Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Jos työmiehellä on työpäivä niin on mullakin. Joten teen silloin etätöitä. Ei ole aikaa laitella ruokia, joten joko syön itse eineksiä tai lämmittelen jämiä. Niistä kummastakaan ei riitä ylimääräisille. Nuorena naisena tuntuisi muutenkin liian oudolta syödä lounasta kahdestaan jonkun tuntemattoman työmiehen kanssa.
No voit aina nuorena naisena tarjota sitä ilmaista herkkua. Ei siihen mene kuin 5 minuuttia. Suihkun kera.
Tarjosin kerran vettä miehelle, joka toi ja asensi tilaamani pesukoneen. Oli kuuma ilma ja hänellä meni aika kauan ähistessä kylppärini lattialla. Juotavaa voin kyllä tarjota, muta ruokaa en.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen. Miksi? Siksi että heidän työpanoksensa on arvokas. Muuten ei homma pyörisi. Eli rahallisen korvauksen lisäksi osoitetaan kiitollisuutta ja arvostusta. Noihin hommiin ei ole tekijöitä liiaksi ja on vaikeaa saada silloin kun tarvitsee.
Ai, täällä isoissa kaupungeissa on kyllä 24/7 auki olevia putkimies- ja muita firmoja. Tekijöitä ei puutu, ehkä siellä periferiassa on toisin.
Naisena on helppo tarjota pimpskukkaa. Miehenä pitää laittaa kahvit tulille, jotta röimies ei tee sekundaa. Reilu maailma.
Laittaisin kyllä voileipää ja keittäisin kahvin. Ihmisiltä on mennyt käytöstavat johonkin kokokaan.
Meillä on kymmenen vuoden aikana ollut kaksi remonttia, joista toisessa remppaa tehtiin sisällä, toisessa ulkona. Ensimmäisellä kerralla työnjohtaja sanoi tiukasti etukäteen, että heillä porukka syö omat eväät/käy syömässä, eikä talossa saa mitään tarjota. Toisella kerralla taas olisimme tarjonneet ulkona työskenteleville virvokkeita, kylmää juotavaa, jäätelöitä ja keksejä, mutta eipä kelvannut, joten ei voi mitään. Joimme Cola-Cplat ja söimme Jättikset ihan itse. Eli yritetty on, mutta ei voi mitään.
Äitini taas kertoi, että heidän taloyhtiössään remonttiporukalle tarjottiin grillijuhlat viimeisenä päivänä, oli salaatteja, pihvejä, makkaraa, perunaa eri muodoissa ja kunnon jälkiruokapöytä. Hyvin oli uponnut. Mökin ulkorempassa remppaajat saivat pizzaa ja jäätelöitä, kylmää juotavaa unohtamatta.
Äitini sanoi, että nykyaikana selviää vähemmällä tarjottavalla, sillä mökkiä rakentava "mestari" odotti aina aamupalaa, lounasta jälkiruoan kanssa ja kahvitaukoa leivonnaisineen ja vielä kyytiä kotiin! Se oli 70-lukua, se.
Röyhkeitä lokkeja ovat työmiehet! Miehet ne vaan kehtaa, ei nainen pyytäisi noin pokkana ruokaa tai kahvitarjoilua.
Hassua. Tein juuri tänä iltana ketjun aiheesta, voiko kotiin tulevalle huoltomiehelle tarjota kahvia, ja nyt huomasin että täällä on tällainen ketju. Ja minä kun luulin saaneeni hyvinkin omaperäisen idean.
Meillä tässä kymmenen vuoden aikana käyny remppamiestä ja asentajaa ja en ole kenellekään tarjonnut edes kahvia. Ei ole tullut edes mieleen tarjota. Sehän on töissä täällä
Meillä silloin, kun on paikalla. Kai osaavat omat taukonsa pitää silloin, kun on tarkoitus pitää. Saavat poistua ja tulla. Juokoot termarikahvit pihalla tai autossa. Vettä saavat juoda ja vessaa käyttää.
Eli huoltomiestä tilatessa tulisi kysellä myöskin mahdolliset ruoka-aineallergiat ja erikoisruokavaliot? Just joo...
