Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?

Vierailija
16.02.2023 |

Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.

Kommentit (569)

Vierailija
81/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen joka ilta ja joka aamu ja käytän iltaisin hammaslankainta. Hammasväliharjaa yhteen väliin, implantin ja tavallisen hampaan väliin. Mulla on huonot paikatut hampaat ja viisi hammasta otettu poiskin, siksi implantti. Olen surullinen ja ihmettelen, kun on niin huonot hampaat, vaikka hoidan hampaat aina ihan pedantisti. Mutta jotain hyvää: mulla ei ole ientulehdusta, parodontiittia eikä juurikaan hammaskiveä. Käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja joka kerta vanhoja paikkoja korjataan. Usein vielä kesken vuotta joudun varaamaa ajan kun milloin mikäkin paikka irtoaa. Käyn yksityisellä. Olen niin kyllästynyt.

Vierailija
82/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 60-vuotias ja pesen hampaat sähköhammasharjalla kolme kertaa päivässä. Hampaanvälit puhdistan kaksi kertaa päivässä. Hampaat ovat hyvässä kunnossa. Viimeisin tarkastus reikiä 0. Reikien tulo loppui siihen, kun aloitin hammasvälien puhdistamisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen joka ilta ja joka aamu ja käytän iltaisin hammaslankainta. Hammasväliharjaa yhteen väliin, implantin ja tavallisen hampaan väliin. Mulla on huonot paikatut hampaat ja viisi hammasta otettu poiskin, siksi implantti. Olen surullinen ja ihmettelen, kun on niin huonot hampaat, vaikka hoidan hampaat aina ihan pedantisti. Mutta jotain hyvää: mulla ei ole ientulehdusta, parodontiittia eikä juurikaan hammaskiveä. Käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja joka kerta vanhoja paikkoja korjataan. Usein vielä kesken vuotta joudun varaamaa ajan kun milloin mikäkin paikka irtoaa. Käyn yksityisellä. Olen niin kyllästynyt.

Sama täällä. Lapsesta asti huonot hampaat. Käyn usein hammaslääkärissä mutta julkisella.

Vierailija
84/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se ruokavalio? Meneekö paljon sokeria, tuleeko naposteltua päivän aikana tai syötyä/juotua jotain hiilaripitoista useammin kuin 5-6 kertaa päivässä? Millainen harja käytössä? Onko kukaan katsonut, että harjaustekniikka on riittävän hyvä? Entä syljeneritys, onko kuiva suu?

Vierailija
85/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aina itseni uneen vodkalla niin ei siinä ehdi pestä

Vierailija
86/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes 60-vuotias ja pesen hampaat sähköhammasharjalla kolme kertaa päivässä. Hampaanvälit puhdistan kaksi kertaa päivässä. Hampaat ovat hyvässä kunnossa. Viimeisin tarkastus reikiä 0. Reikien tulo loppui siihen, kun aloitin hammasvälien puhdistamisen. 

Hyvä päätös, aikuisilla suurin osa reijistä tuleekin nimenomaan sinne hammasväleihin, jotka eivät pelkällä hammasharjalla puhdistu plakista. Siksi ne tulisi myös erikseen puhdistaa, ei siis ole kyse pelkän hammaskiven muodostumisesta, kuten moni ajattelee.

Vierailija
87/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sa hammaslanka oikein on? Nyt pesen hampaat kerran päivässä, illalla.

Vierailija
88/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisenä oikein heräsin siihen, että jos haluaa pitää hampaansa korkeaan ikään saakka, ei niiden hoidosta saa tinkiä yhtään. Kaksi krt päivässä harjaus, hammasväli harjat käytössä joka ilta ja 2 x vuodessa hammaslääkäri jne.... ei minulla mitkään helmihampaat ole, muttei vielä isoja ongelmiakaan.

N60

Vierailija
89/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Lapsesta asti huonot hampaat. Käyn usein hammaslääkärissä mutta julkisella.

Miten pääset julkiselle usein? Missä?

Vierailija
90/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on myös ettei tule liian montaa happohyökkäystä päivässä. Muistaakseni hampaat kestävät viisi. Eli jos syöt makeaa, syö se jälkiruokana.

Mä mussutan koko ajan jotain, niin mulla tulee vaan yksi happohyökkäys päivässä. Se tosin kestää 16 tuntia. Haittakse?

Vierailija
91/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaus kaksi kertaa päivässä ja öljypursutus aamuisin. Purskuttelen noin vartin.

Vierailija
92/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen kyllä aamuin illoin ja käytän hammasväliharjoja mutta ---tu mä vihaan hammaslankaa... miehelläni on joka ilta intohimoiset hammaslankasessiot ja se jättää oksettavat langat roikkumaan roskisten reunalle niin että tekee mieli kiljua ja olen joskus kiljunutkin.

Hyi saamari! Miksi jättää niitä roikkumaan?

Tämä onkin hampaiden pudistuksessa se juttu!

Vierailija
93/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääset julkiselle usein? Missä?

Julkiselle "pääsee" usein, kun hampaiden omahoito ei ole riittävää, ja suussa on paikattavia reikiä, poistettavaa hammaskiveä yms. lähes jatkuvasti.

Vierailija
94/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pesen hampaat ja käytän suuvettä, päivän aikana tulee mäyssättyä purkkaa paljon ja illalla en pese.

Vierailija
95/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se ruokavalio? Meneekö paljon sokeria, tuleeko naposteltua päivän aikana tai syötyä/juotua jotain hiilaripitoista useammin kuin 5-6 kertaa päivässä? Millainen harja käytössä? Onko kukaan katsonut, että harjaustekniikka on riittävän hyvä? Entä syljeneritys, onko kuiva suu?

No niinpä, ei kai ole muuta mahdollisuutta, kuin huono ruokavalio. Syön kyllä makeaa, mutta mulla on karkkipäivä vain kerran viikossa. Tosin sen päivän sitten mutustan koko päivän. Muulloin on vain 5 ruoka-aikaa. Ehkä napostelen liikaa, joskus on kausia kun naposteluttaa ja joskus ei. Sähköharjaa käytän. Suu saattaa olla kuiva. Se voi olla kyllä myös osasyynä. Hammaslääkäri on kehunut, että hampaat on puhtaat ja harjaan hyvin. Ehkä nuorena join liikaa limsaa? Nythän siis enää sortuu ne vanhat paikat, uusia reikiä ei tule, toisaalta mulla tuskin on enää yhtään "omaa hammasta" missään, kaikki on paikka-ainetta, en tiedä. Juurihoitojakin useita.

Vierailija
96/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ja illalla pesen sähköhammasharjalla. Illalla lankaan ja väliharjaan. Ei ole tullut reikiä vuosikausiin. Ruokailujen jälkeen ksylitolia.

Vierailija
97/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjaus kaksi kertaa päivässä ja öljypursutus aamuisin. Purskuttelen noin vartin.

Mikään öljy tai neste ei irrota sitä plakkia hammasväleistä, vaikka kuinka purskuttelisi. Helpommalla pääsee, kun hankkii sitä varten tehdyn tikun tai harjan. Tai lankaa, jos siitä tykkää.

Vierailija
98/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain aamuisin ja hammasväliharjaa.Jos tulee syötyä jotain ekstra makeaa niin sitten myös illalla.

Vierailija
99/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, aina.

Pesen hampaat sähköhammasharjalla varmaankin 3 kertaa päivässä tavallisesti syömisen jälkeen. Hammaslankaa useimmin käytän niitä kertakäyttöisiä muovisia hammasväliharjoja.

https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-hammasvaliharja-30kpl/64157114096…

Hammastahnana minulla on Yotuel All-In-One hammastahnaa. Tulee huomattavasti halvemmaksi huolehtia itse omista hampaistaan kuin päästää ne huonoon kuntoon ja käydä vasta sitten hammaslääkärillä ja suuhygieenikolla. Olen yleensä käynyt hammaslääkärillä vain silloin kun joku vanha paikka on irronnut hampaasta, mutta ei minulla ollut uusia reikiä (cariesta) vuosikausiin.

Vierailija
100/569 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sekä hammasväliharjaa joka ruokailun jälkeen. Sähköhammasharjassa on pienin pyöreä harja niin ei yökkäytä yhtään. Aiemmin käytin lasten pientä hammasharjaa mutta oli ientulehduksia yms että hampaita piti poistaa, ja osa lähti itestään kun on lääkityksiä sekä sairauksia.. Hammaslääkärin tarkastukset 3kk välein..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme