Elinkeinoministeri Mika Lintilä: En itse lähettänyt hallituskumppaneita pilkkaavaa meemiä, mutta tiliäni ei myöskään kaapattu
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoo, ettei hänen Whatsapp-tiliään ollutkaan kaapattu eduskunnan tietoturvaselvityksen mukaan.
Kaappaus-sanan käyttö oli ehkä liian voimakas ja väärä termi tässä tilanteessa. Tiesin kuitenkin, että en ole lähettänyt tätä viestiä.
Lintilän mukaan selvityksessä kävi ilmi, että tilin rinnakkaiskäyttöä ei kuitenkaan voida sulkea pois.
Kommentit (540)
Valehtelin ehkä arviolta neljä vuotiaana isälleni, että naapurin pojat olivat pissineet housuihini, kun en uskaltanut tunnustaa että itse pissin. Isäni raivostui jo oli menossa puhuttelemaan poikia, jolloin vielä hätäisempänä muutin tarinaa, että pojat vetivät housut kinttuihini ja kastelivat ne vesiletkuilla. Isäni ilmeen nähtyäni tajusin, että valhetta ei ole järkevää enää jatkaa. Tosin ei minusta tullut poliitikkoakaan, liekö siinä syy.
Tuli vain tämä tarina jostain syystä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS Juuri Nyt, Tietoturva-asiantuntija:
"Rinnakkaiskäyttö ei kuitenkaan onnistu helposti.
– Käytännössä katsoen rinnakkaiskäyttäjällä tulee olla pääsy puhelimeen, johon WhatsApp on asennettu. Rinnakkaiskäyttö tulee siis hyväksyä itse puhelimella.
Rinnakkaiskäyttö vaatisi siis pääsyn käsiksi ministerin puhelimeen. Ahlström ei muista kuulleensa vastaavista tapauksista."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009398111.html
Yliluonnollinen ilmiö? Vai Lintilä "itte"?
Rinnakkaiskäyttö hyväksytään puhelimella kerran, Sen jälkeen rinnakkainen käyttö on mahdollista. Viikon päästä, kuukauden päästä jne. Ei tarvitse olla missään kosketuksissa esim. Lintilän puhelimen kanssa kun niitä viestejä lähettelee.
Eduskunnan tietohallinto on tarkistanut ja todennut ettei Lintilän Puhelimen Whatsappilla ole rinnakkaiskäyttöä, joten viesti on lähetetty Lintilän puhelimesta.
Ei ole, älä jaa väärää tietoa. Sitä vasta selvitetään seuraavaksi Metalta.
Sitä ei tarvitse selvittää Metalta. Kun joku laite otetaan rinnakkaiskäyttöön, siihen tarvitaan hyväksyntä päälaitteelta, joka siis ilmeisesti on tässä tapauksessa Lintilän puhelin. Jokaisen uuden laitteen lisäyksestä tulee lisäksi ilmoitus sähköpostiin. Tässä ei ole enää kysymys Lintilän lähettämästä typerästä meemistä, vaan siitä että hän väittää laitteitaan käytetyn meemin lähetykseen ilman lupaansa aikana, jolloin Suomi on hakemassa Natoon ja Euroopassa riehuu sota. Jos kyse on rinnakkaiskäytöstä, sen voi todentaa miltä hyvänsä samaa tiliä käyttävältä laitteelta eli myös siltä Lintilän omalta puhelimelta. Mitä syvemmälle kaivaa, sen syvemmälle uppoaa.
Ymmärsit väärin ja turhaan selität minulle. Metalta selvitään nyt metatietoja.
Mitä sitä Metalta kysymään? Ihan WA:n asetuksissa käy selville kohdassa linkitetyt laitteet, että onko niitä linkitettyjä laitteita. Ei tarvi odotella vastausta Metalta. Varmasti Eduskunnan digiosaajat ovat osanneet katsoa Lintilän WA-tiliin linkitetyt laitteet asetuksista jos kerran Lintilä itse ei osaa katsoa kyseistä tietoa.
