Miksi mulle tyrkytetään "lapsivapaata"?
Muiden yh-äitien toimesta. Jokainen kuulemma tarvii omaa aikaa ja he tulisivat hulluksi, jos joutuisivat olemaan lastensa kanssa liian paljon.
Ongelma vaan on siinä, että minä en tule hulluksi omien lasteni seurassa enkä todellakaan kaipaa mitään baariaikaa.
Kommentit (143)
Inhoan koko sanaa lapsivapaa. Miksi omista lapsista pitäisi saada jotain vapaata? Joskus on joo kiva päästä jonnekin ilman lapsia, mutta eikö lasten kanssa olo sitten ole sitä vapaa-aikaa?
"Ei kukaan jaksa, jos ei koskaan saa tehdä mitään omaa, sitä minkä takia on oma itsensä IHMISENÄ eikä pelkkä äiti. Usein unohtuu, että äiditkin on erilaisia persoonia, eikä mitään altruistisia marttyyreja, jotka ei tarvi mitään muuta kuin lapsensa (joita niitäkään ei muuten saa tarvita, koska ei saa olla riippuvainen lapsistaan) ollakseen onnellisia."
Ei ydinperheissäkään ole lapsivapaata aikaa, ellei sitten jompi kumpi tai molemmat vanhemmat lähde esim. Reissuun.
En tiedä mistä puhut, mutta kyllä minua virkistää ihan vaikka se, että saan nukkua univelat pois, käydä ulkoilemassa koiran kanssa ilman ketään, kaupassa rauhassa tms.
En ole yksinhuoltaja, mutta miehen työmatkojen takia paljon keskenäni.
Christiiina kirjoitti:
Ei ydinperheissäkään ole lapsivapaata aikaa, ellei sitten jompi kumpi tai molemmat vanhemmat lähde esim. Reissuun.
Kyllä mulla ydinperheessä on lapsivapaata.
Nytkin olen kotona yksin.
T. Perheen äiti
Mulla on 3 alle 3v lasta joista yksi on nepsy, ei minkäänlaisia tukiverkostoja. Olis ihan huippua jos joku vahtisi lapsia ja saisin hoitaa omia asioitani vaikka puoli tuntia ilman häiriötä.
Lapsivapaalla voi halutessaan tehdä muutakin, ei se ole mikään baariinmenopakko.
M40
Sama juttu.
Vaikuttaa siltä, että heti lasten syntymän jälkeen monilla alkaa se julmettu oman ajan tarve ja siitä oikein riidellään.
Nautin lasteni seurasta, en kaipaa mitään nuoruuden baari-iltoja. Harrastetaan kaikenlaista yhdessä.
Tämä on tätä aikaa ja lapset kasvavat ja itsenäistyvät koko ajan.
Miksi lapsivapaalla pitäis mennä baariin?
Mä ainakin nautin ihan kotona olosta, käyn saunassa, luen kirjaa, katson telkkaria ja nukun kunnon yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Vaikuttaa siltä, että heti lasten syntymän jälkeen monilla alkaa se julmettu oman ajan tarve ja siitä oikein riidellään.
Nautin lasteni seurasta, en kaipaa mitään nuoruuden baari-iltoja. Harrastetaan kaikenlaista yhdessä.
Tämä on tätä aikaa ja lapset kasvavat ja itsenäistyvät koko ajan.
Aivan kummallinen käsitys tämä baari-ilta. En ole ikinä kuullut että se lapsivapaa sitä olisi. Vaan ihan vaan hetki rauhassa omien ajatusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä puhut, mutta kyllä minua virkistää ihan vaikka se, että saan nukkua univelat pois, käydä ulkoilemassa koiran kanssa ilman ketään, kaupassa rauhassa tms.
Minä saan tehdä nämä asiat vaikka lapset olisivat kotona.
Ap
En käy baarissa, mutta oma aika oli tärkeää, kun lapset oli pieniä. Liikunta, teatteri, ihmisten tapaaminen jossain kivassa paikassa jne, kaikkiin näihin tarvitsee sitä omaa aikaa. Ei tietenkään ole pakko, mutta esim se liikunnan harrastamattomuus voi kyllä kostautua myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten käytöt koiran kunnon lenkillä, jos sinulla on useampi pikkulapsi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsivapaalla pitäis mennä baariin?
Mä ainakin nautin ihan kotona olosta, käyn saunassa, luen kirjaa, katson telkkaria ja nukun kunnon yöunet.
Eikös tuo onnistu myös lasten ollessa kotona? Minulla ainakin onnistuu.
Lapsille on hyvä opettaa, että leikkejä ynnä muuta tekemistä voi välillä keksiä ilman aikuistakin.
Ei tietenkään tarvitse mennä baariin mutta moni tuntuu sinne haikailevan ja menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Tämä on tätä aikaa ja lapset kasvavat ja itsenäistyvät koko ajan.Aivan kummallinen käsitys tämä baari-ilta. En ole ikinä kuullut että se lapsivapaa sitä olisi. Vaan ihan vaan hetki rauhassa omien ajatusten kanssa.
Se olikin lähinnä vain sivuhuomautus, että baariaikaa en AINAKAAN kaipaa vaikka monelle sinkkuäidille se on elintärkeää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No minä en saa. Jos mies ei ole kotona, lapset on pakko ottaa mukaan koiralenkille, kauppaan ja usein ne univelatkin syntyy siitä kun joku sairastaa ja on vaan pakko valvoa tai töitä jää rästiin ja ne on pakko tehdä öisin.
Christiiina kirjoitti:
Lapsivapaata on se, kun saa nukkua ja toinen antaa lapsille aamupalan. Kun saa siivota, laittaa ruokaa tai käydä lääkärissä ilman lasta. Kun saa uida uimarannalla tai hallissa, kun joku muu vahtii lapsia. Yksinhuoltajalla ei ole tällaista, jos ei kukaan ulkopuolinen katso lapsia. Yksin et noin neljään vuoteen ui kesäisin, et käy seitsemään vuoteen yksin juoksulenkillä, et vaihda yksin autonrenkaita, pese ikkunoita, hoida pihaa, etsi varastosta joulukoristeita. Noin kolmeen vuoteen et myöskään käy yksin suihkussa.
Se on yksinhuoltajallekin lapsivapaata, kun saa Pikkukakkosen tai päiväunien ajan touhuta yksin keittiössä.
Baarissa en käynyt nuorenakaan.
Mä halusin lapsista vapaata ja vielä baaria varten kun olin nuori (siis alle30v) äiti. Vanhana äitinä en taas halua. Lapsetkin saaneet aika erilaiset kasvatukset, ensimmäiset hurjan rentoa ja boheemia menoa. Viimeisillä oli urheilevat aktiiviset vanhemmat jotka halusivat olla lapsien kanssa mahdollisimman paljon ja arvostivat yhteistä aikaa eri tavalla kuin aikaisemmin. Kaikki lapset väittävät että lapsuus oli onnellinen. Puoliso ja koti pysyi samana kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
En käy baarissa, mutta oma aika oli tärkeää, kun lapset oli pieniä. Liikunta, teatteri, ihmisten tapaaminen jossain kivassa paikassa jne, kaikkiin näihin tarvitsee sitä omaa aikaa. Ei tietenkään ole pakko, mutta esim se liikunnan harrastamattomuus voi kyllä kostautua myöhemmin.
Lasten kanssa ei voi liikkua?? Mielikuvituksen puutetta, jos liikunnan on pakko olla maksullista ja tapahtua kodin ulkopuolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten nukut univelat pois,käyt kaupassa rauhassa tai viet koiran ulos ilman lapsia?
Tarviitteko te lapsivapaata säännöllisesti?
Ap