua myöhään ja syödä rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Inhoan tuollaisia laiskoja ihmisiä. Aamuhetki varhain on parhain.
Eli ei näin. Veltto meno.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin juuri isossa hotellissa, jossa kahvi haettiin automaateista. Harmi vaan, että nämä automaatit olivat epäkunnossa lähes joka aamu. Nautinkin niistä hotelliaamiaisista, joissa tuodaan oma kahvipannu pöytään.
Kuvottavinta hotelliaamiaisissa on se, miten ihmiset ottavat vaikka nyt juustonsiivuja ottimilla. Sen jälkeen nämä ottimet laitetaan siihen juustojen päälle!! Eikö niitä voi laittaa siihen tarjoiluastian reunaan? Ja myös tämä iankaikkinen ongelma, että otetaan se kertaalleen käytetty lautanen mukaan, kun mennään santsaamaan. Aina puhdas lautanen, kun mennään buffet-pöytään!
No niin juuri. Miksei tarjoiluasitioita voi kehittää niin, että tolloinkaan ei epäonnistu. Ja jos niitä ottimia voisi pestä välillä, no ei voi. Ottimet lojuu usein sämpylöiden seassa. Eikö olisi hygieenisempää, jos niitä ottimia ei olisi lainkaan, sämpylöissä.
Teenjuojana en pidä pöytään tuodusta teevedestä, koska se on usein hanalämmintä, kun sen pitäisi olla kuumaa.
En valita mutta kuplavesi , rahka ja verigreipit...
Kokemus on lähinnä laivan meriaamiaiselta. Joskus oli marjoja, pakasteesta kylläkin mutta tuoreen makuisia. Puuron kanssa voi miten hyvää.
Oikein vatkattu kermavaahto on hyvää, mutta laivalla on joskus voille vatkattu ja nestettä pohjalla, vähän voisi sekoittaa.
Hyvällä aamiaisella on tarpeeksi henkilökuntaa varmistamassa että kaikille riittää.
Ehdottomasti tuoreita heldelmiä, kasviksia ja marjoja. Ei mitään jalostettuja juttuja näistä vaan hyvin pestynä, ne kotimaisia, jotka on mahdollisia tuottaa Suomessa.
Ja ne marjat on oltava kotimaisia, jos hotelli ei halua levittää kalika-ripulivirusta. Toinen huono vaihtoehto on kuumentaa marjat, jolloin niistä ei ole terveyshyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Kemin Merihovissa, eikä aamiainen jäänyt kyllä millään lailla mieleen. Jos olisi ollut poikkeuksellisen tunnelmallinen tai vanhanaikainen, kai sen muistaisin.
Silloin tosin oli heinäkuu, ehkä tuo hovimestarinna oli lomalla?
Me ollaan kerran pysähdytty sinne yöksi kun mentiin Lappiin. Oli minusta tunnelmallinen, on jäänyt mieleen, koska valkoiset pöytäliinat aamiaissalissa on aika harvinaista. Tykkäsin siitä tuolista, missä on käsin veistetty lohi. Huoneessa oli yksi sellainen ja ihastuin, ja aamulla aamiaissalissa oikein lohiparvi, paljon niitä tuoleja. Wau.
Aamiainen oli ihan ookoo, mutta muistan että sen jälkeen etsittiin kahvilaa, jotta saisi kunnon kahvia. Se ei ole harvinaista, näin meille käy usein kun ollaan Tampereen pohjoispuolella. Kemistä löytyi rautatieasemalta yksi kahvila (Hertta), josta sai tummapaahtoista kahvia, mutta oli niin aikaista että se oli vielä kiinni, joten mentiin Rovaniemelle kahville.
Kannattais opetella pois kahvin orjuudesta.
Miksi? Onko kahvi vaarallista?
Kofeiini aiheuttaa vierotusoireita, joten se ei voi olla terveellistä.
Unelma-aamiaisella:
Pitkään haudutettua ( kaura) puuroa, veteen keitettyä.
Maustamatonta jogurttia.
Kotimaisia marjoja.
Tuorepuristettua appelsiinimehua.
Munakokkelia luomumunista. Savukalaa tai papuja tomaattikastikkeessa.
Kylmää raikasta vettä.
