Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?
Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.
Kommentit (569)
Sähköhammasharjalla 2 kertaa päivässä. Oikeastaan vaan josssain tosi tiukassa sairaudessa (kuten vaikka oksennustaudissa) saattaa jäädä väliin.
Mökillä ollessa tosin tavallinen hammasharja, mutta silloinkin 2 kertaa päivässä aina.
Hammaslankaa en käytä ja mulle hammaslääkäri suositteli sellaista silikonitikkua sen langan sijaan. En käytä päivittäin, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti.
HYI! Minä olen sen verran hygeeninrn pesen aamuin ,, illoin ja päivällä ! Ja hampaillekkin ja ikenille tekee Hyvää kun pesee usein päivässä hampaat.
Minulle on aivan itsestäänselvyys että hampaat pestään aamulla ja illalla. Oikeasti ihmettelen jos joku ei näin toimi. Hammaslankaa käytän joka ilta myös. Sen käyttämättömyyttä en ihmettele, en pidä sitä niin tärkeänä kuin hampaiden harjaamista.
Pesen vain illalla ja puhdistan samalla myös hammasvälit sekä hammaslangalla että hammasväliharjalla. Reikiä hampaissa miljoona, hampaita poistettu lukuisia ja implantteja suussa kaksi. Ikenet ovat hyvässä kunnossa, mutta reikiä tulee jatkuvasti. Omaisuus jo mennyt tähän suuhun.
Lapsena ei hampaitani hoidettu juurikaan ja maitohampaat reikiintyivät pieniksi mustiksi tyngiksi. Sen jälkeen hampaat reikiintyneet aina helposti enkä enää ole jaksanut välittää.
Joku mainitsi että masennus haittaa hampaiden pesua, ymmärrän tämän, mutta ottaisin huomioon, että jos haluaa parantua vaikka mielenterveysongelmista, kannattaa huomioida sekä tunnepuolen eli trauma-, ETTÄ hormoni/välittäjäaine - eli aivot/suolisto, ELI kokonaisvaltaisen terveyden lähtökohta.
(Mahasuolikanavan ensimmäinen portti on suu, eivätkä aivotkaan meistä erilliset ole.)
Mielensairaus ei koskaan ole vain mielessä ja sanotaankin että suolistossa ovat toiset aivomme. (Oman kokemuksen mukaan mahasuolikanava tulee ensimmäisenä.)
Huonot hampaat+huono ruokavalio = vähintään ärtyneen suolen oireyhtymä tai joku muu tulehduksellinen suolistosairaus, lisäksi sydän- ja verisuonitaudit. Kehon epätasapainotila ja matala-asteinen tulehdus heijastelee mieleen ja lopulta epävakauttaa aivotoiminnankin.
Masennus ja ahdistus on kokonaisvaltaisia sairaustiloja, aivan kuten ihminen on aina väistämätön kokonaisuus. Oman kokemuksen mukaan kahdessa edellämainitussa on kuitenkin kyse pitkälti myös tunteiden epätasapainosta. Karkeasti: Ahdistuksessa niitä on liikaa ja masennuksessa liian vähän. Monihan toki kärsii esim. sekamuotoisesta, eli ahdistuksesta ja masennuksesta samaan aikaan, tarkoittaa: vuorotellen, joka äärimmillään on bipolaarisuutta eli kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Diagnoosista huolimatta, kyse on yksinkertaisesti epävakaudesta systeemissä. Kyvyttömyydestä tunnistaa ja pitää tasapainoa yllä.
Ihminen tarvitsee elämänhallinnantaitoja ja itsestään huolehtimista! Oikeaoppisen hampaiden pesun laittaisin jo helppoudessaan ja edullisuudessaan ensimmäiseksi rutiiniksi ja itsensä rakastamisen askeleeksi. <3 Masennuksessa etenkin kyse on yleensä rakkauden puuttumisen ja yksinäisyyden tunteesta, aloitetaan olemalla itsellemme hyvä ja huolehtiva ystävä.
Huomaa miten heikkoon huolenpitoon ja hyvien, auttavien neuvojen vastaanottamiseen ollaan totuttu, kun epäillään hammasterveyden ammattilaistenkin ajavan jotain omaa salaista agendaansa. Koetaan oma häpeä, syyllisyys ja alemmuudentunne nuhteluna. Ehkä meitä kaikkia pitäisikin vähän varhaiskasvattaa?