Voi sinua. Tuo on jo moneen kertaan selitetty täällä. WA:n asetuksista näkee vain tämän hetkiset linkitykset ei vanhoja metatietoja. Täällä sotketaan lisäksi rikollinen toiminta, Lintilän mahdollinen peittely, rinnakkaistilit ja metatiedot ihan sekaisin. Osa luulee, että viestit poistuu kun linkityksen toiseen laitteeseen poistaa. Jne jne.
Puhelimen käyttäjänä olet linkittänyt puhelimeesi muita laitteita, jotta voit käyttää whatsappia. Eli tiedät, miltä laitteilta sitä voi käyttää. Se linkitys on voimassa, vaikka et juuri nyt olisi kirjautuneena niille muille laitteille ja sen linkityksen näkee minkä hyvänsä linkitetyn laitteen tiedoista. Taidat nyt itse sotkea linkitykset ja eri laitteilta kirjautumiset.
Voi sinuakin. Lueppa edellinen vastaukseni niin saat vastauksen tuohonkin kysymykseen. Lyhyesti: tietoja ei näe enää sen jälkeen kun ko.laitteesta on kirjauduttu ulos.
Juuri näin. Ihailen niitä, jotka jaksavat oikoa näitä luuloja sivukaupalla.
Ja sinä uskot ihan oikeasti, kun sinulle väitetään, että uloskirjautuminen poistaa myös linkitystiedot. Ihmettelen kyllä. Mitä hyötyä koko linkityksestä edes sitten olisi, jos sen joutuisi tekemään aina uudelleen, kun on uloskirjauduttu tililtä? Senhän on tarkoitus helpottaa elämää ja mahdollistaa kirjautuminen usealta laitteelta.
Haluat jankata asiasta, minkä voit itseta todeta viidessä minuutissa? Kyllä jääräpäisiä jästipäitä maailma täynnä.
Niinpä. Miksi te ette testaa asiaa vai ootteko niin persaukisia työttömiä, ettei teillä ole mitään muuta laitetta kuin se osamaksupuhelin (?)
Ihan joka kerran joudun uudelleen lukemaan qr koodin kun avaan taas koneellani wapinMinä ainakin voin käyttää whatsappia puhelimen ja tietokoneen kautta ihan ilman mitään koodien näyttämisiä.
No niin minäkin. Yhden kerran kirjasin tilin käyttöön oikeutetut laitteet ja sen jälkeen olen yhden kerran joutunut säätämään eri laitteiden välistä käyttöä silloin, kun hankin uuden puhelimen. Vanhojen tietojen siirron jälkeen piti vielä varmistaa tilille määritellyt laitteet. Muutoin ei ole tarvinnut koskea. Ei ole oikeudet katkenneet uloskirjautuessa eikä linkit hävinneet.
Antakaapa setä kertoo teille.
Olette kaikki oikeassa. Te, jotka olette ladanneet toiselle laitteelle sovelluksen, voitte avata tilinne siltä kirjautumatta uudelleen. Te, jotka avaatte tilinne joka kerran tunnetun laitteen selaimesta, voitte avata tilinne kirjautumatta sille uudelleen. Kun taas he, jotka käyttävät tuntematonta laitetta tai heidän laitteensa, yleensä työkäytössä oleva PC, käyttää vpn-palvelua yhteyden salaamiseen, joutuvat todella lukemaan qr koodin joka kerran uudestaan avatessaan whatsapp web tilinsä selaimessaan. Koska ipn -osoitteen vaihtuessa 'laite' on joka kerran ikään kuin tuntematon.
Jos taas sovellus, tai selainyhteys, katkaistaan toiselta laitteelta, ette enää puhelimessanne näe näitä linkitettyjä rinnakkaislaitteita. Jos yhä näette laitteen linkitettynä, on se teillä yhä aktiviisena toisessa laitteessa.
Eli kyllä, ministeri on voinut avata itse session toisessa laitteessa, jättää sen aktiiviseksi ja toisen henkilön päästessä laitteelle on hän voinut siitä lähettää viestin ja sitten päättää session.
Toinen henkilö on myös voinut ministerin puhelinta käyttäen avata itse hänen tilinsä toiselle laitteelle.
Eiköhän todennäköisin selitys ole kuitenkin se, että ministeri on kuvan itse jakanut vahingossa väärään ryhmään ja keksi typerän hätävalheen, josta on enää vaikea peruuttaa.
"Eiköhän todennäköisin selitys ole kuitenkin se, että ministeri on kuvan itse jakanut vahingossa väärään ryhmään ja keksi typerän hätävalheen, josta on enää vaikea peruuttaa."
Amen.
Lähetit meemin - en, minun puhelimeni oli kaapattu
No ei ollut, todisteet on - oho, no sitten sometilini on kaapattu
- Ei ole - aha, no sitten sen viestin lähetti joku muu minun puhelimestani
Näin toimii suoraselkäinen suomalainen poliitikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Käytännössä katsoen rinnakkaiskäyttäjällä tulee olla pääsy puhelimeen, johon WhatsApp on asennettu. Rinnakkaiskäyttö tulee siis hyväksyä itse puhelimella.
Rinnakkaiskäyttö vaatisi siis pääsyn käsiksi ministerin puhelimeen. Ahlström ei muista kuulleensa vastaavista tapauksista."
Rinnakkaiskäyttö hyväksytään puhelimella kerran, Sen jälkeen rinnakkainen käyttö on mahdollista. Viikon päästä, kuukauden päästä jne. Ei tarvitse olla missään kosketuksissa esim. Lintilän puhelimen kanssa kun niitä viestejä lähettelee.
Eduskunnan tietohallinto on tarkistanut ja todennut ettei Lintilän Puhelimen Whatsappilla ole rinnakkaiskäyttöä, joten viesti on lähetetty Lintilän puhelimesta.
Sitä ei tarvitse selvittää Metalta. Kun joku laite otetaan rinnakkaiskäyttöön, siihen tarvitaan hyväksyntä päälaitteelta, joka siis ilmeisesti on tässä tapauksessa Lintilän puhelin. Jokaisen uuden laitteen lisäyksestä tulee lisäksi ilmoitus sähköpostiin. Tässä ei ole enää kysymys Lintilän lähettämästä typerästä meemistä, vaan siitä että hän väittää laitteitaan käytetyn meemin lähetykseen ilman lupaansa aikana, jolloin Suomi on hakemassa Natoon ja Euroopassa riehuu sota. Jos kyse on rinnakkaiskäytöstä, sen voi todentaa miltä hyvänsä samaa tiliä käyttävältä laitteelta eli myös siltä Lintilän omalta puhelimelta. Mitä syvemmälle kaivaa, sen syvemmälle uppoaa.
Mitä sitä Metalta kysymään? Ihan WA:n asetuksissa käy selville kohdassa linkitetyt laitteet, että onko niitä linkitettyjä laitteita. Ei tarvi odotella vastausta Metalta. Varmasti Eduskunnan digiosaajat ovat osanneet katsoa Lintilän WA-tiliin linkitetyt laitteet asetuksista jos kerran Lintilä itse ei osaa katsoa kyseistä tietoa.
Voi sinua. Tuo on jo moneen kertaan selitetty täällä. WA:n asetuksista näkee vain tämän hetkiset linkitykset ei vanhoja metatietoja. Täällä sotketaan lisäksi rikollinen toiminta, Lintilän mahdollinen peittely, rinnakkaistilit ja metatiedot ihan sekaisin. Osa luulee, että viestit poistuu kun linkityksen toiseen laitteeseen poistaa. Jne jne.
Puhelimen käyttäjänä olet linkittänyt puhelimeesi muita laitteita, jotta voit käyttää whatsappia. Eli tiedät, miltä laitteilta sitä voi käyttää. Se linkitys on voimassa, vaikka et juuri nyt olisi kirjautuneena niille muille laitteille ja sen linkityksen näkee minkä hyvänsä linkitetyn laitteen tiedoista. Taidat nyt itse sotkea linkitykset ja eri laitteilta kirjautumiset.
Voi sinuakin. Lueppa edellinen vastaukseni niin saat vastauksen tuohonkin kysymykseen. Lyhyesti: tietoja ei näe enää sen jälkeen kun ko.laitteesta on kirjauduttu ulos.
Ja sinä uskot ihan oikeasti, kun sinulle väitetään, että uloskirjautuminen poistaa myös linkitystiedot. Ihmettelen kyllä. Mitä hyötyä koko linkityksestä edes sitten olisi, jos sen joutuisi tekemään aina uudelleen, kun on uloskirjauduttu tililtä? Senhän on tarkoitus helpottaa elämää ja mahdollistaa kirjautuminen usealta laitteelta.
Haluat jankata asiasta, minkä voit itseta todeta viidessä minuutissa? Kyllä jääräpäisiä jästipäitä maailma täynnä.
Niinpä. Miksi te ette testaa asiaa vai ootteko niin persaukisia työttömiä, ettei teillä ole mitään muuta laitetta kuin se osamaksupuhelin (?)
Ihan joka kerran joudun uudelleen lukemaan qr koodin kun avaan taas koneellani wapinMinä ainakin voin käyttää whatsappia puhelimen ja tietokoneen kautta ihan ilman mitään koodien näyttämisiä.
No niin minäkin. Yhden kerran kirjasin tilin käyttöön oikeutetut laitteet ja sen jälkeen olen yhden kerran joutunut säätämään eri laitteiden välistä käyttöä silloin, kun hankin uuden puhelimen. Vanhojen tietojen siirron jälkeen piti vielä varmistaa tilille määritellyt laitteet. Muutoin ei ole tarvinnut koskea. Ei ole oikeudet katkenneet uloskirjautuessa eikä linkit hävinneet.
Olette kaikki oikeassa. Te, jotka olette ladanneet toiselle laitteelle sovelluksen, voitte avata tilinne siltä kirjautumatta uudelleen. Te, jotka avaatte tilinne joka kerran tunnetun laitteen selaimesta, voitte avata tilinne kirjautumatta sille uudelleen. Kun taas he, jotka käyttävät tuntematonta laitetta tai heidän laitteensa, yleensä työkäytössä oleva PC, käyttää vpn-palvelua yhteyden salaamiseen, joutuvat todella lukemaan qr koodin joka kerran uudestaan avatessaan whatsapp web tilinsä selaimessaan. Koska ipn -osoitteen vaihtuessa 'laite' on joka kerran ikään kuin tuntematon.
Jos taas sovellus, tai selainyhteys, katkaistaan toiselta laitteelta, ette enää puhelimessanne näe näitä linkitettyjä rinnakkaislaitteita. Jos yhä näette laitteen linkitettynä, on se teillä yhä aktiviisena toisessa laitteessa.
Eli kyllä, ministeri on voinut avata itse session toisessa laitteessa, jättää sen aktiiviseksi ja toisen henkilön päästessä laitteelle on hän voinut siitä lähettää viestin ja sitten päättää session.
Toinen henkilö on myös voinut ministerin puhelinta käyttäen avata itse hänen tilinsä toiselle laitteelle.
Eiköhän todennäköisin selitys ole kuitenkin se, että ministeri on kuvan itse jakanut vahingossa väärään ryhmään ja keksi typerän hätävalheen, josta on enää vaikea peruuttaa.
Kiitos. Muutamalla aggressiivisen kaikkitietävästi kommentoineella vassarilla luulisi nyt hieman hävettävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Muutamalla aggressiivisen kaikkitietävästi kommentoineella vassarilla luulisi nyt hieman hävettävän
Joo oli kyllä käsittämätöntä mustan valkoiseksi jankkaamista eilen joltakin.
"
ASIAN selvittämistä hankaloittaa se, ettei rinnakkaiskäytön aloittamisesta eikä lopettamisesta jää jälkeä sovellukseen.
– Kun rinnakkaislähettävä laite on aktiivisena, silloin sen pystyy näkemään sovelluksesta, mutta sieltä ei pysty näkemään, milloin käyttö on alkanut tai jos se on loppunut, Ahlström sanoo."
Tämä tietoturva-asiantuntijan haastattelusta https://www.is.fi/politiikka/art-2000009398880.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiista poikki nyt. Whatsappia voi tosiaan käyttää desktopista asentamatta minkäänlaista sovellusta, joten selainasetukset ovat oikeastaan ainoa tapa estää sen käyttöä työkoneella
https://blogs.opera.com/tips-and-tricks/2020/05/whatsapp-knowledge-hub-…
Ihmettelen kyllä suuresti miten eduskuntapuhelimissa tuntuu olevan wa yleisessä työkäytössä kun yrityksissäkin sen käyttöä usein rajoitetaan vähintään työtehtäviin liittyenLue nyt itse tuo juttu. Tuo on ihan tavallinen lisäosa, joka pitää ladata siihen itse. Ei se tyhjästä siihen selaimeen kiinnity eikä ole sen selaimen osa oletusarvoisesti. Noita lisäosia ja kilkkeitä on joka lähtöön, mutta ne pitää itse ladata. Jos on joku keskitetty tietohallinto tai it-osasto, tuskin on mahdollista ladata mitään lisäosia ilman lupaa. Pitäisi ymmärtää ensin, mistä puhuu, ennen kuin väittää asioita.
Ei ole yhtään lisäosaa tai laajennusta safarissa, mutta web whatapp toimii. Ihmeellistä tämä html5 maailma.
WA on lisäosa, jonka voi ladata selaimeen. Se ei ole selaimessa asennettaessa. Niin luki siinä blogissa myös, jonka olit (?) linkittänyt. https://www.whatsapp.com/?lang=fi. Tai sitten sen on joku sinulle siihen ladannut. Kysy nyt hyvä ihminen joltakin, joka tietää asiasta jotakin, jos et usko sitä, mitä täällä puhutaan. Tai googlaa ...
Voi apua ihmisten ymmärtämättömyyttä! Jos tuo kirjautuminen qr koodilla on se mikä hämmentää niin auttaisiko jos unohtaisit sen qr koodin kokonaan ja ajattelisit whatsappia vähän samanlaisena kuin Outlookia: sulla saattaa olla koneelle asennettuna Outlook sähköpostiohjelma osana Office-pakettia. Mutta Outlookia voit käyttää kirjautumalla sähköpostiisi suoraan selaimeltakin, ilman tarvetta asentaa mitään ylimääräistä "lisäosaa" tai muuta koodinpätkää koneellesi. Eli jos se työpaikan "IT-toimisto" olisi mennyt estämään Outlookin asentamisen koneellesi, tai laittanut sen admin oikeuksien taakse, voisit kuitenkin selata postiasi selainta käyttäen. Näistä kahdesta whatsapp käyttömetodista kertoo tuo artikkeli. Capiche?
Minä pidän kännykästäni huolen. Kerran kauan aikaa sitten kännykkäni varastettiin. Tein heti siitä ilmoituksen sekä poliisille että operaattorille
Kerran minun kännykkääni tuli joku viesti vieraalta tyypiltä watsoppiin, mutta hän oli löytänyt virheellisesti minut, joten ei ollut varas asialla. Josko Lintsu ei muista irvailleensa watsapillaan, kun otti niin koville.
Kyllä nyt on nii että kun korkki aukeaa niin some kiinni.
Nääs voi tulla piäntä persoonallisuuden muutosta joillakin. Ja jos on läsnä muita samassa tilassa niin läppähän lentää. Hei ihmisii, me ollaa, pitäkää korkkikii, jos läppää somes pienes, on edessä lopputili.
Kenestä oli kymysys
"Tili kaapattiin"
Ei kaapattu.
"Puhelin ei ollut illallisella mukana"
Oli mukana puvuntakin taskussa.
Oliko tuo nyt sitä muunneltua totuutta vai puhuttiinko siinä niin totta kuin kyettiin?
Vierailija kirjoitti:
Voimia Lintsukalle!
Lintsin kannattaisi lopettaa sekakäyttö ja mennä myllyhoitoon. Ministerin ja kansanedustajan hommat loppuu kohta luontojaan, niin kannattaisi aloittaa hiihtäminen, liikkuminen ja kesällä marjanpoiminta.
Mikäli Lintilä olisi kertonut, että hakkerointi tapahtui Ruotsissa. Nyt on selviää Lintilän olevan valehteleva rasisti.
Alkaa olla lähtölaskenta käsillä:
Mika Lintilän alkoholinkäyttö virkatehtävissä on herättänyt huomiota (iltalehti.fi)
Virkatehtävissä kännäystä. Jep. Hyvin menee ukolla.
Pääasia ettei Jallupulloaan kaapattu
tottakai se oli Putler joka kaappasi