Hyvä, että tuostakin ikivanhasta riippakivestä päästään pikkuhiljaa eroon. Se on niin vaivaannuttavaa syödä väkisin, kun kerran tarjotaan, eikä kehtaa kieltäytyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takakireitä vastauksia.
Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?
Ammatilainen tekee työnsä laadukkaasti ihan riippumatta siitä tarjotaanko lounaat vai ei.
Varsinaiset ammattilaiset vain ovat valitettavan harvassa. Pelkät paperit ei takaa vielä yhtään mitään. Ja mitä nuoremmaksi duunari menee niin sitä vähemmän.
Asensi pesukoneen ja lähti tiehensä ennen kuin 5 litran perunapata alkoi edes kiehua :(
Laskutusta pelkään.... ottaa melkoisen taloudellise riskin siitä kahvin ja ruuan tarjoilusta jos alkavatunti laskutus ja hidas syöjä.
Valitettavasti en ollut itse kotona, kun pari tyyppiä toivat pesukoneen.
Ensinnäkin rikkoivat kylppärin pesukonehanan, mutta vaativat vaimolta nimen paperiin, että hana oli rikki jo tullessa.
Toisekseen pesukoneen vaaitus tehtiin huonosti ja ekan linkouksen yhteydessä se lähti liikkumaan.
Ja kaiken huipuksi vanhaa konetta poisviedessään eivät kääntäneet sen alla olevaa vipua kuljetusasentoon, joten se raapi jäljet käytävän ja eteisen parkettiin.
Olisko vaimon vielä pitänyt tarjota ruoat näille termiiteille?
Vierailija kirjoitti:
Munä tarjosin kerran huoltomiehelle kahvia kun itse samaan aikaan join. Hän katsoi sen näköisenä kuin olisin tarjonnut ns. päiväkahveja ja kieltäytyi.
Ennen vanhaan kaikille remppaäijille tarjottiin ruoat ja kahvit ja tekivät sit työnsä hyvin. Nykyään luokitellaan seksihulluksi jos kysyy, että haluaisitko kahvia. En tajua nykyajasta mitään.
Omat eväät ja kahvit happanee autoon ja kupu vetää rajallisesti joten ei ole mitään iloa alkaa jokaisen asiakkaan luona kahvittelemaan tai syömään vaivautuneessa ilmapiirissä. Tämän lisäksi monen siisteystaso ei houkuttele syömään.
Varsinkin putkimies näkee sinne mistä useimmat ei edes älyä siivota. Ei paljon herkut maistu siinä keittiössä jonka tiskikaapissa kuhisee.
Itse oli aikoinaan työnaisena kotisiivouksissa ja etenkin vanhemmat ihmiset halusi tosi usein tarjota kahvit, koskapa kaipasivat varmaan juttuseuraa, ja jouduin ihan sanomaan, että se on työstä sitten pois. Meillä oli aikataulu vedetty niin tappiin, että muuten vedettiin kahvit matkalla seuraavaan kohteeseen. Työkaverit oli lähinnä virolaisia ja joskus kun mä suomalaisena valitin, että kyllä täyteen työpäivään kahvitauot pitäisi kuulua, niin sanottiin, että saadaan olla tosi kiitollisia jo siitä, että siirtymät lasketaan työaikaan, kun monessa firmassa ei ole kuulemma sitäkään!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tarjonnut kahvit työmiehille. Ainoa ikävä yllätys oli kun sähkömies teki tuntiveloituksen myös kahvipöydässä istumastaan ajasta. Ei näin.
No montako tuntia mahtoi istua kahvipöydässä? Menitkö konkurssiin?
En laita ruokaa itsellenikään, vaan syön eineksiä. En keitä kahveja, koska en juo kahvia itsekään.
Jatkoa edelliseen. Miksi? Siksi että heidän työpanoksensa on arvokas. Muuten ei homma pyörisi. Eli rahallisen korvauksen lisäksi osoitetaan kiitollisuutta ja arvostusta. Noihin hommiin ei ole tekijöitä liiaksi ja on vaikeaa saada silloin kun tarvitsee.