Mikä ero on; hei, moi tai terve, tervehdyksellä?
Vai onko mitään?
Mielestäni moi on ystävällisin?
Kommentit (62)
Hei on ystävällisin vieraammallekin henkilölle. Moi kaverille. Terve on juntti.
Vierailija kirjoitti:
Hai, tai hai sie
Hai sie, osta hyvä hevone! 😁
Nuoriso sanoo MOI, mutta vanhempi väki ei enää moikuttele. Tai kuulostaa hassulta.
Hei ! On asiallinen ja neutraali tervehdys lauseen alkuun. Varmin myös tavatessa, jos haluaa olla viileän kohtelias ja muodollinen.
Moikkailut jättäisin enimmäkseen teineille. Tosin riippuu paljolti paikkakunnasta, ihmisten iästä ja kuinka tuttuja ollaan.
Voihan sitä sanoa vaikka, coucou, allô, salut jonkun noista.
Lestadiolaiset toivottavat toisilleen RAUHAA! Varmaan sen takia, kun kotona on aina niin kova melu, että kaipaavat sitä rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset toivottavat toisilleen RAUHAA! Varmaan sen takia, kun kotona on aina niin kova melu, että kaipaavat sitä rauhaa.
Tai "jumalan terve", kirjeissä lyhyesti "JT".
Moi on pohjoisemmassa ainakin töykeän kuuloinen ja osa vanhemmista mieltää sen saksalaiseksi, saksalaiskauna on joissakin syvässä.
Hei, ja moi sanoja voidaan käyttää myös erotessa/hyvästellessä; "HeiHei" ja "MoiMoi",myös "MoroMoro" käy.
Terve sana sopii vain tervehtimiseen; "TerveTerve" ei oikein voi hyvästellessä käyttää
Mä sanon hei ja moi aikalailla sekaisin.
Ehkä niin kuin monet muutkin täällä, että hei sopii kaikille, mutta moi vain tutuille
Terve ei kuulu mun tervehdyksiin. Olen kuullut vain miesten käyttävän sitä toisille miehille
Vai miesten?!
Olen nainen ja sanon aina "terve"! Lapsesta asti.
(moi on liian vieras omaan suuhun mutta hyvää huomenta käytän myös)
T, savosta +40v
Samaa mieltä. Olen aina sanonut tutuille Terve! - vaikka nainen olen. Meilläpäin noin.
Etelä-Karjalasta
Nuorten keskuudessa myös TSAU ! eli CIAO !
Vierailija kirjoitti:
Vai miesten?!
Olen nainen ja sanon aina "terve"! Lapsesta asti.
(moi on liian vieras omaan suuhun mutta hyvää huomenta käytän myös)
T, savosta +40v
Ehkäpä näissä on alueellisia eroja?
Itse olen kotoisin Turusta, nyt asun Vantaalla ja "terve" tervehdystä olen tosiaan kuullut vain miehiltä
Vierailija kirjoitti:
Hei on paras jos ei tunneta henk koht kaveritasolla.
Mun äitini 80+ käyttää aina moi:ta ja mun korviini se särähtää joka kerta jotenkin hassuna.
Itse en sano juuri koskaan muuta kuin hei, heippa. Moi on jäänyt käytöstä pois lähes kokonaan. Terve, tervehdys sanon joskus.
T. Helsingistä
Mun äitikin 80+ käyttää Moita, ei särähdä korvaan ollenkaan. Käytän itsekin tuttujen kanssa, Hei on vieraammille.
N50 Hki
Vierailija kirjoitti:
Nuorten keskuudessa myös TSAU ! eli CIAO !
Kasarilla oli.
Heido = Hej då = Nähdään myöhemmin