Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mulle tyrkytetään "lapsivapaata"?

Vierailija
10.02.2023 |

Muiden yh-äitien toimesta. Jokainen kuulemma tarvii omaa aikaa ja he tulisivat hulluksi, jos joutuisivat olemaan lastensa kanssa liian paljon.

Ongelma vaan on siinä, että minä en tule hulluksi omien lasteni seurassa enkä todellakaan kaipaa mitään baariaikaa.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ei ydinperheissäkään ole lapsivapaata aikaa, ellei sitten jompi kumpi tai molemmat vanhemmat lähde esim. Reissuun.

No just joo. Ai ydinperheessä kokoajan 24/7 pl. päiväkoti/työpäivä ollaan koko porukka yhdessä? Ei todellakaan olla. Todellakin ydinperheestä pääsee vanhempi yksin käymään lenkillä, tanssitunnilla, treeneissä, kampaajalla/parturissa, hierojalla, ihan missä vaan. Ja jopa ihan säännöllisesti vaikka joka toinen päivä.

Ja kuten itsekin sanoit, kyllä monet ydinperhevanhemmatkin reissaa myös ilman perhettään. Yksikin kaverini kävi ihan säännöllisesti viettämässä hotelliyön yksin tai kavereidensa kanssa.

Jostain syystä yh ei vaan saisi käydä edes lenkillä yksin. Ja sori, mutta näen silmissäni, että nämä, ketkä ei koskaan tarvi omaa aikaa, on nimen omaan näitä aika tukevia äitejä, ketkä ei minnekään polkujuoksemaan tai vaikka salille halua mennäkään - oli lapsia tai ei.

Vierailija
62/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy baarissa, mutta oma aika oli tärkeää, kun lapset oli pieniä. Liikunta, teatteri, ihmisten tapaaminen jossain kivassa paikassa jne, kaikkiin näihin tarvitsee sitä omaa aikaa. Ei tietenkään ole pakko, mutta esim se liikunnan harrastamattomuus voi kyllä kostautua myöhemmin.

Lasten kanssa ei voi liikkua?? Mielikuvituksen puutetta, jos liikunnan on pakko olla maksullista ja tapahtua kodin ulkopuolella.

Ap

Minun liikuntani ei ole maksullista. Mutta miten otat esim 10-15 km juoksulenkille 2 alle 5 v mukaan? Kerro nyt kun olet niin taitava?

Osta juoksurattaat ja nakkaat lapset sinne ja juokset. Tai jos toinen osaa pyöräillä, se tulee pyörällä.

Tuplarattaiden kanssahan se onkin helppo juosta.

Tai pyöräilevän taaperon kanssa.

No mutta mahdollista kumminkin, niin mä tein ku juoksin kun lapset oli pieniä. Jos pyöräilevä taapero ei jaksa mennä lenkillä niin rattaisiin vaan. Ne on ihan käteviä nuo nykyajan rattaat kumminkin. Ihaninta tietty yksin juosta, mutta jos se ei ole mahdollista. Niin pystyy kumminkin harrastamaan juoksua vaikka on pienet lapset. Toinen vaihtoehto on hommata juoksumatto. Tai liittyä salille jossa on muksuparkki.

Meinasin liittyä kuntosalille jossa oli muksuparkki.

Tulin toisiin aatoksiin kun luin ne käyttöehdot. Kello kaulassa olis pitänyt tulla ja mennä, etukäteen tietää kellonlyömä minuutilleen koska tulet, jos aikataulu kusee tulee tilapäinen porttari palvelun käyttöön, lapsiin eivät fyysisesti koske eivätkä ole missään vastuussa, kaikissa tapauksissa haetaan vanhempi paikalle treenisalista, tuli sitten itku, pipi tai pissa vaippaan yms.

Ja työntekijöinä siellä jotain trikoopöksytyttöjä joilla ei minkäänlaista hajua lastenhoidosta koska itsekin saavat vielä lapsilisää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy baarissa, mutta oma aika oli tärkeää, kun lapset oli pieniä. Liikunta, teatteri, ihmisten tapaaminen jossain kivassa paikassa jne, kaikkiin näihin tarvitsee sitä omaa aikaa. Ei tietenkään ole pakko, mutta esim se liikunnan harrastamattomuus voi kyllä kostautua myöhemmin.

