Milloin laihdutus onnistuu?? Viime talven takki ei mene mahan kohtdalta kiinni.
Painoin viime syksynä 98kg
Nyt 106kg.
Olen 8 vuotta yrittänyt laihduttaa.
Kommentit (17)
Sitten kun syöt vähemmän kuin kulutat, niin yksinkertaista se on.
Silloin kun teet laihdutuskuurin sijaan elämäntapamuutoksen ja sitoudut siihen.
Se on kyllä käsittämätöntä kuinka paljon ihminen voi lihoa vuodessa.
Terveellinen ruokavalio, riittävä liikunta ja aterian oikea annoskoko.
Kokeile pienempää lautasta esim.24cm, nykylautaset on valtavia. Välipalat pois, erityisesti makeat ja yleensäkin sokerit jopa kahvissa. Pätkäpaasto voisi toimia, ei pientä nälkää pidä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan puolessa vuodessa tuo
Ap
Liian vähän treeniä. Minä laihduin 34 kg joskus. Treenasin 2.5 tuntia joka päivä 5 kuukautta.. Kuntopyörää vähintään tunti joka päivä ja sitten kuntosalia. Kaloreita pitää kulua paljon jotta laihtuu. Alussa huomasin että paino putoo kyllä kun polkee kuntopyörää sen 90 minuuttia joka päivä. Kova hiki tuli aina. Sitten lisäsin treeniin kuntosalia eli painojen nostelua. Ruokavalio pitää olla myös niin ettei syö sokeri tuotteita kuten herkkuja. Limua join aika paljon ja lopetin ne kokonaan.
Lopeta se ikuinen ns laihduttamisen yrittäminen ja laihduta ..ennenkuin saat esim diabeteksen
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, 10 kg on hyvinkin helppo saada lihottua muutamassa kuukaudessa. Eikä edes vaadi mitään kovin pahaa mässäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun teet laihdutuskuurin sijaan elämäntapamuutoksen ja sitoudut siihen.
Näinhän se on mikä täytyy tapahtua, mutta jotta elämäntapamuutos voi tapahtua pitää yleensä nimenomaan tapahtua jotain. Se jotain ei ole halu, tahto tai motivaatio. Sitä kyllä varmasti on, toisin kuin yleensä vihjaillaan tätä "syö vähemmän kuin kulutat"-mantraa. Se on vain syyllistämistä siitä, että ei onnistu, että ei olisi tahtoa. Tämä ko. vastaus oli jo parempi.
Kyse tuskin on siitä, etteikö tietäisi mitä on hyvä syödä ym. vaan siitä että ongelmat ovat syvemmällä. Eli onko pohjalla esim. tunnesyömistä, tätä kautta tunnesäätelyä, traumoja. Ei tällöin tehdä elämäntapamuutosta puhtaan halun (=toive) voimin. Pitää selvittää miten pääsee alkuperäisestä ongelmasta eteenpäin. Onko esim. aineenvaihdunta viturallaan, riippuvuutta hiilareista, tapasyömistä jne.
Koita siis ensin pysähtyä asian kanssa ja katsoa asiaa laajemmin ja unohtaa hetkeksi kokonaan painonoudotus ja vain tarkkaile mitä syömisen, painon, kehosi ympärillä tapahtuu. Koita unohtaa oikeasti se kiloihin liittyvä paine ensin, että pitää pitää pitää. Vasta kun luovutat tästä paineesta on helpompi objektiivisesti alkaa tarkkailla ensinnäkin suhtautumistasi syömiseen ja siihen liittyviin asioihin, minäkuvaan, tunteisiin, muiden luomiin asenteisiin. Ihan vaan pysäytät ensin tilanteen ja alat tarkkailla, että mitä sinun kohdalla liittyy siihen syömiseen.
Vahvasti uskallan näin ehdottaa, koska olen itse paininut painon kanssa, ja vasta kun olen itse näin tehnyt niin olen päässyt eteenpäin. Esim. itselläni on ollut koko elämäni kadoksissa kehoyhteys, eli tunne siitä mikä tekee hyvää, mikä pahaa. Ja miksi olen syönyt sitä pahaa tekevää, vaikka tietoisella ajattelulla ymmärrän sen tekevän pahaa. Koska koen ansaitsevani pahaa.
Ei ole kyse tiedosta, vaan itsensä ymmärryksestä. Vaaditko itseltäsi liikaa, haluatko että paino putoaa vain siksi, että "olet liian painava ja lihava ja ruma ym.", vai haluatko pohjimmintasi ehkä juuri siksi pitää kiinni painosta, jojoilusta, jotta voisit ruoskia itseäsi, että olet liian painava, lihava ja ruma ym., koska se on taba sabotoida itseäsi, koska koet ettet ole minkään arvoinen. Addiktio on laaja aihe, jota kannattaa tutkia. Sen syntymekanismit on syvällä, lapsena iskotetut, eikä niitä järjellä voi voittaa siinä tilanteessa kun se selviytymismekanismi napsahtaa päälle. Keino pitää yllä sitä kokemusta, pahaa oloa, mihin on itsensä kanssa kasvanut, eikä siitä ole mahdollista päästä yli vain päättämällä laihtua, vaan käymällä juurisyiden pariin ja uskaltamalla kohdata omat kipukohtansa, ne aidot siellä syvimmässä piilossa. Se on aivan eri prosessi kuin kalorit sisään -kalorit ulos. Tästä ei valtaosalla ilmeisesti ole kokemusta tai ymmärrystä, ja heiltä et valitettavasti saa toimivia vastauksiakaan, vaan lähinnä syyllistämistä.
Toivotan sulle paljon rohkeutta ja voimia prosessiin ja kaikkea hyvää. Varmasti pääset eteenpäin, toivoa on. Kysehän ei lopulta ole siitä mahtuuko takki päälle, vaikka toki tulee kylmä talvi jollei ole vaihtohtoja, ja ymmörrän käytännössä mitä tarkoitat kyllä. Mutta tarkoitan että haluan oikeasti auttaa, ja se lähtee siitä että ymmärrät että kyse ei ole siitä painosta, vaan siitä voiko hyvin vai ei. Siitä pahasta ja ikävästä olosta minkä paino tuo mukanaan ja sairauksista ym, niiden alkusyiden päälle, jotka pitää kaikki selvittää ja ne eivät selviä vaa'alla. Tsemppiä.
Laita reklamaatio takin valmistajalle itsestään kutistuvasta takista.
Jos korvauksia ei tipu, uhkaa tehdä asiasta julkinen.
Havahduin ylipainooni viitisen vuotta sitten kun vaaka näytti yli 80 kiloa. Laihdutin BMI 30 > alle 25 vajaassa vuodessa ja olen pysynyt normaalipainossa siitä saakka.
Näin sen tein:
- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.
- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.
- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.
- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään mättöpäiviä!
- kaloreiden laskeminen on turhaa.
- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.
- riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.
- 8 tunnin yöunet.
- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi, arkiaktiivisuutta väh. 7500 askelta päivässä.
- punnitus joka aamu.
Toista kuukautta sitten jätin lihan syönnin kokonaan. Lähinnä eettisistä syistä. En nyt kovin hirveästi muutenkaan sitä syönyt mutta ihan ihmettelen että paino on pudonnut. Syön siis kasviksia ja pastaakin aika usein, hedelmiä ym. Olo on niin paljon parempi.
Osta kirja "Laihduttamisen loppu", noudata sen ohjeita ja laihdut.
sama