Outo puhelu auton myyjän kanssa, yritettiinkö minua kusettaa vai sanoinko jotain väärin?
Olen ostamassa kahden tonnin autoa, ja soitellut asiasta niin liikkeisiin kuin yksityisillekin myyjille.
Tänään kyselin yksityiseltä myyjältä perusasioita myytävänä olevasta autosta, kuten että mitä katsastuksessa on sanottu, mitä huoltoja autolle on tehty ja sitä rataa. Hänen vastauksensa moniin kysymyksiin oli: "En oikein tiedä, en oikein muista, kun auto on ollut työntekijällä käytössä enkä itse sitä ole käyttänyt".
Sitten kysyin, että mitä tehtäisiin siinä tilanteessa, jos autosta paljastuisi pian kauppojen jälkeen joku kallis vika, joka ei myynnin yhteydessä ilmennyt. Myyjä meni todella herkäksi, käski minua lisäämään budjettiini parikymmentä tuhatta euroa ja mennä ostamaan autoliikkeestä uusi auto, koska autoliikkeet antavat myynteihinsä takuun. Että kun hän on tällainen miljoonan euron liikevaihdon firman johtaja, niin hän ei jaksa aikaansa tuhlata tällaisen parin tonnin auton kanssa veivaamiseen, vaan pistää sen sitten mieluummin huutokauppaan.
Yritin rauhoitella häntä, että anteeksi jos sanoin loukkaavasti, olisin kuitenkin kiinnostunut koeajosta. Mutta myyjä kieltäytyi enää myymästä minulle. Hoki vain, että "tämä auto ei selvästi sovi sinulle, mene etsimään autosi jostain muualta".
En tajua, mikä meni vikaan. Oliko tuo kysymykseni jotenkin tavattoman asiaton? Ymmärrän toki, että kahdella tonnilla ei uutta autoa saa, mutta mielestäni on silti luonnollista, että ostaja haluaa osata ennakoida, mitä auton kanssa on lähitulevaisuudessa odotettavissa.
Itselleni tuli tunne, että auto on sellainen piilopommi, jota ei uskalla myydä ihmiselle, joka tietää, että kuluttajalla on suojaa myös yksityisten välisissä kaupoissa. Tuo kyseinen auto oli katsastettu melkein tasan vuosi sitten, niin olisiko myyjällä ollut tiedossa, että auto ei tule seuraavasta katsastuksesta pääsemään läpi ilman kallista remonttia... Vai mitä olette mieltä?
Kyllä joku huollattaa ja hoitaa autoaan. Ostimme alle tonnin auton. Autossa oli mukana huoltokirja ja autosta oli todella pidetty huolta, sen oli omistanut iäkäs mies Helsingistä. Hän oli säästänyt jokaisen kuitin jokaisesta pienestäkin osasta/tarvikkeesta/huollosta. Autoon oli tehty kaikki mahdollinen ja vaihdetut varaosat olivat merkkikamaa. En tosin itsekään ole koskaan nähnyt vastaavaa. Auto oli juuri katsastettu ostaessamme sen. Nyt sillä on ajettu vuosi ja se on toiminut erinomaisesti. Mitään vikaa ei ole ilmennyt, paitsi nyt ajoin sen pakoputken irti, kun tökkäsin sillä jäälohkareeseen. Se pitää korjata ennen katsastusta. Onpa tosiaan ollut edullinen auto. Muutenkin se on hyvin siisti.
Tietenkään tämän hintaluokan autoista ei kaikista voi samaa sanoa, eikä vaatia huoltokirjoja tms. kuitteja. Tahtoo olla arpapeliä.