Elinkeinoministeri Mika Lintilä: En itse lähettänyt hallituskumppaneita pilkkaavaa meemiä, mutta tiliäni ei myöskään kaapattu
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoo, ettei hänen Whatsapp-tiliään ollutkaan kaapattu eduskunnan tietoturvaselvityksen mukaan.
Kaappaus-sanan käyttö oli ehkä liian voimakas ja väärä termi tässä tilanteessa. Tiesin kuitenkin, että en ole lähettänyt tätä viestiä.
Lintilän mukaan selvityksessä kävi ilmi, että tilin rinnakkaiskäyttöä ei kuitenkaan voida sulkea pois.
Kommentit (540)
Mistä se tarjoilija osaisi laittaa juuri sellaiseen kepuliryhmään sen meemin, jonne Lintilä oli edellisen kerran laittanut viestiä viime syksynä?
Vierailija kirjoitti:
IS Juuri Nyt, Tietoturva-asiantuntija:
"Rinnakkaiskäyttö ei kuitenkaan onnistu helposti.
– Käytännössä katsoen rinnakkaiskäyttäjällä tulee olla pääsy puhelimeen, johon WhatsApp on asennettu. Rinnakkaiskäyttö tulee siis hyväksyä itse puhelimella.
Rinnakkaiskäyttö vaatisi siis pääsyn käsiksi ministerin puhelimeen. Ahlström ei muista kuulleensa vastaavista tapauksista."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009398111.html
Yliluonnollinen ilmiö? Vai Lintilä "itte"?
Lintilä: rinnakkaiskäyttö on todella helppoa. Ensin aloitetaan viinillä, sitten tilataan viskishotteja ja lopuksi vedetään konjakkia. Sen jälkeen sielun vihollinen käytti hyväkseen epätietoisuuteni tilaa, ohittaen minut ja ohjaillen sormiani käyttämään puhelinta tavalla jota en aikonut käyttää.
Kepulaiset puhuu aina niin totta kuin osaa. Osaaminen on usein hyvin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myötähäpeä tuota Lintilää.. olisi heti alkuunsa sanonut, että nyt tuli pienissä viineissä lähetettyä epäsopiva viesti ja hän on pahoillaan. Kukaan ei enää muistaisi koko asiaa. Mutta nyt on höpötelty ummet ja lammet sitä sun tätä ja kuoppa vain syvenee..
Miksi pitäisi tunnustaa jotain jota ei ole tehnyt?
Media ja te palstaspämmijät tuota koitatte väittää valehteluksi mutta teillä ei ole oikeastaan mitään todisteita siitä että se olisi sellaista.
Ok Marko!
201: Älä yritä vierittää syyllisyysepäilyä jollekin Lintilän avustajalle. Lapsellista, jopa törkeää!
Siis vaihtoehtoja on vain kolme:
1. Lintilä on lähettänyt itse, mutta ei muista (esim. alkoholin vaikutuksesta)
2. Lintilä on lähettänyt itse huomaamatta viestin vahingossa (ns. taskupuhelu tms)
3. Joku Lintilän seurueessa on lähettänyt Lintilän huomaamatta viestin (mikä ei kyllä anna hyvää kuvaa ministeristä tai seurasta)
Supernoloa puhelimenkaappauslöpinät. No, en olisi muutenkaakn äänestänyt Keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa Jauho-Sannan kännykkä- ja some sekoilusta?
Vastamediassa kova otsikko Sannan somettamisesta. "Läntisen arvoyhteisön johtajat ottavat itsestään hymyileviä selfie-kuvia, kun samaan aikaan Ukraina ja EU syöttää Bahmutin lihamyllyyn nuoria sotilaita" https://www.tampereensanomat.fi/uutiset.html?221894
Jauhoista ei tuossa kirjoitettu vaikka muuten oli kovaa kritiikkiä.
Entä jos Lintilän kaappasi joku henkiolento hetkeksi otteeseensa ja painoi sitä kohtalokasta lähetä-nappia? Näin sen täytyy olla! Mika on syytön! Mika puhuu koko ajan TOTTA!
Ai niin, vielä tää:
4. Lintilä on lähettänyt itse, mutta valehtelee siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myötähäpeä tuota Lintilää.. olisi heti alkuunsa sanonut, että nyt tuli pienissä viineissä lähetettyä epäsopiva viesti ja hän on pahoillaan. Kukaan ei enää muistaisi koko asiaa. Mutta nyt on höpötelty ummet ja lammet sitä sun tätä ja kuoppa vain syvenee..
Media ja te palstaspämmijät tuota koitatte väittää valehteluksi mutta teillä ei ole oikeastaan mitään todisteita siitä että se olisi sellaista.
Mika Mika, lopeta nyt jo vihdosta viimein. Sullehan nauraa jo naurismaan aidan seipäätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ministerin laitteita ja tilejä käyttää joku muu? Mitä tietoa nuo muut ovat nähneet?
Tämä olisi normaaleissa firmoissakin jo vakava tietoturvaongelma - valtion ylimmästä johdosta puhumattakaan.
Onko mahdollista, että noilla henkilöillä on kytköksiä esimerkiksi Venäjälle?
Ministereillä on avustajat jotka mm. lukee sähköposteja tai käyttää someakin. Ei firmoissakaan pääjohtaja lue välttämättä sähköpostiaan itse vaan sitä varten on sihteerit ja avustajat.
Kuka on Lintilän avustaja? Jos hän tuon teki, niin miksi Lintilä suojelee häntä oman uransakin uhalla?
Vierailija kirjoitti:
201: Älä yritä vierittää syyllisyysepäilyä jollekin Lintilän avustajalle. Lapsellista, jopa törkeää!
Nythän tuolla tarjoilijankin niskaan yritetään vierittää potentiaalista syyllisyyttä. Aika epätoivoista.
Vierailija kirjoitti:
2. Lintilä on lähettänyt itse huomaamatta viestin vahingossa (ns. taskupuhelu tms)
3. Joku Lintilän seurueessa on lähettänyt Lintilän huomaamatta viestin (mikä ei kyllä anna hyvää kuvaa ministeristä tai seurasta)Supernoloa puhelimenkaappauslöpinät. No, en olisi muutenkaakn äänestänyt Keskustaa.
4. Lintilän piti lähettää viesti jollekin toiselle, ei kepun ryhmään, mutta mokasi. Sitten tovi pohti pohatan kanssa viiniä tempoen että kuinkas tämä selitetään. Kahden setämiehen aivoriihi keksi tarinan afrikkalaisista häkkereistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mika Mika, lopeta nyt jo vihdosta viimein. Sullehan nauraa jo naurismaan aidan seipäätkin.
Mitä sitten? Meillä Vaasassa kaikki ovat tällaisesta toiminnasta ylpeitä! Viimeiseen saakka seisotaan valhei- siis sanojemme takana!
Rinnakkaislaite vaikuttaa tietoturva-asiantuntijan mukaan käytännössä mahdottomalta vaihtoehdolta. Lintilän viimeisinkin härävaleoljenkorsi katkesi...
Vierailija kirjoitti:
Se oli Lintilän sormi, joka ne lähetti. Ei koko miestä voida syyttää eikä tuomita.
😂 helppo puhua pelkkää totuutta, koska pää ei sitä viestiä lähettänyt, vaan sormi 😄. Ja sitähän tässä ei nyt käsitelty mitä sormi ehkä on tehnyt.
Alan käyttää tätä itsekin. "Olitteko käyttäneet alkoholia tai huumeita" - sen voin sanoa ja vannoa, että en ollut. Minä en sellaista ole tehnyt se on totuus. Suu ehkä mutten minä.
Vierailija kirjoitti:
3. Joku Lintilän seurueessa on lähettänyt Lintilän huomaamatta viestin (mikä ei kyllä anna hyvää kuvaa ministeristä tai seurasta)Supernoloa puhelimenkaappauslöpinät. No, en olisi muutenkaakn äänestänyt Keskustaa.
Sulta unohtui nyt se neljäs, eli se mitä todella tapahtui, eli Lintilä yksinkertaisesti valehteli ja valehtelee edelleen.
Teollisuuspohatta ainoa silminnäkijä ko. kostean illan tapahtumista. Joutunee poliisikuulusteluun hänkin, jos Lintilä tekee itsestään rikosilmoituksen. Tuskin niin brota kumminkaan oltiin, että esim. vessakäynnit tehtiin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Hikikainalon Olavin kaipuu oli hieno oivallus.
Eduskunnan tietohallinto näkee se onko puhelimen whatsapp jaettu muille laitteille ja Lintilän tapauksessa tiliä ei ole muualla käytössä.