Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?

Vierailija
16.02.2023 |

Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.

Kommentit (569)

Vierailija
281/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä jaksan välillä en. Pääsääntöisesti jaksan. Aamulla harja, illalla lanka ja harja.

45 vuotta ilman yhtään ainoaa reikää. Hammaskiviä poistellaan 3v välein, kun useammin ei tarvi.

Väittäisin, että on vaivan arvoista.

282/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pesen hampaat kahdesti päivässä. Lankaan hävettävän harvoin, vain kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjasin kaks kertaa ja lankasin vain jos tuntui että oli jotain välissä. Sitten pari hammasta vedettiin pois ja ientulehdusta kauhisteltiin...nyt harjaan joka päivä 2 krt ja pussaan sapuskan jälkeen sellaisella tikulla ja iltaisin lankaan ja toivon ettei lähde loputkin

Vierailija
284/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin nyt miettimään näitä ketkä pesee muutaman kerran viikossa, eikä putsaa välejä jne...

Suuteleeko teitä kukaan? Tai siis ainakaan toista kertaa? 

Vierailija
285/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parondontiitti meinas irrottaa takahampaan, vaati erikoishammaslääkärin huomiota 12kk/parisen tonnia euroissa, joten kaks vuotta sitten totaalinen muutos. Nyt pesu 3xpv ja joka kerta hammasvälit läpi joko tav. hammasväliharjalla tai sellasella kumiharjalla. Hammaskivet pois hoitajalla 3x vuodessa ja tarkastus lääkärillä kerran vuodessa. Nykyisin ihanaa käydä hoidoissa kun aiemman ohjeistaminen sijaan saa vaan kehuja ja toivotuksen jatkaa samaan malliin. Itsehoidolla ON merkitystä! Ja kun tulee tavaksi, niin ei oo paha rasti ollenkaan tehdä arjessa. Puhdas olo suussa palkitsee.

Vierailija
286/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aamuin illoin. Joskus satunnaisesti päivälläkin, jos hampaat tuntuu tosi likasilta. En putsaa välejä joka päivä. Hammaslääkärini sanoi, että lankaaminen/hammasväliharja pari kertaa viikossa riittää hyvin ja on jopa parempi kuin pari kertaa päivässä.

Vierailija
287/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä vinkki. Käytän: Ekulf Be Tweeners hammaslankain. Löytyy netistä 20 kpl 8,90 e.

Hammaslankain on muotoiltu niin että sitä on kätevä käyttää suussa. Käytön jälkeen huuhtelee ja panee kuivumaan odottamaan seuraavaa käyttöä.

Vierailija
288/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo varmaan aiemmin vastannut, mutta laitetaan nyt toiseenkin kertaa. Pesen tosiaan kaksi kertaa, mutta aamulla menee väärin siinä mielessä että vasta syömisen jälkeen. Hammastikkuja ja - väliharjoja käytän, en lankaa.

Vierailija
289/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen. Kotona opetettiin pesemään vain iltaisin, en muista missä iässä opettelin aamupesun. Varmaan silloin kun toivuin alkoholismista.

Vierailija
290/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parondontiitti meinas irrottaa takahampaan, vaati erikoishammaslääkärin huomiota 12kk/parisen tonnia euroissa, joten kaks vuotta sitten totaalinen muutos. Nyt pesu 3xpv ja joka kerta hammasvälit läpi joko tav. hammasväliharjalla tai sellasella kumiharjalla. Hammaskivet pois hoitajalla 3x vuodessa ja tarkastus lääkärillä kerran vuodessa. Nykyisin ihanaa käydä hoidoissa kun aiemman ohjeistaminen sijaan saa vaan kehuja ja toivotuksen jatkaa samaan malliin. Itsehoidolla ON merkitystä! Ja kun tulee tavaksi, niin ei oo paha rasti ollenkaan tehdä arjessa. Puhdas olo suussa palkitsee.

Joo, tosiaan, se on aina motivoivaa, kun kiitetään hyvää kotihoitoa. Mutta arvaapa mitä Raisiossa tehdään... siellä ei tosiaankaan julkisella puolella ainakaan kiitellä tai kehuta, ja juu, hygienistillekään ei aikoja saa, kerran oli lähete hammaslääkäriltä saatuna ja kesto lähetteellä pari vuotta, hygienisti itse päätti sen lähetteen kesken määräysajan.

Että sillä lailla.

Eli jos on jotain joskus tehty, rahaa käytetty, ja sen jälkeen on kotihoito toiminut, niin Varsinais-Suomessa ja Raisiossa kaikki se työ sitten mitätöityy!

Täytys mennä yksityiselle, mutta se, että sais korvauksia, vaatii hammaslääkärin lähetteen. Mitäpä minä... antaa olla. Täytyy vaan jatkaa sitä hyvää kotihoitoa... kyllähän sitä bakteerimassaa eli plakkia kertyy vuosien kuluessa jonkin verran vaikka hyvin hoitaiskin itse, esim. takahampaisiin, mulle aina toisaalla pitkäaikaisen asiakassuhteen aikana erikoishammaslääkäri sanoi, että näistä takahampaista ei itse ihan hyvin sitä plakkia saakaan.

No... Mitäpä minä.

Mutta siitä kiitän, että kauan sitten, kauan sitten mulla oli hyvä hammaslääkäri toisaalla. Hyvä ja asiallisella tavalla puhuva ja toimiva. Yksityinen hammaslääkäri.

Vierailija
291/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaan hampaat 2-3 kertaa päivässä ja suuvettä käytän 2 kertaa/pv silloin kun olen ostanut sitä. Hammaslankatapaa en ole koskaan omaksunut. En pysty mennä töihin ennen hampaiden harjausta. Jos pitää ennen töitä käydä ostaa hammastahnaa läheiseltä Abc:lta ja harjata hampaat heidän vessassaan, niin teen sen ennen töitä. Inhottava olo jos ei harjaa hampaitaan aamulla. Henki haisee ihan hirveälle ja en pysty puhumaan kenellekään.

Vierailija
292/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakø pestä, jalat myös. Muuten h a i s e e.

Vierailija
293/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hampaat jokaisen syönnin jälkeen. Olin aiemmin sähköhammasharjafani, nykyään mekaanisella puolikovalla hammasharjalla lämpöisen veden kera. Siis se VESI toimii "hiontapaperina".

Pesun jälkeen xylitolpurukumi.

Ongelma : hampaat eivät enää saa fluoria joka on kuitenkin niille ELINTÄRKEÄ.

Vierailija
294/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pesen aamuisin ja en koskaan iltaisin. Hammaslankaa käytän jos jää kynsiä pureskellessa kynnenpala hampaiden väliin jumiin, en muuten.

Vierailija
295/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pesen aamuin illoin ja käytän joko hammaslankainta tai sellaista Jordanin silikonista hammastikkua. Hammaslangasta en tykkää, kun se jää aina yhteen hammasväliin jumiin.

Lapsuudenkodissa pestiin hampaat vain iltaisin, eli olen opetellut aikuisiällä nykyiset rutiinit. Tuntui kyllä hyvältä, kun hammastarkastuksessa suuhygienisti totesi, että muutos on selvästi nähtävissä: ei ollut mitään hammaskiveä poistettavaksi, vaikka aiempien merkintöjen perusteella niin luuli.

Vierailija
296/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa ihmisten olevan lampaita. Rokotuksia lisää?

Pesen hampaani kun siltä tuntuu, otan rokotteita jos siltä tuntuu. Itseni vuoksi, en muiden?

Vierailija
297/569 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hampaat tottakai mutta en juuri ollenkaan tikuta tai hammasväliharjalla puhdista. Käytössä itselläni siis sähköhammasharja. Ja väritableteista huonot kokemukset kaikki pinkki väri jäin hampaisiin vaikka kuinka harjasi ja hinkkasi.

298/569 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Pesu aamuin illoin ja tikutus tai hammaslanka.

Minä pesen hampaani kaksi kertaa päivässä ultraäänihammasharjalla ja fluoria sisältävällä hammastahnalla. Hammasväliharjat käytössä tarpeen mukaan, joten hampaiden pitäisi pysyä kunnossa - vanhenemisesta huolimatta.

Vierailija
299/569 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän eläimetkään pese hampaita. Miksi ihmisten pitäisi : ) Harjaaminen ja tahnat kuluttavat vain hampaita ja tuhoavat normaalin hampaita suojaavan bakteeriston.

Vierailija
300/569 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi