Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?

Vierailija
16.02.2023 |

Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.

Kommentit (569)

Vierailija
61/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, en vois ikinä jättää kumpaakaan pesua väliin. Joskus pesen kolmannenkin kerran, jos vaikka jonnekin lähdössä. Käytän hammasväliharjoja, pitkävartista lankainta ja muovisia, ohuita Paro hammastikkuja. Yleensä yhtä noista kerralla, harvemmin kahta.

Silti tulee hammaskiveä, ainakin kerran vuodessa käyn hammashygienistillä.

Kuulostaa tutulta. Itsekin käyn hammaskiven poistossa vuosittain tai parin vuoden välein.

Pesen hampaat siis kahdesti päivässä. Jos joku tärkeä tapaaminen, pakko myöntää, että jännittäessöni ja valmistautuessani pesen ylimäärisen kerran.

Hammaslankaa ja/tai - lankainta kerran päivässä. Nykyisin pesen samalla myös kielen, mikä on itselleni ihan uusi rutiini - vähän oudolta tuntuu.

Käytän pääosin sähköhammasharjaa, mutta ajasta ja paikasta riippuen tavallinenkin toimii hetkittäin.

Vierailija
62/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti sellaisia ihmisiä joiden hampaiden väliin ei mahdu minkään moista lankaa. Jos ei harvahampaat usko niin kysykää vaikka hammaslääkäriltä.

En kyllä muista, koska itselle olisi tullut vastaan hampaisto, jota ei edes langalla pystyisi puhdistamaan. Hammaslankojakin on monenlaisia eri tarpeisiin. Ensisijaisesti nykyään suositellaan kuitenkin väliharjaa tai harjatikkua, jos suinkin mahdollista.

t. suuhygienisti

Onko se kovin paha jos ei lankaa sitten käytä, jos käyttää hammastikkuja? Itse pesen hampaat huolella kahdesti päivässä ja käytän lisäksi myös ksylitolipastilleja tai purkkaa, ja sitten käytän hammatikkuja. Minä tiedän että lanka mahtuu sinne, mutta se tuntuu niin inhottavalta ja minua ällöttää liikaa se tunne, sekä se lanka sen jälkeen. Hammastikuista en jostain syystä saa samaa kuvotuksen tunnetta.

Kuten sanoin, lankaa ei tosiaan enää suositella ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, koska harva hallitsee sen oikeaoppisen käytön. Tavallinen hammastikku eli puutikku ei riitä plakin poiston, vaan tarvitaan muovinen ns. harjatikku, jossa on kumiset harjakset, joilla pystyy hankaamaan plakin hampaan pinnalta (puutikku sopii vain ruuantähteiden poistoon). Vaihtoehtoisesti voi käyttää metallivartista pulloharjan näköistä väliharjaa. Harjatikun tai väliharjan tulisi olla niin suuri kuin hammasväleihin mahtuu ilman, että sen varsi "raastaa" hampaiden pintaa. Joskus voi olla tarpeen käyttää pariakin eri kokoa, jos jossain päin hampaistoa välit ovat ahtaammat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti sellaisia ihmisiä joiden hampaiden väliin ei mahdu minkään moista lankaa. Jos ei harvahampaat usko niin kysykää vaikka hammaslääkäriltä.

Onkohan näillä ihmisillä sitten hammaskiveä ja muuta niin paljon, että sinne ei mene lankakaan? Mulla viimeksi hammashoitaja hioi vähän hampaasta myös, että saan langan sinne väliin paremmin. Ei mitään isoa rakoa, mutta niin ettei lanka mene aina rikki kun putsaan.

Harjaan hampaat kaksi kertaa vuorokaudessa. Aamulla on vain pikapesu eli 2 minuuttia. Illalla harja tai tikku, lanka välien yläosa ja 4 minuuttia sähköhammasharjalla. Silti saan huomautusta plakista ja hammaskivestä suussa. Hupsista.

Vierailija
64/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että kaikkein huonoin tapa on jättää hampaat harjaamatta illalla. Päivällä sylki sentään korjaa hampaita, mutta yöllä syljen eritys vähenee ja takuulla hampaat reikiintyy.

Sitten valitat kun hammaslääkärin ei pääse, ei ole varaa jne. Moni ihan itse pilaa hampaansa.

Vierailija
65/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaan aamuin illoin, toinen sähkö- ja toinen käsikäyttöisellä harjalla. Aamuisin yritän ehtiä myös langata ja käyttää hammasväliharjaa, mutta aina ei ehdi. Nykyään kuitenkin useimpina päivinä myös lanka tai hammasväliharja, aiemmin oli tosi epäsäännöllistä. Kannattaa pitää kiinni siitä, että edes kerran viikossa putsaa hammasvälitkin kunnolla, jos ei joka päivä jaksa tai ehdi!

