Outo puhelu auton myyjän kanssa, yritettiinkö minua kusettaa vai sanoinko jotain väärin?
Olen ostamassa kahden tonnin autoa, ja soitellut asiasta niin liikkeisiin kuin yksityisillekin myyjille.
Tänään kyselin yksityiseltä myyjältä perusasioita myytävänä olevasta autosta, kuten että mitä katsastuksessa on sanottu, mitä huoltoja autolle on tehty ja sitä rataa. Hänen vastauksensa moniin kysymyksiin oli: "En oikein tiedä, en oikein muista, kun auto on ollut työntekijällä käytössä enkä itse sitä ole käyttänyt".
Sitten kysyin, että mitä tehtäisiin siinä tilanteessa, jos autosta paljastuisi pian kauppojen jälkeen joku kallis vika, joka ei myynnin yhteydessä ilmennyt. Myyjä meni todella herkäksi, käski minua lisäämään budjettiini parikymmentä tuhatta euroa ja mennä ostamaan autoliikkeestä uusi auto, koska autoliikkeet antavat myynteihinsä takuun. Että kun hän on tällainen miljoonan euron liikevaihdon firman johtaja, niin hän ei jaksa aikaansa tuhlata tällaisen parin tonnin auton kanssa veivaamiseen, vaan pistää sen sitten mieluummin huutokauppaan.
Yritin rauhoitella häntä, että anteeksi jos sanoin loukkaavasti, olisin kuitenkin kiinnostunut koeajosta. Mutta myyjä kieltäytyi enää myymästä minulle. Hoki vain, että "tämä auto ei selvästi sovi sinulle, mene etsimään autosi jostain muualta".
En tajua, mikä meni vikaan. Oliko tuo kysymykseni jotenkin tavattoman asiaton? Ymmärrän toki, että kahdella tonnilla ei uutta autoa saa, mutta mielestäni on silti luonnollista, että ostaja haluaa osata ennakoida, mitä auton kanssa on lähitulevaisuudessa odotettavissa.
Itselleni tuli tunne, että auto on sellainen piilopommi, jota ei uskalla myydä ihmiselle, joka tietää, että kuluttajalla on suojaa myös yksityisten välisissä kaupoissa. Tuo kyseinen auto oli katsastettu melkein tasan vuosi sitten, niin olisiko myyjällä ollut tiedossa, että auto ei tule seuraavasta katsastuksesta pääsemään läpi ilman kallista remonttia... Vai mitä olette mieltä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
No kun näitä minä yritin häneltä kysellä, mutta myyjä ei tiennyt eikä muistanut, ja käski ostamaan muualta.
ap
Homma menee yleensä niin, kuten täällä on jo kertaalleen todettu, että auton myyjän kanssa sovitaan tällit, mennään paikalle autoa katsomaan, kysytään siinä yhteydessä huoltokirja (jos on), ja katsastushommat, ja niiden saatujen tietojen perusteella käyt ajatushautomoa päässäsi ja tarjoat mitä tarjoat.
No näinhän se olisi varmasti pitänyt hoitaa, mutta eihän tätä voi tietää, kun ensimmäistä kertaa autoa ostamassa. Ja tämän sille myyjälle sanoinkin, että olen pahoillani, jos ensiostajana sanon tajuamattani jotain loukkaavaa.
Täällä monet tuntuivat tulkitsevan, että olisin vaatinut autolle takuuta tai yrittänyt maksattaa korjauksia myyjällä, mutta ei kyse ole siitä. Tarkoitin vain kysyä, että mikä näissä on yleensä käytäntönä. Myyjä olisi tähänkin voinut vastata, että "tämä ostetaan kertaheitolla ja perävalotakuulla", ja siihen olisin sitten vastannut, että selvä, ja ottanut sen huomioon hintatarjouksessani. Auton hinta kun tosiaan oli "tarjoa".
Oppia ikä kaikki, nyt siis tiedät paremmin, ja olet seuraavaa kertaa ajatellen kokeneempi.
Ei muuta kuin uutta ritsaa etsimään 👍
Joistakin ostajista vain huokuu että kaupan jälkeen tiedossa on ongelmia, pahoittelut mutta ehkä hänelle tuli sinusta tällainen fiilis ja katsoi parhaaksi tehdä näin. Erityisen ikävä tämä fiilis on esim. talokaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt oikeasti mitään vuosi sitten katsastettua osta! Miten jakopää ja muut kuluvat rempat?
No kun näitä minä yritin häneltä kysellä, mutta myyjä ei tiennyt eikä muistanut, ja käski ostamaan muualta.
ap
Homma menee yleensä niin, kuten täällä on jo kertaalleen todettu, että auton myyjän kanssa sovitaan tällit, mennään paikalle autoa katsomaan, kysytään siinä yhteydessä huoltokirja (jos on), ja katsastushommat, ja niiden saatujen tietojen perusteella käyt ajatushautomoa päässäsi ja tarjoat mitä tarjoat.
No näinhän se olisi varmasti pitänyt hoitaa, mutta eihän tätä voi tietää, kun ensimmäistä kertaa autoa ostamassa. Ja tämän sille myyjälle sanoinkin, että olen pahoillani, jos ensiostajana sanon tajuamattani jotain loukkaavaa.
Täällä monet tuntuivat tulkitsevan, että olisin vaatinut autolle takuuta tai yrittänyt maksattaa korjauksia myyjällä, mutta ei kyse ole siitä. Tarkoitin vain kysyä, että mikä näissä on yleensä käytäntönä. Myyjä olisi tähänkin voinut vastata, että "tämä ostetaan kertaheitolla ja perävalotakuulla", ja siihen olisin sitten vastannut, että selvä, ja ottanut sen huomioon hintatarjouksessani. Auton hinta kun tosiaan oli "tarjoa".
Oppia ikä kaikki, nyt siis tiedät paremmin, ja olet seuraavaa kertaa ajatellen kokeneempi.
Ei muuta kuin uutta ritsaa etsimään 👍
Kiitos, sainkin jo torstaille sovittua koeajon paljon paremmalle autolle. Tammikuussa katsastettu ja kilometrejä puolet siitä, mitä tässä ensimmäisessä oli.
ap
Pelkäsi että aiheutat vaikeuksia vaatimuksinesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluttajilla ole mitään suojaa.
On kuluttajilla sellaista suojaa, että auton myyjä ei saa edes kahden tonnin autoa myydä niin, että pimittää olennaisia vikoja ostajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuluttajilla sellaista suojaa, että auton myyjä ei saa edes kahden tonnin autoa myydä niin, että pimittää olennaisia vikoja ostajalta.
Ei myyjä saa pimittää mitään vikoja, häntä sitoo kauppalaki. Sen mukaan hän vastaa virheestä, myös piilevästä jos se on tavarassa ostohetkellä, myös sen kahden tonnin auton kohdalla. Sen takia on viisasta myydä halvat autot huutokaupalla, niissä ei em. lakia sovelleta vaan tavara myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on.
Ja varsinkaan silloin ei kannata myydä suoraan jos ostaja ennakoi kauppojen jälkeen kallista vikaa jo ennen kuin on kaupan kohdetta nähnytkään ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myyjä saa pimittää mitään vikoja, häntä sitoo kauppalaki. Sen mukaan hän vastaa virheestä, myös piilevästä jos se on tavarassa ostohetkellä, myös sen kahden tonnin auton kohdalla. Sen takia on viisasta myydä halvat autot huutokaupalla, niissä ei em. lakia sovelleta vaan tavara myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on.
Ja varsinkaan silloin ei kannata myydä suoraan jos ostaja ennakoi kauppojen jälkeen kallista vikaa jo ennen kuin on kaupan kohdetta nähnytkään ;)
Olen näitä autoja katsellut, ja muutamaan myyjään yhteyttä ottanut. Olen ollut huomaavinani, että silloin, kun kyse on epäilyttävämmästä autosta, niin myyjä menee todella loukkaantuneeksi ja kierteleväksi, kun auton kunnosta yrittää kysellä. Sitten taas kun löytyi yksi todella hyvän oloinen auto, edelleen samassa hintaluokassa, niin myyjä pysyi tosi rentona ja vastaili auton kuntoa koskeviin kysymyksiin suoraan. Se auto oli sitten harmi vain niin hyvä, että meni nenäni edestä toiselle.
Itse olen tottunut siihen, että tavarat ostetaan tavarana ja ostaja haluaa tietysti tavaran kunnon selvittää ennen kauppoja. Mutta autokaupoilla se auto tuntuu pikemminkin myyjän persoonan jatkeelta, josta ei sovi edes ääneen vihjata, että siinä voisi joskus tulla jotain korjattavaa olemaan.
Auton jos ostat parilla tonnilla niin siihen ei mitään takuita tule ja jos tulee yllättäviä remontteja ne menee ihan sinun omasta pussista. Kyllä myyjä oli oikeassa ja sinä se omituinen. Huoltokirja on tuon hintaluokan autoissa harvinaisuus, ja oikeat ostajat kyllä vaihtaa itse heti öljyt, tulpat, tulpan johdot, pyörijät jne.
