Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko köyhyys Suomessa pääsääntöisesti omaa syytä?

Vierailija
10.02.2023 |

Yhteiskunta tarjoaa maksuttoman koulutuksen, opintotukea, asumistukea ja kaikenlaisia palveluita papista psykologiin. Silti jatkuvasti osa kansasta vajoaa köyhyyteen. Miten näet asian? Onko köyhyys omaa syytä vai onko rakenteissa jotain mystistä, joka ajaa ihmiset köyhyysrajan alle?

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole etkä sitä oikeasti tuolla aloituksellasi ajanut takaa.

Yrität syyllistää ihmisiä asiasta johon he eivät ole voineet vaikuttaa (mm. rikkaat, menestyneet vanhemmat).

Kyllä nämä Kokoomustrollit on niin nähty. Syy on Kokoomuksen itsensä ja toivon todella, että ihmiset tämän joku päivä tajuavat.

Vierailija
202/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että lietsomme vihaa ympäriinsä. Se on meistä vaan niin hurjan kivaa koska olemme mielisairaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla naisena ei ole omistusasuntoa ja työttömiä on haukuttu. Jos tulee sota niin en auta ketään. Tietyissä tilanteissa laitan silmät kiinni niinkuin rikkaat tekevät, kun työttömyystukia leikataan.[/quote]

Miten asunnon omistaminen liittyy sukupuoleen? Kyllä naiset saavat Suomessa omistaa asuntoja. Ei tässä kolmanteen maailmaan kuuluta sentään.  Mutta: ei ole tilannetta, jossa et auta ketään. Olemalla passiivinen autat sitä osapuolta, joka kulloinkin on niskan päällä. Eikä se, että ummistat silmät tarkoita, etteikö sinua kohtaan kohdistettaisi väkivaltaa. Päin vastoin, koska kummallakin osapuolella on silloin olemassa motiivi satuttaa sinua. 

Vierailija
204/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan tuntipalkka on nokn 10e h. Sillä palkalla ei edes lapset suostu siivoomaan äitin tai isin autoa. Jopa lapsi osaa laskea vapaa-ajan ja työstä saatavan korvauksen kannattavuuden.

Vierailija
205/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa kampaajalle 50e kirjoitti:

Kun säästää 800-1400e kk palkasta ajokorttiin lähes kymmenen vuotta ja karsii treffeistä, kahvilla käynnistä, ravintoloista, niin pian ei ole enää ystäviä. Kaikki sillat on poltettu säästämällä ajokorttiin.

Matalatuloisen harrastukset on nukkua yksiössä tehdä juoksulenkkejä tai kävelyä lähiluonnossa ilman lemmikkiä. Siinä pian laitostuu kun ainoat paikat jossa ihmisiä näkee on työpaikka. Melkein sama olisi elää vankilassa.

Aivan ilmaiseksi pääsee kirjastoon, moniin kulttuuritapahtumien, yhdistysten toimintaan, museoissa ja taidenäyttelyssä on ilmaispäiviä , avantouinti on ilmaista monessa paikkaa. Jos on halua löytää ilmaista tekemistä niin sitä kyllä löytyy.

Vierailija
206/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fjjd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsee omilla valinnoilla keskiluokkaan jos ei pysty opiskelemaan tai tekemään saatavilla olevia töitä oppimisvaikeuksien, mt ongelmien tms takia? Kun koneet on korvanneet yksinkertaiset mekaaniset työt?

Jos ei ole sellaista mt-ongelmaa joka vaikuttaa älykkyysosmäärään niin sanoisin että sisulla ja sinnikkyydellä. Mutta sellaiset ojankaivuuhommat ovat kieltämättä loppuneet.

Kyl niitä vielä löytyy. Junanvaunuja dumppaamaan. Lumityöt. Linjaraivauksen apumieheksi ymym. Tuntuu vaan olevan nykyään ihmiset ketkä kykenee noihin hommiin harvemmassa.