Lasten kanssa ei voi liikkua?? Mielikuvituksen puutetta, jos liikunnan on pakko olla maksullista ja tapahtua kodin ulkopuolella.

Ap

Minun liikuntani ei ole maksullista. Mutta miten otat esim 10-15 km juoksulenkille 2 alle 5 v mukaan? Kerro nyt kun olet niin taitava?

Osta juoksurattaat ja nakkaat lapset sinne ja juokset. Tai jos toinen osaa pyöräillä, se tulee pyörällä.

No mutta mahdollista kumminkin, niin mä tein ku juoksin kun lapset oli pieniä. Jos pyöräilevä taapero ei jaksa mennä lenkillä niin rattaisiin vaan. Ne on ihan käteviä nuo nykyajan rattaat kumminkin. Ihaninta tietty yksin juosta, mutta jos se ei ole mahdollista. Niin pystyy kumminkin harrastamaan juoksua vaikka on pienet lapset. Toinen vaihtoehto on hommata juoksumatto. Tai liittyä salille jossa on muksuparkki.

Meinasin liittyä kuntosalille jossa oli muksuparkki.

Tulin toisiin aatoksiin kun luin ne käyttöehdot. Kello kaulassa olis pitänyt tulla ja mennä, etukäteen tietää kellonlyömä minuutilleen koska tulet, jos aikataulu kusee tulee tilapäinen porttari palvelun käyttöön, lapsiin eivät fyysisesti koske eivätkä ole missään vastuussa, kaikissa tapauksissa haetaan vanhempi paikalle treenisalista, tuli sitten itku, pipi tai pissa vaippaan yms.

Ja työntekijöinä siellä jotain trikoopöksytyttöjä joilla ei minkäänlaista hajua lastenhoidosta koska itsekin saavat vielä lapsilisää..

Nää ei todellakaan ole mitään lapsiystävällisiä vaihtoehtoja. Ei kukaan aktiivinen lapsi halua istua jossain pyöräkärryssä/rattaissa tuntia, kun vanhempi juoksee, tai olla vielä päiväkotipäivän lisäksi illan jossain kuntosalin lapsiparkissa. Paljon parempi, että on joku tuttu hoitaja tai vaikka jopa ihan se toinen vanhempi, joka viettää aikaa lapsen kanssa mukavan tekemisen parissa sillä aikaa.

Vierailija
64/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ei ydinperheissäkään ole lapsivapaata aikaa, ellei sitten jompi kumpi tai molemmat vanhemmat lähde esim. Reissuun.

No just joo. Ai ydinperheessä kokoajan 24/7 pl. päiväkoti/työpäivä ollaan koko porukka yhdessä? Ei todellakaan olla. Todellakin ydinperheestä pääsee vanhempi yksin käymään lenkillä, tanssitunnilla, treeneissä, kampaajalla/parturissa, hierojalla, ihan missä vaan. Ja jopa ihan säännöllisesti vaikka joka toinen päivä.

Ja kuten itsekin sanoit, kyllä monet ydinperhevanhemmatkin reissaa myös ilman perhettään. Yksikin kaverini kävi ihan säännöllisesti viettämässä hotelliyön yksin tai kavereidensa kanssa.

Jostain syystä yh ei vaan saisi käydä edes lenkillä yksin. Ja sori, mutta näen silmissäni, että nämä, ketkä ei koskaan tarvi omaa aikaa, on nimen omaan näitä aika tukevia äitejä, ketkä ei minnekään polkujuoksemaan tai vaikka salille halua mennäkään - oli lapsia tai ei.

Kyllä ydinperheissä saa käydä kirpparilla, salilla, kampaajalla, tyttöjen kanssa kylpyläreissuilla jne.

Mutta annas olla jos vaikka auto pitää katsastaa tai renkaat vaihtaa niin sekin kyllä onnistuu kunhan otat sen ajan töistä palkatonta vapaata ettei se ole pois "yhteisestä perheajasta".

T. Neljän lapsen isä

Vierailija
65/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kyllä ydinperheissä saa käydä kirpparilla, salilla, kampaajalla, tyttöjen kanssa kylpyläreissuilla jne.

Mutta annas olla jos vaikka auto pitää katsastaa tai renkaat vaihtaa niin sekin kyllä onnistuu kunhan otat sen ajan töistä palkatonta vapaata ettei se ole pois "yhteisestä perheajasta".

T. Neljän lapsen isä

Meillä oli tää toisin päin. Siis miehellä säännöllistä ja jopa tavoitteellista harrastamista ja tunki itsensä lisäksi kaiken maailman järjestöjen hallituksiin jne. Ei siis ollut oikein koskaan kotona. Samaan aikaan hän aloitti riidan, jos edes yhtenä iltana kuukaudessa mulla olisi joku meno, ja hänen täytyisi vahtia lapsia.

Hän on kyllä jo exä nyt ja nyt sitten hoitaa lapset joka toinen viikonloppu. Eli tasan ei mene toki vieläkään, kun arki-illat on edelleen kaikki mun hoitovuoroa, mutta sentään joka toinen viikonloppu saan minäkin mennä jonnekin. Siis vaikka hiihtämään ja avantoon kavereiden kanssa.

Vierailija
66/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapset kaksostenvaunuun ja menoksi.

Been there, done that.

Tuskin olet, kun et edes tiedä oikeaa sanaa, reppana.

Vierailija
67/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Mikä on kaksostenvaunu????

Vierailija
68/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän huolestuttaa nää mammat, joilla ei ole mitään muuta kuin lapset. Koirat, harrastukset (se että vähä sinnepäin soheltaa lasten mukana ei ole oma harrastus), ura, kaikki muu saa mennä ja elämässä on vain lapset. Mitäs sitten kun ne lapset kasvaa? Nämä samat mammat itkee sitten perään kun lapsille vanhemmat ei olekkaan koko elämä. Kauhea taakka myös lapsille. Sitä ei kukaan varmasti kiistä, etteikö lasten kanssa kannattaisi viettää paljon aikaa, mutta älkää nyt hyvät ihmiset hukatko itseänne kokonaan, olette olleet jotain ennen lapsiakin. Ei se kaikki voi vaan kadota, ainakaan se ei ole tervettä. Ja ne koirat on myös tuntevia olentoja, joille te olette pitkälti koko maailma, ei kannata ottaa koiraa jos ei aio siitä huolehtia.

Vierailija
69/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tärkeintä menee kaiken muun edelle. Ehtii hypätä kun Lapset isompia, pääsee yksin lenkille ja kauppaan tms. Ei kaikki viihdy baaressa.

Vierailija
70/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä aloituksesta suoranainen kuvotus.

Suhtautuminen on juurikin kuin äidilläni (kotirouvana koko ikänsä) ja lapsettomilla siskoillani.

Tuomitseva ja karmea.

Muistuu mieleen miten mm. lapseton siskoni mäkätti minun mökilläni (jonne hän tuli passattavaksi), miten minä kehtasin lähteä lapsivapaalle koiralenkille ja vielä tulla sieltä virkistyneenä ja onnellisena takaisin.

Lapseni olivat silloin 11 ja 13 ja täysin kykeneviä olemaan sen tunnin ihan itsekseen keskenään.

Vierailija
71/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tärkeintä menee kaiken muun edelle. Ehtii hypätä kun Lapset isompia, pääsee yksin lenkille ja kauppaan tms. Ei kaikki viihdy baaressa.

Esim. mulla on kaksi lasta 3v ikäerolla. Se tarkoittaa käytännössä, että esikoisen syntymästä siihen, kun kuopus on koululainen (ja voi olla äidin lenkin ajan yksin kotona) menee 10 vuotta. Ei ole vaihtoehto odottaa, että sitten 10v päästä pääsen lenkille, vaan kyllä sitä omaa aikaa täytyy järjestyä jo ennen sitä. Minä siis erosin lasten isästä, kun ydinperheessä sitä omaa aikaa ei mulla koskaan saanut olla. Nyt ei ole lasten isällä sanottavaa siinä, että kuka hoitaa lapsia arkena ja joka toisen viikonlopun lasten isä hoitaa.

Vierailija
72/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Näytätkö linkin rattaisiin, joilla voi juosta rennosti 2- ja 4- vuotiaiden lasten kanssa? Lapsille tuo ei ole kovin kivaa, ja lajinakin vähän eri, kuin mistä äiti oikeasti nauttii. Mutta ilmeisesti äidin ja lasten haluilla ei tässä kuulukaan olla mitään väliä. Vaan sillä, että suomalainen nainen ei saa tarvita ulkopuolista apua.