Vierailija kirjoitti:
Jakopäätä ei katsastuksessa katsota, edes, kunhan toimii sen ajan sillä hyvä. Toki jos katsastuksessa lasahtaa niin ei voi katsastusta suorittaa loppuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin ostamassa tonnin - parin autoa niin ostaisin vain äskettäin katsastetun, että sillä olisi leimaa jäljellä n. vuosi ja jos se kestää sinne seuravaan katsastukseen asti, se on jo hyvin ja voi kokeilla katsastusta, mutta jos ei kohtuudella mene läpi, niin paaliin tai jollekin halukkaalle korjattavaksi.
Jos se meneekin läpi, se on jo melkeinpä bonusta ja kotiinpäin, silloin kannattaa ajaa seuraavakin vuosi tai niin kauan kuin liikkuu ja kohtuudella pysyy kunnossa.
Vähintään moottoriöljyn + suodattimen vaihto, ilmansuodatin, tulpat, jarruneste, jarrujen kuntotarkastus, tällaiset aivan perushuoltojutut kannattaa kyllä tehdä halpaankin autoon, että sillä on edes mahdollisuus toimia ja jarrut ihan turvallisuuden takia tarkastaa ja korjata jos jotain vikaa on.
Jakopääremppa ei ole ilmainen ja täytyy tehdä tietyin väliajoin tai paukahtaa rikki niin että rikkoo koko moottorin. Kyllä tuo kannattaa hoitaa pois aina, se on taas 500e lisää huoltokulua hintaan.
Jakopäähän tarvinnee kiinnittää erityistä huomiota vain autoissa joissa on hammashihna, ja niissäkin jos jakohihnan katkeaminen tietää sitä että männät ja venttiilit osuu yhteen tuhoten moottorin.
Ketjullisissa voi esiintyä jakoketjun venymistä, mutta yleensä se sytyttää moottorihäiriön valon kampi- ja nokka-akselien asentoanturien havaitessa venymän aiheuttaman ajoitusten muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen näitä autoja katsellut, ja muutamaan myyjään yhteyttä ottanut. Olen ollut huomaavinani, että silloin, kun kyse on epäilyttävämmästä autosta, niin myyjä menee todella loukkaantuneeksi ja kierteleväksi, kun auton kunnosta yrittää kysellä. Sitten taas kun löytyi yksi todella hyvän oloinen auto, edelleen samassa hintaluokassa, niin myyjä pysyi tosi rentona ja vastaili auton kuntoa koskeviin kysymyksiin suoraan. Se auto oli sitten harmi vain niin hyvä, että meni nenäni edestä toiselle.
Itse olen tottunut siihen, että tavarat ostetaan tavarana ja ostaja haluaa tietysti tavaran kunnon selvittää ennen kauppoja. Mutta autokaupoilla se auto tuntuu pikemminkin myyjän persoonan jatkeelta, josta ei sovi edes ääneen vihjata, että siinä voisi joskus tulla jotain korjattavaa olemaan.
Siis olet ostamassa elämäsi ensimmäistä autoa, ja jo muutaman yhteydenoton jälkeen olet jo päätellyt noin pitkälle, että auto on "epäilyttävä", jos myyjä ei halua myydä kun "vihjaat ääneen", että autoon voi tulla kallista vikaa kauppojen jälkeen?
Et sinä ap ollut omituinen, vaan normaali tarkka ostaja, joka ei halua tehdä virhettä. Ehkä teillä ei kemiat kohdanneet ja myyjä pelkäsi hankalaa asiakasta. Voi olla niin. Tai sitten väistit luodin, kun et ostanut sitä autoa. Kyllä fiksu myyjä tietää mitä huoltoja autoon on tehty tai etsii tiedot ja jaksaa ne selvittää. Minua olisi epäilyttänyt tuommoinen myyjä, enkä varmaan olisi edes ostanut tuommoiselta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Totta mutta tässä myyjä ehkä haistoi, että tuosta ostajasta voi tulla suuri riesa, kun rupeaa pommittelemaan tuhansilla puheluilla ja viesteillä, heti kun autoon tulee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä joku osaavampi avuksi autokaupoille.
Kun ostetaan halpaa ritsaa niin ihan ykkösjuttu on se että siinä leimaa enemmän kuin viikko.
Tämä on totta, koska halvalle autolle voi tulla katsastuksella "lopullinen hylkäys" eli sellainen korjaus joka maksaa enemmän kuin auton arvon on ja ainoa vaihtoehto on kaatopaikka.
Jos tonnnin autolla ajaa vuoden ja tulee hylky, niin se ei haittaa, kun maksoit tuosta vuoden ajosta tonnin, eli alle satasen kuussa, tämä on pieni tappio nieltäväksi, viet romikselle ja haet toisen tonnin auton tilalle ja ajat sillä vuoden-kaksi-kolme, kunnes hylky tulee.
Jos katsastus on kuukauden kuluttua, niin se tonni-pari on aika iso hinta siitä, että sai ajaa kuukauden vanhalla romulla, sillä olisi jo liisannut uuden luxus auton kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ap ollut omituinen, vaan normaali tarkka ostaja, joka ei halua tehdä virhettä. Ehkä teillä ei kemiat kohdanneet ja myyjä pelkäsi hankalaa asiakasta. Voi olla niin. Tai sitten väistit luodin, kun et ostanut sitä autoa. Kyllä fiksu myyjä tietää mitä huoltoja autoon on tehty tai etsii tiedot ja jaksaa ne selvittää. Minua olisi epäilyttänyt tuommoinen myyjä, enkä varmaan olisi edes ostanut tuommoiselta autoa.
Huollot näkyy huoltokirjasta, jos sellainen vielä on olemassa. Muita korjauksia ei ole mikään pakko raportoida. Ne on korjauttajan ja korjaamon välisiä asioita.
Jos vuosi sitten katsastettua autoa koitetaan myydä (eikä sitä ole mukamas viitsitty katsastaa ennen myyntiä), tarkoittaa sitä, että jotain yllätyksiä on luvassa eikä mene läpi ekalla kerralla. Kahden tonnin autolla ei tosiaan ole takuuta. Halpisauto kannattaa ostaa aina juuri katsastettuna, niin sillä tod näk voi ajaa ainakin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos, tuntuu tosi kivalta kun olet näin ymmärtäväinen.
Tajusin kyllä itsekin tätä keskustelua lukiessani, että kysymykseni varmana kuulostivat ihan omituisilta taka-ajatuksilta, eli vika oli ihan varmasti minussa ja ulosannissani. En minäkään tykkäisi siitä, että ostaja vaatisi jotain takuita tai muita, mutta kun enhän minä aina muista, että maailmassa on ihmisiä, jotka kyselevät manipuloidakseen. Itse kun aina kysyn siksi, että saisin vastauksia asioihin, joita en tiedä.
Mutta en todellakaan haluaisi enää ostaa tuota autoa. Siitä tuli kaiken kaikkiaan outo fiilis, ja kun myyjältä oli vähän vaikea saada vastauksia ja hän oli niin herkästi puolustuskannalla, että pakosti epäilyttää. Tämä toinen myyjä, jonka kanssa sain koeajon sovittua, vastaili kysymyksiin ihan iloisena, kertoili autosta, sen historiasta ja viimekuisesta katsastuksesta. Tiedän, että aina on riski piilopommeihin ja kusetuksiin, varsinkin tämän hintaisissa autoissa, mutta kyllä tuo ensimmäinen vaikuttaa tosi riskiltä kaupalta jälkimmäiseen verrattuna. Tuntuu oudolta, että minua pidetään jotenkin pahana tyyppinä, kun omasta mielestäni yritän vain olla ostamatta sikaa säkissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
No jostain 2000€ pommista ei kukaan voi mennä takuuseen mitä on tehty ja mitä ei ole. Eikä kukaan fiksu todellakaan ala sellaista selvittämään. Se olisi vain ajan hukkaamista. Vain jos on ns. ensimmäiseltä omistajalta niin silloin voi olettaa että jotain tietoa löytyykin.
Ja jos remontteja pelkää, niin kannattaa noista vanhoista halppiksista pysyä loitolla vaikka olisi kuinka mukava myyjä. Katsokaa kun ei myyjäkään voi sille mitään että vanha on AINA vanha, jolloin saattaa yllättää negatiivisesti vaikka viikon kuluttua ostamisesta, ja se on täysin normaalia.
Jos haluaa takuun niin sitten pitää katsella vähän eri hintaluokan autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huollot näkyy huoltokirjasta, jos sellainen vielä on olemassa. Muita korjauksia ei ole mikään pakko raportoida. Ne on korjauttajan ja korjaamon välisiä asioita.
Kuka huollattaa 2000€ autoa liikkeessä?? Niinpä. Huoltokirjan saa pistää saunan pesään siinä vaiheessa kun auton hinta laskee alle 10k.
Noissa halppiksissa huoltokirja kun on vähän kuin mittarilukema, että kusetusmahdollisuuksia löytyy kyllä kun hyvin suuri osa tuijottaa pelkkää mittarilukemaa tai luulee huoltokirjan takaavan yhtään mitään jonkun ikivanhan pommin kohdalla.
Eli kaverin firman tai oman työnantajan leimasimella huoltokirja täydelliseksi, 1000€ lisää hintaan, ilmoitukseen "täydellisellä huoltokirjalla" ja kauppa käy ;^)
Ei liikkeessä voida sanoa ääneen tuota, koska silloin ostajaehdokas ottaa yhteyttä iltapäivälehtiin ja kertoo, miten autoliike x huijaa kuluttajia ja väittää että käytetyssä autossa on perävalotakuu.