Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te jotka ette koskaan käytä lankaa kokeilleetkaan sitä lankausta ikinä? Itse aloitin kun kokeilin ja lanka haisi mädäntyneeltä kun takahampaiden välejä lankasi. Edelleen haisee karmealta jos jää vaikka viikko lankausta välistä. Vaikka pesen 2x päivässä.
Olen kokeillut, mutta tuntuu niin epämiellyttävältä ahtaa lankaa hampaiden väliin, etten ole jatkanut.
Mä pesen omat leegot aamuisin tai aamupäivällä ennen kuin lähden töihin niin ei henki haise niin pahalta. Hammaslankaa käytän noin 3 kertaa viikossa. Iltaisin en jaksa pestä hampaitani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin laiska ettei kaksi minuuttia jaksa pestä hampaita aamulla ja illalla?
Aamulla se pitäisi ajoittaa syömisen kanssa niin, ettei tule happohyökkäystä.
Happohyökkäys tulee väistämättä, kun syöt tai juot jotain hiilaripitoista. On ihan ok pestä hampaat ennen aamupalaa. Vielä parempi olisi pestä hampaat vasta aamupalan jälkeen, mutta silloin tulisi pitää välissä taukoa puolisen tuntia, ja siihen kaikilla ei ole aikaa. Tärkeintä on, että pesee ne hampaat aamulla.
On oikeasti sellaisia ihmisiä joiden hampaiden väliin ei mahdu minkään moista lankaa. Jos ei harvahampaat usko niin kysykää vaikka hammaslääkäriltä.
No totta kai Totta mä jaksan pitää huolta omasta terveydestäni. 2x päivässä pesu ja kerran lankaus/tikutus vie ehkä max 5 minuuttia. VIISI MINUUTTIA?!? Kuka ei sellaista jaksa?
Vierailija kirjoitti:
Ei hammaslankaa enää suositella päivittäiseen käyttöön vaan hammasväliharjoja. Lisäksi muutaman päivän välein voi puhdistaa hammaslangalla, jotta myös ne ylemmät välit puhdistuvat. Käytän joka ilta hammasväliharjaa ja lisäksi pesen aamuin illoin. En ymmärrä, kuka voi elää sen hampaiden väliin jäävän mönjän kanssa, puhdistan välillä välejä jopa keskellä päivää. Kaikesta tästä huolimatta hammaskiveä kertyy valtavasti, mutta reikiä minulla ei kyllä ole ikinä ollut. Nämä ovat pitkälti kiinni hampaiden ja syljen laadusta, reikiä ei tullut silloinkaan kun joskus nuorempana jäi iltapesu usein väliin.
Mullakin hammaskiveä kertyy, mutta reikiä ei ole ollut ikinä. Pesen hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankainta päivittäin. Hammasväliharja ei ole tullut tavaksi, kun lankain on niin helppo ja nopea käyttää.
Hampaiden harjaus on niin perusjuttu, niin kuin muukin peseytyminen tai vaikka pukeutuminen, nukkuminen, syöminen, että en pystyisi olemaan ilman sitä. Joskus (onneksi hyvin harvoin) jos joudun yllättäen vaikkapa yöpymään ilman hammasharjaa, pitää ainakin syödä xylitol-purkkaa, että saa raikkautta suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ei hammaslankaa enää suositella päivittäiseen käyttöön vaan hammasväliharjoja. Lisäksi muutaman päivän välein voi puhdistaa hammaslangalla, jotta myös ne ylemmät välit puhdistuvat. Käytän joka ilta hammasväliharjaa ja lisäksi pesen aamuin illoin. En ymmärrä, kuka voi elää sen hampaiden väliin jäävän mönjän kanssa, puhdistan välillä välejä jopa keskellä päivää. Kaikesta tästä huolimatta hammaskiveä kertyy valtavasti, mutta reikiä minulla ei kyllä ole ikinä ollut. Nämä ovat pitkälti kiinni hampaiden ja syljen laadusta, reikiä ei tullut silloinkaan kun joskus nuorempana jäi iltapesu usein väliin.
Mulla ei mene ohuinkaan hammasväliharja hampaiden väliin, lankaakin joutuu osassa nitkuttamaan että menee.
Ehkä sinulta puuttuu onnellisesti karies-bakteeri, joka suurimmalla osalla on. Silloin voi säästyä rei'iltä. Sillä jolla se karies on voi tulla reikiä vaikka pitäisi täydellisesti huolta hampaista.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai Totta mä jaksan pitää huolta omasta terveydestäni. 2x päivässä pesu ja kerran lankaus/tikutus vie ehkä max 5 minuuttia. VIISI MINUUTTIA?!? Kuka ei sellaista jaksa?
Masentuneena olen kokenut hampaiden pesun vaikeaksi ja silloinkin kun saan pestyä ne niin tuntuu vaikealta. Että senlaiset ihmiset ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
mää pesen omat hampaat soodatableteilla, en koske eliitin fluoriin koska sehän on myrkkyä!
Kyse on määristä, suolakin tappaa kun liikaa syö ja vesi, kun liikaa juo
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti sellaisia ihmisiä joiden hampaiden väliin ei mahdu minkään moista lankaa. Jos ei harvahampaat usko niin kysykää vaikka hammaslääkäriltä.
En kyllä muista, koska itselle olisi tullut vastaan hampaisto, jota ei edes langalla pystyisi puhdistamaan. Hammaslankojakin on monenlaisia eri tarpeisiin. Ensisijaisesti nykyään suositellaan kuitenkin väliharjaa tai harjatikkua, jos suinkin mahdollista.
t. suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kaikkiin väliin mahdu hammasväliharja ja lankakin jää juntturaan. Siksi käytänkin useimmiten hammastikkua hammasvälien sörkkimiseen. Hampaat harjaan ainakin jokaisena aamuna. Joskus jää ilta väliin, ei ole niin vaarallista kun ei ota tavaksi.
Harjaan hampaat sähköhammasharjalla vähintään kahdesti päivässä. Pyrin lankaamaan kerran päivässä, joinain päivinä en jaksa. Lankaaminen liittyy hammaskiven kurissa pitämiseen, mulle ei oo tullut reikiä varmaan parinkymmeneen vuoteen. En myöskään juo limuja, mehuja tai energiajuomia, pysyy hampaat paremmin kunnossa.
En käytä lankaa koska ei se lanka mahdu mun hampaiden väliin. Te harvahampaat joilla etuhampaiden väliin mahtuu 2€ kolikko olette ihan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muista, koska itselle olisi tullut vastaan hampaisto, jota ei edes langalla pystyisi puhdistamaan. Hammaslankojakin on monenlaisia eri tarpeisiin. Ensisijaisesti nykyään suositellaan kuitenkin väliharjaa tai harjatikkua, jos suinkin mahdollista.
t. suuhygienisti
Onko se kovin paha jos ei lankaa sitten käytä, jos käyttää hammastikkuja? Itse pesen hampaat huolella kahdesti päivässä ja käytän lisäksi myös ksylitolipastilleja tai purkkaa, ja sitten käytän hammatikkuja. Minä tiedän että lanka mahtuu sinne, mutta se tuntuu niin inhottavalta ja minua ällöttää liikaa se tunne, sekä se lanka sen jälkeen. Hammastikuista en jostain syystä saa samaa kuvotuksen tunnetta.
Pesen kahdesti päivässä, ja olen koittanut tsempata hammaslangan/hammasväliharjan käytössä. Viimeksi hammaskiven poisto oli yhtä tuskaa, joten toivottavasti ensi kertaa sujuu kivuttomammin. Toki tämä riippuu myös paljon hygienististä, kuinka hellästi tai kovakouraisesti ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hammaslääkäri ja tuo ei ole totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin laiska ettei kaksi minuuttia jaksa pestä hampaita aamulla ja illalla?
Aamulla se pitäisi ajoittaa syömisen kanssa niin, ettei tule happohyökkäystä.
Happohyökkäys tulee väistämättä, kun syöt tai juot jotain hiilaripitoista. On ihan ok pestä hampaat ennen aamupalaa. Vielä parempi olisi pestä hampaat vasta aamupalan jälkeen, mutta silloin tulisi pitää välissä taukoa puolisen tuntia, ja siihen kaikilla ei ole aikaa. Tärkeintä on, että pesee ne hampaat aamulla.
Nykyään suosituksena on kyllä pestä hampaat ennen aamupalaa, suojaa hampaita happohyökkäykseltä. Toki jos ei tähän millään pysty, niin parempi harjata puoli tuntia aamupalan jälkeen kuin ei lainkaan.
Pesen ja lankaan. Käytän hammastahnoista vain Salutemia tai Oxygenol Herkkää, ne eivät sisällä SLS:ää (tätä on mm. astianpesuaineissa).
SLS poistaa pintajännitystä ja vie limakalvoja suojaavan liman mennessään, joten vain yllämainitut tahnat sopivat esim. aftaherkille.
Tärkeää on illalla viimeiseksi fluoripurskuttelu, ei- alkoholia sisältävällä aineella. Alkoholi kuivattaa limakalvoja ja suu tuntuu entistä kuivemmalta.