Minkä harrastuksen kautta olet saanut uusia ystäviä?
Niin? Aina sanotaan, että harrastuksen kautta saa uusia ystäviä, mutta ei taida olla niin helppoa sekään. Ainakaan omat liikunnaliset harrastukseni ei ole tuonut yhtäkään uutta kaveria. Lähinnä aika kuluu oman suorituksen ja hakkaavan pulssin tarkkailussa. Ei siinä ohessa jaksa mitään puhua. Pukkarissa kaikilla kiire suihkuun ja himaan. Vinkkejä kehiin siis näin ystävänpäivän kunniaksi!
Kommentit (296)
Ei ehkä toivottu vastaus mutta videopelit. Pelien kautta löysin sattumalta uuden ystäväpiirin mikä on muutakin kuin päihteiden (alkoholi) käyttöä.
En oikeasti minkään. Monia harrastuksia on tullut kokeiltua. Kaverit on sitten löytyneet muualta.
Vierailija kirjoitti:
Swingers bileet toivat paljon uusia ystäviä.
On mukavaa tutustua uusiin ihmisiin syvällisemmin.
Seurakunnan ystäväpalvelu vapaaehtoistyöt. Ulkoilutus, kauppareissut, keskustelu, siivousapu, kirjan lukeminen ääneen, konsertissa tai muussa taidetapahtumassa käyminen yms.
Bongasin tämän keskusteluvirran sivusilmällä ja ajattelin ottaa kantaa koska tätä samaa asiaa olen itse pohdiskellu n.2 vuotta sitten viimeksi, koska sitä ennen, kulutin n.10v siinä että etsin uusia hyviä kavereita/ystäviä elämääni netin kautta (esim. Facebook ystävänhaku ryhmät, foorumit joissa pysty ettii kavereita, jne. muut Suomen kieliset verkkosivut joista voi etsiä ystäviä), aika ajoin hyvinkin aktiivisesti. Kuitenkaan tähän n.10 vuoteen, ei liittyny mitään tutustumista samojen harrastusten kautta, vaan muuten yrittämistä tutustua, mutta n.20v sitten, aloin harrastaa yhtä keräilykorttipeliä, ja löysin sitten aika pian sen jälkee tähän harrastukseen liittyvän Suomalaisen foorumin (jota ei enää ole mutta tilalle on perustettu somen puolelle servuja ja ryhmiä liittyen tähän harrastukseen), jota kautta sitten starttasi tutustuminen yhteen toiseen harrastajaan netin välityksellä, joka sitten johti livetapaamisiin, ja sitten kaveruuteen jonka aikana kyläiltiin toistemme luona usein (hän asui Tampereella, minä Lahdessa).
Harrastuksenkin kautta voi saada kavereita, mutta se tarvii aina myös tuuria, kuten kavereiden saaminen monta muutakin kautta. Kuitenkin, n.2v sitten kun tätä asiaa pohdiskelin että miten kasvataa mahdollisuuksia saada kavereita, ehkä nopeamminkin, niin tulin siihen tulokseen, että tarvitaan paikka, jossa ihmiset ovat toistensa kanssa tekemisissä jonkun asian (esim. harrastuksen) äärellä ja kommunikoivat keskenään, sekä viettävät tässä paikassa aikaa joka kerta kun tässä paikassa käyvät, niin enemmän kuin 30 minuuttia, jotta jokainen paikalla olija voi viettää aikaa paikassa rennommin ilman kiireitä, joka sitten avaa aikaikkunan, mahdolliselle keskustelulle itse siitä asiasta mitä sielä tehdään yhdessä tai/ja muulle keskustelulle. Tällässiä paikkoja voi olla esim. lautapeli liigat, korttipeli liigat, jne. muut harrastus liigat/kerhot.
