Oletteko olleet tilanteessa, jossa joku lapsi yrittää väkisin olla oman lapsenne kaveri?
En oikein tiedä miten minun tulisi toimia tässä tilanteessa:
Lapseni on kiltti ja rauhallinen hikarityttö, jolla on kaksi samanluonteista parasta kaveria. Viime vuonna, kun olivat 3. luokalla, eräs vuotta vanhempi tyttö jostain syystä kiinnostui heidän seurastaan. Hän alkoi tuppautua heidän seuraansa, ja vaikka lapsi valitti asiasta kotona, olin pitkään vaan että kaikkien kanssa pitää olla ja otatte mukaan leikkeihin.
Sitten jutut alkoivat mennä oudommiksi, myös lapsen kaverit kertoivat, että tämä tyttö määräilee ja kieltää, että joku vanhasta kaverikolmikosta ei saa osallistua leikkeihin. Oli myös juttuja tönimisestä ja keinusta tiputtamiseta ym. Huomasimme myös, että lapselle alkoi tulla puheluita ja viestejä outoihin aikoihin, monta kertaa päivässä ja lähettäjä oli aina tämä tyttö. Viestit olivat ihan asiallisia, että "kysy vanhemmiltasi milloin voin tulla kylään" ym. Lapsi ei suostunut vastaamaan niihin mitään.
Samoihin aikoihin lapsen opettajalta tuli wilmaviesti, että olemmeko tietoisia, että tällä kaverikolmikolla on nyt ollut ongelmia, että välillä oma lapsemme on surullisena yksin jossain, ja välillä sitten taas joku kavereista. Ope ilmeisesti piti tilannetta jonkinlaisena tyttöjen kolmiodraamana, vaikka oman lapseni mukaan siitä ei ollut kyse, vaan tämä vanhempi lapsi kielsi, että aina jonkun kanssa ei saa olla. Kun tytöt leikkivät kolmistaan meillä, välit näyttivät olevan ennallaan.
Vastasin sitten opelle ja kerroin lapsen version tilanteesta, ja että kaverit olivat kertoneet samansuuntaista. Ope selvitteli asiaa sitten sekä muilta vanhemmilta, ja koulussa lapsilta itseltään, ja lopputulos oli että muidenkin kokemus oli sama ja tämä tyttö jostain syystä manipuloi pienempiään. Asiasta keskusteltiin koulussa, ja tilanne rauhoittui. Kolmikko sai taas leikkiä yhdessä ja tämä vanhempi tyttö näytti menettävän kiinnostustaan heihin.
Olin oikeastaan unohtanut koko asian, mutta tänään meillä oli aamulla ennen koulun alkua lapsen arviointikeskustelu opettajan kanssa. Se meni hyvin, ongelmia ei ollut ja kavereiden kanssa kuului sujuvan. Kun olimme miehen kanssa nousemassa autoon koulun edessä vastaan tuli toinen lapsen kavereista ja kerroimme, että oma lapsemmen jo koululla, kun meillä oli arviointikeskustelu. Sitten tämän kaverin perässä kävellyt vieras tyttö tuli luoksemme, ja esittäytyi ja sanoi, että "Olette varmaan kuulleet minusta, olen xxx ja teidän lapsi on sanonut, että haluaisi joskus leikkiä minun kanssani koulun jälkeen ja milloin so sopisi?". Jotenkin menimme miehen kanssa molemmat lukkoon hämmästyksestä. Hän ei sanonut mitään (ei yllättävää sinäsä) ja minä sopersin jotain että "sillä on valitettavasti niin paljon harrastuksia, että ei se kyllä melkein koskaan ehdi". Ja sitten nousimme autoon ja ajoimme pois.
Nyt tuntuu siltä, että olisi tuon voinut hoitaa fiksumminkin. :/ Mutta hämmennyin niin. Miten muut olisitte toimineet?
Kommentit (21)
Minua kiinnostaa yleisemminkin, että kuinka tavallista tuollainen on, että joku ylemmällä luokalla oleva haluaa väkisin kaveerata pienempien kanssa? Mistä se voi johtua? Entä sitten tuollainen manipulointi, että yritetään vaikuttaa muiden väleihin ja siihen kuka saa olla kenenkin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Todella hankala tilanne. Tällä lapsella, joka pyrkiytyy leikkimään tämän kolmikon kanssa ja määräili heitä, hänellä ei ole ns. Tunneälyä.
Olen nähnyt tällaisia aikuisia myös. Yleensä heillä itsellään on tunne myös läpi elämän ,että ovat kiusattuja,. He eivät siis normaaliin tapaan ymmärrä vetytyä tilanteesta , johon ei ole toivottu. He ikäänkuin iskee päätänsä seinään. Se on selvästi luonnekysymys , joka loppuviimein koituu heidän ongelmakseen myös myöhemmin työelämässä ja ja harrastuksissa ym.
Toivottavasti tämän lapsen vanhemmat selittävät hänelle,miten maailma makaa. Sellainen ihminen ei vain sittenkään ymmärrä itse tekevänsä mitään väärin. Säälittävää ja monet pitävät jopa tyhmänä, mutta minkäs luonteelleen voi, kun ei ole älliä.
Kiitos. Jotain tuollaista siinä täytyy olla taustalla. Ulospäin tämä vanhempi tyttö näyttää ja vaikuttaa ihan normaalilta. Olen yrittänyt kysyä lapselta eikö tällä tytöllä ole muita kavereita, mutta kuulemma on. Ja ainakin tänä aamuna käveli koululle jonkun tytön seurassa.
En oikein käsittänyt, että oliko tyttöjä alunperin siis 3 ja yksi vanhempi lyöttäytyi mukaan neljänneksi.
Kolmen seura huono seura, joten neljäs olisi pelkästään hyvä juttu.
Eikö tuolla neljännellä ole muita kavereita.
Vierailija kirjoitti:
tottakai olen ollut
Miten toimit siinä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
En oikein käsittänyt, että oliko tyttöjä alunperin siis 3 ja yksi vanhempi lyöttäytyi mukaan neljänneksi.
Tyttöjä on kolme. Ovat olleet kavereita päiväkoti-ikäisestä lähtien, ja ihme kyllä se on toiminut hyvin. He ovat aika kilttejä ja joustavia ja vähän sellaisia hissukoita luonteeltaan kaikki, joten eivät oikeastaan ole ikinä riidelleet keskenään ja varmaan siksi eivät pystyneet edes yhdessä pistämään vastaan vanhemmalle tytölle. Ovat nyt nelosella, ja tämä alkoi viime vuonna. Tämä neljäs tyttö, joka tuppautuu mukaan, on vuotta ylemmällä luokalla.
Outo juttu. Älä kuitenkaan jää liikaa vatvomaan tapahtunutta. Ette päästä lasta teille ja pidät kiinni siitä, että lapsesi ei joudu koulussa uudestaan saman jyrän alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjä on kolme. Ovat olleet kavereita päiväkoti-ikäisestä lähtien, ja ihme kyllä se on toiminut hyvin. He ovat aika kilttejä ja joustavia ja vähän sellaisia hissukoita luonteeltaan kaikki, joten eivät oikeastaan ole ikinä riidelleet keskenään ja varmaan siksi eivät pystyneet edes yhdessä pistämään vastaan vanhemmalle tytölle. Ovat nyt nelosella, ja tämä alkoi viime vuonna. Tämä neljäs tyttö, joka tuppautuu mukaan, on vuotta ylemmällä luokalla.
Ja siis tuossa heidän kolmikossaan on toki mukana leikeissä välillä myös muita tyttöjä omalta luokalta, mutta heidän kanssaan ei ole tullut tällaisia ongelmia, kun eivät ole niin määräileviä.
Vierailija kirjoitti:
Outo juttu. Älä kuitenkaan jää liikaa vatvomaan tapahtunutta. Ette päästä lasta teille ja pidät kiinni siitä, että lapsesi ei joudu koulussa uudestaan saman jyrän alle.
Totta. Nyt minua on koko päivän vaivannut tämä, kun tuntuu että olin kuitenkin aika tyly vieraalle lapselle. Jolla on varmaan joku syy siihen että käyttäytyy noin. :/
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa yleisemminkin, että kuinka tavallista tuollainen on, että joku ylemmällä luokalla oleva haluaa väkisin kaveerata pienempien kanssa? Mistä se voi johtua? Entä sitten tuollainen manipulointi, että yritetään vaikuttaa muiden väleihin ja siihen kuka saa olla kenenkin kanssa?
No täysin normaalia, tavallista ja yleistä kaveerata +-2v oman ikäluokkansa kanssa. Itse maaliskuussa syntyneenä olen iältäni lähempänä monia vuotta vanhempia kuin oman ikäluokkani syksyn lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nyt minua on koko päivän vaivannut tämä, kun tuntuu että olin kuitenkin aika tyly vieraalle lapselle. Jolla on varmaan joku syy siihen että käyttäytyy noin. :/
Ihan oikein teit. Se on sen tytön vanhempien ja opettajien tehtävä saada lapselle apua, jos sellaista tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraalle lapselle olet ehkä korkeintaan "tyhmä", "ilkeä", "hirveä äiti" tai "kauhea tiukkis" tms. Mielestäni teit oikein oman lapsesi kannalta. Olen itse ollut lapsena hieman vastaavissa tilanteissa ja olisin lapsena ollut iloinen, jos äitini olisi toiminut noin.
Nyt lapsesi ei joudu välttelemään, keksimään tekosyitä tai olemaan kiltti, vaikka ei haluaisi, vaan hän voi käyttää tuota sanomaasi tekosyytä tai sitä että äiti ei anna lupaa.
Ei riitä sosiaaliset taidot omanikäistensä seuraan, eikä saa niitä pompoteltua mielensä mukaan, mutta vuosi-pari nuoremmat on vielä helpompi saada peukun alle?
Onhan se toki nykyistä kasvatusta, ja muoti, että kaikki leikkii kaikkien kanssa, mutta sun tilanteessasi kertoisin lapselleni, ettei heillä ole mitään velvollisuutta alkaa hovineideiksi sille tytölle. Se joutaa hakeutumaan ikäiseensä seuraan. Muutoin en kyllä välitä noista ikäeroista, mutta kun tilanne kerran on tuo, että yksi vaikuttaisi ikään kuin käyttävän vähäistä senioriteettiaan hyväkseen saadakseen määräillä nuorempiaan, on parempi viheltää peli poikki.
Aihe otettu löpistä missä aikuinen tekeytyi lapseksi.Vähän aloitten tekiä mukanut sitten kirjotustaan, omanlaiseksi tapaukseskis .
Vierailija kirjoitti:
Aihe otettu löpistä missä aikuinen tekeytyi lapseksi.Vähän aloitten tekiä mukanut sitten kirjotustaan, omanlaiseksi tapaukseskis .
No ei valitettavasti ole.
Ap tässä vielä. Kiitos kaikille mielipiteistä!
Kyllä minulle vieläkin tulee vähän ikävä olo, kun ajattelen eilistä kohtaamista, mutta tajusin yhden asian: se lapsi yritti manipuloida meitäkin. Hän seisoi siinä leveä hymy naamallaan ja esittäytyi, ja sitten ihan pokkana selitti, että ovat lapsemme kanssa suunnitelleet, että haluaisivat leikkiä yhdessä koulun jälkeen. Eihän se ollut edes totta! Varmistin tämän omalta lapseltakin illalla, ja eikä hän ollut ikinä ilmaissut haluavansa viettää aikaa tuon tytön kanssa. Se tyttö valehteli meille päin naamaa, hymyillen.
Vierailija kirjoitti:
Mene jo pois täältäkin, provohuutelija. Sinua ei kaivata täällä.
Voitte olla juuri tavanneet nuoren psykopaatin.
Kuule palstahullu. Tämä aloituksesi on jo ollut täällä ihan vähän muunneltuna.
Todella hankala tilanne. Tällä lapsella, joka pyrkiytyy leikkimään tämän kolmikon kanssa ja määräili heitä, hänellä ei ole ns. Tunneälyä.
Olen nähnyt tällaisia aikuisia myös. Yleensä heillä itsellään on tunne myös läpi elämän ,että ovat kiusattuja,. He eivät siis normaaliin tapaan ymmärrä vetytyä tilanteesta , johon ei ole toivottu. He ikäänkuin iskee päätänsä seinään. Se on selvästi luonnekysymys , joka loppuviimein koituu heidän ongelmakseen myös myöhemmin työelämässä ja ja harrastuksissa ym.
Toivottavasti tämän lapsen vanhemmat selittävät hänelle,miten maailma makaa. Sellainen ihminen ei vain sittenkään ymmärrä itse tekevänsä mitään väärin. Säälittävää ja monet pitävät jopa tyhmänä, mutta minkäs luonteelleen voi, kun ei ole älliä.