Satokauden hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi harras toive olisi, että aamiainen olisi tarjolla myöhään. Eli vaikka alkaisi klo 9 ja jatkuisi klo 14 saakka. Menee loma-aamu pilalle, jos pitää herätä kahdeksalta silmät ristissä, laittaa hiukset, kammata naamansa ja pukeutua, että ehtii aamupalalle. Sitten kun tulet viimeisen puolen tunnin aikana paikalle, kaikki on jo räävitty sotkuiseksi ja tarjolla on enää hyvä jos puolta lajia sorteista, jotka on katettu alun alkaen pöytään. Pitää hotkia, että ehtii taas huoneeseen ajoissa (ehkä vessaan) ja laittamaan kamat kassiin että ehtii kirjautua ulos klo 12. Uloskirjautuminen on aivan liian aikaisin. Aamiaisen jälkeen pitäisi saada olla vielä hetki rauhassa ja sulatella ruokaa. Klo 15 olisi sopiva check-out -aika. Meillä pitäisi rullata tätä eteen päin ja siirtää check-in alkamaan klo 18. Ainakin viikonloppuisin. Terveisiä hotelleihin!
Meillä on aivan liian aamupainotteinen meininki hotelleissa ajatelen lomamatkustusta. Menee tunnelma pilalle. Maksat kalliit hinnat ja saat stressin palkinnoksi. Tämän vuoksi on hotellilomailu vähentynyt. Olisi kiva lähteä joskus viikonloppuna hotelliin, mutta haluan nukkua myöhään ja syödä rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Mitä hemmettiä! Suurin osa hotellivieraista yöpyy siellä työn takia. Kun olen työmatkalla vaikka Kuopiossa, menen aamiaiselle 6:30, lähden ajelemaan kohti Yaran tehdasta klo7.
Sama Helsingissä, aikainen nopea aamiainen ja sitten pääkonttorille neuvotteluun klo 8.
Juuri näin, kaupunkihotelleissa työmatkailijoiden osuus on n.90%.
Aika moni vaan tässäkin ketjussa kuvailee ihan muuta kuin kiireisen työaamun pika-aamiaista. Miksiköhän?
Luultavasti siksi, koska työmatkalaisia ei aihe kiinnosta. Mutta totta on, että työmatkalaiset ovat hotellien tuottoisin ryhmä ja suurin osa asiakkaista on heitä.
Uskaltaisin väittää, että vapaa-ajan yöpyjien määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Ihmisillä on enemmän varaa ja eläkeläisiä on suhteessa kansasta aika paljon. Itse saatan nykyään käydä moikkamassa muutaman kerran vuodessa kaveria toisessa kaupungissa ja otan hotellin. Tälleen keski-iässä arvostan sitä, että saa omaa yksityisyyttä ja hyvän aamupalan. Päivän ja illan ehtii nähdä kaveria.
Samoin myös ulkomaisia turisteja on aina isoissa kaupungeissa.
Staycationien määrä on myös ollut viime vuosina kasvussa (poislukien pahin korona-aika). Kukaan ei enää ihmettele jos joku menee viikonlopuksi hotelliin lepäilemään, viettämään aikaa ja aamulla kunnon aamiaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän Sokos Paviljongissa on aamiainen viikonloppuisin klo 12 asti. Mene sinne.
Hotla aamiainen pitäs olla klo 12 asti. Darroissa vois nukkuu kunnolla ja safkan kautta huoneen luovutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä! Suurin osa hotellivieraista yöpyy siellä työn takia. Kun olen työmatkalla vaikka Kuopiossa, menen aamiaiselle 6:30, lähden ajelemaan kohti Yaran tehdasta klo7.
Sama Helsingissä, aikainen nopea aamiainen ja sitten pääkonttorille neuvotteluun klo 8.
Juuri näin, kaupunkihotelleissa työmatkailijoiden osuus on n.90%.
Aika moni vaan tässäkin ketjussa kuvailee ihan muuta kuin kiireisen työaamun pika-aamiaista. Miksiköhän?
Luultavasti siksi, koska työmatkalaisia ei aihe kiinnosta. Mutta totta on, että työmatkalaiset ovat hotellien tuottoisin ryhmä ja suurin osa asiakkaista on heitä.
Uskaltaisin väittää, että vapaa-ajan yöpyjien määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Ihmisillä on enemmän varaa ja eläkeläisiä on suhteessa kansasta aika paljon. Itse saatan nykyään käydä moikkamassa muutaman kerran vuodessa kaveria toisessa kaupungissa ja otan hotellin. Tälleen keski-iässä arvostan sitä, että saa omaa yksityisyyttä ja hyvän aamupalan. Päivän ja illan ehtii nähdä kaveria.
Samoin myös ulkomaisia turisteja on aina isoissa kaupungeissa.
Staycationien määrä on myös ollut viime vuosina kasvussa (poislukien pahin korona-aika). Kukaan ei enää ihmettele jos joku menee viikonlopuksi hotelliin lepäilemään, viettämään aikaa ja aamulla kunnon aamiaiselle.
Staycation on kotona vietetty loma.
https://www.google.com/search?q=staycation+meaning&rlz=1C1QJDB_enUS632U…
Yövun työni puolesta suht usein kuuden tähden hotellissa Aasiassa ja siellä on hyvä aamupala.
Munia sisältävät ruoat tehdään tilauksesta ja niissä käytetään japanilaisia munia.
Leivät, croisantit ja pullat ranskalaisesta leipomosta. Kokki paistaa vohveleita ja french toasteja. Tuoretta puuroa ja australiasta jugurttia. Tarjoilija tuo kahvia pyydettäessä ja tee tulee omassa kannussa. Paljon eri tuorepuristettuja mehuja, mango on mielestäni paras. Kattava salattibuffa. Paljon erilaisia lämpimiä ruokia mutten itse tykkää aamuisin lämpimistä ruuista.
Vierailija kirjoitti:
Yövun työni puolesta suht usein kuuden tähden hotellissa Aasiassa ja siellä on hyvä aamupala.
Munia sisältävät ruoat tehdään tilauksesta ja niissä käytetään japanilaisia munia.
Leivät, croisantit ja pullat ranskalaisesta leipomosta. Kokki paistaa vohveleita ja french toasteja. Tuoretta puuroa ja australiasta jugurttia. Tarjoilija tuo kahvia pyydettäessä ja tee tulee omassa kannussa. Paljon eri tuorepuristettuja mehuja, mango on mielestäni paras. Kattava salattibuffa. Paljon erilaisia lämpimiä ruokia mutten itse tykkää aamuisin lämpimistä ruuista.
Unohdin mainita että aamupala on klo:12 asti.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän mulla tuli tästä mieleen se Asterixin kalakauppias, joka myi pilaantunutta kalaa, mutta väitti, että "Myyn Parisiumin kalaa, koska se on asiakkaitteni edun mukaista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivät, croisantit ja pullat ranskalaisesta leipomosta. Kokki paistaa vohveleita ja french toasteja. Tuoretta puuroa ja australiasta jugurttia. Tarjoilija tuo kahvia pyydettäessä ja tee tulee omassa kannussa. Paljon eri tuorepuristettuja mehuja, mango on mielestäni paras. Kattava salattibuffa. Paljon erilaisia lämpimiä ruokia mutten itse tykkää aamuisin lämpimistä ruuista.Mitenkähän mulla tuli tästä mieleen se Asterixin kalakauppias, joka myi pilaantunutta kalaa, mutta väitti, että "Myyn Parisiumin kalaa, koska se on asiakkaitteni edun mukaista"
Olen eri. En tiedä mitä tarkoitat, mutta Aasiassa luksus tarkoittaa tosiaan luksusta. Olen yöpynyt Aasiassa mm. Vietnamissa, Thaimaassa, Laosissa, Kambodžassa, Filippiineillä, Malesiassa, Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä. Olen yöpynyt kuuden, viiden, neljän ja kolmen tähden hotelleissa sekä sellaisissakin majataloissa, joilla ei ole yhtään tähteä. Olen nukkunut myös bambumajassa ja kerran tiukan paikan tullen perhemajoituksessa erään perheen lastenhuoneessa. Aamiainen on vaihdellut kansainvälisestä luksusbuffetista paikalliseen riisipuuroon, isännän onkimaan kalaan ja takapihan kasvimaalla kasvaneisiin vihanneksiin. Kaikki ovat olleet omalla tavallaan elämyksiä.
Tärkeintä on, että tietää selkeästi, mitä on sopinut ja mitä voi odottaa. Jos välttämättä haluaa verrata Suomeen, niin suurin osa suomalaisista hotelleista sijoittuu keskikastiin, tosi harvat yltää lähellekään luksusluokkaa.
Minulle käy ihan hyvin tavallinen valikoima, kuten puuro, leipä, leikkeleet, jotain vihanneksia, munakas, makkarat/pekoni, jugurtti, hedelmät, kahvi, tee, mehu ym.
Ongelmana on vain se, että olen törmännyt todella pahanmakuisiin ja huonolaatuisiin tuotteisiin joissain hotelleissa. Puuro on mautonta ja klönttistä, munakas vetistä, makkarat halvinta ja jauhoisinta laatua, kahvi seisonutta ja juomakelvottoman kitkerää, mehu jotain väkevää esanssin makuista jne. Eli aamiaiselta lähtee nälkäisenä ja huonolla mielellä, koska ruoka on ollut niin pahaa. Jos nämä perusainekset olisivat laadukkaita ja hyvänmakuisia, niin ei olisi mitään valittamista.
Ei kai nyt kukaan missään aamiaisilla käy. Siellä nukutaan.
Miksi? Onko kahvi vaarallista?