Outo puhelu auton myyjän kanssa, yritettiinkö minua kusettaa vai sanoinko jotain väärin?
Olen ostamassa kahden tonnin autoa, ja soitellut asiasta niin liikkeisiin kuin yksityisillekin myyjille.
Tänään kyselin yksityiseltä myyjältä perusasioita myytävänä olevasta autosta, kuten että mitä katsastuksessa on sanottu, mitä huoltoja autolle on tehty ja sitä rataa. Hänen vastauksensa moniin kysymyksiin oli: "En oikein tiedä, en oikein muista, kun auto on ollut työntekijällä käytössä enkä itse sitä ole käyttänyt".
Sitten kysyin, että mitä tehtäisiin siinä tilanteessa, jos autosta paljastuisi pian kauppojen jälkeen joku kallis vika, joka ei myynnin yhteydessä ilmennyt. Myyjä meni todella herkäksi, käski minua lisäämään budjettiini parikymmentä tuhatta euroa ja mennä ostamaan autoliikkeestä uusi auto, koska autoliikkeet antavat myynteihinsä takuun. Että kun hän on tällainen miljoonan euron liikevaihdon firman johtaja, niin hän ei jaksa aikaansa tuhlata tällaisen parin tonnin auton kanssa veivaamiseen, vaan pistää sen sitten mieluummin huutokauppaan.
Yritin rauhoitella häntä, että anteeksi jos sanoin loukkaavasti, olisin kuitenkin kiinnostunut koeajosta. Mutta myyjä kieltäytyi enää myymästä minulle. Hoki vain, että "tämä auto ei selvästi sovi sinulle, mene etsimään autosi jostain muualta".
En tajua, mikä meni vikaan. Oliko tuo kysymykseni jotenkin tavattoman asiaton? Ymmärrän toki, että kahdella tonnilla ei uutta autoa saa, mutta mielestäni on silti luonnollista, että ostaja haluaa osata ennakoida, mitä auton kanssa on lähitulevaisuudessa odotettavissa.
Itselleni tuli tunne, että auto on sellainen piilopommi, jota ei uskalla myydä ihmiselle, joka tietää, että kuluttajalla on suojaa myös yksityisten välisissä kaupoissa. Tuo kyseinen auto oli katsastettu melkein tasan vuosi sitten, niin olisiko myyjällä ollut tiedossa, että auto ei tule seuraavasta katsastuksesta pääsemään läpi ilman kallista remonttia... Vai mitä olette mieltä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin ostamassa tonnin - parin autoa niin ostaisin vain äskettäin katsastetun, että sillä olisi leimaa jäljellä n. vuosi ja jos se kestää sinne seuravaan katsastukseen asti, se on jo hyvin ja voi kokeilla katsastusta, mutta jos ei kohtuudella mene läpi, niin paaliin tai jollekin halukkaalle korjattavaksi.
Jos se meneekin läpi, se on jo melkeinpä bonusta ja kotiinpäin, silloin kannattaa ajaa seuraavakin vuosi tai niin kauan kuin liikkuu ja kohtuudella pysyy kunnossa.
Vähintään moottoriöljyn + suodattimen vaihto, ilmansuodatin, tulpat, jarruneste, jarrujen kuntotarkastus, tällaiset aivan perushuoltojutut kannattaa kyllä tehdä halpaankin autoon, että sillä on edes mahdollisuus toimia ja jarrut ihan turvallisuuden takia tarkastaa ja korjata jos jotain vikaa on.
Jakopääremppa ei ole ilmainen ja täytyy tehdä tietyin väliajoin tai paukahtaa rikki niin että rikkoo koko moottorin. Kyllä tuo kannattaa hoitaa pois aina, se on taas 500e lisää huoltokulua hintaan.
Jakopäähän tarvinnee kiinnittää erityistä huomiota vain autoissa joissa on hammashihna, ja niissäkin jos jakohihnan katkeaminen tietää sitä että männät ja venttiilit osuu yhteen tuhoten moottorin.
Ketjullisissa voi esiintyä jakoketjun venymistä, mutta yleensä se sytyttää moottorihäiriön valon kampi- ja nokka-akselien asentoanturien havaitessa venymän aiheuttaman ajoitusten muutoksen.
Tainnut viimeksi 80-luvulla olla noita vapaasti pyöriviä moottoreita joissa jakoremmin katkeaminen ei haittaa.... :D
Melkein pitäisi saada mukaan katsomaan joku autoista hyvin ymmärtävä kaveri. Poikani on autoharrastaja ja ostaa juuri muutaman tonnin autoja, mutta kyllä niissä se oletuskin on, että itse saa tehdä ja paljon. Mutta tietysti jotkut perusjutut täytyy aina osata katsoa. Jos ei autoista ymmärrä, on parempi varmaan etsiä tyyriimpää menopeliä, mutta toki ongelma on, jos ei sitten ole varaa. Autojen korjaaminen itse on paljon edullisempaa kuin korjaamossa.
Vierailija kirjoitti:
Auton jos ostat parilla tonnilla niin siihen ei mitään takuita tule ja jos tulee yllättäviä remontteja ne menee ihan sinun omasta pussista. Kyllä myyjä oli oikeassa ja sinä se omituinen. Huoltokirja on tuon hintaluokan autoissa harvinaisuus, ja oikeat ostajat kyllä vaihtaa itse heti öljyt, tulpat, tulpan johdot, pyörijät jne.
Kärkien ja kaasuttimen säätämistä unohtamatta.
Oletko ap jotenkin hidasälyinen, kun et ymmärrä? Myyjähän selkeästi kertoi syyn miksi ei halua myydä sinulle autoa.
Asiahan on niin, että auto (ainakin tuollainen vanha romu) pitää katsastaa vuoden välein. Jos viimeisestä katsastuksesta on yli vuosi aikaa, autolla ei saa ajaa yleisellä tiellä.
Vanhoissa autoissa yleensä se ensimmäinen käynti katsastusasemalla tarkoittaa vikalistan hakemista, ja sitten korjataan ne listassa olevat viat, ja sen jälkeen haetaan leima. Tämä siis ainakin silloin, kun auton vie katsastukseen nainen, joka osoittaa tietävänsä autoista muutakin kuin sen, miten sitä ajetaan.
Netissä myyjä voi olla IHAN kuka tahansa. Ellei mene liikkeeseen, jossa on ehkä vähän turvallisempaa, mutta sielläkin pitää olla tarkka ettei tule huijatuksi. Onko hinta ja kunto balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tää provo? Kyllä mäkin myyjänä hermostuisin. Tuon hintaluokan autolle on yleensä vaan perävalotakuu - ostit sitten yksityiseltä tai suoraan liikkeeltä. Ihan mahdoton ennustaa mitä korjauskuluja tulossa.
Liikkeestä ostettaessa halvoilla prutkuillakin on takuu mikäli ei ole paljoa ajettu, useimmiten toki on ja silloin ei enää takuita ole ja kaikki menee kulumisen piikkiin. Joku kilometriraja siinä muistaakseni oli.
Ei ole mitään rajaa - selvitin asian, en käynyt itse koeajolla, mutta huomasin vian alle kahdensadan kilometrin. Asiakkaan on itse tutustuttava, ei myyjällä edes liikkeellä, ole velvollisuus kertoa. Mutta vuosi sitten kyselin R-J:lta autoa ja myyjä sanoi selvittävänsä auton kunnon ja soittokin seuraavana päivänä auton menevän myyntiin kunnostettavaksi.
Kahen tonnin autosta löytyy varmasti paljo vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tää provo? Kyllä mäkin myyjänä hermostuisin. Tuon hintaluokan autolle on yleensä vaan perävalotakuu - ostit sitten yksityiseltä tai suoraan liikkeeltä. Ihan mahdoton ennustaa mitä korjauskuluja tulossa.
Liikkeestä ostettaessa halvoilla prutkuillakin on takuu mikäli ei ole paljoa ajettu, useimmiten toki on ja silloin ei enää takuita ole ja kaikki menee kulumisen piikkiin. Joku kilometriraja siinä muistaakseni oli.
Ei ole mitään rajaa - selvitin asian, en käynyt itse koeajolla, mutta huomasin vian alle kahdensadan kilometrin. Asiakkaan on itse tutustuttava, ei myyjällä edes liikkeellä, ole velvollisuus kertoa. Mutta vuosi sitten kyselin R-J:lta autoa ja myyjä sanoi selvittävänsä auton kunnon ja soittokin seuraavana päivänä auton menevän myyntiin kunnostettavaksi.