Mutta sitten myös on olemassa toisiakin mahdollisuuksia. Esim. pieni lähikauppa jossa käy vähän asiakkaita, joista sinä olet yksi ja käyt sielä hyvin ahkerasti, niin muutaman vuoden jälkee sinut voidaa nähä myyjien puolella vakioasiakkaana, ja jos olet ollu hyvä käytöksinen asiakas, saattaa tulla jopa mahdollisuus jossai vaihees small talkata (tiedän että se ei ole suosittua Suomessa mutta se voi toimia jäänmurtajanakin joskus) vähän myyjän kanssa, joka sitten voi johtaa tutustumiseen enemmän, ljopa ystävyyteen. Mutta tässäkin toistuu se, että on paikka, missä kaksi ihmistä joutuu kohtaamaan toisensa, olemaan tekemisissä toistensa kanssa ja kommunikoimaa toisilleen, jotta tutustuminen voi edes alkaa jossai vaihees, mutta tuuria tarvitaan. Ja kummassakin näissä esimerkissä, kyse on myös siitä, että ns. "kantaväki" tottuu sun seuraasi, oppii olemaan sun seurassa, luottamaan sun seuraasi, ja haluamaan sitä myötä olla seurassasi yhä enemmän. Eli kun meet esikertalaisena esim. harrastuskerhoon, älä edes oleta että saat kaveretia ekan vuoden sisällä niistä jotka on käynneet sielä pidempään, koska vaikka he eivät sitä myönnä, he tarkkailee sinun toimintaa, tapojasi, eleitäsi, jne. ja analysoivat, jonka jälkee tekevät päätöksen lähestyä ja antaa mahdollisuuksia (esim. koulussakin oppilaat analysoivat, tarkkailevat, jne. toisiaan ja pohtivat joskus turhankin kauvan että keneen lähtee tutustuu ja kenestä saada ehkä kaveri).
Shibari-sidontakurssilla. Kerran kommentoin sitomalleni naiselle kuinka ihanasti hänen rintansa pullahtaa köysien välistä ja hän hymyili minulle.
En nyt voi tässä todistaa että olen sama henkilö joka kirjoitti ton äskeisen pitkän kirjoituksen, joka alkaa tällä "Bongasin tämän keskusteluvirran sivusilmällä ja ajattelin ottaa kantaa koska tätä samaa asiaa olen itse pohdiskellu n.2 vuotta sitten viimeksi, koska sitä ennen, kulutin n.10v siinä että etsin uusia hyviä kavereita/ystäviä elämääni netin kautta (esim. Facebook ystävänhaku ryhmät,", mutta väitän olevani sama henkilö, joka unohti vielä mainita yhden jutun: Tutustu ennemmin yhteen mahdolliseen kaveriin kerralla, äläkä moneen samaa aikaa, yrittäen luoda kaveriporukkaa kerralla, vaan panosta ennemmin yhteen kerralla, ja kun panostat yhteen kerralla, niistä sitten kertyy sulle ajan saatossa kavereita, ja sitten kun sulla on kavereita, sulla on kaveriporukka, jostai jokainen on hyvä kaveri, koska siihen kaveri-suhteen rakentamiseen on panostettu kunkin kohdalla, vaadittu aika ja panostus.
Lähdin neljä vuotta sitten ehdolle kuntavaaleissa ja sitä kautta olen saanut paljon uusia ystäviä. Kun valitsee puolueen omien arvojen mukaan, niin lähtökohtaisesti porukka on jo samanhenkistä. Vaikka kuulostaakin vähän puisevalta ja ehkä hetkittäin sitä onkin, niin uusien ystävien ja tuttavien hankkimiseen tämä on ollut kyllä paras harrastus. Ja tulee myös merkityksellisyyden kokemusta, kun saa vaikuttaa yhteisiin asioihin, vaikkei valtuustoon pääsekään niin saa olla taustatyössä mukana. Nyt olen taas ehdolla ja nyt on kuntavaalit ja puolueet hakee ehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 40v mies ja en oikein saa mistään uusia kavereita. Intissä sain semmosia läppäkavereita joille soitteli silloin tällöin kännissä, mutta se siitä. Peruskoulusta löytyi tyyliin nykyiset kaverit. Lukiosta ei yhtään. AMK:ssa oli joitain kavereita, mutta heistä en ole kuullut yli 10 vuoteen mitään. Salilla käynyt 2008 lähtien, siellä vaan käy ja tekee treenit. Prätkäilyä tulee harrastettua yksin. Veneilyssä on aina samojen henkilöiden kanssa harrastamassa. Yhden pidempiaikaisen ystävän löysin eräästä työpaikasta. Mistä niitä muka löytää?
Prätkien kokoontumisajot? Siskon mies käy Virossakin ajoissa kaverien kaa
Mitä ne sellaiset on? Ajan muutenkin melko pienellä pyörällä (Suomessa on jokin itsetunto-ongelma että pitää olla hirveä
"Kesäisin näkee isoja porukoita prätkiä jossain grillillä tai muutoin kokoontuneena, pitkiä letkoja ajelee mutkaisia teitä, mp-messut"
No ne on niitä "omia porukoita". Luuletko sä oikeasti, että mp-ihmiset olisivat jotenkin erilaisia kuin muut? Suomessa kaikki "valmiit piirit" haluaa olla siinä omassa piirissä. Ei ole hyvä mennä häiritsemään sellaisia. Joskus täyttelin renkaita pyörääni ja siihen tuli pari muutakin prätkää ja hieman juttelin niille siinä rengaspaineita säätäessäni, niin ne oli jotenkin vaivautuneen oloisia, tai väkisin vähän hymyilivät tms. En siis halua tungetella mihinkään porukkaan, tulkoot joku itse puhumaan jos kiinnostaa. Yleensä noita ei kiinnosta. Kai sitten vääränlainen pärstäkerroin tms.
Geokätköily. Olen saanut lajin parista ulkoiluseuraa geokätköilyyn. Harrastajat järjestävät miittejä, jossa voi tutustua muihin lajin harrastajiin omalla lähiseudulla. Miitit ovat kaikille avoimia tapahtumia. Miitistä saatetaan usein lähteä yhdessä etsimään kätköjä, siinä tutustuu hyvin muihin ja jutellaan muutakin kuin kätköilyä. Olen saanut kavereita, joiden kanssa ollaan käyty reissaamassakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä toivottu vastaus mutta videopelit. Pelien kautta löysin sattumalta uuden ystäväpiirin mikä on muutakin kuin päihteiden (alkoholi) käyttöä.
Mun aikuinen lapsi puolisoineen ovat myös saaneet pelaamisen kautta ystäväpariskuntia, joita tapaavat myös pelimaailman ulkopuolella oikeassa elämässä. Olivat jutelleet pelissä, ja oli synkannut niin hyvin, että päättivät tavata ja ystävystyivät.
Nuorkauppakamarin kautta olen saanut paljon uusia ihania ystäviä <3 suosittelen
Lintuharrastus tuo äkkiä ainakin uusia tuttavia, joista halutessasi voi tulla myös ystäviä. Kun alat kulkea tunnetuilla lintupaikoilla kiikaroimassa ja kuvaamassa, siellä on helppo aloittaa keskustelu linnuista, mitä on nähty ja kuultu, säätilasta ja muista helpoista aiheista. Ihan ventovieraat tulevat juttelemaan. Laskin viimeisellä retkelläni nähneeni 8 lajia ja tavanneeni 10 ihmistä, jotka tulivat juttusille. Näin ainakin Oulussa. Introvertille joskus liikaakin ihmisiä, jolloin häivyn syvemmille selkosille.
Tanssi ehdottomasti paras siihen
Kuntosalilla olen tutustunut uusiin ihmisiin, samoin joogatunneilla. Ei niin kiirettä olekaan, ettei muutaman sanan ehtisi vaihtaa ja ehdottaa vaikka kahville menoa.