Eräs tuttava lopetti karjanpidon ja ryhtyi lapiomieheksi yhdelle maanrakennus firmalle. Tosiaan kuulema pulaa niistä, jotka osaa lapioida.

207/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa syytä.. tää meidän "järjestelmä" toimii syystä että on köyhiä ja rikkaita (+kaikkea siltä väliltä).

Rahan arvo muodostuu siitä että se on vaikeasti saatavaa ja kaikilla ei ole riittävästi sitä.

Jos kaikilla olisi paljon rahaa niin se olis hyvin todennäkösesti arvotonta.

Itseasiassa inflaatio johtuu tästä ilmiöstä.. jos rahaa on kierrossa "liikaa" tuotettuihin todellisiin tarvikkeisiin nähden ni ostovoima häviää.

Vierailija
208/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun säästää 800-1400e kk palkasta ajokorttiin lähes kymmenen vuotta ja karsii treffeistä, kahvilla käynnistä, ravintoloista, niin pian ei ole enää ystäviä. Kaikki sillat on poltettu säästämällä ajokorttiin.

Matalatuloisen harrastukset on nukkua yksiössä tehdä juoksulenkkejä tai kävelyä lähiluonnossa ilman lemmikkiä. Siinä pian laitostuu kun ainoat paikat jossa ihmisiä näkee on työpaikka. Melkein sama olisi elää vankilassa.

Aivan ilmaiseksi pääsee kirjastoon, moniin kulttuuritapahtumien, yhdistysten toimintaan, museoissa ja taidenäyttelyssä on ilmaispäiviä , avantouinti on ilmaista monessa paikkaa. Jos on halua löytää ilmaista tekemistä niin sitä kyllä löytyy.

Voltinkin voi heittää ilmaiseksi. Työssäkäyvällä ei ole aikaa ja energiaa käydä missään. Se tässä on ongelmana.

Vierailija
209/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotoilisin asian niin että vauraus on harvoin omaa ansiota. Monet vauraat olisivat köyhiä ellei heille sattunut jotain näistä:

-mennet rikkaan kanssa naimisiin

-saaneet vanhemmilta sijoitetut lapsilisät tai vastaavaa "pesämunaa" kuten osakkeita, jopa asunnon jne.

-Vanhemmat tukeneet heitä aikuisenakin

Ei pidä aina paikkaansa. Mun mies on äärimmäisen köyhistä oloista (ei Suomesta kotoisin), ei perintöjä eikä rahaa vanhemmilta ja pienestä palkasta säästänyt satojen tuhansien omaisuuden sijoittamalla. Tietysti tämä on vaatinut hirmuisen paljon viitseliäisyyttä ja kiinnostusta että tietää esim mihin sijoittaa jne. Ei tuhlaile mihinkään muuhun kuin osakkeisiin. Toki onnea on ollut siinä että ei ole ollut pitkiin aikoihin työttömänä. Itse olen myös pienituloinen.

Huumekauppaa? ??

Huoh 🙄. Pakkohan sen on tosiaan on peräisin jostain laittomuuksista, eihän sitä rahaa voi osata kukaan (muu) käyttää ja sijoittaa kun sinäkään et osaa. Näin sen on oltava...

Vierailija
210/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen lävitsenne kirjoitti:

Ei ole etkä sitä oikeasti tuolla aloituksellasi ajanut takaa.

Yrität syyllistää ihmisiä asiasta johon he eivät ole voineet vaikuttaa (mm. rikkaat, menestyneet vanhemmat).

Kyllä nämä Kokoomustrollit on niin nähty. Syy on Kokoomuksen itsensä ja toivon todella, että ihmiset tämän joku päivä tajuavat.

Onko fiksujen elämänvalintojen tekeminen tai tekemättä jättäminen vanhempien syytä? Koulussakin voi aika lailla valita kuunteleeko opettajaa ja tekee annetut tehtävät vai puuhaileeko omiaan. Jos valitsee jälkimmäisen, syyllinen tulevaan köyhyyteen löytyy peilistä.