Liikkeet toki kohteliaisuuttaan ja asiakassuhteita vaaliakseen korjauttelevat halpojakin myymiään autojaan "takuuseen", mutta oikeasti heillä ei ole mitään velvollisuutta moiseen. Mikäli vikajutusta tulee riitelytapaus niin kuluttajasuoja-asiamies varmasti kertoo tuon ajetun kilometrimäärän minkä yli mentäessä auton viat menee luonnollisen kuluman piikkiin eikä liikkeen tarvitse korvata mitään. Olikohan jotain luokkaa 200tkm.
Itse myin 350 t ajetun corollan 1400€ vähän aikaa sitten ja jos multa olis ostaja ruvennu kyselemään että mitä tehdään jos ilmaantu joku kallis vika niin oisin sanonut "hyvästi" ja sulkenut puhelimen.
No joo, kyllä ne hälytyskellot mullakin soisi jos perusasioita pitäisi jutustella määrättömiä aikoja jonkun parin tonnin kotteron takia. Voi Luoja, jos olisit ostamassa jotain isompaa... Sääliksi kävisi myyjää. Kaipa tuo ajatteli että heti jos joku lamppu menee rikki, alat pommittaa myyjää ja soittelet muutenkin siitä, tästä ja tuosta.
tonnilla ja kahdella saa vain remonttikohteita. ON totta että auto ei ollut sun auto.
Ei noissa mitään tehdä jos se leviää heti kun ajat pois sen myyjän pihasta. Takuu on 0 päivää ja rahoja ei saa takaisin
Taman vuoski tassa taloudessa useampi auto on mennyt suoraan romikselle. Harmittaa tuhota hyvat autot, mutta ei vaan ole aikaa eika halua nahda renkaanpotkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkeet toki kohteliaisuuttaan ja asiakassuhteita vaaliakseen korjauttelevat halpojakin myymiään autojaan "takuuseen", mutta oikeasti heillä ei ole mitään velvollisuutta moiseen. Mikäli vikajutusta tulee riitelytapaus niin kuluttajasuoja-asiamies varmasti kertoo tuon ajetun kilometrimäärän minkä yli mentäessä auton viat menee luonnollisen kuluman piikkiin eikä liikkeen tarvitse korvata mitään. Olikohan jotain luokkaa 200tkm.
Niin ja se takuu koskee ainoastaan moottoria ja voimansiirtoa, muusta on turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaiset kahden tonnin autot ole remppamiehillle, jotka osaavat korjata aina tarpeen vaatiessa.
Meillä on kahden tonnin auto, tai oikeestaan 2 alle tonnin autoa. Ja mies osaa korjata autot vaikkei ole autonasentaja.
Teen mielelläni ruoat ja pesen pyykit, kun aina on ehja auto alla.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ensin kysynyt voiko autoa tulla katsomaan ja vasta auton nähtyäsi alkanut kysellä haluamiasi lisätietoja ja yksityiskohtia.
Enemmän olisi mennyt molempien aikaa hukkaan, hyvä että asiat selvisi jo puhelimessa.
Mielestäni myyjä toimi epäammattimaisesti. No jos on varaa kohdella asiakkaita noin, niin hyvin taitaa mennä.
Nimim. vastaan päivittäin satoihin tyhmiin kysymyksiin, eikä tee tiukkaa.
Sanon vaan kirjoitti:
Kahen tonnin autosta löytyy varmasti paljo vikoja.
Niinhän löytyy, mutta ero onkin siinä, mitä niistä tiedetään auton ostohetkellä. Vuosi sitten katsastetun kanssa pitää olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaiset kahden tonnin autot ole remppamiehillle, jotka osaavat korjata aina tarpeen vaatiessa.
Meillä on kahden tonnin auto, tai oikeestaan 2 alle tonnin autoa. Ja mies osaa korjata autot vaikkei ole autonasentaja.
Teen mielelläni ruoat ja pesen pyykit, kun aina on ehja auto alla.
Kiva että olet tyytyväinen mutta mua ei noihin halpiksiin saa. Teen myös ruuan ja pesen pyykit kunhan meille ei romuja raahata.