Minkä harrastuksen kautta olet saanut uusia ystäviä?
Niin? Aina sanotaan, että harrastuksen kautta saa uusia ystäviä, mutta ei taida olla niin helppoa sekään. Ainakaan omat liikunnaliset harrastukseni ei ole tuonut yhtäkään uutta kaveria. Lähinnä aika kuluu oman suorituksen ja hakkaavan pulssin tarkkailussa. Ei siinä ohessa jaksa mitään puhua. Pukkarissa kaikilla kiire suihkuun ja himaan. Vinkkejä kehiin siis näin ystävänpäivän kunniaksi!
Kommentit (361)
Ns terveellisistä ja hyvistä harrastuksista on tullut pyöreät nolla kaveria. Ryyppyremmeihin lyöttäytymällä huomattavat määrät.
Tinderöinti on tuonut paljon uusia ystäviä
Liikuntaharrastusten kautta. Olen toki harrastanut muutakin esim.kielikursseja ja kaksi tutkintoa iltaisin töitten ohella. Nuo opiskelukaverit ovat vaan jääneet lyhytaikaisiksi, eli opiskelun jälkeen ei enää pidetä yhteyttä.
Harrastan eri liikuntalajeja ja aiemmin kävin säännöllisesti crossfit-tunneilla. Minut otettiin uutena porukkaan mukaan, vaikken ollut lajia aiemmin harrastanut. Tunnit olivat hyvin suosittuja ja niissä kävi aika lailla sama porukka joka kerta. Joskus tunnit olivat täynnä ja menin sitten tanssitunneille samassa paikassa. Olin käynyt tanssitunneilla muualla. Noilla tunneilla taas oli ihan erilainen tunnelma. Kukaan ei puhunut minulle mitään vaikka olisin kysynyt jotain ja naisilla oli tunneilla "vakiopaikat". Porukka siellä oli ehkä 10 vuotta itseäni vanhempaa. Yritin kyllä. Kävin tunneilla monta kertaa, kunnes lopulta kyllästyin tunneilla vallitsemaan kylmään tunnelmaan. Aina ei voi voittaa!
Nykyiset ystäväni olen saanut juuri tanssiharrastuksen parista. Harrastan myös juoksua ja käyn yhteislenkeillä. Olisin voinut saada näistäkin hyviä ystäviä, mutta kun jouduin jatkuvasti kieltäymään yhteisistä menoista kuten kahville menosta työkiireiden vuoksi, yhtenä päivänä vaan sinua ei pyydetä mihinkään. On siis itsestä paljon kiinni, miten ylläpidät ystävyyssuhdetta, jääkö se vain tuttavuuden tasolle vaan kehittyykö siitä todellinen ystävyys. Tosin tuppautua ei voi kenenkään seuraan, jos ei sitä haluta.
Bändisoitto. Kukaan ei yksin pysty soittamaan bändissä. Siitä tulee ihan oikeita kavereita, koska jos löydät hyvän porukan, he eivät todellaakaan pidä sinuun yhteyttä "kohteliaisuudesta", vaan se on heille yhtä tärkeä kuin parisuhde. Musiikki-ihmiset ovat rempseää porukkaa, vähän niin kuin välimeren ihmisiä mutta Suomessa. Tietenkin jos et osaa soittaa tai laulaa, ei kukaan halua olla kaverisi. Mitään armonpullia ei ole jaossa.
Liikunnassa lajilla on merkitystä. Kuntosali ei kovin sosiaalista ole. Tai lenkkeilykään. Yhteislenkitkin eivät ole mitään hyviä juttelupaikkoja. Kyllähän siitä tuttuja tulee, mutta ei ystäviä niinkään.
Joukkuelajit tai kamppailulajit lienee parempia. Kamppailussa ollaan "lähellä" väkisinkin siitä muodostuu tietynlainen side, vaikkei niin paljoa juttelisi. Ja joukkueen on pelattava yhteen.
Shakkikerhosta. Puolisonkin löysin sieltä :)
Ei ystäviä, tuttavia ehkä muutama.
Urheilu. 30 vuoden valmennusuralla ehti tutustua moneen ihmiseen ja osa heistä on parhaita ystäviäni.
Kaman vetäjien (juopottelu, höpsöheinä jne) joukosta löytyy helposti aina joku lokki, jota voi luulla ystäväksi. Näin ei kuitenkaan ole. Ne "ystävät" häviää heti kun sulla ei olekaan tarjota fiksiä. Ja sama toisin päin. Huono harrastus, jonka vaihdoin jo nuorena soittimien rääkkäämiseen. Musapiireistä on myös turha ettiä oikeita ystäviä, jokainen on kuin lokki, valmiina plagioimaan kaiken mitä olet saanut kasaan. Parempi kuin kiertää kaukaa ja keskittyy tekemään kaiken itse.
Purjehdus. Venekerhoon, gastiksi ja nyt oma pikku purkkari, saatu lahjaksi. Vanhoja puupaatteja saa ilmaiseksi.
Tanssi ! Sekä miehiä etä naisia
Vierailija kirjoitti:
Tanssi ! Sekä miehiä etä naisia
...että ...
Kirjat ja lukeminen : Lukupiiri ja instan kirjatilit, joiden kautta tavannut harrastajia.
Koirat: Täältä varmaan eniten, todella helppo tutustua samanhenkisiin ihmisiin esim. rotujärjestön tai paikallisen koirakerhon toiminnassa.
Ei ehkä vielä ystäviä, mutta uusia kivoja tuttavia on tullut joogaharrastuksen kautta ja kansalaisopiston taidekurssin kautta.
Vapaaehtoistyö, spr mun kohdalla. On tapaamisia myös "työn" ulkopuolella ja siinä vähitellen muodustuu ystävyyssuhteita.
Toinen harrastus kun tarpeeksi kauan jaksaa - purjehdus. Tai veneily. Yksinhän siinä mennään, tai omalla porukalla, mutta satamissa alkaa törmäämään tuttuihin niin kai niitä nyt ainakin kavereiksi voi jossain vaiheessa jo sanoa.
Veneilyyn myös kuuluu yhteisöllisyys, aina autettava toista, aina moikataan toista vesillä jne.
Sen tyyppiset harrastukset, niistä löytyy ystäviä. Kovin kilpailuhenkisistä lajeista tuskin löytää
Partio. Sen voi aloittaa aikuisenakin. Jos on aktiivina mukana, niin kyllä siinä kavereiksi tulee.
Postcrossingin kautta ole aikuisena muutamia hyviä ystäviä. Harrastus sopii myös intoverteille.
https://www.postcrossing.com/
Koiraharrastusten kautta olen saanut monia, pitkäaikaisia ystäviä. Vaikka ne harrasteet itsessään onkin nyt ruuhkavuosissa jääneet hyvin vähälle.