Vierailija
211/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siitä mitä on köyhyys. Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka tulevat toimeen parilla dollarilla päivässä. Suomessa käsittääkseni kukaan ei kuole nälkään tai ole ilman asuntoa. Aina löytyy tukirahaa ruokaan, vaatteisiin, matkakorttiin ja hygieniatuotteisiin. PItääkö valtion kustantaa sitten huvituksia kuten harrastuksia ja viihdettä on toinen juttu.

Ainakin jossain tapauksissa näyttää siltä että sosiaalituella pärjää niin hyvin että töitä ei viitsitä ottaa vastaan eli eletään sitten veronmaksajien rahoilla. Jotain vastiketta olettaisi saavan jos kerran pidetään ruoassa työttömänä oleilevat. Miksi nämä eivät auta vaikka vanhusten kotihoidossa muutamaa tuntia viikossa kun moni kotipalvelun asukas on työhön todella väsynyt tehdessään sitä yksi. 

Suomessa tuet saa kotona makaamalla esim Ruotsissa ja Tanskassa ihmiset mieluummin menee palkkatöihin kuin ovat työllistämistoimien kohteena.

90 000 työtöntä on aktivoitu.

Työtön saa 700, kun hyllyttää tavaroita 20 päivää kuukaudessa kaupassa ja minimieläke 922 netto.

Sen takia ihmetyttää miksi työtön ei ota vastaan työtä kun niitä on nyt tarjolla lukemattomilla aloilla. Pitää olla koulutus että pääsee parempiin töihin mutta kaupan alalla pääsee vaikka ei olisi mitään koulutusta.

Syynä on varmaan se että työtön ei halua luopua kaikista tuista joita loisimalla saa kun käteen ei jää paljon enempää ilman koulutusta. Näille tuloloukuille pitää tehdä jotain että saadaan terveet työkykykyiset tekemään töitä ja maksamaan veroja makoilun sijaan. Valitettavasti palkkojen nosto ei aina  ole ratkaisu koska ihan joka työstä ei voi maksaa korkeaa palkkaa.

Sinulla on aivan väärät tiedot työllistymisestä. Hain muun muassa tiskaajaksi ja postia lajittelemaan, en päässyt.

Vierailija
212/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siitä mitä on köyhyys. Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka tulevat toimeen parilla dollarilla päivässä. Suomessa käsittääkseni kukaan ei kuole nälkään tai ole ilman asuntoa. Aina löytyy tukirahaa ruokaan, vaatteisiin, matkakorttiin ja hygieniatuotteisiin. PItääkö valtion kustantaa sitten huvituksia kuten harrastuksia ja viihdettä on toinen juttu.

Ainakin jossain tapauksissa näyttää siltä että sosiaalituella pärjää niin hyvin että töitä ei viitsitä ottaa vastaan eli eletään sitten veronmaksajien rahoilla. Jotain vastiketta olettaisi saavan jos kerran pidetään ruoassa työttömänä oleilevat. Miksi nämä eivät auta vaikka vanhusten kotihoidossa muutamaa tuntia viikossa kun moni kotipalvelun asukas on työhön todella väsynyt tehdessään sitä yksi. 

Suomessa tuet saa kotona makaamalla esim Ruotsissa ja Tanskassa ihmiset mieluummin menee palkkatöihin kuin ovat työllistämistoimien kohteena.

Työtön saa 700, kun hyllyttää tavaroita 20 päivää kuukaudessa kaupassa ja minimieläke 922 netto.

Sen takia ihmetyttää miksi työtön ei ota vastaan työtä kun niitä on nyt tarjolla lukemattomilla aloilla. Pitää olla koulutus että pääsee parempiin töihin mutta kaupan alalla pääsee vaikka ei olisi mitään koulutusta.

Syynä on varmaan se että työtön ei halua luopua kaikista tuista joita loisimalla saa kun käteen ei jää paljon enempää ilman koulutusta. Näille tuloloukuille pitää tehdä jotain että saadaan terveet työkykykyiset tekemään töitä ja maksamaan veroja makoilun sijaan. Valitettavasti palkkojen nosto ei aina  ole ratkaisu koska ihan joka työstä ei voi maksaa korkeaa palkkaa.

Ei ota vastaan työtä? Minä kyllä ottaisin mutta minua ei valita.

Ei pääse siivoojaksi tai kaupan kassalle, hain myös koululta opettajan/kouluavustajan sijaisuuksia koska olen niitä tehnyt mutta en päässyt, sinne valittiin ihminen joka ei ole niitä töitä tehnyt ikinä.

Kyllä erittäin mielelläni luopuisin 700e tuesta.

Vierailija
213/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulukiusaaminen lapsen omaa syytä? Onko tyhmänä tai muuten hitaana, mutta ei vammaisena syntyminen vauvan oma valinta? Onko köyhille vanhemmille syntyminen oma valinta? Onko väkivaltaiseen perheeseen syntyminen oma valinta? Onko alkoholistivanhempi vauvan oma valinta?

Ei, köyhyys ei ole vauvojen omaa syytä, vaan ikävien sattumien summa.

Vierailija
214/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ota vastaan työtä? Minä kyllä ottaisin mutta minua ei valita.

Ei pääse siivoojaksi tai kaupan kassalle, hain myös koululta opettajan/kouluavustajan sijaisuuksia koska olen niitä tehnyt mutta en päässyt, sinne valittiin ihminen joka ei ole niitä töitä tehnyt ikinä.

Kyllä erittäin mielelläni luopuisin 700e tuesta.

Minulla sama. Nyt katsotaankin, että minulla on liikaa koulutusta, enkä kelpaa duunarin hommiin. Koulutustani vastaavaan työhön en ilman ajokorttia pääse. Ajokorttia en saa, koska ei oteta töihin.

Vierailija
215/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tarjotaan maksuton koulutus?

Itse en ole tällaiseen törmännyt, vaan joutunut omasta pussista pulittamaan opinnot. 

Vierailija
216/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain jos tällainen puuhastelu antaa ihmiselle tyydytystä elämässä ja asuu kävelymatkan päässä näistä yhdistyksistä ym.

Vierailija
217/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisi kysyä niinkin päin, onko varallisuus ja hyvätuloisuus täysin omaa ansiota. Kasvoin itse kolmilapsisessa yksinhuoltajaduunarin perheessä, jossa nettotulot alle kaksi tonnia kuussa ja varallisuus pyöreä nolla. Nyt olen korkeakoulutettu, keskituloinen, keskiluokkainen oman asunnon omistaja.

Voisin helposti huudella, että oi kyllä, minä vain olin niin ahkera ja tein oikeita valintoja. Mutta oikeasti takana on ihan muut asiat: maksuton koulutus, valtion takaama opintolaina, jolla pystyin elämään opintojen ajan, yhteinen asuntolaina puolison kanssa, jonka kerryttämää varallisuutta käytettiin vakuutena.

Toki panostin opintoihin ja olen aina säästänyt edes parikymppiä rahaa joka kuukausi. Mutta se on aika vähän siihen verrattuna, mitä olen saanut ns. ulkopuolelta. Yhtä lailla köyhä voi varmasti tehdä joitakin valintoja, mutta enemmän on asioita, joissa sattuu vain tulemaan huonot kortit.

Oma lapseni syntyi kahden hyvin toimeentulevan aikuisen perheeseen, jossa varallisuutta jää sitten joskus perinnöksi. Onko hän jotenkin erityisillä ansioilla ja valinnoilla saanut tämän perhetaustan? Ei. Silti hän saa huomattavasti etumatkaa verrattuna vaikka itseeni silloin kun olin lapsi.

Kaikille suomalaisille lapsille yhteiskunta antaa samat mahdollisuudet. Ilmaisen koulutuksen, terveydenhoidon, vanhemmille lapsilusän lapsen huolehtimista varten ja lopulta sen opintolainankin. Kumppanin löytyminen ja se hyödyntääkö saamansa edut taas on ihan jokaisesta itsestään kiinni.

