Vegaaninen kasvispötkylä ei ole makkara
Makkaran määritelmä on "suoleen tai muuhun päällykseen tehty elintarvike, jonka oleellinen valmistusaine on liha."
https://www.lihatiedotus.fi/ruokaa-lihasta/makkara-2/makkaran-maaritelm…
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020987
Sitä soijasta, herneistä tai pavuista valmistettua kasvispötkylää voi kutsua vaikka pökäleeksi tai soijatikuksi, mutta makkara se ei ole eikä sitä pidä myöskään kutsua sillä nimellä. Kasvispötkylöiden myyminen makkara -nimikkeellä on harhaan johtavaa ja voi johtaa vaaratilanteeseen jos kuluttaja luulee syövänsä tavallista lihamakkaraa. Ja ennen kuin joku aloittaa sanomaan että makkara on makkara riippumatta siitä mitä se sisältää, niin samasta makkaran määritelmää koskevasta syystä HK ei saa myydä ja markkinoida Sinistä Lenkkiä makkarana koska sen lihapitoisuus on liian pieni.
Kommentit (70)
Olethan myös muistanut käydä raivoamassa lähikiskalla "salmiakkipääkalloista" jotka eivät ole pääkalloja, lähikonditoriassa "koiranluu"-leivoksista joissa ei ole lainkaan epämääräistä kuivattua koiranluunahkaa, "lehtipihvi" ei nimestään huolimatta sisällä lehtiä, ja ABCllä varmasti muistit huutaa kassalle, miten "omistajan leike" ei sisältänytkään äs-kortin asiakasomistajaa. "Kalakukko", onko siinä lintua?
Koska olisi höpsöä, jos raivoaisit vain yhdestä ruokasanasta, vaikka noita on vaikka kuinka monta.
Soija/papu/sienipökäle. Siinä kuvaava ja sopiva nimi noille tuotteille.
Vai, että vaaratilanteen aiheuttaa, jos ei osaa lukea "kasvis" makkara...
Ihme lukutaidotonta porukkaa, jos ei osaa erottaa liha tai kasvis valmistetta toisistaan
Ja lihapulla ei ole pulla, ooämgee!!!!
Ihan sama. Mitään suoleen tehtyä en söisi muutenkaan, joten olen onnellinen kasvissyöjä, nimitettiinpä ruokaa millä nimellä tahansa.
Eikös sen suoleen tehdyn nimeksi sopisi pökäle paremmin?
Kasvismakkara kielletty
Lihapulla sallittu
????
Ihan sama, vaikka antaisivat sinun keksiä nimen sille. Ostaisin silti, koska se on hyvää.
Pienellä ihmisellä pienet murheet, ja provot.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, millä nimellä niitä myydään, hyvin harvoin ostan. Mutta odotan hetkeä, kun kielletään sanat kookosmaito ja hedelmäliha. Vuosikymmeniä ne ovat olleet ihan ok, mutta nyt lisääntyvä kasvissyönti pelottaa niin paljon, että kai nuokin pitää kieltää.
Tämä lisääntyvän kasvissyönnin aiheuttama pelko on kyllä ihan käsittämätöntä. Miksi lihaa syöviä ihmisiä pelottaa se, että jotku jättävät lihan syömättä. Heillehän jää silloin paljon enemmän sitä lihaa syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva makkara on tehty suoleen, jotkut nakit on
Minä sinulle tavallista lihamakkaraa näytän
No ei sitten ole hk:n blöökään.
Mutta makkara on kyllä aika pitkälti huokaa tietyssä muodossa, ei tietystä raaka-aineesta.
Lihamakkarat tehdään kai edelleen ns. luonnonsuoleen, eli pökäle-nimi natsaisi paremmin sille. Sieltähän ne perinteiset pökäleet tulevat.
Mulle on ihan yksi lysti miksi noita kutsutaan. Kasvissyöjäthän eivät näistä nimistä koskaan ahdistu, vaan nimiongelmaiset ovat poikkeuksetta lihansyöjiä. Ilmeisesti lihansyönnillä on sitten tuollainen vaikutus joihinkin yksilöihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sinulle tavallista lihamakkaraa näytän
Älä, se on rikos
Ehdotan että vegaaninen pökäleen nimeksi jätetään makkara. Lihamakkaraa voidaan alkaa kutsua peräsuoli raatotäytteellä.
Meidän ruokalassa oli tänään muuten vegaanista nakkikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Raatopökäle!
Ottaako koville aloittaja? Miksi tämä saa sinut epävarmaksi?
Minulle on ihan sama, millä nimellä niitä myydään, hyvin harvoin ostan. Mutta odotan hetkeä, kun kielletään sanat kookosmaito ja hedelmäliha. Vuosikymmeniä ne ovat olleet ihan ok, mutta nyt lisääntyvä kasvissyönti pelottaa niin paljon, että kai nuokin pitää kieltää.