G: Miten lahdutiti 30kg? Olen epätoivoinen,ikuinen,itkuinen laihduttaja.
Miten sait motivaation pysymään,että sait sen ensimmäisen 2kg pois? Sekin tuntuu minulle mahdottomalta.
BMI 37,4
Kommentit (177)
Jätin ahdistukseen/unihäiriöihin määrätyt neuroleptit pois. Ensimmäisellä viikolla paino putosi kymmenen kiloa ja loppu 25 kiloa puolen vuoden aikana ilman mitään muita elämäntapamuutoksia. Painonpudotus siis yhteensä 35 kiloa - kaikki tämä siis nestekertymää.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto. Arkisin pystyn vain 12:12 rytmiin kun on aikainen työ ja illalla harrastuksia, mutta viikonloppuna ja lomilla pyrin ainakin 14:10 rytmiin, 16:8 jos onnistuu.
Eli syöt päivän ateria esimerkiksi 8-10 tunnin aikana, tai aloita vaikka että 12 tunnin aikana. Aamupala klo 8, ja iltapala klo 20 mennessä.
Älä ajattele että jätät herkut pois, vaan ajattele lisäävästi terveellisiä ruokia. Jos et tykkää parsakaalista, älä yritä edes syödä sitä, vaan syö niitä kasviksia mistä pidät, varmasti on jotain. Juo tarpeeksi vettä. Lopeta laihduttaminen ja tee pysyvä elämäntapamuutos askel kerrallaan.
Lisää vähitellen kevyttä arkiliikuntaa, kävelyä, venyttelyä.
Tunnistatko mitkä sun kompastuskivet on?
Kompastuskivi pätkäpaastossa on, että en pysy siinä aikaikkunassa. Ja jos yhtenä päivänä pysynkin, niin hirveä kiire syödä tarpeeksi,että ei tule nälkä paastoajalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu riittävä motivaatio , laihduttaminen tuntuu silloin pakkopullalta ja miltei kidutukselta. Tilanteen pitää muuttua sellaiseksi, että nimenomaan haluat syödä vähäkalorista ruokaa, ja se lihottavampi ruoka ei vain tunnu houkuttavalta mitenkään.
Se tuntuu ajatuksensa jo kamalalta. Mutta peilikuva ärsyttää ja päivälläkin väsyttää.ap
Ei kannata tehdä liian radikaaleja ja isoja muutoksia kerralla, niillä on nk. repsahdukset taattu.
Kannattaa ensin tarkistaa ruokailurytmi, onko se säännöllinen, pääseekö kasvamaan nälkävelkaa jonka takia tulee tehtyä huonoja valintoja niin aterian laadun kuin annoskokojen suhteen?
Kun saat tämän kuntoon, rakenna ateria kerrallaan päivän aterioista järkevät. Perinteinen lautasmalli on tosi kätevä: puolet lautasesta kasviksia, kämmenen kokoinen annos vähärasvaista proteiinia (eli 1/4 lautasta), kourallinen hiilarin lähdettä (1/4 lautasta) ja peukalonpään kokoinen annos rasvaa. (Rasvaa tosin todella harvoin tarvitsee erikseen lisätä, varsinkin jos syö lounasravintolassa tms.)
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että jokaisella aterialla saat n. 20-30g proteiinia ja syöt myös annoksen kasviksia (joista osa voi olla marjoja tai hedelmiä). Kasviksia tulisi syödä vähintään 500g/pvä, mielellään 800g tai enemmän laihduttaessa. Kuidulla ja kasviksilla saa täytettyä vatsaa ja pysyt kylläisempänä pidempään.
Kun ruokarytmi ja lautasmalli ovat kunnossa, poista ruokavaliosta nk. kaikki ylimääräinen höttö joka ei ole välttämätöntä. Esim. vaihda kaikki juoma veteen, karsi pois alkoholi (sisältää roimasti kaloreita) ja sokeriset tai rasvaiset "herkut". Maltillinen herkuttelu kuuluu elämään toki, joten voit pitää kerran viikossa herkkupäivän jolloin syöt yhden maltillisen herkun tai voit syödä vaikka kaksi palaa suklaata joka päivä. Muista kuitenkin tarkistaa, ettei herkun kalorimäärä ole sellainen, että koko viikon kalorivaje menee sen siliän tien.
Lisää asteittain liikuntaa ja koita löytää jokin mielekäs laji. Muista, että liikunta on terveyden kannalta valtavan tärkeää vaikka et laihtuisikaan. Kävely on todella hyvä laji painonpudotukseen. Ei vaadi panostusta välineisiin, toki hyvät ulkoiluvaatteet helpottavat uloslähtemistä. Paras vaikutus tulee, jos kävelet rauhallista tahtia vähintään tunnin päivässä, mutta jokainen askel lasketaan. Kuntosalilla saat vahvuutta ja muotoa kroppaan, kuntosali myös ehkäisee lihasten menetystä painonpudotuksen yhteydessä. (Muista kuitenkin, että alussa paino hieman nousee koska treeni kerää nestettä kroppaan. Se kyllä tasoittuu siitä, eikä siitä kannata huolestua.)
Kannattaa aluksi tehdä siis maltillisia muutoksia ja muistaa, että painonpudotus on maraton, ei pikamatka. Se vaatii siis aikaa ja kärsivällisyyttä. Ja sinnikkyyttä.
Noilla neuvoilla painosi putoaa varmasti 10kg, sitten voi tulla tasannevaihe jonka jälkeen pitää opetella laskemaan hieman kaloreita ja muistaa, että kalorimäärää ei kannata ikinä pudottaa kauhean alas.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lisä voisi olla motivaatiovideot youtubesta, samalta alustalta löydät ruokailuvinkit ja jumppavideot ihan jokaiselle. Myös juttelu asiasta tehostaa vaikutusta, jos sinulla ei ole kannustavaa ja eteenpäin puskevaa ystävää, niin suosittelen lyhytterapiaa. Taikuus piilee siinä, että alat uskomaan pystyvyyteesi kaikilla näillä keinoilla.
Tukea on kotona,mies elää terveellisesti ja paino putoaa. Itse aina repsahdan enkä ole saanut grammaakaan pois.
Suorastaan v *tuottaa,kun mies iloisin mielin onnistuu ja homma tuntuu hänestä mukavalta. Minulla nälkä tuo vihaisen olon,enkä edes halua esim seksiä. Tämä raasta parisuhdetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä jo 20. aloitus ap:lta?
Niin, Suomessa on vain yksi lihava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessa on vain yksi lihava ihminen.
Lähde sille, että Suomessa olisi vain yksi lihava ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lisä voisi olla motivaatiovideot youtubesta, samalta alustalta löydät ruokailuvinkit ja jumppavideot ihan jokaiselle. Myös juttelu asiasta tehostaa vaikutusta, jos sinulla ei ole kannustavaa ja eteenpäin puskevaa ystävää, niin suosittelen lyhytterapiaa. Taikuus piilee siinä, että alat uskomaan pystyvyyteesi kaikilla näillä keinoilla.
Tukea on kotona,mies elää terveellisesti ja paino putoaa. Itse aina repsahdan enkä ole saanut grammaakaan pois.
Suorastaan v *tuottaa,kun mies iloisin mielin onnistuu ja homma tuntuu hänestä mukavalta. Minulla nälkä tuo vihaisen olon,enkä edes halua esim seksiä. Tämä raasta parisuhdetta.
Ap
Eli laihdutusajatus ei ole lähtenyt itsestäsi.
Ei ollut tarkoitus laihduttaa vaan pistää elämäntavat remonttiin. Aloin syödä lämpimän aterian ja aamupalan, mikä vähensi napostelua ja ahmimista. Kerran viikossa uimaan. Noin puolen vuoden päästä aloin syömään 2 lämmintä ateriaa, aamupalan ja iltapalan, minkä jälkeen sain illalla syödä makeaa jos halusin. Usein en halunnut, koska vatsa olikin jo täynnä. Aloin kävellä sitten päivittäin. 2 vuoden päästä tuli karkkipäivät ja kuntosali.
Aloitin tosiaan 2018 jolloin olin 100-kiloinen, nykyään painan päälle 60 kiloa. Mulle oli tärkeintä saada fyysinen huono olo pois, olin ihan rapakuntoinen enkä jaksanut mitään koska elin pikaruoalla ja irtokarkeilla. En ikinä vaihtaisi näitä elintapoja enää takaisin.
Älä syyllistä itseäsi. Onneksi lihavuus on alettu näkemään sinä minä se on nykyään eli sairautena. Siihen ei tahdonvoima auta. Lääkinnällinen apua voisi olla sinulle tueksi painonhallinnassa. Jos paikallinen terveyskeskus ei auta niin mene rohkeasti yksityiselle. Suurimmissa kaupungeissa lääkinnällistä apua saa jo hyvin.
Olen laihduttanut 58 kg. Ennen kuin onnistuin, oli 10 v jojoiluhistoria takana.
Miten onnistuin? HYVIN HITAASTI. Ilman mitään äärimuutoksia. Eka muutos oli pelkästään, että alan juomaan vettä tarpeeksi. Tätä harjoittelin viikkoja. Sitten aloin lisätä kasviksia ruokaan - opettelin tätäkin viikkoja, ja mitään muita muutoksia ei vielä ollut, esim. join kaljaa ja söin karkkia kuten ennenkin. Ekaan 3 KUUKAUTEEN paino ei tippunut grammaakaan. Mutta en huolestunut, varsinkaan kun voin selvästi paremmin, päänsäryt oli vähentyneet eikä väsyttänyt niin paljon.
Vähitellen sitten kun niitä pieniä muutoksia kertyi, paino alkoi laskea. Ja missään vaiheessa en mennyt mihinkään ääritiukkuuteen kuten minkään jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta tai tavanomaiseen nähden kovin poikkeavat ruokailuajat tai makroravinteiden suhteet (en esim. pätkäpaastonnut, syönyt vähähiilarisesti tms). Ihan virallisterveellisellä sitten lopulta olin, ja helposti, koska olin antanut joka ainoalle muutokselle tarpeeksi aikaa, että niistä oli tullut rutiinia, ennen kkuin olin ottanut opeteltavaksi seuraavaa tapaa.
Ja liikunnan otin mukaan vasta kun paino oli alle 100 kilon. Sittenkin HYVIN varovasti, eka tavoite oli kävellä puoli tuntia kerran VIIKOSSA, vauhdilla ei väliä. Kun tosiaan lähtötaso oli täysi etätyötä tekevä sohvaperuna ja sairaalloinen ylipaino. Riittävän pienet muutokset tekee sen, ettei ala tuntua tympeältä ja sitten vähänkään tiukan paikan tullen lopeta koko tapaa.
Äitini nälvi minua koko laihdutukseni ajan siitä, että kun tulosta ei näy, ja saarnasi vähemmän syömisestä, herkkujen pois jättämisestä ja ties mistä. En uskonut, menin vaan omalla linjallani. Ja pari vuotta myöhemmin olin sitten 58 kg kevyempi. Silti äitini on edelleen sitä mieltä, että väärin laihdutettu, koska tekemisessäni ei ollut sellaista "nyt prkl itsekurilla pannaan paino kuriin" meininkiä vaan ihan pieniä elämäntapasäätöjä 1 kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla! Hyviä neuvoja ja ihan perusteellisia vastauksia on myös tullut runsaasti. Miksei mitään eikä mikään niistä vinkeistä kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Älä syyllistä itseäsi. Onneksi lihavuus on alettu näkemään sinä minä se on nykyään eli sairautena. Siihen ei tahdonvoima auta. Lääkinnällinen apua voisi olla sinulle tueksi painonhallinnassa. Jos paikallinen terveyskeskus ei auta niin mene rohkeasti yksityiselle. Suurimmissa kaupungeissa lääkinnällistä apua saa jo hyvin.
Ozempicia aion ehdottomasti kokeilla,kun sitä taas saa! Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut 58 kg. Ennen kuin onnistuin, oli 10 v jojoiluhistoria takana.
Miten onnistuin? HYVIN HITAASTI. Ilman mitään äärimuutoksia. Eka muutos oli pelkästään, että alan juomaan vettä tarpeeksi. Tätä harjoittelin viikkoja. Sitten aloin lisätä kasviksia ruokaan - opettelin tätäkin viikkoja, ja mitään muita muutoksia ei vielä ollut, esim. join kaljaa ja söin karkkia kuten ennenkin. Ekaan 3 KUUKAUTEEN paino ei tippunut grammaakaan. Mutta en huolestunut, varsinkaan kun voin selvästi paremmin, päänsäryt oli vähentyneet eikä väsyttänyt niin paljon.
Vähitellen sitten kun niitä pieniä muutoksia kertyi, paino alkoi laskea. Ja missään vaiheessa en mennyt mihinkään ääritiukkuuteen kuten minkään jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta tai tavanomaiseen nähden kovin poikkeavat ruokailuajat tai makroravinteiden suhteet (en esim. pätkäpaastonnut, syönyt vähähiilarisesti tms). Ihan virallisterveellisellä sitten lopulta olin, ja helposti, koska olin antanut joka ainoalle muutokselle tarpeeksi aikaa, että niistä oli tullut rutiinia, ennen kkuin olin ottanut opeteltavaksi seuraavaa tapaa.
Ja liikunnan otin mukaan vasta kun paino oli alle 100 kilon. Sittenkin HYVIN varovasti, eka tavoite oli kävellä puoli tuntia kerran VIIKOSSA, vauhdilla ei väliä. Kun tosiaan lähtötaso oli täysi etätyötä tekevä sohvaperuna ja sairaalloinen ylipaino. Riittävän pienet muutokset tekee sen, ettei ala tuntua tympeältä ja sitten vähänkään tiukan paikan tullen lopeta koko tapaa.
Äitini nälvi minua koko laihdutukseni ajan siitä, että kun tulosta ei näy, ja saarnasi vähemmän syömisestä, herkkujen pois jättämisestä ja ties mistä. En uskonut, menin vaan omalla linjallani. Ja pari vuotta myöhemmin olin sitten 58 kg kevyempi. Silti äitini on edelleen sitä mieltä, että väärin laihdutettu, koska tekemisessäni ei ollut sellaista "nyt prkl itsekurilla pannaan paino kuriin" meininkiä vaan ihan pieniä elämäntapasäätöjä 1 kerrallaan.
Tämä se ratkaisu taitaa minullekin olla. Olen parhaillaan Muutos-valmennus nimisessä nettivalmennuksessa, jossa on vähän samanlaista ideologiaa. Olen ollut turhautunut kun paino ei laske nopeasti, ja kun ei joka viikko tule uusia tapoja. Mutta toisaalta, nyt on eka kerta kun olen ollut kuukausia jollain dieetillä tai ohjelmalla repsahtamatta sen säännöistä. Ehkäpä tämä tästä, kun hyviä muutoksia alkaa ajan kanssa kumuloitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Nutrileteillä -20kg
Vau! Missä ajassa? Näyttää olevan tarjouksessa nyt Tokmannilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutrileteillä -20kg
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutrileteillä -20kg
En ole tuo alkuperäinen, mutta mulla lähti niillä 22 kg 12 viikossa. Olin pelkillä nutreilla sen 12 viikkoa. Alkupaino 88 kg. Yllättävän helppoa se nutraaminen oli ekojen muutamien päivien jälkeen, kun kroppa meni ketoosiin. Mutta se mikä oli vaikeampaa oli paluu normaaliin ruokaan. Repsahdin pari kertaa massiiviseen ahmimiseen, joka muistutti kuvauksia ahmimishäiriöstä. Tyyliin pussi sämpylöitä, litra jäätelöä, kuivia raakoja makaroneja suoraan pussista. Mutta silti en lihonut takaisin kuin muutaman kilon, joten kyllä tuo mulla toimi.
Mikä ruokailussasi on ongelma? Yleensä se on joku hötön napostelu ja ylimääräiset hiilihydraatit, jota vedetään jopa yli 300g päivässä. Jätä hiilihydraatit alle 100 g/pvä. Kasviksia, rasvaa, jotain proteiinia. Syö neljä kertaa päivässä. Kävelyä vaikka puoli tuntia päivässä. Ota mitat vyötäröltä, lantiolta, reisistä ja olkavarsista. Mittaa mitat kerran viikossa. Osta motivaatio vaate, joka on kaksi kokoa pienempi.
Fatsecret on hyvä sovellus seurata aterioita ja hiilihydraattimääriä.