Vierailija
66/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Joka päivä koko hoito. Olen hammashoitaja. Sain näin reikiintymisen pysähtymään kuin seinään ja alkavat kariekset kovettumaan. Hampaiden väleistä tulee usein langatessa sellaista kamaa, että olisi karmeaa mennä nukkumaan ja jättää ne sinne muhimaan.

Vierailija
67/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen omat leegot aamuisin tai aamupäivällä ennen kuin lähden töihin niin ei henki haise niin pahalta. Hammaslankaa käytän noin 3 kertaa viikossa. Iltaisin en jaksa pestä hampaitani.

Ja sitten ihmetellään, kun hampaat on reikiä täynnä.

Vierailija
68/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun nukkumaan huomenna töihi!

Vierailija
69/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen ja lankaan. Käyn myös tarkastuksissa kahden vuoden välein.

Te jotka ette pese niin olette varmaan rikkaita, ei minulla vaan ole rahaa jatkuvaan paikkaushoitoon.

Pesemällä ja lankaamalla olen säästänyt sievoisen summan elämäni aikana.

Terv. 35 vuotta ja nolla reikää

Vierailija
70/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vain iltaisin. Hammaslankaa en ole koskaan käyttänyt. Olen 38v ja muistaakseni pari reiän alkua ollut joskus kauan sitten, ei muita ongelmia suussa.

Vierailija
71/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen hammaslääkäri ja tuo ei todellakaan ole totta. Sellainen teippimäinen lanka mahtuu ihan jokaiselle.

Vierailija
72/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen ja lankaan. Käytän hammastahnoista vain Salutemia tai Oxygenol Herkkää, ne eivät sisällä SLS:ää (tätä on mm. astianpesuaineissa).

SLS poistaa pintajännitystä ja vie limakalvoja suojaavan liman mennessään, joten vain yllämainitut tahnat sopivat esim. aftaherkille.

Tärkeää on illalla viimeiseksi fluoripurskuttelu, ei- alkoholia sisältävällä aineella. Alkoholi kuivattaa limakalvoja ja suu tuntuu entistä kuivemmalta.

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi sopivan (fluori)hammastahnan. Suuvesistä haluan kuitenkin sanoa, että lähtökohtaisesti sellaiselle ei ole mitään tarvetta, jos puhdistaa hampaat huolellisesti aamuin illoin (myös välit kerran päivässä). Eri asia on jotkut poikkeustapaukset, esim. erityisen suuri kariesriski (mm. kuivan suun vuoksi) potilaalla. Jos hammaslääkärisi ei ole sinulle varta vasten fluoripurskuttelua suositellut, ei sille ole mitään tarvetta, vaan kyse on vaan niiden valmistajien luomasta "tarpeesta". Siinä olet kuitenkin oikeassa, että jos suuvettä haluaa käyttää, on paras valita alkoholiton tuote mahd. haittojen minimoimiseksi.

t. suuhygienisti

Vierailija
73/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Kuka haisuhenki EI tee näin jokapäivä? 

Vierailija
74/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en pese aamuin ja illoin tuntuu että on likaiset ja henki haisee. Lisäksi hampaat reikiintyy.

Vierailija
75/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ja illalla 2min sähköhammasharjalla pesen.

Ruokailujen jälkeen hammaslankaan noin 50% kerroista (aina en muista, joskus muistan aina). Iltaisin noin 3-4 kertaa viikossa käyn hammasvälit läpi apteekista saatavalla kumisella hammastikulla.

Toki. Mä en kestä sitä tunnetta, että on jotain hampaan välissä. Pakkomielle saada heti puhtaaksi. Mulla on aina vähintään 2 hammaslankaa käsilaukussa jos toinen sattuisi loppumaan kesken 😅

Vierailija
76/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen hammaslääkäri ja tuo ei todellakaan ole totta. Sellainen teippimäinen lanka mahtuu ihan jokaiselle.

Olen eri. Samaa mieltä ja lisään vielä, että hampaat eivät istu leukaluussa kuin sementissä, vaan joustavat ja siksi teippilangan saa ahtaimpaankin väliin. Jos lanka rispaantuu, syynä voi olla huonosti istuva täyte tai hammaskivi.

Vierailija
77/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen omat leegot aamuisin tai aamupäivällä ennen kuin lähden töihin niin ei henki haise niin pahalta. Hammaslankaa käytän noin 3 kertaa viikossa. Iltaisin en jaksa pestä hampaitani.

Ja sitten ihmetellään, kun hampaat on reikiä täynnä.

Tai selitellään, kuinka suvussa on "huono hammasluu"...

Vierailija
78/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pese!

Vierailija
79/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä

Vierailija
80/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on myös ettei tule liian montaa happohyökkäystä päivässä. Muistaakseni hampaat kestävät viisi. Eli jos syöt makeaa, syö se jälkiruokana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän