Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen joka ilta ja joka aamu ja käytän iltaisin hammaslankainta. Hammasväliharjaa yhteen väliin, implantin ja tavallisen hampaan väliin. Mulla on huonot paikatut hampaat ja viisi hammasta otettu poiskin, siksi implantti. Olen surullinen ja ihmettelen, kun on niin huonot hampaat, vaikka hoidan hampaat aina ihan pedantisti. Mutta jotain hyvää: mulla ei ole ientulehdusta, parodontiittia eikä juurikaan hammaskiveä. Käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja joka kerta vanhoja paikkoja korjataan. Usein vielä kesken vuotta joudun varaamaa ajan kun milloin mikäkin paikka irtoaa. Käyn yksityisellä. Olen niin kyllästynyt.
Mites se ruokavalio? Meneekö paljon sokeria, tuleeko naposteltua päivän aikana tai syötyä/juotua jotain hiilaripitoista useammin kuin 5-6 kertaa päivässä? Millainen harja käytössä? Onko kukaan katsonut, että harjaustekniikka on riittävän hyvä? Entä syljeneritys, onko kuiva suu?
No niinpä, ei kai ole muuta mahdollisuutta, kuin huono ruokavalio. Syön kyllä makeaa, mutta mulla on karkkipäivä vain kerran viikossa. Tosin sen päivän sitten mutustan koko päivän. Muulloin on vain 5 ruoka-aikaa. Ehkä napostelen liikaa, joskus on kausia kun naposteluttaa ja joskus ei. Sähköharjaa käytän. Suu saattaa olla kuiva. Se voi olla kyllä myös osasyynä. Hammaslääkäri on kehunut, että hampaat on puhtaat ja harjaan hyvin. Ehkä nuorena join liikaa limsaa? Nythän siis enää sortuu ne vanhat paikat, uusia reikiä ei tule, toisaalta mulla tuskin on enää yhtään "omaa hammasta" missään, kaikki on paikka-ainetta, en tiedä. Juurihoitojakin useita.
Yksikin suupala ruoka-aikojen ulkopuolella aiheuttaa aina uuden happohyökkäyksen ja altistaa siten reikiintymiselle, ehkä kannattaa kiinnittää tuohon syömiseen enemmän huomiota ja vähentää sokerin määrää ruokavaliossa niin paljon kuin mahdollista. Muovipaikkojen reunatkin voivat alkaa reikiintyä ja sen seurauksena paikka "pettää", mutta joskus vanhat paikat voivat pettää myös vanhuuttaan tai siksi, että hammasta on porattu pois niin paljon, että se lohkeaa paikan alla. Isosti paikatut ja varsinkin juurihoidetut hampaat voisi olla paras kruunuttaa, jos siihen suinkin on varaa, ja syljenerityksen määrä tarkistaa, mutta hammaslääkärisi on paras neuvomaan niissä asioissa. Ruokavalioon panostamalla ja huolellisella omahoidolla pystyt kuitenkin jo paljon vaikuttamaan paikkauskierteeseen.
Pesen, toki ihan väärin eli aamupalan jälkeen. Iltaisin käytän hammasväli harjaa, aamulla en.
En pese kahta kertaa päivässä, kerran vain. Mutta joka päivä käytän hammaslankaa, mulla on joku riippuvaisuus siihen koska en kestä sitä että hampaiden välissä on jotain. Tuosta syystä muuten minulla on tosi vähän hammaskiveä, hammaslääkärissä sanoivat, että ei tarvitse poistaa kuin noin 4 vuoden välein jotain pientä, jos silloinkaan on.
Pesen aamun ja illoin. Käytän noin 5-7 minuuttia pesuun. Aamuin ja illoin myös putsaan edessä olevat hampaat ja viisaudenhampaat hammastikulla. (Hammaslanka ei mahdu etuhampaiden väliin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aina.
Pesen hampaat sähköhammasharjalla varmaankin 3 kertaa päivässä tavallisesti syömisen jälkeen. Hammaslankaa useimmin käytän niitä kertakäyttöisiä muovisia hammasväliharjoja.
https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-hammasvaliharja-30kpl/64157114096…
Hammastahnana minulla on Yotuel All-In-One hammastahnaa. Tulee huomattavasti halvemmaksi huolehtia itse omista hampaistaan kuin päästää ne huonoon kuntoon ja käydä vasta sitten hammaslääkärillä ja suuhygieenikolla. Olen yleensä käynyt hammaslääkärillä vain silloin kun joku vanha paikka on irronnut hampaasta, mutta ei minulla ollut uusia reikiä (cariesta) vuosikausiin.
Hampaita ei pidä harjata heti syömisen jälkeen, vähintään 30 min väliä, ettet kuluta kiillettä lopullisesti pois hampaan pinnalta. Aamulla parempi harjata ennen aamupalaa. Hammasväliharjaa voi käyttää niin kauan kun se on vielä hyvässä kunnossa, ei siis ole oletuksena kertakäyttöinen!
Joo, pesen kahdesti päivässä, aamulla ja illalla. Joskus harvoin voin pestä päivällä kolmannen kerran, jos on tullut syötyä jokin sokerinen välipala tai jälkkäri ja jää tahmainen olo suuhun. Iltaisin käytän hammasväliharjaa tai lankainta.
Kannattaa kyllä putsata ne hampaan välit hammasväliharjalla. Yks hammaslääkäri teki itsellään testin, eli jätti viikoksi hammasvälit putsaamatta. Verta tuli ikenistä kuin teurastetusta siasta. Näytti tämän YouTubessa.
Apteekissa myytäviin hammasväliharjoihin (ovat parhaita) vaihtaminen on pelastanut elämäni. En langannut aiemmin ikinä koska se on niin helvatan työlästä. On myös lankaa tehokkaampi. Meneeköhän joku 0,5 min kun tikuttelee. Langat ei pysy sormissa ja jos pysyy niin veri ei kierrä.
Pesen aamuin-illoin, lankaan illoin.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa myytäviin hammasväliharjoihin (ovat parhaita) vaihtaminen on pelastanut elämäni. En langannut aiemmin ikinä koska se on niin helvatan työlästä. On myös lankaa tehokkaampi. Meneeköhän joku 0,5 min kun tikuttelee. Langat ei pysy sormissa ja jos pysyy niin veri ei kierrä.
Se on ihan kätevä se Jordan Easy Clean Flosser -lankain. Hammasväliharjalla en mahdu ihan koko välejä kunnolla tikuttamaan, niin käytä molempia.
Kyllä, mutta siinä mielessä teen väärin, että aamulla pesen vasta aamukahvit juotuani kun oikeasti pitäisi pestä aamupalaa ennen.
Ja langan sijasta käytän väliharjaa/hammastikkuja.
Hyi hitto mitenhän kuvottavalle haisee joidenkin kommentoijien henki kun hammashygienia niin huonolla tolalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan kätevä se Jordan Easy Clean Flosser -lankain. Hammasväliharjalla en mahdu ihan koko välejä kunnolla tikuttamaan, niin käytä molempia.
Nyt sitten vinkki niille jotka eivät käy suuhygienistillä: niin minäkin luulin että muutamaan väliin ei mahdu, mutta yllättäen hammaskiven poisto muutti tilanteen. Kävin siis pitkän ajan jälkeen suuhygienististillä, sanoi että ei sitä hammaskiveä järkyttäviä määriä ole. Mutta näin se vaan vaikutti. Nyt menee joka väliin.
Vierailija kirjoitti:
Juomaveteen ja hammastahnaan lisätään fluoria, että kansa pysyy tyhmänä ja rauhallisena eikä tee vallankumousta. Lukekaa vaikka kemian kirjastanne ja katsokaa sieltä. Fluori on myrkyllisempää kuin lyijy, mietippä sitä. Minä en alistu eliitille enkä käytä fluoria vaan juon vedet omasta kaivosta ja käytän kookoshammastahnaa!
Miksi mulla on sit paniikkihäiriö ja paha stressi? En oo yhtään rauhallinen. Voi ku olisinki rauhallinen, nyt ne telomeerit vaan lyhenee päivä päivältä.
Pesen 3 kertaa päivässä, vähintään, tai ainaki huuhtelen päivällä suuvedellä, en käytä hammaslankaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vinkki niille jotka eivät käy suuhygienistillä: niin minäkin luulin että muutamaan väliin ei mahdu, mutta yllättäen hammaskiven poisto muutti tilanteen. Kävin siis pitkän ajan jälkeen suuhygienististillä, sanoi että ei sitä hammaskiveä järkyttäviä määriä ole. Mutta näin se vaan vaikutti. Nyt menee joka väliin.
Mä käyn hygienistillä kerran vuodessa-puolessatoista. Pari väliä on silti tosi tiukkaa ja tuntuu, että en saa hammasväliharjalla molempia puolia kunnolla, joten siksi koen että molempi parempi.
Kyllä ja siitä huolimatta pitää käydä 2 kertaa vuodessa poistamassa hammaskiveä.
Pesen aamuin illoin mutta vain iltaisin sähköhammasharjalla.
Iltaisin käytän lankainta ja usein myös hammasväliharjaa, pitääkin taas hankkia niitä lisää.
Normi-hammasharjalla on tekniikka hallussa ja harjaan tarpeeksi pitkään. Ei vain tule suu jotenkin tarpeeksi raikkaaksi sähköharjalla, ja suoraan sanottuna tuntuu hampaat karheilta joskus sillä harjaamisen jälkeen. Ehkä pitäis lisätä monta kertaa hammastahnaa tai pestä kahteen kertaan. Ja ohjeen mukaan pesen eli yhtä hammasta kerrallaan tarpeeksi pitkään. Laite antaa merkin aina kun voi siirtyä hammasrivistössä eteenpäin.