Oletteko ajatelleet että moni asia ja sairaus onkin vain OIRE jostain? Aina löytyy syvempi syy sille miksi/miten tapahtuma/tila on alkanut ja mikä silä ylläpitää.
Tarvitaan myös hoitoa hengelle, eli terapiaa.
Päihteiden käyttö kannattaa lopettaa ja valkoista sokeria vähentää. Fluoriton hammastahna ei tosiaan riitä, mikäli suussa on jo kariesbakteeri ja mikäli ruokavaliossa mitään itsekasvatettuna ituja prosessoidumpaa. (Tähän haksahdin itsekin. Öljypurskuttelulla sen sijaan todella sain hammaskivet irtoamaan.)
Itse aloitin hampaiden, suoliston ja ruokavalion kanssa, samalla kehopsykoterapiaa (Rosen-menetelmä) ja psykoanalyyttista psykoterapiaa. Ja (toki vuosien työn jälkeen) olen parantunut masennuksesta, ahdistuksesta, ptsd:sta, kroonisesta ripulista, ärtyneen suolen oireyhtymästä, korkeasta kolesterolista, fibromyalgiasta ja mitähän kaikkea onkaan diagnosoitu - koska kyllä diagnooseja saa, ne eivät vaan itsessään lopullisesti paranna ketään.
Juurisyyt ihmiset, juurisyyt!
Kolesterolilääkityksen sijaan ja ruoansulatuksen muihin ongelmiin, kuten yliherkkyyksiin ja ärsytyksiin voi kokeilla vaikka ruoansulatusentsyymejä.
Ja heti seuraavalla kerralla kun saa noro- tai minkä tahansa viruksen tai bakteeritulehduksen, niin voi tarkastella kuinka hyvä fiiliskään on.
Älä siis anna tulehduksen kroonistua, sen enempää ikeniin, suolistoon kuin mieleenkään!
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan itsestäänselvyys että hampaat pestään aamulla ja illalla. Oikeasti ihmettelen jos joku ei näin toimi. Hammaslankaa käytän joka ilta myös. Sen käyttämättömyyttä en ihmettele, en pidä sitä niin tärkeänä kuin hampaiden harjaamista.
Ei se ole mikään pakko kuitenkaan. Harvemmallakin pesemisellä säilyy hampaat yhtä hyvinä, jos pesee oikein. Toisaalta ilman fluoria hutiloiden harjaaminen ei estä reikiä, vaikka harjaisi kolme kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslangan käytön aloitus on ollut yksi merkittävimpiä terveystekoja. Sitä ennen paikattavaa parin vuoden välein ensimmäiset 30 v elämästä, sen jälkeen reikiä ei lainkaan. Aloituksesta on nyt 20 v.
Näin on. Miettikää nyt, miten te saatte hampaiden välistä möhnät pois jos ei sinne hammasväliin käytä edes ohutta lankaa?
Ette mitenkään.
Ja sen jälkeen tulee sitten kenkkumaisesti paikattavia reikiä kahden hampaan väliin. Ja jos ei hammasvälien lankaus senkään jälkeen maita, paikat "lahoaa" irti jos paikan ja hampaan raja on jatkuvasti putsaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokalla tuli esiin, että yksi luokan pojista ei ollut koskaan pessyt hampaita. Oltiin siis porukalla hammashoitolassa. Hoitaja kauhisteli. Selvisi tarkastuksessa, että hänellä ei ollut yhtään reikää ja ikenetkin oli kunnossa. Kukaan ei käsittänyt tätä. Hän tosin ei syönyt mitään sokeria sisältävää.
Tunsin nuoruudessani pojan, jonka vanhemmat eivät antaneet hänen syödä mitään makeaa kuten karkkia jne. Nyt 60 -vuotiaana hänen hampaitaan ei ole koskaan paikattu eikä hänellä ole koskaan ollut reikiä tms. Omat hampaat loppuun asti!
Niin, sokerihan se melkein kaikki reiät aiheuttaa.
En. Kuka jaksaa? Kerta päivässä riittää ja joskus jää välistäkin. Toisilla käy paskempi tuuri hammaslotossa ja heidän hampaansa toki hajoavat jos niitä ei pestä kolmesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen suuni iltaisin - aamulla pesemisen tarvetta en ymmärrä.