Olen asunut myös muualla kuin Suomessa. Yhdessä asuinmaassa eräs tuttu sai neljännen lapsensa. Hänellä kävi tietysti siivooja, ja osa lapsista oli koulussa, mutta silti kaikki olivat ehdottomasti sitä mieltä, että ainakin osa-aikainen lastenhoitaja pitäisi äidillä olla, ettei uuvu. Mutta Suomessa jos äiti uskaltaa haluta mitään muuta kuin työtä ja lastenhoitoa, näitä haukkujia alkaa löytyä.

Vierailija
73/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sehän se onkin kunnon treeniä - tuplarattaiden kanssa juokseminen. Itse harrastan tätä. Tulee mukavasti lisävastusta. Tosin harrastan tuota vähän pakon sanelemana.

Vierailija
74/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Mikä on kaksostenvaunu????

Kaksosvaunut on kaksosvaunut, tuplarattaat, kaksosrattaat yms on eri asia.

Vierailija
75/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Mikä tuossa oli sellaista mikä ei reppanaa miellyttänyt? Vauvoille on vaunut, sitten vanhempana kun pystyvät olemaan pystymmässä, siirrytään rattaisiin.

Vierailija
76/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Näytätkö linkin rattaisiin, joilla voi juosta rennosti 2- ja 4- vuotiaiden lasten kanssa? Lapsille tuo ei ole kovin kivaa, ja lajinakin vähän eri, kuin mistä äiti oikeasti nauttii. Mutta ilmeisesti äidin ja lasten haluilla ei tässä kuulukaan olla mitään väliä. Vaan sillä, että suomalainen nainen ei saa tarvita ulkopuolista apua.

Olen asunut myös muualla kuin Suomessa. Yhdessä asuinmaassa eräs tuttu sai neljännen lapsensa. Hänellä kävi tietysti siivooja, ja osa lapsista oli koulussa, mutta silti kaikki olivat ehdottomasti sitä mieltä, että ainakin osa-aikainen lastenhoitaja pitäisi äidillä olla, ettei uuvu. Mutta Suomessa jos äiti uskaltaa haluta mitään muuta kuin työtä ja lastenhoitoa, näitä haukkujia alkaa löytyä.

Esim bugaboo donkeyllä onnistuu.

Mutta hienoa että viestissäsi mainitut lapset ja äiti määrittelevät sen, voiko kukaan muu maailmassa juosta lastenvaunujen kanssa.

Vierailija
77/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Esim bugaboo donkeyllä onnistuu.

Mutta hienoa että viestissäsi mainitut lapset ja äiti määrittelevät sen, voiko kukaan muu maailmassa juosta lastenvaunujen kanssa.

Jos joku tykkää noin juosta, ja lapset myös, niin mikä ettei. Tässä se ei ollut se pointti, vaan se, että jotkut naiset kaipaavat omaa aikaa, ja muuhunkin kuin ryyppäämiseen, ja se on ihan ok se.

Vierailija
78/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ne, jotk aharrastavat liikuntaa, haluavat tehdä sitä esim. lenkkeilemällä omaan tahtiin, ei matelemalla 2-vuotiaan kävelyvauhtia, tai haluavat esim. keskittyä lihaskuntotreeniin. Itse harrastan uimista, ja vaikka lasten kanssa voikin uida ja käydä uimahallissa, ei se lastenaltaassa lilluminen minulle mitään liikuntaa ole. Ja uimataidottomia lapsia tai juuri uimaan oppineita ei voi jättää yksinkään. Joten itse harrastan kyllä liikuntaa ilman lapsia - tai ilman aikuisseuraakaan, koska haluan nimenomaan keskittyä liikuntaan.

Vierailija
79/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Been there, done that.

Mikä tuossa oli sellaista mikä ei reppanaa miellyttänyt? Vauvoille on vaunut, sitten vanhempana kun pystyvät olemaan pystymmässä, siirrytään rattaisiin.

En minä tiedä mikä tuolla reppanalla on. Lapsia ei sillä ainakaan ole, naisvihaa kyllä runsain mitoin.

Vierailija
80/143 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri äidillä aivan kaiken pitää olla 24/7 ilotonta, joka hetki mahdollisimman raskasta ja aina uuvuttavaa?

Suomi on ihan käsittämättömän äitivihamielinen maa.