Elinkeinoministeri Mika Lintilä: En itse lähettänyt hallituskumppaneita pilkkaavaa meemiä, mutta tiliäni ei myöskään kaapattu
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoo, ettei hänen Whatsapp-tiliään ollutkaan kaapattu eduskunnan tietoturvaselvityksen mukaan.
Kaappaus-sanan käyttö oli ehkä liian voimakas ja väärä termi tässä tilanteessa. Tiesin kuitenkin, että en ole lähettänyt tätä viestiä.
Lintilän mukaan selvityksessä kävi ilmi, että tilin rinnakkaiskäyttöä ei kuitenkaan voida sulkea pois.
Kommentit (540)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään että Mika puhuu totta ja hänen puhelimensa olisi kaapattu avustajan, kollegan tai perheenjäsenen toimesta, niin varmasti asian voisi selittää näin: Olen keskustellut asianosaisen henkilön kanssa ja hän katuu tekoaan ja lupaa ettei se toistu. Olen itse pahoillani varomattomuudesta virkapuhelimen kanssa ja aiheuttamastani lisätyöstä.
"Olen itse pahoillani siitä että muut kokivat viestin loukkaavana".
Tyypillinen ei-pahoittelu pahoittelu.
No tässä skenaariossahan Mika ei olisi ollut itse syyllinen lähettämiseen, joten hän olisi syyllistynyt vaan varomattomuuteen. Mutta Mikan puheista päätellen hän oikeasti itsekään usko omaan tarinaansa, kyllähän se viestin lähettänyt ihminen olisi lähipiiristä todennäköisesti jo löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS Juuri Nyt, Tietoturva-asiantuntija:
"Rinnakkaiskäyttö ei kuitenkaan onnistu helposti.
– Käytännössä katsoen rinnakkaiskäyttäjällä tulee olla pääsy puhelimeen, johon WhatsApp on asennettu. Rinnakkaiskäyttö tulee siis hyväksyä itse puhelimella.
Rinnakkaiskäyttö vaatisi siis pääsyn käsiksi ministerin puhelimeen. Ahlström ei muista kuulleensa vastaavista tapauksista."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009398111.html
Yliluonnollinen ilmiö? Vai Lintilä "itte"?
Totta mutta tuskin tässä on tietoturva-asiasta edes kyse. Lintulan tietotaito on sillä tasolla, ettei selkeästi edes tiennyt miten appsin saa muille laitteille. Aivan hyvin tili on voitu avata laillisesti esim. Avustajan koneelle tai koneelle, johon perheenjäsenellä on pääsy. Hän taas ei ole ihan ymmärtänyt asiaa oikein tai ei muista enää.
Tai sitten ihan vaan kännissä ja läpällä.
Vierailija kirjoitti:
Mika Lintilä on mies, joka voi tuollaisen meemin lähettää ja jos hän sellaisen olisi lähettänyt, voisi sen myöntää, Saarikko toteaa. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko katsoo elinkeinoministeri Mika Lintilän tehneen arviointivirheen, mutta voi jatkaa ministerinä.
Toivottavasti Lintilältä löytyy edes rahtunen älyä itse erota.
Kehtasikohan myöntää Annikalle miten asia on?
Kenen idea tuo meemi on, kuka on tehnyt noi puhekuplat. Onko siis LIntilä ne keksinyt vai vaan jakanut.
On se keskustan Mikko Kärnä melkoinen persu kun narautti lintilän🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Käytännössä katsoen rinnakkaiskäyttäjällä tulee olla pääsy puhelimeen, johon WhatsApp on asennettu. Rinnakkaiskäyttö tulee siis hyväksyä itse puhelimella.
Rinnakkaiskäyttö vaatisi siis pääsyn käsiksi ministerin puhelimeen. Ahlström ei muista kuulleensa vastaavista tapauksista."
Rinnakkaiskäyttö hyväksytään puhelimella kerran, Sen jälkeen rinnakkainen käyttö on mahdollista. Viikon päästä, kuukauden päästä jne. Ei tarvitse olla missään kosketuksissa esim. Lintilän puhelimen kanssa kun niitä viestejä lähettelee.
Niin, itsekin olen kirjautuneena some-kanaviini useammalta laitteelta. Erikoista vaan että rinnakkaiskäyttäjältä lähti vain tämä yksi kepu-aiheinen viesti. Ja tietysti huolestuttavaa jos ministerit hoitavat virka-asioita somekanavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaiskäyttö hyväksytään puhelimella kerran, Sen jälkeen rinnakkainen käyttö on mahdollista. Viikon päästä, kuukauden päästä jne. Ei tarvitse olla missään kosketuksissa esim. Lintilän puhelimen kanssa kun niitä viestejä lähettelee.
Eduskunnan tietohallinto on tarkistanut ja todennut ettei Lintilän Puhelimen Whatsappilla ole rinnakkaiskäyttöä, joten viesti on lähetetty Lintilän puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskunnan tietohallinto on tarkistanut ja todennut ettei Lintilän Puhelimen Whatsappilla ole rinnakkaiskäyttöä, joten viesti on lähetetty Lintilän puhelimesta.
Ei ole, älä jaa väärää tietoa. Sitä vasta selvitetään seuraavaksi Metalta.
Miksi Mikko kärnä haluaa keskustalle mainehaittaa? Onko hän ihan persu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mikko kärnä haluaa keskustalle mainehaittaa? Onko hän ihan persu?
Ai että Mikko ei saisi puhua totta vain sen vuoksi, että on kepulainen?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos Lintilän kaappasi joku henkiolento hetkeksi otteeseensa ja painoi sitä kohtalokasta lähetä-nappia? Näin sen täytyy olla! Mika on syytön! Mika puhuu koko ajan TOTTA!
Uhvojen tekeleitähän tämä oli ihan selkeästi. Uhvo kerkesi viimeisenä tekonaan kaappaamaan Mikan puhelimen ja lähettämään tämän meemin, ennen kuin amerikkalaiset ampuivat sen alas.
Keskustalaisministeri Lintilä on nyt vaan niin tyhmä, että hänen puhelintaan voi kuka tahansa rinnakkaiskäyttää.
Lintilä kaivoi tänään itsesnsä entistä syvempään kuoppaan. Kertoisi rehellisesti nyt vihdoin, kerrankin, mitä oikeasti tapahtui.
Ufo kaappasi hetkeksi Lintilän otteeseensa siellä raflassa? Tällöin vastuu on ihan jollain muulla kuin ministerillä! Keissi klousattu!
Vierailija kirjoitti:
Lintilä kaivoi tänään itsesnsä entistä syvempään kuoppaan. Kertoisi rehellisesti nyt vihdoin, kerrankin, mitä oikeasti tapahtui.
Ongelma on se, että kepulaisuus pitää itsen sisällään valheessa elämisen. Ei ole mitään rehellisyyttä tai totuutta, on vain persoonallisuushäiriöistasoinen illuusio, jonka perusta on valheita valheiden päälle.
Lintiläkö ei tiedä, kenelle on antanut rinnakkaiskäyttöoikeudet? Tästähän tuli sitten isompi ongelma kuin pelkkä meemin lähetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, älä jaa väärää tietoa. Sitä vasta selvitetään seuraavaksi Metalta.
Eduskunnan tietoturva ei löytänyt puhelimesta uhkia eli mm. rinnakaiskäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itsekin olen kirjautuneena some-kanaviini useammalta laitteelta. Erikoista vaan että rinnakkaiskäyttäjältä lähti vain tämä yksi kepu-aiheinen viesti. Ja tietysti huolestuttavaa jos ministerit hoitavat virka-asioita somekanavilla.
Mä ymmärrän sen, että työpuhelimella ja työläppärillä on rinnakkaiskäyttö, mutta miksi ihmeessä ihminen kirjautuisi whatsappiinsa random-läppäreiltä? Työläppärissä varmasti on salasana ja kasvo/sormenjälkitunnistus, joten sitä ei ihan kuka tahansa voi käyttää. Ja sen yhdistämisen on puhelimen haltija joutunut tekemään kuitenkin jokaiselle koneelle itse.
Po. Sen voin sanoa, että olen puhunut totta kuin osaan.