En tarvitse hammaslankaa, koska en revi ruokaa hampailla. Ja kiilteeni on hyvälaatuinen.
No jos et ymmärrä aamulla pesemisen tarvetta olisit kysynyt hammaslääkärissä.
Ihmisen sylkikin on mineraali pitoista, se jo pelkästään aiheuttaa hammaskiveä, sitä rötöä joka tarttuu hampaisiin. Aamulla heti heräämisen jälkeen se kannattaa pestä pois.
Ja kyllä sinne hammasväleihin sitä ruokaa jää...
Pesen aamuin illoin ja iltaisin käytän hammasväliharjaa tai lankaa. Joka kerta. Lisäksi pesen pesunesteellä tai kylvetän coregassa mun retentiokalvot aina ennen kuin laitan ne yöksi taas suuhun. Tähän tunnollisuuteen voi myös vaikuttaa se että maksoin 6,5t€ hampaiden oikomisesta yksityisellä.
Ostin Waterpik -hammasvälipuhdistiminen. Paljon helpompaa ja tehokkaampaa kuin lankaus. Voin suositella kaikille, jotka vihaavat lankausta.
Avainsana on fluori. Se tekee kariesbakteerin urakan mahdottomaksi, jos käyttää tarpeeksi. Harjauskerrat ei ole yhtä merkittävä. Hammaslanka on tärkeä. Se vie myös fluoria hammasväleihin.
Kerran päivässä hammaslankaa vaihtelevasti. Joskus useammin. Jos on jotain hampaidenvälissä, niin vedän kyllä kaikki hampaat samalla langalla. Asiaa auttaa jos pitää niitä hammaslanka hommia siellä missä syö, eikä kylpyhuoneen komerossa.
Aamulla ja illalla pesu, iltaisin myös hammasväliharjalla ja langalla välit puhtaaksi. Ei tule haisevaa hammaskiveä ja olo on raikas.
Vierailija kirjoitti:
Kerran päivässä?! Hyi kamala. Itse olen melko neuroottinen hampaideni suhteen ja pesen ne yleensä ainakin neljä kertaa päivässä:
- Aamulla ensimmäiseksi
- Aamupalan jälkeen uudestaan, jotta voi lähteä töihin tms. puhtaalla suulla
- Päivällä ruoan tai välipalan jälkeen
- Illalla ennen nukkumaanmenoa
Jos joku ehdottaa ksylitolia, niin se ei valitettavasti sovi vatsalleni. Ja kyllä, minulla on siistit valkoiset hampaat.
Liika pesukin voi olla haitaksi.
Ethän kuluta liikaa hammaskiillettäsi tai rassaa ientaskuja "auki" (voi tulla helpommin tulehduksia, mitkä voi levitä jopa koko elimistöön)?
3 kertaa päivässä opittu tapa, aamulla töistä tullessa ja illalla. Välillä sähköharjalla ja välillä perinteisellä. Lankaan kun muistan.
Aamulla tavallinen hammasharja, illalla hammaslankain, hammasväliharja ja sähköhammasharja.
Iltaisin lankaan hampaat ja suristan sähköhammasharjalla. Aamulla pesen hampaat tavallisella hammasharjalla. Päivällä otan syömisen jälkeen xylitolpurkkaa tai -pastillia.
Nykyään pesen hampaat kaksi kertaa päivässä ja lankaan melko usein, en ihan päivittäin mutta muutaman kerran viikossa. Minulla on sen verran ahdas suu ja tiheät hampaat, että hampaiden väliin harvemmin jää mitään näkyvää, mutta lankauksesta tulee kuitenkin hygieenisempi olo. Olen ollut joskus masentunut ja silloin hampaiden harjaus jäi välillä yhteen kertaan päivässä. Luin myös kerran haastattelun, jossa masentunut mies kertoi, että hänellä saattaa mennä viikko pesemättä hampaita. Tuli mieleen ketjua lukiessa, että onkohan täällä kovin pahoinvoivaa porukkaa, kun hygienista huolehtiminen jää? Jos näin on, toivottavasti saatte apua. Masennus on kauhea kuilu, mutta siitä voi selvitä <3