Ei nuo auta sitä jolla on esim aiemmin mainittuja vaikeita oppimishäiriöitä tai mielenterveysongelmia, koska enää ei ole töitä joita vajaakuntoinenkin voisi tehdä.

Tästä saa sen kuvan, että valtava määrä suomalaisia on vajaakuntoisia ja toinen valtava ryhmä ovat he, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia ja lisää tulee mt-sairauksia. Joten kansa ei voi tehdä töitä eikä löytää töitä, kun jokaisella on noin 50-100 syytä olla hakematta ja tekemättä töitä. 

Vierailija
218/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin jos asuu kaupungissa.

Vierailija
219/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa, että ihminen on vammainen tai vakavasti sairas kuten syöpäsairas tai muu oikea sairaus, niin ei ole omaa syytä. Mielenterveysjutut tiedetään.

Oletko tyhmä vai vaan empatiakyvytön. Mielenterveysongelmat ovat todellisia ja vakavasti toimintakykyä alentavia. Monilla johtavat työkyvyttömyyteen ja sitä kautta pysyvään köyhyyteen.

Vierailija
220/233 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisi kysyä niinkin päin, onko varallisuus ja hyvätuloisuus täysin omaa ansiota. Kasvoin itse kolmilapsisessa yksinhuoltajaduunarin perheessä, jossa nettotulot alle kaksi tonnia kuussa ja varallisuus pyöreä nolla. Nyt olen korkeakoulutettu, keskituloinen, keskiluokkainen oman asunnon omistaja.

Voisin helposti huudella, että oi kyllä, minä vain olin niin ahkera ja tein oikeita valintoja. Mutta oikeasti takana on ihan muut asiat: maksuton koulutus, valtion takaama opintolaina, jolla pystyin elämään opintojen ajan, yhteinen asuntolaina puolison kanssa, jonka kerryttämää varallisuutta käytettiin vakuutena.

Toki panostin opintoihin ja olen aina säästänyt edes parikymppiä rahaa joka kuukausi. Mutta se on aika vähän siihen verrattuna, mitä olen saanut ns. ulkopuolelta. Yhtä lailla köyhä voi varmasti tehdä joitakin valintoja, mutta enemmän on asioita, joissa sattuu vain tulemaan huonot kortit.

Oma lapseni syntyi kahden hyvin toimeentulevan aikuisen perheeseen, jossa varallisuutta jää sitten joskus perinnöksi. Onko hän jotenkin erityisillä ansioilla ja valinnoilla saanut tämän perhetaustan? Ei. Silti hän saa huomattavasti etumatkaa verrattuna vaikka itseeni silloin kun olin lapsi.

Kaikille suomalaisille lapsille yhteiskunta antaa samat mahdollisuudet. Ilmaisen koulutuksen, terveydenhoidon, vanhemmille lapsilusän lapsen huolehtimista varten ja lopulta sen opintolainankin. Kumppanin löytyminen ja se hyödyntääkö saamansa edut taas on ihan jokaisesta itsestään kiinni.

Ei nuo auta sitä jolla on esim aiemmin mainittuja vaikeita oppimishäiriöitä tai mielenterveysongelmia, koska enää ei ole töitä joita vajaakuntoinenkin voisi tehdä.

Tästä saa sen kuvan, että valtava määrä suomalaisia on vajaakuntoisia ja toinen valtava ryhmä ovat he, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia ja lisää tulee mt-sairauksia. Joten kansa ei voi tehdä töitä eikä löytää töitä, kun jokaisella on noin 50-100 syytä olla hakematta ja tekemättä töitä. 

No näinhän onkin. Esim. Mielenterveysongelmat on tällä hetkellä suurin työkyvyttömyyden syy. Suomessa mielenterveyden hoito on ollut vuosikausia retuperällä. Et taida lukea uutisia..vajaakuntoisetkin haluaisi ja voisi tehdä osa-aikatöitä mutta työnantajat ei ota töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän